2020-10-31, 18:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag länkade tidigare, men märkligt nog blev det helt tyst..
Ta det som en komplimang, det hade jag gjort!🙋🏼‍♀️
Citera
2020-10-31, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är bäst att ställa in sig på i alla fall minst ett år till så här, två vet jag inte?
Jag tror det är slut till sommaren. Även om man förlorar immuniteten så kommer folk inte att orka hålla på så här och folk blir i allmänhet mindre sjuka andra och tredje gången. Till sommaren bestämmer sig politikerna för att "nu får det räcka". Då finns det också vacciner till riskgrupperna.
Citera
2020-10-31, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så du förespråkar flockimmunitet i kontrollerad form? Ja det är väl precis det som är Sveriges strategi, även om Tegnell förnekar det. Missade du artikeln idag om den ryska forskaren som förkastade den teorin?

https://siberiantimes.com/other/others/news/professor-69-risked-his-life-by-deliberately-catching-covid-19-to-test-his-immune-response/

Ja, det gör jag. Mycket bättre än Tjeckien, som trodde de besegrat viruset genom lockdown och sedan smittspårning, som nu kommer åtminstone en bra bit mot flockimmunitet i en mycket okontrollerad form.
Citera
2020-10-31, 18:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Så varför används ordet utegångsförbud? Istället för att vara mer explicit?

Jag tror personligen att utegångsförbud är en tydlig formulering som gemene man kan förstå och som inte kan misstolkas.
Citera
2020-10-31, 18:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Pratade just i telefon med en familj som bor i Linköping. De hade ingen aning om att det är lockdown där i tre veckor! Jag fick upplysa dem om det! Ingen hade sagt något i barnens skolor heller igår, fastän kommunen stängde ner allting igår och beskedet om hela Östergötlands restriktioner kom i torsdags redan. De (familjen som jag känner) sa, att det hade varit fullt på stan i alla affärer idag, så det verkar som om andra linköpingsbor inte har fått veta det heller..?

Alltså - hur ska det här gå?

https://www.linkoping.se/nyheter/nyheter/presstraff-med-anledning-av-radande-coronalage/

Det står på kommunens hemsida, men där kollar väl inte alla varje dag. Jag kollar inte min kommuns sida heller, om jag inte söker information om något särskilt. Kanske skulle man ha sådana där bilar med megafoner, som åker runt och sprider meddelandet på gatorna?

Skrämmande minst sagt, tittar de inte på nyheterna på tv eller surfar nätet?
Citera
2020-10-31, 18:24
Medlem
Smittspridningen är snabb även i Norrbotten:

Citat:
"Det ser dystert ut. Cirka 250 personer med covid-19 på två dygn, det gör att vi troligen kommer att fördubbla antalet personer med covid-19 den här veckan i jämförelse med förra", säger regionens smittskyddsläkare Anders Nystedt i ett pressmeddelande.
Citera
2020-10-31, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja så tänker jag med såklart att man hoppas på det bästa. Men jag tror det är nyttigt att vara förberedd för att världen kanske kommer vara som nu i cirka 2 år. Än att leva i tron att allt är över inom någon månad .

Givetvis är inte allt över inom någon månad. Men två år känns av flera skäl osannolikt, i vart fall i närheten av den omfattning som är nu.
Citera
2020-10-31, 18:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Så varför används ordet utegångsförbud? Istället för att vara mer explicit?

Kan det bli mer explicit än så? Fängelse exempelvis, är det explicit för dig eller är det en tolkningsfråga?
Citera
2020-10-31, 18:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Detta med utegångsförbud, hur rationaliserar man det? Vad menas egentligen? Är covid extra dödligt utomhus efter kl 20?

Jag menar, även de mest lågintelligenta måste väl ändå börja ana ugglor i mossen. Det är så urbota dumt alltihop. Jag kan inte tänka mig att någon rationell människa lyder dessa absurda regler. "Attans jag kan inte gå ut med hunden för staten har sagt att jag inte får vara utomhus efter kl 8"

Du kanske inte känner till det, men det mesta festandet och alkoholdrickandet sker på kvällar och nätter. Och det är då folk tappar besinningen, och börjar dansa och kyssas och kramas och kladda på varandra och ta varandra om axlarna som buddies. Förbjuder man människor att gå ut efter klockan 20, så får man bort säkert 90 procent av detta i alla fall.

Gå ut med hunden brukar vara undantaget vid utegångsförbud - så måste det ju vara. Då har du ju hunden som alibi, om en karantänvakt kommer - han ser ju hunden...
Citera
2020-10-31, 18:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Om det är målet så bör man väl stänga krogen och förbjuda fester?

Jag misstänker att krogen automatiskt kommer att stänga vid samma tid, känns rätt meningslöst att ha öppet och vänta på kunder som aldrig kommer?
Citera
2020-10-31, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Känns lite konstigt att tvätta händer räcker för att ta bort 98% speciellt när förskola, skola, jobb osv är öppna. Det smittar inte bara via händerna
Det smittar inte alls genom händerna. Det smittar genom att man får smittämnet på händerna och sedan får in det genom slemhinnor, från just händerna.
Citera
2020-10-31, 18:27
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tror personligen att utegångsförbud är en tydlig formulering som gemene man kan förstå och som inte kan misstolkas.
Så folk förstår utegångsförbud men förstår inte krogförbud? Right
Varför inte börja i rätt ände och stänga krogar och restauranger efter vissa klockslag istället för ett generellt utegångsförbud? Hallå? Folk KAN inte vara så dumma att dom går på det här? Utegångsförbud efter kl 20???? VARFÖR I HELVETE DÅ?????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in