2020-10-31, 14:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så är det såklart och det är tydligt att FHM och Tegnell var rätt ute när dom sade att folk inte klarar av att följa för hårda restriktioner under för lång tid.

Vilket då visar att strategin med väldigt lång smittspridning inte fungerar. Är ju typ länder som Taiwan och Vietnam som haft rätt strategi då. Gäller att slå ut viruset på den tiden som folk orkar hålla fokus.
Citera
2020-10-31, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ökningstakten ser ungefär lika ut i länderna, utan att dödstalen ökar så mycket. De nordiska länderna ligger fortfarande lägre/normalt i överdödlighet jämfört flera av övriga Europeiska länder. Överdödligheten har ökat de senaste veckorna exempelvis i:

Spanien
Nederländerna
Belgien
Italien
England

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Varför pratar du om nordiska länderna när vi bor i Sverige?
För att sedan jämföra med de värsta länderna i EU?
Liksom vad snackar du ens om....
Vi alla vet att dödstalen kommer efter ett tag.
Precis som Frankrike rapporterade sin högsta dödsdag i veckan.
Men visst, fortsätt sprida skitsnack.
Citera
2020-10-31, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Jag besökte Ica idag och det märks att folk har blivit mycket sämre på att hålla avståndet. Dessutom hostar och nyser folk helt öppet, och så gott som ingen bär munskydd. Tycker definitivt att munskydd borde vara obligatoriskt i alla butiker!

Har själv börjat med munskydd nu. Visserligen bara FFP2-masker men jag har beställt nya FFP3 som är på väg.

Just livsmedelsbutiker tycker jag har blivit hemska att besöka. Funderar på att börja med hemleverans av mat istället.

Var ner på Coop, 5 som hostade. En hostade med ett löst sittande munskydd på sig som fladdrade med hostningarna.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-31 kl. 14:47.
Citera
2020-10-31, 14:19
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
ja, prioriteringen är förstås pengar.
Naturligtvis är det en del i ekvationen. Risken för ekonomisk depression och sänkt folkhälsa är naturligtvis inte försumbar när det sker drastiska inskränkningar i folks möjligen att känna ett socialt sammanhang och möjlighet till motion. Att till varje pris förlänga livet för de äldre sker alltså på bekostnad av övriga samhället, och i förlängningen risken att förkorta yngre generationers liv. Så på samma sätt går det ju att mena att de som skriker på lockdowns gör sig skyldiga till förberedelse till mord, men det tycker jag inte är rimligt. Jag tror inte att någon på fhm flinar på vägen till jobbet, de plågas gissningsvis oerhört av att behöva komma med rekommendationer som de vet kommer att drabba någon grupp hur de än gör. Pest eller kolera. Och de verkar ha valt att barns framtid riskerar att på ett summariskt plan drabbas hårdare än dito äldres. Du kan tycka att det är fel, men du måste ju inse att det är den frågan de brottas med, inte att fhm hatar äldre och ser sin chans att återinföra ättestupan
Citera
2020-10-31, 14:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför måste du förstöra en intressant nyhet med en ren och skär lögn?

I artikeln står att han första gången utvecklade lunginflammation. Om andra gången står endast att han utvecklade "symtom".

Så med den "fact checken" så kommenterar jag nyheten.
En person är naturligtvis för lite för att dra några slutsatser. Men säg att immuniteten varar i genomsnitt 6 månader, hur skulle ett kommande vaccinationsprogram läggas upp?

Kan det räcka med att göra som influensa och köra allmän vaccinering varje år i augusti/september? Det kommer inte eliminera viruset eftersom inte alla tar det och för några försvinner immuniteten efter några månader och ma kanske hinner bli infekterad under säsongen. Men antalet mottagliga borde väl på detta sätt hålla sig på så låg nivå att det inte kan bli den spridning som vi ser nu när vi är oskyddade. Sars-cov2 blir ett virus som skördar ett par 100 dödsfall varje är framöver.

Om tillräckligt många tar vaccinet så skulle vi nog i princip kunna återgå till våra normala liv. Kan vi ge det till riskgrupperna och personal/personer runt dem så skalar vi bort den värsta dödligheten. Viruset blir vi inte av med i första taget. Det känns lite deprimerande och är det fallet så har Sveriges strategi totalhavererat. Det skulle vara intressant att vet hur länge antikropparna håller i sig av ett vaccin, men det finns väl inga sådana data ännu?
Citera
2020-10-31, 14:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Danmarks kamp mot viruset.

Danmark deler opp landet inn i ulike coronasoner
Smittetallene stiger betraktelig i Danmark. Nå deler myndighetene landet inn i ulike coronasoner, som vil bestå av fem risikonivåer.

https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2020/10/31/7583171/danmark-deler-opp-landet-inn-i-ulike-coronasoner?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&ut m_source=Twitter#Echobox=1604144490
Det låter tramsigt att dela upp lilla tätbefolkade Danmark i olika zoner.

Det är det UK har försökt göra. Men kl 17 idag väntas Boris utlysa nationell nedstängning.
Citera
2020-10-31, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Du menar att jag förtog din glädje med att det fanns något positivt i det du länkade till? 🙂

Fråga, hur länge måste man haft sitt konto reggat för att det ska vara accepterat enligt dig? Eller är det baserat på antalet inlägg man skrivit, om så måste jag ju liksom börja med att skriva inlägg så som jag precis har gjort nu.

