2020-10-31, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De som inte gjort det är väl Belarus, Sverige och Nordkorea. Vi kan väl räkna bort Nordkorea då de är i ständig lockdown i princip. Övriga länder har gjort lockdown mer eller mindre.

Sverige: 10 miljoner
Belarus: 9,5 miljoner
Summa: 20 miljoner isch.
Jordens befolkning: 7 miljarder.
Antal länder i världen 195
2/195, I lockdown >99% av världens länder.

Ja jag vet inte heller om lockdown fungerar i längden, tror ingen hade pallat det. Att kväsa viruset initialt tror jag är en god idé men fortsättningen är jag osäker på. Vi verkar inte ha kapaciteten till uthållighet. Det är givetvis helt galet med lockdown på lockdown, det kraschar ekonomin på alla plan.

Det allra bästa hade förstås varit att kväsa viruset från början, det tror jag inte någon skulle säga emot. Men det visade sig ju inte fungera, inget land, förutom möjligen Nya Zeeland, lyckades ju med det. Det beror på två saker, virusets långa inkubationstid, och Kinas motvilja mot att ge resten av världen rätt information. Självklart kontaktade hela världens epidemologer Wuhans motsvarighet till Tegnell senast i början av januari, men de kan inte fått några alarmistiska signaler. Kina måste gett intrycket att de hade det under kontroll. Inte ens Italien, med stort reseutbyte med Kina, blev uppenbarligen särskilt oroliga. Det sägs ibland i tråden att Italien hade otur som fick in viruset, men Sverige hade tid på sig, och inte kan skylla på otur. Det stämmer inte riktigt, Italien visste att viruset fanns i ett land som de hade mycket reseutbyte med, ändå agerade de inte förrän det var alldeles för sent. Jag lägger inte skulden på Italien, utan på Kina, som inte gav korrekt information. Det är absolut möjligt att en statsepidemolog grovt missuppfattar korrekt information. Men att 200 statsepidemologer gör samma groteska missbedömining är helt omöjligt. Informationen från Kina kan inte varit i närheten av att vara korrekt.

När viruset väl finns så tror jag inte att det funkar med lockdown på lockdown på lockdown. Möjligen om man vetat att det funnits ett bra vaccin inom några månader, men inte som situationen var och är.Det visar sig också att fler och fler länder med lockdown, och dubbla lockdowns, går om Sverige i dödstal. Det enda som finns att göra är att låta viruset bränna igenom så kontrollerat som möjligt.
Citera
2020-10-31, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja vi får se. Glöm inte att 1984 sa de ledande experterna att ett hivvaccin var cirka ett år bort. Så 75 % effektivitet på vaccin nästa år är nog det mest optimistiska vi kan hoppas på.

Ja, tror inte heller på mer än 75% effektivitet nästa år. Men ibland får också experter mer rätt än de tror. På 50- eller 60-talet var det någon dataexpert som sade att det i framtiden skulle kunna finnas datorer som vägde mindre än 1,5 ton.
Citera
2020-10-31, 17:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det allra bästa hade förstås varit att kväsa viruset från början, det tror jag inte någon skulle säga emot. Men det visade sig ju inte fungera, inget land, förutom möjligen Nya Zeeland, lyckades ju med det. Det beror på två saker, virusets långa inkubationstid, och Kinas motvilja mot att ge resten av världen rätt information. Självklart kontaktade hela världens epidemologer Wuhans motsvarighet till Tegnell senast i början av januari, men de kan inte fått några alarmistiska signaler. Kina måste gett intrycket att de hade det under kontroll. Inte ens Italien, med stort reseutbyte med Kina, blev uppenbarligen särskilt oroliga. Det sägs ibland i tråden att Italien hade otur som fick in viruset, men Sverige hade tid på sig, och inte kan skylla på otur. Det stämmer inte riktigt, Italien visste att viruset fanns i ett land som de hade mycket reseutbyte med, ändå agerade de inte förrän det var alldeles för sent. Jag lägger inte skulden på Italien, utan på Kina, som inte gav korrekt information. Det är absolut möjligt att en statsepidemolog grovt missuppfattar korrekt information. Men att 200 statsepidemologer gör samma groteska missbedömining är helt omöjligt. Informationen från Kina kan inte varit i närheten av att vara korrekt.

