2020-10-31, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Nej det var så här. . Gipset skavde. Jag hade ont - fick en tid för omläggning. Mycket ont i en stortå. Behövde läkare. Fick alltså svaret det finns inga läkare på fredagar. Jag svarade förvånat: Men det är ju ett sjukhus. Dom blev sura på mig och snäste av - jag stod på mig, och till slut sa dom det finns EN läkare som har hand om massa avdelningar som dom kan ringa till - i nödfall. Då sa jag att jag ville det. Efter en kvart kom faktiskt denne - och tittade på min tå och kunde även konstatera vad det var för fel. Sen blev jag omlagd. Och på vägen ut konstaterade jag att entrehallen var tom. Alla andra vardagar är det fullt med folk. En kassa var öppen, men inga patienter. (kanske bra med lite verklighet)

Måste vara stora skillnader i verklighet på väst och östkust, själv besökte jag Vrinnevisjukhuset i Norrköping igår, hade en sedan tidigare bokad tid på allergimottagningen och träffade där en läkare för att prata om min förestående allergivaccination. På Vrinnevi, men samma gäller även på det största sjukhuset i Östergötland (Linköping) men även det mindre i Motala så finns det inga kassor alls dit man går som icke inbokad patient, förutom akuten. Det närmaste man kan komma en kassa är sjukhusens receptioner/informationsdiskar dit man som patient kan gå för att betala det redan inbokade besöket, fråga om vägen eller liknande, annars får man vänligen pallra sig därifrån eller som sagt besöka akuten alternativt kontakta sin vårdcentral. Besökte NÄL i våras, men där hade de inga kassor, men flera läkare, var där på en fredag, kanske skulle Södra Älvsborg kolla verkligheten där lite, alternativt kolla in sjukhusen på östkusten. Just saying...
Citera
2020-10-31, 11:58
Bannlyst
Ny Teknik har gått igenom de fem huvudspåren för ett vaccin mot sars-cov-2: virusvektorvaccin, dna-vaccin, rna-vaccin, attenuerade vacciner och proteinbaserade vacciner. Flera av dessa tekniker har aldrig tidigare testats i stor skala.

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317
Senast redigerad av snuttis 2020-10-31 kl. 12:24.
Citera
2020-10-31, 12:05
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack. Då ska jag lyfta en vetenskaplig fråga.

Folkhälsomyndigheten gick ju för 2 dagar sedan ut med avrådan för alla som är födda 2004 och tidigare att inte delta i idrottsträningar och tävlingar. De som är födda 2005 och senare kan träna och tävla som vanligt. Med andra ord kan man säga att FHM satt en 15-årsgräns.

Barns smittsamhet har diskuteras flitigt. Konsensus nu i den internationella forskarvärlden ÄR att barn är smittsamma och kan bli sjuka i Covid 19. Även svårt sjuka.

Däremot verkar yngre barn (yngre än 10) sprida smittan i något lägre omfattning. För barn 10 år och uppåt så bedöms smittsamheten vara lika stor som för vuxna.

Min fråga är då lika enkel som självklar. Varför väljer FHM då att sätta gränsen från 15 år och inte från 10 år? Är det för att inte hamna i diskussionen huruvida det vore lämpligt att stänga ned mellanstadiet och uppåt inkl idrott för att undvika spridandet av smitta? Politiskt betingat ställningstagande som inte främjar smittskyddet?

Min gissning har med det att göra, att skadan för barnens utveckling och hälsa överväger de negativa effekter det skulle innebära att även inkludera yngre tonåringar i restriktionerna. Hur de har räknat ut det vet jag inte, och inte du heller, men det är självklart att alla parametrar måste vägas mot varandra. Huruvida det viktigaste är att prioritera de äldre eller yngres hälsa är ju precis det experterna försöker ta ställning till. Tilläggas bör ju att även i de länder som nu inför nya lockdowns så håller ju skolorna fortfarande öppet, så om något så bör det ju vara ett tecken på att Sverige åtminstone gjorde rätt i en sak. Sen att Sverige gjort fel i andra förändrar ju inte saken i den här frågan
Citera
2020-10-31, 12:07
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Yderligere 1126 nye smittetilfælde det seneste døgn

Der er registreret yderligere 1126 nye coronatilfælde i Danmark det seneste døgn, siger sundhedsminister Magnus Heunicke på pressemøde.

Der er analyseret 69.770 prøver.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/1126-nye-smittetilfaelde/8348013

De som inte är smittade av Corona, vad har de för sjukdom? Inte springer väl folk och testar sig om de inte känner sig sjuka?
Citera
2020-10-31, 12:07
Medlem
Kineserna verkar testa importerad mat, eller förpackningar. Förra veckan var det fiskförpackningar som var smittade. Fisken var ok.

Nu har de hittat corona på förpackningar på griskött från Brasilien.

@GlobalTimesBiz
China state-affiliated media
Some frozen pork products from #Brazil, the outside packages of which tested positive for #coronavirus, are traced to have entered a local restaurant and a market in Yantai, E China’s #Shandong on Sat; close contact tracing underway: local authorities (File Photo: VCG)
Citera
2020-10-31, 12:08
Medlem
Oroväckande ökning av smitta på äldreboenden
Samordnaren för äldreomsorg på Sveriges kommuner och regioner (SKR), Greger Bengtsson, säger att den ökande spridningen av covid-19 syns även på landets äldreboenden.

