2020-10-31, 18:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, det gör jag. Mycket bättre än Tjeckien, som trodde de besegrat viruset genom lockdown och sedan smittspårning, som nu kommer åtminstone en bra bit mot flockimmunitet i en mycket okontrollerad form.

Tjeckerna var arroganta, nu får de betala priset för det.
Citera
2020-10-31, 18:28
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Känns lite konstigt att tvätta händer räcker för att ta bort 98% speciellt när förskola, skola, jobb osv är öppna. Det smittar inte bara via händerna

Det ÄR faktiskt så effektivt att tvätta händerna! Jag tror att det här - vanan att tvätta eller sprita händerna ofta, samt tänka sig för innan man stoppar något i munnen - är något som kommer att bli med oss i framtiden, för vanan har blivit så stark nu. Och då kommer vi att slippa många andra sjukdomar också - även vanliga magsjukor. "Intet ont..." och så vidare.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du kanske inte känner till det, men det mesta festandet och alkoholdrickandet sker på kvällar och nätter. Och det är då folk tappar besinningen, och börjar dansa och kyssas och kramas och kladda på varandra och ta varandra om axlarna som buddies. Förbjuder man människor att gå ut efter klockan 20, så får man bort säkert 90 procent av detta i alla fall.

Gå ut med hunden brukar vara undantaget vid utegångsförbud - så måste det ju vara. Då har du ju hunden som alibi, om en karantänvakt kommer - han ser ju hunden...
Ja men stäng krog och restaurang efter kl 20 då! Hur svårt ska det vara? Varför ett generellt utegångsförbud?? Är ni utvecklingsstörda? Herregud alltså
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det är en intressant fråga. Om det stämmer att folk ändå skulle ha strukit med inom några månader, så skulle jag förvänta mig att vi kanske skulle se en överdödlighet på cirka 6 000 under vårmånaderna (då FHM rapporterade att de flesta dog), följt av en underdödlighet på kanske 1 000 personer i månaden under andra halvan av året.

Sen i slutet av december skulle vi vara tillbaka på en vanlig dödlighet. Håller du med om att det låter rimligt?

Om du har tid, ta gärna och räkna på SCBs data över avlidna, som finns länkad här:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Skulle vara intressant att höra vad du kommer fram till.
Vi får nog avvakta tills tidigast i slutet av nästa år innan man kan dra några direkta slutsatser om överdödligheten sett under något års perspektiv.
Citera
2020-10-31, 18:29
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja men stäng krog och restaurang efter kl 20 då! Hur svårt ska det vara? Varför ett generellt utegångsförbud?? Är ni utvecklingsstörda? Herregud alltså

Det finns något som heter "hemmafester" också. Du verkar leva mycket isolerat även i vanliga fall..?
Citera
2020-10-31, 18:29
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kan det bli mer explicit än så? Fängelse exempelvis, är det explicit för dig eller är det en tolkningsfråga?
Tror du på allvar att ett generellt utegångsförbud efter kl 20 skyddar någon från ett virus? Är det farligt att ta en kvällspromenad? Ni får mig verkligen att tappa hoppet om mänskligheten.
Citera
2020-10-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Skrämmande minst sagt, tittar de inte på nyheterna på tv eller surfar nätet?

Som jag rapporterade tidigare idag, när jag hämtade en vara utanför en butik på Backaplan i Göteborg idag så kryllade det av folk där. Framförallt invandrare och pensionärer. Det var ju löningshelg så de som lever på smulorna i plånboken i slutet av månaden, de brydde sig inte.
Citera
2020-10-31, 18:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
I Sverige så ser vi att de kommuner som bussar mycket barn också har mer smittspridning i skolan. Om det är bussarna eller bara det faktum att barnen får fler kontakter än andra barn är det nog ingen som vet. Jag har barn i en kommun som bussar högstadiebarnen och vi har haft rätt mycket smittspridning på högstadiet just. En lärare i musikskolan misstänks nu också ha blivit smittad på jobbet. De sitter ofta i samma rum som eleverna och det är små rum, ofta med dålig ventilation.

Jag berättade tidigare i tråden om ett gymnasium i Göteborg som behövde stänga ett par veckor pga stor smittspridning. Där verkar det ha varit ytorna i korridorerna/runt bokskåpen som var problemet då smitta spreds mer mellan klasser än inom klasser. Men å andra sidan så smittades minst fyra lärare också.

Det är mycket oklart om när smitta sker och varför. Teorierna runt skolbarn verkar handla om att de inte sprider så mycket aerosoler runt sig, (lindriga symtom, små lungor osv). Hade det varit kontaktsmitta som var drivande så borde smittspridning i skolan varit mer förekommande. Ännu ett tecken på att aerosoler driver smittan, inte kontaktsmitta.

Det sista stycket, ja, tack och lov är inte huvudorsaken kontaktsmitta vad det verkar. Hade det varit så borde skolorna varit extremt hårt drabbade, det fungerar ju inte att få barn att hålla sig från att ta på saker. Helt omöjligt.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-31 kl. 18:41.
Citera
2020-10-31, 18:32
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns något som heter "hemmafester" också. Du verkar leva mycket isolerat även i vanliga fall..?
Återigen, varför nämner man inte det specifikt? Varför införa ett generellt utegångsförbud? Det är de facto vansinne! Det är vansinne att förbjuda folk att umgås i sina egna hem också! Totalt vanvett och jag blir nedstämd att det verkar finnas så många som tycker det som händer är acceptabelt.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Tror du på allvar att ett generellt utegångsförbud efter kl 20 skyddar någon från ett virus? Är det farligt att ta en kvällspromenad? Ni får mig verkligen att tappa hoppet om mänskligheten.

Vad är du rädd för? Du kan ta din kvällspromenad 19:00, ingen som hindrar dig från det.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Givetvis är inte allt över inom någon månad. Men två år känns av flera skäl osannolikt, i vart fall i närheten av den omfattning som är nu.

Var otydlig ser jag ,😀 menar inte exakt som nu men väsentligt påverkad två år till.
Citera
2020-10-31, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det sista stycket, ja, tack och lov är inte huvudorsaken kontaktsmitta vad det verkar. Hade det varit så borde skolorna varit extremt hårt drabbade, det fungerar ju inte att få barn att hålla sig ifrån att ta på saker. Helt omöjligt.

Precis. Detta är ett av de starkaste argumenten till att aerosoler verkar vara drivande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in