2020-10-31, 15:52
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
13790 nya fall på 1 vecka.

Hur många av dessa tror ni är corona och hur stor del är vanlig influensa? Då båda visar positivt på testet.

Trams och dessutom har influensasäsongen inte ens kommit igång än!
Citera
2020-10-31, 15:53
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, faktiskt har du rätt. Om folk följer rekommendationerna blir det stabilt på kort sikt och kaos på lång sikt, på ett sätt som väldigt få ännu kan överblicka över. Om folk struntar i rekommendationerna blir det jättekaos på kort sikt, och någorlunda stabilt på lång sikt.

Ja, precis! Här har vi kärnan i förnekarnas bisarra argumentation. Ett jättekaos med kollapsad sjukvård och massdöd påverkar inte folkhälsan på något sätt, barnen påverkas inte när mormor avlider, ingen blir deprimerad och självmorden kommer att minska. Folkhälsan påverkas katastrofalt bara av en lockdown.
Citera
2020-10-31, 15:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hanterar man stora mängder kontaminerade paket så är det inte otroligt att virus kan "dammas" upp i luften.
Kineserna kör med försiktighetsprincipen

Det skulle vara intressant att få veta om det skett någon s.k. fomite-transmission som lett till utbrott. Jag har inte sett någon sådan studie eller fall hittills.
Citera
2020-10-31, 15:56
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Nej, jag är inte intresserad av semantik och att majoriteten av länder införde lockdown är inte samma sak som att 99% av alla länder gjorde det. Om du hade haft fog för ditt påstående hade det varit intressant att titta på den procent som inte gjort det, och vilket utfall de haft. Nu verkar det som att du inte håller fast vid påståendet och då blir diskussionen mindre intressant.

Jag har haft sympati för Sveriges strategi på det stora hela, men tyckte att Sverige borde ha följt grannländerna i våras. Mest för att det fanns mycket lite att vinna på att göra på annat sätt, samtidigt som det fanns mycket att förlora på en annan strategi. Nu tycker jag bevis samlas för att lockdown inte fungerar i europeiska länder. Men det kan vara för tidigt att säga att det är totalt fel.

Fast det beror ju på varför man genomför en lockdown. Det är rätt få länder som har infört lockdown för att kväsa smittspridningen fullständigt. Det som nu sker i Frankrike och Belgien mfl länder är att de motvilligt genomför en lockdown igen därför att de blir tvingade då vården börjar överbelastas. Vi kommer att få se detsamma här om vi hamnar där. Att ha lockdown som strategi i Europa är däremot helt lönlöst och jag vet inte om det är nåt land som verkligen har det. Det kan funka om man har väldigt lite smitta och bor på en ö. Som tex Nya Zeeland.
Citera
2020-10-31, 15:58
Medlem
Jag blir alldeles tårögd när jag ser Trumps massiva rallys med folk utan en sånn där dum munblöja. Det kommer att återigen vara amerikanerna som kommer att få rädda oss från fascismen.
Citera
2020-10-31, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Som jag uppfattat det så har du ett alternativ till att testa dig. 10 dagars självisolering.
Om du skiter i det eller testning blir det böter

Absolut en bra tanke. Blir dock tveksam när jag läser på aftonbladet att folk "köade i god tid innan testinstallationerna öppnade". Eh...
Citera
2020-10-31, 16:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
3 döda igår, att jämföra med 115 under en dag i april när det var som värst.

Samtidigt väldigt mycket högre smittotal/incidens jämfört med läget när det dog 3 under en dag i mars.

Hur kommer det sig att dödligheten är så extremt låg nu?

Känns ju som vi måste upp i en nivå om 50% smittade i hela landet för att vi ska få siffror om 115 döda per dag igen.
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
För att förkylningen är rätt harmlös.
Men även en förkylning kan ha ihjäl multisjuka gamlingar som väntar på att dö.
Nu smittas inte gamlingar i samma utsträckning som i mars/april. Sen har man hittat vissa former av behandlingsmetoder som lindrar.

