2020-10-30, 21:44
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Det är möjligt att jag har blandat ihop aktivitetsstöd och aktivitetsersättning.

Men du menar att jag har fel om följande:

1. TS har inkomstbaserad A-kassa.

2. TS kan därför, när A-kassedagarna är slut, delta i jobb -och utvecklingsgarantin hos AF.

3. TS kan genom nämnda AF-program få 65% av sin tidigare lön av Försäkringskassan (som ej har en bortre gräns för de som tidigare haft A-kassa).

Han ska alltså i normalfall ej behöva ansöka om försörjningsstöd så länge han sköter sin planering från AF. Har du några invändningar?

Både du och Bunny är socionomer misstänker jag. Vi har vår egen lilla kundtjänst här på Flashback, dock överpresterar ni mig eftersom jag sällan är nykter när jag skriver här om kvällarna.
Ja, han kan få JOB i hela 450 dagar. Visst är det otroligt? Gå sysslolös i 2+ år. Skattebetalarna tar notan.
p.S ts ditt cv och personliga brev måste vara en skogsbrand om du inte ens får komma på intervjuer. Varför har du haft så korta anställningar?
Citera
2020-10-30, 22:05
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
Både du och Bunny är socionomer misstänker jag. Vi har vår egen lilla kundtjänst här på Flashback, dock överpresterar ni mig eftersom jag sällan är nykter när jag skriver här om kvällarna.
Ja, han kan få JOB i hela 450 dagar. Visst är det otroligt? Gå sysslolös i 2+ år. Skattebetalarna tar notan.
p.S ts ditt cv och personliga brev måste vara en skogsbrand om du inte ens får komma på intervjuer. Varför har du haft så korta anställningar?

Inte socionom, men jag har viss insyn. Inte genom det egna yrket, dock. Skål på dig

Åtgärder genom AF har ingen fast tidsgräns. De 450 dagarna som du nämner gäller enbart de som ej varit med i A-kassan, utan som gått in i ett arbetsmarknadsprogram utan egen inkomst — dessa får grundläggande ersättning (3500-4000 kr någonstans?) i 450 dagar. Sen soc om inget jobb fixats.

TS har det bättre, då han har riktig A-kassa med 300 ersättningsdagar på 70/80% av sin arbetsinkomst. När hans dagar är slut, och han fortsätter följa AFs anvisningar, så finns ingen bortre gräns för de 65% av sin tidigare lön han då får. Om han inte själv klantar sig så ska inte socialen vara aktuellt.

Så nu vet du, TS. Fortsätt söka jobb så lättar det nästa år ska du se.
Citera
2020-10-31, 05:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imola01
Du som kanske vet det bättre... Vad har jag för chanser att få ersättning efter februari med bostadsrätt?
Alltså jag har alltid jobbat och har sjukt dålig koll på sånt här.
Har läst igenom allt som du har skrivit i tråden, och några saker kan jag i alla fall skicka med. Men först - det verkar kanske helt galet, men det är faktiskt så att det faktiskt inte finns nåt hinder för att kunna lära sig saker fast man har eller har haft ett jobb Tvärtom, så är det ditt ansvar att ta reda på sådant som du behöver veta för att sköta din egen försörjning. Att inte orka göra mer än att posta en stor mängd okunniga och meningslösa inlägg i en tråd på FB för att få svar från personer som till 90% är lika okunniga, är inte att ta ansvar.

- Lär dig att skilja på försörjningsstöd och arbetslöshetsersättning.
Försörjningsstöd
https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/ekonomiskt-bistand/ekonomiskt-bistand-for-privatpersoner/
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rs%C3%B6rjningsst%C3%B6d

Arbetslöshetsersättning
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbetslos---vad-hander-nu/ersattning-fran-a-kassa
https://www.sverigesakassor.se/

- Lär dig att skilja på aktivitetsstöd och aktivitetsersättning.
Aktivitetsstöd
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/om-du-deltar-i-ett-program-hos-arbetsformedlingen
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/att-delta-i-program/aktivitetsstod-och-utvecklingsersattning