När viruset väl finns så tror jag inte att det funkar med lockdown på lockdown på lockdown. Möjligen om man vetat att det funnits ett bra vaccin inom några månader, men inte som situationen var och är.Det visar sig också att fler och fler länder med lockdown, och dubbla lockdowns, går om Sverige i dödstal. Det enda som finns att göra är att låta viruset bränna igenom så kontrollerat som möjligt.

Så du förespråkar flockimmunitet i kontrollerad form? Ja det är väl precis det som är Sveriges strategi, även om Tegnell förnekar det. Missade du artikeln idag om den ryska forskaren som förkastade den teorin?

https://siberiantimes.com/other/others/news/professor-69-risked-his-life-by-deliberately-catching-covid-19-to-test-his-immune-response/
Citera
2020-10-31, 17:55
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, tror inte heller på mer än 75% effektivitet nästa år. Men ibland får också experter mer rätt än de tror. På 50- eller 60-talet var det någon dataexpert som sade att det i framtiden skulle kunna finnas datorer som vägde mindre än 1,5 ton.

Ja så tänker jag med såklart att man hoppas på det bästa. Men jag tror det är nyttigt att vara förberedd för att världen kanske kommer vara som nu i cirka 2 år. Än att leva i tron att allt är över inom någon månad .
Citera
2020-10-31, 17:55
Avstängd
Merwinnas avatar
Pratade just i telefon med en familj som bor i Linköping. De hade ingen aning om att det är lockdown där i tre veckor! Jag fick upplysa dem om det! Ingen hade sagt något i barnens skolor heller igår, fastän kommunen stängde ner allting igår och beskedet om hela Östergötlands restriktioner kom i torsdags redan. De (familjen som jag känner) sa, att det hade varit fullt på stan i alla affärer idag, så det verkar som om andra linköpingsbor inte har fått veta det heller..?

Alltså - hur ska det här gå?

https://www.linkoping.se/nyheter/nyheter/presstraff-med-anledning-av-radande-coronalage/

Det står på kommunens hemsida, men där kollar väl inte alla varje dag. Jag kollar inte min kommuns sida heller, om jag inte söker information om något särskilt. Kanske skulle man ha sådana där bilar med megafoner, som åker runt och sprider meddelandet på gatorna?
Senast redigerad av Merwinna 2020-10-31 kl. 17:57.
Citera
2020-10-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
” Allt fler internationella studier pekar på att coronaviruset har svårt att sprida sig i skolmiljö, det visar en genomgång i Nature.
– De tycks snarare följa utvecklingen än driva smittan, säger Walter Haas, forskare i infektionsepidemiologi vid Robert Koch Institut i Berlin, till tidskriften.
Anledningen till att barn både tycks bli smittade mer sällan och sedan sprida covid-19 i betydligt mindre utsträckning än vuxna är fortfarande något av en gåta för forskarna. Walter Haas tar upp att en möjlig förklaring skulle kunna vara att de har mindre lungor och därmed mindre kraft att skicka ut smittsamma partiklar.
En stor italiensk studie av drygt 65*000 skolor som öppnade i september visar att efter fyra veckor hade inte ens två procent av skolorna rapporterat någon smitta.”

I Sverige så ser vi att de kommuner som bussar mycket barn också har mer smittspridning i skolan. Om det är bussarna eller bara det faktum att barnen får fler kontakter än andra barn är det nog ingen som vet. Jag har barn i en kommun som bussar högstadiebarnen och vi har haft rätt mycket smittspridning på högstadiet just. En lärare i musikskolan misstänks nu också ha blivit smittad på jobbet. De sitter ofta i samma rum som eleverna och det är små rum, ofta med dålig ventilation.

