2020-10-31, 16:20
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag vet inte om det här är nyheter för dig, men Nya Zeeland ligger i södra hemisfären. Det betyder att det är vår där nu, och snart blir det sommar.

Tänk tillbaka till Sverige under juli och augusti. Var covid ett stort problem under sommaren?

Din dumskalle, hur föreställer du dig ens att det skulle gå till att viruset "på allvar" ska drabba Nya Zeeland innan vaccinet kommer?

Bevisar ju bara ytterligare min poäng att styret där fullständigt slut. Varför då köra fullständig lockdown och ruinera landet?
Citera
2020-10-31, 16:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Bob
Varför lugnar sprängningar och skjutningar ned sig när Corona tar fart? Samma sak förra gången. Det känns i alla fall som det minskar något då.

För att båda problemen följer årstidernas växlingar?
Citera
2020-10-31, 16:22
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Snart kommer vi få se vad covid 19 går för, jag tror inte det blir helt enkelt!

Ja, tyvärr så var nog många lite väl snabba med att dra sina slutsatser efter den relativt korta, men intensiva peaken i våras.

Vi har ingen aning om hur illa det kan bli med en lång vintersäsong där Covid far fram i mycket högre omfattning än de värsta influensasäsongerna vi någonsin sett. Helt klart kommer en jävla massa folk att dö och behöva sjukhusvård. Det kan också bli oerhört många som drabbas av kroniska skador.
Citera
2020-10-31, 16:23
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Då borde detta gälla även vanlig influensa vilket jag aldrig hört talas om

Exakt, vanlig influensa. C19 är ett helt nytt virus, som dessutom börjat mutera.
Citera
2020-10-31, 16:24
Medlem
Swan65s avatar
Kan förhoppningsvis IMBILDEN och övriga samhällsfientliga figurer äntligen hålla käften angående skolor nu???

https://omni.se/a/weexpG
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja det man kan hoppas i det scenariot är att man kan skydda äldreboenden nu så sprids det bland yngre så att dödssiffran hållas nere. Det kanske puttrar på i lägre takt den här gången men under längre tid. Det som inger hopp att det faktiskt finns nån form av flockimmunitet är siffrorna i New York. Där har smittspridningen inte alls öka så dramatiskt, men dom fick i storleksordningen 3 ggr värre dos än vi fick. NY är väl värt att hålla ett öga på. Kurvorna där är riktigt trevliga:

https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/new-york/

New York är ju ff i semi-lockdown. Kolla in Times Square:
https://www.earthcam.com/cams/newyork/timessquare/?cam=tsstreet

Knappt något folk alls, där brukar vara fullpackat. Dessutom verkar folk ta saken på allvar och håller avstånd osv, jag tror det bidrar mycket. Slappnar de av så vete fanken vad som händer.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Naturligtvis är det en del i ekvationen. Risken för ekonomisk depression och sänkt folkhälsa är naturligtvis inte försumbar när det sker drastiska inskränkningar i folks möjligen att känna ett socialt sammanhang och möjlighet till motion. Att till varje pris förlänga livet för de äldre sker alltså på bekostnad av övriga samhället, och i förlängningen risken att förkorta yngre generationers liv. Så på samma sätt går det ju att mena att de som skriker på lockdowns gör sig skyldiga till förberedelse till mord, men det tycker jag inte är rimligt. Jag tror inte att någon på fhm flinar på vägen till jobbet, de plågas gissningsvis oerhört av att behöva komma med rekommendationer som de vet kommer att drabba någon grupp hur de än gör. Pest eller kolera. Och de verkar ha valt att barns framtid riskerar att på ett summariskt plan drabbas hårdare än dito äldres. Du kan tycka att det är fel, men du måste ju inse att det är den frågan de brottas med, inte att fhm hatar äldre och ser sin chans att återinföra ättestupan

Ja, det är förstås en avvägning. Målet måste ju vara att både kunna hålla samhället igång OCH genomföra smittskyddsåtgärder. Inte bara det ena. Vissa saker såsom munskydd i offentliga miljöer lär ju inte stänga något samhälle, så det har jag väldigt svårt att förstå att man vägrar besluta om. Speciellt nu när tom WHO rekommenderar det. Vad är problemet liksom?

