2020-10-31, 21:11
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Trattkantareller betraktar nog inte TS eller jag själv för kantareller. Såg du några spår av riktiga kantareller?

Förvisso, om vi ska vara petiga så är det ju inte "kantareller" per definition, även om namnet säger annat.

Jag har varit ute en del nu i oktober och enbart hittat ett fåtal riktiga kantareller. Där skulle jag säga att det är kört nu.

Även varit ute en del i september och då var det snålt med riktiga kantareller, har dock slumpmässigt stuckit in i skogarna, snarare än letat på säkra guldställen. Det lämnar jag åt pensionärerna!

Vore annars häftigt att hitta goliatmusseron.
Citera
2020-10-31, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Förvisso, om vi ska vara petiga så är det ju inte "kantareller" per definition, även om namnet säger annat.

Jag har varit ute en del nu i oktober och enbart hittat ett fåtal riktiga kantareller. Där skulle jag säga att det är kört nu.

Även varit ute en del i september och då var det snålt med riktiga kantareller, har dock slumpmässigt stuckit in i skogarna, snarare än letat på säkra guldställen. Det lämnar jag åt pensionärerna!

Vore annars häftigt att hitta goliatmusseron.

Tack för infon. Jag hade själv tänkt göra en sväng någon dag för att leta "riktiga" kantareller. Vid förra tillfället på "säkra" ställen kammade jag noll. Nu får vi vänta på nästa säsong i stället.
Citera
2020-10-31, 21:26
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Tack för infon. Jag hade själv tänkt göra en sväng någon dag för att leta "riktiga" kantareller. Vid förra tillfället på "säkra" ställen kammade jag noll. Nu får vi vänta på nästa säsong i stället.

Om du enbart är ute efter äkta kantareller så finns det nog inte mycket lycka nu. Kanske längre nedåt i landet!?

Har sett en del taggsvamp o andra sidan om detta lockar.

Men tycker du ska ge dig ut ändå, finns ju trattisar i stora mängder, förutom svampfynd är ju en härlig skogstur mysigt i sig.

Har för övrigt knappt stött på en enda rödgul trumpetsvamp eller svart trumpetsvamp. Fingersvampen verkar däremot trivas och växer lite här och där, men många verkar undvika den.

Jag själv föredrar såklart skogens guld i äkta kantareller, men äter inte svampen själv utan ger bort den.
Citera
2026-06-13, 14:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Gammal tråd men sambon hittade idag 13/6 årets första gula kantareller.
Citera
2026-06-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Gammal tråd men sambon hittade idag 13/6 årets första gula kantareller.

Var i Sverige var det?
Citera
2026-06-13, 14:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slapphet
Var i Sverige var det?

Västmanland, små knappnålar men dock kantareller.
Vi brukar plocka runt midsommar i vanliga fall men i år var de snabbare.
Citera
2026-06-21, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Västmanland, små knappnålar men dock kantareller.
Vi brukar plocka runt midsommar i vanliga fall men i år var de snabbare.

Jag har plockat ca, 3 kilo kantareller här på västkusten redan.
Det har regnat väldigt mycket varvat med varma dagar så dom växer snabbt.
Citera
2026-06-21, 14:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slapphet
Jag har plockat ca, 3 kilo kantareller här på västkusten redan.
Det har regnat väldigt mycket varvat med varma dagar så dom växer snabbt.

Spännande, vi har faktiskt inte varit ute aktivt för att leta svamp än utan de vi hittat är bara sånt som vi eller hunden nosat upp när vi varit ute på promenad.
Kanske blir det en sväng i eftermiddag till våra kända ställen så ska vi se vad vi kan hitta. Har både varit blött och varmt här också så finns goda chanser.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in