Fortsatt skön helg!

Hehe. Alltså du är inte en polis utan en glädjedödare.

Jag undrar då det plötsligt börjar patrulleras här och speciellt som du som verkar ha en agenda om man tittar på dina inlägg. Och det är inte att bidra med någonting utan regera utifrån din egen inbillning. Du läser in saker i inlägg som inte finns där.

Om du tittar tillbaka i tråden så finns det massor med inlägg där folk lyft annat i en länk bara för att de tycker att den aspekten tarvar vidare diskussion. Eller är intressant. Utan att för den skull börja med en vendetta mot andra deltagare här.
Citera
2020-10-31, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Varför pratar du om nordiska länderna när vi bor i Sverige?
För att sedan jämföra med de värsta länderna i EU?
Liksom vad snackar du ens om....
Vi alla vet att dödstalen kommer efter ett tag.
Precis som Frankrike rapporterade sin högsta dödsdag i veckan.
Men visst, fortsätt sprida skitsnack.

Detta var mitt påstående:

"Vi har många grannländer och det går uppenbarligen bättre för de nordiska länderna än för majoriteten av länderna i Europa, trots att vi haft ungefär samma restriktioner hela tiden. "

https://ourworldindata.org/coronavirus
Citera
2020-10-31, 14:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sjukhus säng kapacitet i Europa.
Kan nån hitta lägre siffra för nåt annat land än Sverige?
Det kunde inte jag göra med mina dåliga ögon!

https://www.statista.com/chart/7495/germany-leads-europe-in-hospital-bed-capacity/?utm_source=Statista+Global&utm_campaign=4ea2ae4c7 4-All_InfographTicker_daily_COM_PM_KW44_2020_Fr&utm_ medium=email&utm_term=0_afecd219f5-4ea2ae4c74-310901550

Om man tänker sig normalfallet före viruset så kanske det inte spelar så stor roll om man betänker det faktum att den svenska folkhälsan generellt är/varit god. Det är kanske inte ekonomiskt försvarbart att hålla en sådan kapacitet i "fredstider" men att ha beredskapslager för att snabbt unna utöka och möta ett hot är ju oerhört viktigt då. Tyvärr hade vi inte dessa beredskapslager.
Citera
2020-10-31, 14:42
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
Nya regler i Norge idag, dom första 2 är ju logiska, men den sista, hur stor chans är det att hålla distans innom ett hushåll på ett sätt så att det gör skillnad i smittorisk ? Skeptisk, man är ändå smittsam ganska många dagar, Och dom 2 första "eliminerar" ju det 3dje ändå...

Nærkontakter som utvikler symptomer må anses å være smittet, slik at de må isoleres som om de var syke, frem til det eventuelt foreligger et negativt prøvesvar.

Det gis råd om at alle nærkontakter bør teste seg.

Rådet om avstand mellom voksne som er i karantene innad i husstanden endres ved at de bør så langt som mulig holde avstand til hverandre.

det har nog att göra med att man kan drabbas svårare om man får stora virusmängder i sig på kort tid

det är väl det som varit ett problem i sjukvården och anledningen till att många sjuksyrror och läkare dukat under

så det är bättre att hålla distans och låta sig smittas lagom än att vara närgångna och bli smittad stort och snabbt, det kan vara skillnaden mellan om du klarar det eller inte

KAN även ha med att göra att man tar höjd för att personer i samma hushåll kan bära på två olika mutationer.. många har smittats av två mutationer samtidigt och det är inte bra!

cirkulerar två mutationer i din stad och alla i hushållet blir smittade utanför hushållet, typ på jobb eller träning, så är det stor chans att ni bär på olika mutationer som ni sen ger varandra..
Citera
2020-10-31, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, UK tillhör de ganska få länder i Europa där ökningen nästan stannat av. Och på Irland minskar det en aning, och det innan lockdownen kan ha gett någon effekt.

Irland verkar ha toppat, antalet nya positiva test har minskat med 30% sedan den 22 oktober. Förtidigt att blåsa faran över, men hoppingivande. Vi får hoppas att det inte är en tillfällig nergång som Spanien hade i början av oktober då kurvan bröts under en vecka innan det åter drog iväg.

Tjeckiens kurva börjar nu också på att sakta vända ner, men det kan också bero på att mörkertalet stiger (då mer än 30% av alla tester är positiva nu). Vi får se under nästa vecka varthän det barkar. Oroande dock att dödstalen snittar över 2% av dem som insjuknade 3 veckor tidigare.

Storbritanniens kurva pekar uppåt, men ökningen är inte så kraftig som i många andra länder. Här ligger också dödstalen på ca 2% (jämfört med insjuknade för 2 veckor sedan), vilket inte är bra. Sverige ligger på 0,7-0,8% förövrigt.
Citera
2020-10-31, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det beror på om du talar om nutid eller dåtid.
Jag talar inte om någonting. Jag undrade vad du menade med att "99% av världens länder gör tvärtemot Sveriges strategi" eftersom du gav sken av att detta var fastslaget genom en vetenskaplig undersökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in