Jag berättade tidigare i tråden om ett gymnasium i Göteborg som behövde stänga ett par veckor pga stor smittspridning. Där verkar det ha varit ytorna i korridorerna/runt bokskåpen som var problemet då smitta spreds mer mellan klasser än inom klasser. Men å andra sidan så smittades minst fyra lärare också.

Det är mycket oklart om när smitta sker och varför. Teorierna runt skolbarn verkar handla om att de inte sprider så mycket aerosoler runt sig, (lindriga symtom, små lungor osv). Hade det varit kontaktsmitta som var drivande så borde smittspridning i skolan varit mer förekommande. Ännu ett tecken på att aerosoler driver smittan, inte kontaktsmitta.
Citera
2020-10-31, 17:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Tegnell hade alltså helt rätt.

Nej, det hade han inte, se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Helt klart en bra idé att låta gymnasium ha hemundervisning när smittan sprider sig.

"“The potential to transmit increases” with age, and adolescents are just as likely to transmit the virus as adults, he says. Teenagers and teachers should be the focus of mitigation measures, such as wearing masks or a return to online lessons when community transmission is high, says Haas.”
citat från studien som artikeln du länkade till handlar om.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02973-3
Citera
2020-10-31, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Social distansering.
SARS-CoV-2 har ett R0 på 3 och Influensa på 1.6 har jag för mig. Eftersom de smittar på samma sätt så kommer då Re för influensa mer än halveras på grund av alla Corona -åtgärder och kommer således under 1 och då avtar den exponentiellt för att nästan försvinna.
Citera
2020-10-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Kan förhoppningsvis IMBILDEN och övriga samhällsfientliga figurer äntligen hålla käften angående skolor nu???

https://omni.se/a/weexpG

Jag länkade tidigare, men märkligt nog blev det helt tyst..
Citera
2020-10-31, 18:05
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Pratade just i telefon med en familj som bor i Linköping. De hade ingen aning om att det är lockdown där i tre veckor! Jag fick upplysa dem om det! Ingen hade sagt något i barnens skolor heller igår, fastän kommunen stängde ner allting igår och beskedet om hela Östergötlands restriktioner kom i torsdags redan. De (familjen som jag känner) sa, att det hade varit fullt på stan i alla affärer idag, så det verkar som om andra linköpingsbor inte har fått veta det heller..?

Alltså - hur ska det här gå?

https://www.linkoping.se/nyheter/nyheter/presstraff-med-anledning-av-radande-coronalage/

Det står på kommunens hemsida, men där kollar väl inte alla varje dag. Jag kollar inte min kommuns sida heller, om jag inte söker information om något särskilt. Kanske skulle man ha sådana där bilar med megafoner, som åker runt och sprider meddelandet på gatorna?

Ja absolut! Och varför inte sätta in specialförband som vi kallar covidpoliser? Alla som bryter mot restriktionerna sätter vi i isolering i specialbyggda läger. Vad ska dom heta? Hmm Gulags? Koncentrationsläger?
Citera
2020-10-31, 18:07
Medlem
revodnebs avatar
Österrike stänger ner igen:

https://www.sydsvenskan.se/2020-10-31/aven-osterrike-stanger-ned-igen

Citat:
Österrike ansluter sig till den växande gruppen europeiska länder som tvingas till en andra nedstängning inför virushotet.
Landet stänger ned midnatt på tisdag och inför utegångsförbud mellan klockan 20 och 06. Restriktionerna gäller till slutet av november.
Citera
2020-10-31, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att de rekommendationer vi lever med till vardags, när det inte är direkt lockdown och utegångsförbud, räcker för att hålla flunsan (och även vinterkräksjukan) stången. Men de räcker inte för att hålla tillbaka coronan. Det är mer smittsamt. Sedan finns det sjukdomar som är ännu mer smittsamma än coronan förstås, som mässlingen t.ex. - men där har vi i Västlandet redan flockimmunitet p.g.a. barnvaccinationerna (utom i Järna och några andra mindre platser).

Känns lite konstigt att tvätta händer räcker för att ta bort 98% speciellt när förskola, skola, jobb osv är öppna. Det smittar inte bara via händerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in