Citat:
Ursprungligen postat av
Socbidragsgivare
Både du och Bunny är socionomer misstänker jag. Vi har vår egen lilla kundtjänst här på Flashback, dock överpresterar ni mig eftersom jag sällan är nykter när jag skriver här om kvällarna.
Ja, han kan få JOB i hela 450 dagar. Visst är det otroligt? Gå sysslolös i 2+ år. Skattebetalarna tar notan.
p.S ts ditt cv och personliga brev måste vara en skogsbrand om du inte ens får komma på intervjuer. Varför har du haft så korta anställningar?
Inte socionom, men jag har viss insyn. Inte genom det egna yrket, dock. Skål på dig
Åtgärder genom AF har ingen fast tidsgräns. De 450 dagarna som du nämner gäller enbart de som ej varit med i A-kassan, utan som gått in i ett arbetsmarknadsprogram utan egen inkomst — dessa får grundläggande ersättning (3500-4000 kr någonstans?) i 450 dagar. Sen soc om inget jobb fixats.
TS har det bättre, då han har riktig A-kassa med 300 ersättningsdagar på 70/80% av sin arbetsinkomst. När hans dagar är slut, och han fortsätter följa AFs anvisningar, så finns ingen bortre gräns för de 65% av sin tidigare lön han då får. Om han inte själv klantar sig så ska inte socialen vara aktuellt.
Så nu vet du, TS. Fortsätt söka jobb så lättar det nästa år ska du se.