2020-10-31, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
13790 nya fall på 1 vecka.

Hur många av dessa tror ni är corona och hur stor del är vanlig influensa? Då båda visar positivt på testet.

Vart har du fått det ifrån?

Dessutom, det brukar knappt finnas någon influensa I oktober/november...
Citera
2020-10-31, 15:24
Medlem
Gjorde just en pickup@store på Backaplan I Göteborg. Det kryllade av pensionärer och invandrare där. Mycket mer än det brukar vara...
Senast redigerad av Pisseman 2020-10-31 kl. 15:31.
Citera
2020-10-31, 15:25
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
*sprak*

*Extrainsatt nyhetssändning*

*IVA fullt + Utbyggt IVA fältsjukhus fulla*

Folk ligger i drivor och kryper kvävandes.

Nedu, Sverige har inte sett kaoset.

Även Sverige vaknar om skiten spårar ur.

Istället för allt psykfall beteende hade Sverige klarat hela Corona krisen om :

I Mars hade all inkommande trafik strypts.

I April > 10 000 000 Sundström Helmasker upphandlas, Sundström byggts ut för att tillverka dessa.

Klart i Juli.

Alla samverkat för att leverera masker + instruktions "broschyr" till hela folket.

Nationell lockdown när alla fått helmaskerna.

Kollektivtrafik-stängd.

Affärer stängda.

Gym, allt stängt två månader.

Endast mataffärer - samhällsuppehållande - öppet.

Mataffärer säljer partikelfilter/förfilter.

Lockdown öppnas i September.

Landet fortsatt stängt all in/utgående trafik, endast för import av mat/nödvändig materiell.

Chaufförer byts vid gränsen på säkert avstånd iklädda helmask.

Fortsatt användande av helmasker överallt.

Så fort en smittad upptäcks - isoleras denna av folk i rymddräkter.

Helmasker skulle möjliggöra all form av arbete -sammankomst.

Två månaders lockdown = under sommaren = låga kostnader

Kostnad?

Mindre än de hundratals miljarder landet går back.
Ditt inlägg är underhållande. Den tragiska biten är att Kina på sätt och vis har lyckats med andra delen av ditt scenario, och kommer ha positiv BNPtillväxt 2020.
Citera
2020-10-31, 15:25
Medlem
I Danmark är återigen Köpenhamns västra förorter epicentrum i smittspridningen. 9 av de 10 kommunerna med högst smittspridning i landet ligger där. De flesta av dessa kommuner har med danska mått mätt, hög andel invandrade. Totalt 1126 nya fall i Danmark idag (dagsrekordet är från igår och lyder på 1191).
Citera
2020-10-31, 15:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, totalt bananas var det.

Och nu går vi tillbaka till GÅ, efter sanslöst harvande. Som jag förstått det ska svenska restriktioner skärpas. Vi kryper mot nån sorts lockdown och ytterligare en stenkross för näringslivet.

Ja, jag befarar att du har rätt. Jag anser att en nerstängning ska undvikas, eftersom det är smärtsamt för samhället, ekonomin och medborgarna. Men för att undvika en nerstängning, så behöver man sätta in förebyggande åtgärder i god tid. Nu skenar smittan utan kontroll, och det kan sluta med panik-åtgärder.

Citat:
Vi misslyckades med att skydda de äldre, vi kraschade vården totalt (FHM kan köra upp, den sk arbetsron i röven), men vi försökte rädda näringslivet. Det fanns lite ljus.

Nu ska vi (på tok för sent) krascha näringslivet också, undvika butiker osv och bli ännu mer distanserade, eller fattar jag fel?

Samtidigt hävs besöksförbudet på boenden, samtidigt som smittan accelererar. Förbudet som dessutom kom för sent i våras, efter att smittan just satt igång.

Förbudet kom för sent. Och det hävdes för sent. Besöksförbudet borde ha hävts under sommaren. I så fall hade åldringarna kanske klarat av ett återinfört besöksförbud, nu när smittspridningen exploderar under hösten.

Citat:
Det finns fan ingen styrning och bollkänsla någonstans.

Bristen på nationell logistik är otrolig.

Strategin har misslyckats på alla tänkbara sätt.
Citera
2020-10-31, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Majoriteten av länder gjorde en lockdown, mer eller mindre, eller är du av en annan uppfattning? Jag ser inte att jag behöver föra det i bevis på något sätt. Om det var en bättre strategi eller ej vet vi när det här är över.

Jag var för en lockdown i början på mars. Nu inser jag efter den här tiden att svenskarna troligtvis inte kommer att klara av det psykiskt. Det har ju om inte annat den här tråden visat.

Det känns som du försöker göra det här till en diskussion om hur det är vetenskapsbaserat eller ej. Om du vill gå den vägen så kan vi diskutera semantik i en annan tråd.
Nej, jag är inte intresserad av semantik och att majoriteten av länder införde lockdown är inte samma sak som att 99% av alla länder gjorde det. Om du hade haft fog för ditt påstående hade det varit intressant att titta på den procent som inte gjort det, och vilket utfall de haft. Nu verkar det som att du inte håller fast vid påståendet och då blir diskussionen mindre intressant.