Aktivitetsersättning
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning-och-sjukersattning/aktivitetsersattning-vid-nedsatt-arbetsformaga

- Övrigt
Om du är under 25 år: https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/att-delta-i-program/jobbgarantin-for-ungdomar
Om du är över 25 år: https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/att-delta-i-program/jobb--och-utvecklingsgarantin

Försäkringskassans och Arbetsförmedlingens information på Youtube
https://www.youtube.com/user/arbetsformedlingen
https://www.youtube.com/c/f%C3%B6rs%C3%A4kringskassan/featured

Om du läser det som finns på länkarna ovan och relevanta sidor som de länkar till, så har du i alla fall baskunskaper. Sen kan du ju återkomma med eventuella följdfrågor.
Citera
2020-10-31, 05:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Nej, jag är inte socionom.
Citera
2020-10-31, 05:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Det är möjligt att jag har blandat ihop aktivitetsstöd och aktivitetsersättning.

Men du menar att jag har fel om följande:

1. TS har inkomstbaserad A-kassa.

2. TS kan därför, när A-kassedagarna är slut, delta i jobb -och utvecklingsgarantin hos AF.

3. TS kan genom nämnda AF-program få 65% av sin tidigare lön av Försäkringskassan (som ej har en bortre gräns för de som tidigare haft A-kassa).

Han ska alltså i normalfall ej behöva ansöka om försörjningsstöd så länge han sköter sin planering från AF. Har du några invändningar?

Ja du har blandat ihop aktivitetsstöd och aktivitetsersättning, de har ingenting med varandra att göra.

Nej jag har inte skrivit att du har fel om TS ersättning eller något annat än aktivitetsstöd och aktivitetsersättning. Mitt inlägg till dig bestod av några få enkla ord, hur kan du inte se vad som står där och vad som inte står där?

Ja, om TS i övrigt uppfyller villkoren för att delta i jobb- och utvecklingsgarantin, så är det aktuellt när ersättningsdagarna från a-kassan har tagit slut. Undantaget är om TS är under 25 år, då är det istället jobbgarantin för ungdomar som är aktuellt, och det redan efter 90 dagar med arbetslöshetsersättning.
Citera
2020-10-31, 06:12
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskulini
Hur fan tänker Sverige, jag får 53 KR per dag av försäkringskassan som arbetssökande.
Har inget jobb och min enda inkomst är ifrån försäkringskassan, alltså totalt 1700 per månad.

Det är inte ens en ½ hyra för mig, så hur fan har dom tänkt att man ska överleva på så lite pengar?
Jag går back på att vara arbetssökande, kan inte heller söka via socialen då jag äger ett hus.
(SOM ÄR DET ENDA SÄTTET FÖR MIG ATT HA NÅGONSTANS ATT BO PÅ)

Ska börja sälja knark och säga det i rätten om jag åker fast, förklara situationen att den var ohållbar och skylla på dem.

Hyr ut något rum, ditt sovrum i värsta fall och sov på soffan. Kör Airbnb.
Citera
2020-10-31, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Har läst igenom allt som du har skrivit i tråden, och några saker kan jag i alla fall skicka med. Men först - det verkar kanske helt galet, men det är faktiskt så att det faktiskt inte finns nåt hinder för att kunna lära sig saker fast man har eller har haft ett jobb
Nej visst, men nu är jag inte så motiverad av att plugga mer än vad jag har gjort och jag får bara 35 Csn veckor till. Pluggar jag så får jag begränsad ersättning och då är jag ännu fattigare än med a kassan eller aktivitetsstöd. Jag har inte råd att plugga vidare.

Däremot kan jag sitta hemma och plugga men då är problemet hur jag ska intyga vad jag kan men det är ett mindre problem.

Tack för hjälpen i alla fall.
Citera
2020-10-31, 11:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Nej visst, men nu är jag inte så motiverad av att plugga mer än vad jag har gjort och jag får bara 35 Csn veckor till. Pluggar jag så får jag begränsad ersättning och då är jag ännu fattigare än med a kassan eller aktivitetsstöd. Jag har inte råd att plugga vidare.