– Det är fortfarande så att ingen kommun har en så omfattande smittspridning i sina verksamheter som i våras, men det är oroväckande eftersom det går uppåt, säger han till TT.

Ökningen på äldreboenden tog fart i slutet av september efter att ha legat på en låg nivå under flera månader.

Enligt Folkhälsomyndighetens senaste veckorapport har antalet fall på äldreboenden ökade med mer än hälften från vecka 42 (78 fall) till vecka 43 (120 fall).

https://omni.se/orovackande-okning-av-smitta-pa-aldreboenden/a/X8841m
Citera
2020-10-31, 12:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Vad menar du i så fall med att gå emot Sveriges strategi?

Det beror på om du talar om nutid eller dåtid.
Citera
2020-10-31, 12:10
Medlem
Nya regler i Norge idag, dom första 2 är ju logiska, men den sista, hur stor chans är det att hålla distans innom ett hushåll på ett sätt så att det gör skillnad i smittorisk ? Skeptisk, man är ändå smittsam ganska många dagar, Och dom 2 första "eliminerar" ju det 3dje ändå...

Nærkontakter som utvikler symptomer må anses å være smittet, slik at de må isoleres som om de var syke, frem til det eventuelt foreligger et negativt prøvesvar.

Det gis råd om at alle nærkontakter bør teste seg.

Rådet om avstand mellom voksne som er i karantene innad i husstanden endres ved at de bør så langt som mulig holde avstand til hverandre.
Citera
2020-10-31, 12:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Men även om 99,9% av alla återinfektioner missats, så skulle det fortfarande vara så ovanligt att det i princip inte påverkar statistiken över antalet smittade, de återinfekterade skulle fortfarande vara en väldigt liten del av alla smittade.

Man har ju bara velat påvisa att återinfektion förekommer. Har någon studerat prevalencen av återinfektioner o presenterat en studie?

Så att använda dessa fåtal DNA analyser för att påstå att det är ovanligt är ju knappast rimligt.
Citera
2020-10-31, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack. Då ska jag lyfta en vetenskaplig fråga.

Folkhälsomyndigheten gick ju för 2 dagar sedan ut med avrådan för alla som är födda 2004 och tidigare att inte delta i idrottsträningar och tävlingar. De som är födda 2005 och senare kan träna och tävla som vanligt. Med andra ord kan man säga att FHM satt en 15-årsgräns.

Barns smittsamhet har diskuteras flitigt. Konsensus nu i den internationella forskarvärlden ÄR att barn är smittsamma och kan bli sjuka i Covid 19. Även svårt sjuka.

Däremot verkar yngre barn (yngre än 10) sprida smittan i något lägre omfattning. För barn 10 år och uppåt så bedöms smittsamheten vara lika stor som för vuxna.

Min fråga är då lika enkel som självklar. Varför väljer FHM då att sätta gränsen från 15 år och inte från 10 år? Är det för att inte hamna i diskussionen huruvida det vore lämpligt att stänga ned mellanstadiet och uppåt inkl idrott för att undvika spridandet av smitta? Politiskt betingat ställningstagande som inte främjar smittskyddet?

15-årsgränsen är med stor sannolikhet för att man bedömer att barn under 15 år smittar mindre än de över 15 år pga att de har färre sociala kontakter (man räknar med att 15-åringarna går på högstadiet och tränar i närområdet där de bor). Detta stämmer i många kommuner, men jag vet andra kommuner (bland annat min) som har centraliserat nästan all idrott och högstadiet, vilket redan i våras innebar att vi hade stor smittspridning bland högstadieelever. De generella råden skulle behöva vara ytterst lokala. Men i min kommun så har faktiskt sjukvården en dialog med idrotten och d3en leder till att idrottsföreningarna faktiskt är en aning mer stringenta än vad de allmänna råden i regionen är. Mindre skillnad just nu dock, då vi för tillfället inte har så mycket smitta lokalt. Men i våras när vi hade stor smittspridning i skolan så stängde många idrotter ned helt även för barnen, trots att rekommendationerna inte var sådana.
Citera
2020-10-31, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Man har ju bara velat påvisa att återinfektion förekommer. Har någon studerat prevalencen av återinfektioner o presenterat en studie?

Så att använda dessa fåtal DNA analyser för att påstå att det är ovanligt är ju knappast rimligt.

Eftersom de flesta verkar tro att de är immuna efter att de haft Covid en gång så är ju sannolikheten för ytterligare ett test väldigt låg. Och eftersom de flesta som hade Covid i våras inte ens testades, så är sannolikheten att man skall kunna hitta personer som dels testats i våras och som dessutom blir sjuka igen ännu lägre.

Detta är en utredning som kräver mycket längre tid helt enkelt. Ge det sex månader till så kanske man kan hitta tillräckligt med fall för att komma fram till ett resultat.
Citera
2020-10-31, 12:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kineserna verkar testa importerad mat, eller förpackningar. Förra veckan var det fiskförpackningar som var smittade. Fisken var ok.

Nu har de hittat corona på förpackningar på griskött från Brasilien.

@GlobalTimesBiz
China state-affiliated media
Some frozen pork products from #Brazil, the outside packages of which tested positive for #coronavirus, are traced to have entered a local restaurant and a market in Yantai, E China’s #Shandong on Sat; close contact tracing underway: local authorities (File Photo: VCG)

Hanterar man stora mängder kontaminerade paket så är det inte otroligt att virus kan "dammas" upp i luften.
Kineserna kör med försiktighetsprincipen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in