Jag har haft sympati för Sveriges strategi på det stora hela, men tyckte att Sverige borde ha följt grannländerna i våras. Mest för att det fanns mycket lite att vinna på att göra på annat sätt, samtidigt som det fanns mycket att förlora på en annan strategi. Nu tycker jag bevis samlas för att lockdown inte fungerar i europeiska länder. Men det kan vara för tidigt att säga att det är totalt fel.
Citera
2020-10-31, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det står i Jyllandspostens livblogg idag att man påbörjat det. Testningen är inte obligatorisk, men om du blir stoppad av polis och inte kan visa ett negativt provsvar väntar höga böter. De som testas positivt sätts i 10 dagars karantän. Blir intressant att följa.

Helt klart intressant. Kommer nog få ner smittan rätt kraftigt, men den lär ju öka igen ganska snabbt.
Skulle behöva göras varannan vecka för att det ska funka, och till slut skulle folk tröttna, särskilt om smittan är låg. Och slutar man är det så bara finns en smittad i landet så har vi snart en masspridning igen. Dessutom finns knappast resurser att göra det så ofta.

Väntar alltså böter även för den som inte testat sig alls?
Citera
2020-10-31, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Helt klart intressant. Kommer nog få ner smittan rätt kraftigt, men den lär ju öka igen ganska snabbt.
Skulle behöva göras varannan vecka för att det ska funka, och till slut skulle folk tröttna, särskilt om smittan är låg. Och slutar man är det så bara finns en smittad i landet så har vi snart en masspridning igen. Dessutom finns knappast resurser att göra det så ofta.

Väntar alltså böter även för den som inte testat sig alls?

Som jag uppfattat det så har du ett alternativ till att testa dig. 10 dagars självisolering.
Om du skiter i det eller testning blir det böter
Citera
2020-10-31, 15:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
13790 nya fall på 1 vecka.

Hur många av dessa tror ni är corona och hur stor del är vanlig influensa? Då båda visar positivt på testet.
Källa på att influensa ger samma resultat som covid?
Citera
2020-10-31, 15:46
Medlem
Swiss national covid taskforce om aerosoler och vad man ska göra nu då vintern är här.

Mask wearing has value for both droplet-based and aerosol-based transmission, and should be considered also when distances in indoor environments are above 1.5 m, particularly in poorly ventilated environments in conditions of prolonged exposure. In addition to these measures, measures that will specifically help diminish aerosol transmission are (i) ensuring proper ventilation of indoor environments with fresh or appropriately filtered air, (ii) avoiding overcrowding of indoor environments, (iii) reducing the duration of stays in poorly ventilated, indoor environments, (iv)limiting or cancellinghigh-emission activities, particularly in poorly-ventilated indoor environments.

The role of Aerosols in SARS-CoV-2 Transmission (29 Oct 20 -EN) Neu!
29. 10. 2020

https://ncs-tf.ch/de/policy-briefs
Citera
2020-10-31, 15:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Nej, jag är inte intresserad av semantik och att majoriteten av länder införde lockdown är inte samma sak som att 99% av alla länder gjorde det. Om du hade haft fog för ditt påstående hade det varit intressant att titta på den procent som inte gjort det, och vilket utfall de haft. Nu verkar det som att du inte håller fast vid påståendet och då blir diskussionen mindre intressant.

Jag har haft sympati för Sveriges strategi på det stora hela, men tyckte att Sverige borde ha följt grannländerna i våras. Mest för att det fanns mycket lite att vinna på att göra på annat sätt, samtidigt som det fanns mycket att förlora på en annan strategi. Nu tycker jag bevis samlas för att lockdown inte fungerar i europeiska länder. Men det kan vara för tidigt att säga att det är totalt fel.

De som inte gjort det är väl Belarus, Sverige och Nordkorea. Vi kan väl räkna bort Nordkorea då de är i ständig lockdown i princip. Övriga länder har gjort lockdown mer eller mindre.

Sverige: 10 miljoner
Belarus: 9,5 miljoner
Summa: 20 miljoner isch.
Jordens befolkning: 7 miljarder.
Antal länder i världen 195
2/195, I lockdown >99% av världens länder.

Ja jag vet inte heller om lockdown fungerar i längden, tror ingen hade pallat det. Att kväsa viruset initialt tror jag är en god idé men fortsättningen är jag osäker på. Vi verkar inte ha kapaciteten till uthållighet. Det är givetvis helt galet med lockdown på lockdown, det kraschar ekonomin på alla plan.
Citera
2020-10-31, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
I Danmark är återigen Köpenhamns västra förorter epicentrum i smittspridningen. 9 av de 10 kommunerna med högst smittspridning i landet ligger där. De flesta av dessa kommuner har med danska mått mätt, hög andel invandrade. Totalt 1126 nya fall i Danmark idag (dagsrekordet är från igår och lyder på 1191).
Ja det er et massivt problem at smitten er så udbredt i de kommuner.
Tal (2017)fra Danmarks Statistik viser, at Ishøj er den kommune hvor indvandrere og efterkommere udgør den største andel af borgerne. 38,4 procent af borgerne består af indvandrere og efterkommere. Brøndby Kommune er nummer to med 31,8 procent, mens Albertslund er nummer tre på Vestegns-listen med 28,9 procent.
https://sn.dk/Vestegnen/Saa-stor-en-andel-i-Vestegns-kommunerne-er-indvandrere-og-efterkommere/artikel/636521
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in