2020-09-08, 13:13
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Även efter den varma sommarn vi har haft?

Nja, det krävs en viss fuktighet annars ligger de bara och lurar.
Citera
2020-09-08, 13:13
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Ja jag bor i Småland och hittade redan tidigt i somras men det brukar komma mer nu, sen gör ju även trattkantarellerna entré.
Citera
2020-09-08, 13:15
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Kantareller växer på Hötorget i Stockholm.

Halva pris kompis

Exakt, och varje morgon står de där och spolar vatten över svamparna för att göra de tyngre 😢
Citera
2020-09-08, 13:24
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Kantareller växer på Hötorget i Stockholm.

Halva pris kompis

Och "hela priset" är 69,95/hg, alltså 700 spänn/kilot. Inte ens när de skriker "halva på halva" är det speciellt intressant...
Citera
2020-09-08, 13:53
Avslutad
Min syster har plockat i Göteborg. Vet dock inte vilken skog, den detaljen "missade" hon!
Citera
2020-09-08, 14:23
Medlem
Var ute i Vallentuna idag (norrförort till Stockholm). Hittade ”de gula”och taggsvamp, dock inga mängder. Annars nästan helt dött på svamp. Lingon och blåbär i överflöd. Kaffetermos och smörgås hittade jag i ryggsäcken.
Citera
2020-09-08, 14:27
Medlem
xposures avatar
Två månader för sent skulle jag nästan säga.
Citera
2020-09-08, 19:42
Medlem
Passa dig! Svamp är klassiska smittobärare av tex covid så använd munskydd och kolla tempen på svampen innan du äter den. kan rekommendera biltemas termometer. plockade 2 kg igår, tempade alla när jag kom hem tog inte mer än 6-7 tim. skönt och vara på säkra sidan i dessa tider
Citera
2020-09-09, 21:38
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladdigkuk
Passa dig! Svamp är klassiska smittobärare av tex covid så använd munskydd och kolla tempen på svampen innan du äter den. kan rekommendera biltemas termometer. plockade 2 kg igår, tempade alla när jag kom hem tog inte mer än 6-7 tim. skönt och vara på säkra sidan i dessa tider

Tror inte på covid bluffen men det är ett annat ämne.

Har inte inte hitta något än, men ska ut imorgon och titta. 2kg? Grattis!
Citera
2020-09-24, 13:12
Medlem
Silltunnas avatar
Och nuförtiden då?
Finns det gott om kantareller i skogarna nu? Är det värt att gå ut och kolla?
Citera
2020-10-31, 20:35
Medlem
stockcocks avatar
Ge er ut nu. Plockade idag totalt 4 kg trattkantareller i skogarna utanför Nynäshamn, plocktid kanske 2 timmar. Aldrig varit här tidigare utan parkade bilen och stack in i första bästa skog. Tyvärr inga massiva "hav" men växer i mindre klungor lite överallt nu. Många fina exemplar.

Håller sig temperaturen stadigt över nollan så finns det nog chans att hitta gott om trattisar i ett par veckor till, även om jag hört att dessa är tåliga gentemot frost.
Citera
2020-10-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Ge er ut nu. Plockade idag totalt 4 kg trattkantareller i skogarna utanför Nynäshamn, plocktid kanske 2 timmar. Aldrig varit här tidigare utan parkade bilen och stack in i första bästa skog. Tyvärr inga massiva "hav" men växer i mindre klungor lite överallt nu. Många fina exemplar.

Håller sig temperaturen stadigt över nollan så finns det nog chans att hitta gott om trattisar i ett par veckor till, även om jag hört att dessa är tåliga gentemot frost.

Trattkantareller betraktar nog inte TS eller jag själv för kantareller. Såg du några spår av riktiga kantareller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in