Däremot kan jag sitta hemma och plugga men då är problemet hur jag ska intyga vad jag kan men det är ett mindre problem.

Tack för hjälpen i alla fall.
Jag har inte skrivit en stavelse om att plugga, hur kan du få mitt inlägg till att handla om studier???
Citera
2020-10-31, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag har inte skrivit en stavelse om att plugga, hur kan du få mitt inlägg till att handla om studier???
Men vaffan, du skrev lära sig saker, jag tänkte på studier. Studier är väl att lära sig saker även om du inte skrev studier.

Var beredd nu...
A kassan, ska man fylla i lör/sön som arbetslös också? Det har jag gjort hela tiden hittills. Man får ju inte 1000 kr från mån till sön, men man fyller ändå i den som arbetslös men får sen ersättning för vardagarna.

Arbetsmarknaden är knulldöd.

Edit: nu fattar jag vad du menade med att lära sig. Jaja jag ska söka infon själv.
Citera
2020-10-31, 11:59
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Men vaffan, du skrev lära sig saker, jag tänkte på studier. Studier är väl att lära sig saker även om du inte skrev studier.

Var beredd nu...
A kassan, ska man fylla i lör/sön som arbetslös också? Det har jag gjort hela tiden hittills. Man får ju inte 1000 kr från mån till sön, men man fyller ändå i den som arbetslös men får sen ersättning för vardagarna.

Arbetsmarknaden är knulldöd.

Edit: nu fattar jag vad du menade med att lära sig. Jaja jag ska söka infon själv.

Arbetsdagar. Inte lördag och söndag alltså.
Jag bor i en liten skitort i Östra Götaland och här kryllar det med jobb så att det finns 0 jobb i en miljonkommun som du bor i tror jag inte ett skvatt på. Sluta med dina ursäkter. Trodde du att du skulle bli headhuntad för välbetalda tjänster och få jobberbjudanden hem i brevlådan när du tog din examen?...
Citera
2020-10-31, 12:07
Bannlyst
Citat:
Arbetsdagar. Inte lördag och söndag alltså.
Jag bor i en liten skitort i Östra Götaland och här kryllar det med jobb så att det finns 0 jobb i en miljonkommun som du bor i tror jag inte ett skvatt på. Sluta med dina ursäkter. Trodde du att du skulle bli headhuntad för välbetalda tjänster och få jobberbjudanden hem i brevlådan när du tog din examen?...
Nej, det trodde jag inte men att det skulle vara så här knepigt trodde jag inte. Jag söker inte ens jobb som ingenjör, ofta tror inte arbetsgivaren att jag kommer stanna kvar på ett enklare jobb trots att jag sagt att jag stannar.
Du tänker inte på att i en miljonstad så kryllar det också av sökande. Men du ser bara utbudet och inte den massiva efterfrågan.
Citera
2020-10-31, 13:55
Avslutad
Citat:
Inte socionom, men jag har viss insyn. Inte genom det egna yrket, dock. Skål på dig

Åtgärder genom AF har ingen fast tidsgräns. De 450 dagarna som du nämner gäller enbart de som ej varit med i A-kassan, utan som gått in i ett arbetsmarknadsprogram utan egen inkomst — dessa får grundläggande ersättning (3500-4000 kr någonstans?) i 450 dagar. Sen soc om inget jobb fixats.

TS har det bättre, då han har riktig A-kassa med 300 ersättningsdagar på 70/80% av sin arbetsinkomst. När hans dagar är slut, och han fortsätter följa AFs anvisningar, så finns ingen bortre gräns för de 65% av sin tidigare lön han då får. Om han inte själv klantar sig så ska inte socialen vara aktuellt.

Så nu vet du, TS. Fortsätt söka jobb så lättar det nästa år ska du se.

Jag är inskriven till 2022 i April, får man förlängt aktivitetsstöd då?
Är nu med i en utbildning genom AF ett halvår framåt, yrkesutbildning med praktik. Dock har jag ingen aning vad som händer 2022 med ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in