2020-10-28, 21:49
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imola01
Okej a-kassan är beräknad utifrån 34.000 i lön. Jag har 1000 kr/dag från a-kassan och när jag går över till försäkringskassan så blir det alltså 650 kr/dag.

Hoppas man hittar nåt innan dess i alla fall.

Sök till donken, de flesta maskiningenjörer har hamnat där nu i covid tider! 😄
Citera
2020-10-29, 10:59
Medlem
anre24s avatar
Hur mycket skatt är det på aktivitetsstöd? Får inte fram några skattetabeller på det.
Citera
2020-10-30, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Går du från a-kassan till försäkringskassan så kommer du att få — om jag inte minst helt fel — 65% av din tidigare lön, alltså ned från 80-70% som du fortfarande får med a-kassa.

Så eftersom du (om du sköter din planering från AF) bör gå över till ersättning från Försäkringskassan så förstår jag inte varför du dillar om socialbidrag. Det senare brukar man åka på om man antingen 1) inte har någon inkomst, 2) ej har varit med i a-kassan och därmed fått tidsbegränsad aktivitetsersättning eller 3) har varit sjuk och blivit utförsäkrad. Se till att anmäla till AF minst 3-4 veckor före den sista a-kassedagen att du vill fortsätta med deltagande i jobb -och utvecklingsgarantin. Om du inte får jobb innan dess förstås.
Alltså jag är orolig om jobbsituationen. Jag har fått en lägenhet värd några miljoner av föräldrarna och som är lånefri, jag behöver betala avgiften, men min ekonomi suger. Jag har bara a kassa. Och föreningen tog kridtkoll på mig och tror att allt är frid och fröjd.

Finns det hjälp att få? Jag vill inte sälja den när jag ändå ska flytta ut. Jag söker jobb men arbetsmarknaden är död. Får ingen respons.
Citera
2020-10-30, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
Sök till donken, de flesta maskiningenjörer har hamnat där nu i covid tider! 😄
Trycket på de tjänsterna måste vara högre än den djupaste kubimetern i marianergraven....

Hade gärna jobbat där om jag fick.
Citera
2020-10-30, 19:25
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Hur mycket skatt är det på aktivitetsstöd? Får inte fram några skattetabeller på det.

Det är en särskild skattetabell som inte finns på Skatteverkets hemsida: https://www.forsakringskassan.se/omfk/dina_rattigheter_och_skyldigheter/omskatt
Citera
2020-10-30, 20:12
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Trycket på de tjänsterna måste vara högre än den djupaste kubimetern i marianergraven....

Hade gärna jobbat där om jag fick.

Hur många bor i din kommun/stad? Du har stålar som räcker till februari så jag förstår inte varför du nojjar.
Citera
2020-10-30, 20:48
Bannlyst
Citat:
Hur många bor i din kommun/stad? Du har stålar som räcker till februari så jag förstår inte varför du nojjar.
Mja, men sen då? Sen har andra skrivit att jag får aktivitetsersättning eller nåt (termerna är så snarlika) så jag kan klara mig ett tag till.
Till februari är inte mycket, du måste vara ironisk. Bor 1 miljon i min kommun...
Senast redigerad av imola01 2020-10-30 kl. 21:14.
Citera
2020-10-30, 20:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Går du från a-kassan till försäkringskassan så kommer du att få — om jag inte minst helt fel — 65% av din tidigare lön, alltså ned från 80-70% som du fortfarande får med a-kassa.

Så eftersom du (om du sköter din planering från AF) bör gå över till ersättning från Försäkringskassan så förstår jag inte varför du dillar om socialbidrag. Det senare brukar man åka på om man antingen 1) inte har någon inkomst, 2) ej har varit med i a-kassan och därmed fått tidsbegränsad aktivitetsersättning eller 3) har varit sjuk och blivit utförsäkrad. Se till att anmäla till AF minst 3-4 veckor före den sista a-kassedagen att du vill fortsätta med deltagande i jobb -och utvecklingsgarantin. Om du inte får jobb innan dess förstås.
Ett tips - du borde läsa på om vad aktivitetsersättning är...
Citera
2020-10-30, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du som kanske vet det bättre... Vad har jag för chanser att få ersättning efter februari med bostadsrätt?
Alltså jag har alltid jobbat och har sjukt dålig koll på sånt här.
Citera
2020-10-30, 21:23
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Du som kanske vet det bättre... Vad har jag för chanser att få ersättning efter februari med bostadsrätt?
Alltså jag har alltid jobbat och har sjukt dålig koll på sånt här.

Han är inte aktuell för aktivitetsersättning.

TS, det bor en miljon människor i din kommun men du kan inte få jobb öht? Lägg av. Det där är skitsnack och det vet du. Du har fyra månader på dig. Du har gått 3 år på högskola (samma som jag) ANVÄND din kompetens.
Citera
2020-10-30, 21:30
Bannlyst
Citat:
Han är inte aktuell för aktivitetsersättning.

TS, det bor en miljon människor i din kommun men du kan inte få jobb öht? Lägg av. Det där är skitsnack och det vet du. Du har fyra månader på dig. Du har gått 3 år på högskola (samma som jag) ANVÄND din kompetens.
Jag söker alla jobb. Däckskiftare till montör till ingenjörsjobb och allt däremellan. Får avslag konstant och då ser CV pch persobligt brev bra ut. Det är eventuellt för många jobb på CV så då är det kört enligt dem men ibland går jag på intervjuer.
Vad händer efter a-kassan går ut? Jag vet inte vad jag ska göra om jag inte får nån form av ekonomiskt stöd.
Citera
2020-10-30, 21:31
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Det är möjligt att jag har blandat ihop aktivitetsstöd och aktivitetsersättning.

Men du menar att jag har fel om följande:

1. TS har inkomstbaserad A-kassa.

2. TS kan därför, när A-kassedagarna är slut, delta i jobb -och utvecklingsgarantin hos AF.

3. TS kan genom nämnda AF-program få 65% av sin tidigare lön av Försäkringskassan (som ej har en bortre gräns för de som tidigare haft A-kassa).

Han ska alltså i normalfall ej behöva ansöka om försörjningsstöd så länge han sköter sin planering från AF. Har du några invändningar?
Senast redigerad av Duality 2020-10-30 kl. 21:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in