Citat:
De som inte gjort det är väl Belarus, Sverige och Nordkorea. Vi kan väl räkna bort Nordkorea då de är i ständig lockdown i princip. Övriga länder har gjort lockdown mer eller mindre.
Sverige: 10 miljoner
Belarus: 9,5 miljoner
Summa: 20 miljoner isch.
Jordens befolkning: 7 miljarder.
Antal länder i världen 195
2/195, I lockdown >99% av världens länder.
Ja jag vet inte heller om lockdown fungerar i längden, tror ingen hade pallat det. Att kväsa viruset initialt tror jag är en god idé men fortsättningen är jag osäker på. Vi verkar inte ha kapaciteten till uthållighet. Det är givetvis helt galet med lockdown på lockdown, det kraschar ekonomin på alla plan.
Sverige: 10 miljoner
Belarus: 9,5 miljoner
Summa: 20 miljoner isch.
Jordens befolkning: 7 miljarder.
Antal länder i världen 195
2/195, I lockdown >99% av världens länder.
Ja jag vet inte heller om lockdown fungerar i längden, tror ingen hade pallat det. Att kväsa viruset initialt tror jag är en god idé men fortsättningen är jag osäker på. Vi verkar inte ha kapaciteten till uthållighet. Det är givetvis helt galet med lockdown på lockdown, det kraschar ekonomin på alla plan.
Det allra bästa hade förstås varit att kväsa viruset från början, det tror jag inte någon skulle säga emot. Men det visade sig ju inte fungera, inget land, förutom möjligen Nya Zeeland, lyckades ju med det. Det beror på två saker, virusets långa inkubationstid, och Kinas motvilja mot att ge resten av världen rätt information. Självklart kontaktade hela världens epidemologer Wuhans motsvarighet till Tegnell senast i början av januari, men de kan inte fått några alarmistiska signaler. Kina måste gett intrycket att de hade det under kontroll. Inte ens Italien, med stort reseutbyte med Kina, blev uppenbarligen särskilt oroliga. Det sägs ibland i tråden att Italien hade otur som fick in viruset, men Sverige hade tid på sig, och inte kan skylla på otur. Det stämmer inte riktigt, Italien visste att viruset fanns i ett land som de hade mycket reseutbyte med, ändå agerade de inte förrän det var alldeles för sent. Jag lägger inte skulden på Italien, utan på Kina, som inte gav korrekt information. Det är absolut möjligt att en statsepidemolog grovt missuppfattar korrekt information. Men att 200 statsepidemologer gör samma groteska missbedömining är helt omöjligt. Informationen från Kina kan inte varit i närheten av att vara korrekt.
När viruset väl finns så tror jag inte att det funkar med lockdown på lockdown på lockdown. Möjligen om man vetat att det funnits ett bra vaccin inom några månader, men inte som situationen var och är.Det visar sig också att fler och fler länder med lockdown, och dubbla lockdowns, går om Sverige i dödstal. Det enda som finns att göra är att låta viruset bränna igenom så kontrollerat som möjligt.