Distansundervisning hade ju åtminstone kunnat göras frivillig. Det behöver inte betyda att man lämnar eleverna vind för våg. Skolverket hade ju kunnat göra mycket centralt med standardiserad undervisning. Jag får mest känslan av att man inte vill. Inte att det inte skulle gå. Sådant kan jag bli rätt trött på faktiskt. Speciellt i det läge där vi befinner oss nu med ökad smittspridning och ökad belastning på vården. Hur tänker FHM kring föräldrar i riskgrupp? Tänker de något alls?

Då måste man komma med något annat än symbolåtgärder. Tycker jag.
Citera
2020-10-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Kan förhoppningsvis IMBILDEN och övriga samhällsfientliga figurer äntligen hålla käften angående skolor nu???

Tegnell hade alltså helt rätt.
Citera
2020-10-31, 16:37
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Kanske att viruset sprids runt i kluster bland dem som inte blir sjuka och på så sätt finns det kvar? Eftersom det var sommar tog det längre tid för smittan att ta sig runt? Jag vet inte.

Ja, det måste ju nästan ha varit så. Massa tysta infektioner, runt runt hela sommaren, när man trodde att det var säkert. Annars skulle det ju ha dött ut under sommaren. Och som sagt, kanske har man själv varit del i en sådan smittkedja utan att märka det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Är det grundsmittan norrbaggarna bygger upp nu?

"Det senaste dygnet har 499 personer i Norge konstaterats smittade med covid-19. Det är den högsta dygnssiffran sedan pandemins början."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det verkar inte bättre! Grejen är dock, att hade vaccinet varit här nu, så hade de "vunnit". Och jag tror att de fortfarande kommer att hinna vinna - räknat i antal döda och svåra sjukdomsfall i förhållande till folkmängden.
Citera
2020-10-31, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, tyvärr så var nog många lite väl snabba med att dra sina slutsatser efter den relativt korta, men intensiva peaken i våras.

Vi har ingen aning om hur illa det kan bli med en lång vintersäsong där Covid far fram i mycket högre omfattning än de värsta influensasäsongerna vi någonsin sett. Helt klart kommer en jävla massa folk att dö och behöva sjukhusvård. Det kan också bli oerhört många som drabbas av kroniska skador.

Ja och vi har inga vapen att försvara oss mot fienden, mer än att gömma oss undan. Men den kanske ändå får tag i oss en vacker dag.
Citera
2020-10-31, 16:40
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Så är det. Masspskylogi är en svår vetenskap.
Något psykologiskt panoramafönster, som man kan finjustera efter behag i ett år, finns inte.

Det finns ett litet fönster, som snabbt stängs och aldrig går att öppna igen. Där är vi nu. Fönstret är stängt.

Jag var i huvudstaden igår, och såg allmän avtrubbning + enstaka munskydd. Vi har drabbats av någon sorts krigströtthet. Stockholmarna verkar iaf inte bry sig längre.

Spelar ingen roll hur stor faran är. Människan är enkel och klarar bara en viss mängd krisinfo.

Vi får samma inställning till Covid19 som till kärnvapen och HIV, som inte håller nån västerlänning vaken på natten.

Vi vänjer oss vid allt, på gott och ont.

Jag håller med dej. Vi Stockholmare är helt utmattade och genomtrötta på "råden" som ingen i Stockholm har följt sedan juni. De mest liberala "råden" i hela världen. Vi är helt utslagna nu. Det är så synd om oss!
Citera
2020-10-31, 16:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65

Helt klart en bra idé att låta gymnasium ha hemundervisning när smittan sprider sig.

"“The potential to transmit increases” with age, and adolescents are just as likely to transmit the virus as adults, he says. Teenagers and teachers should be the focus of mitigation measures, such as wearing masks or a return to online lessons when community transmission is high, says Haas.”
citat från studien som artikeln du länkade till handlar om.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02973-3
Senast redigerad av virvelbagg 2020-10-31 kl. 16:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in