Titta på dödsfallen i hela Europa. Dödsfallen skjuter i höjden just nu. Det handlar inte om en "rätt harmlös förkylning".

Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Ja ska vi upp i de siffrorna kommer det behövas stort antal smittade.

Ja, och ett mycket stort antal smittfall har redan kommit. Den snabbt ökande mängden infektionsfall, indikerar att dödsfallen kommer att fortsätta att rusa uppåt.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tittade inte för en nu. Vi hade 3000 döda i går i Europa.
Nästan 300 000 nya fall.
545 avlidna i Frankrike.
Det är ju inte ens vinter ännu. Det här håller på att utveckla sig till något helt annat en i våras. Nu kommer vi för första gången se vad crona egentligen är och vad det kan göra mot vårt samhälle.

Ja. Det som händer i övriga Europa, kommer även att hända i Sverige, med en viss fördröjning.

Återigen har Sverige haft tillgång till varsel i god tid, men myndigheterna har medvetet struntat i att ta varslet på allvar. Ifall Sverige råkar ut för samma sak som Spanien och Belgien, så ligger skulden på Anders Tegnell.
Citera
2020-10-31, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Titta på dödsfallen i hela Europa. Dödsfallen skjuter i höjden just nu. Det handlar inte om en "rätt harmlös förkylning".

Ja, och ett mycket stort antal smittfall har redan kommit. Den snabbt ökande mängden infektionsfall, indikerar att dödsfallen kommer att fortsätta att rusa uppåt.

Ja. Det som händer i övriga Europa, kommer även att hända i Sverige, med en viss fördröjning.

Återigen har Sverige haft tillgång till varsel i god tid, men myndigheterna har medvetet struntat i att ta varslet på allvar. Ifall Sverige råkar ut för samma sak som Spanien och Belgien, så ligger skulden på Anders Tegnell.

3000 döda på 500 miljoner invånare? Skönt att det är så milt.
Citera
2020-10-31, 16:10
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
De ekonomiska följderna kommer att bli katastrofala, speciellt för Nya Zeeland. För att inte tala om folkhälsan generellt, och givetvis förgäves. Bara en tidsfråga innan viruset på allvar även drabbar Nya Zeeland. Bara en idiot tror att man kommer undan ett influensavirus i längden
Jag vet inte om det här är nyheter för dig, men Nya Zeeland ligger i södra hemisfären. Det betyder att det är vår där nu, och snart blir det sommar.

Tänk tillbaka till Sverige under juli och augusti. Var covid ett stort problem under sommaren?

Din dumskalle, hur föreställer du dig ens att det skulle gå till att viruset "på allvar" ska drabba Nya Zeeland innan vaccinet kommer?
Citera
2020-10-31, 16:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
3000 döda på 500 miljoner invånare? Skönt att det är så milt.

Observera att det gällde dödsfall under en enda dag. Över hela epidemins förlopp har Europa haft 263 093 dödsfall. Det är inte en mild epidemi.

Därtill tillkommer en stor mängd överlevare med bestående skador, söndertärd sjukvård, lamslaget samhälle, stängda gränser och ekonomisk kris. Det hade kanske varit bättre att stoppa flygplanen från Kina och Iran?
Citera
2020-10-31, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ja, precis! Här har vi kärnan i förnekarnas bisarra argumentation. Ett jättekaos med kollapsad sjukvård och massdöd påverkar inte folkhälsan på något sätt, barnen påverkas inte när mormor avlider, ingen blir deprimerad och självmorden kommer att minska. Folkhälsan påverkas katastrofalt bara av en lockdown.

En stor mängd konkurser kommer tveklöst leda till kollapsad sjukvård, och högre dödlighet.

Och även för mig finns en gräns för hur många det är acceptabelt att vara smittade samtidigt, men att försöka stoppa viruset är orealiskt, ingen som har försökt har lyckats, både Danmark och Norge är på god väg att förlora den kampen.
Citera
2020-10-31, 16:16
Medlem
Snart kommer vi få se vad covid 19 går för, jag tror inte det blir helt enkelt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in