2019-12-25, 06:49
Medlem
Suecotes avatar
Just när det är jul och allt är stängt har ett par saker gått upp för mig:

1. Min jobb- och utvecklingsgaranti tar slut i februari 2020
2. Man kan få aktivitetsstöd max 450 dagar

Eftersom man har minst lika stor chans att få korrekta svar från experter på Flashback som från resp. myndighet, hoppas jag på någon som varit i samma situation.

Vad händer efter de 450 dagarna? Stängs man helt av från systemet? Aktivitetsstödet på 223 kr/dag är min enda inkomst just nu.

Vad jag läst mig till är bostadsbidrag/tillägg inte aktuellt om man har aktivitetsstöd, bara med aktivitetsersättning (ja jag är mellan 29 och 65 och barnlös).

Vad ska man leva på? Är det bara soc som återstår? A-kassa är inte heller aktuellt eftersom jag inte jobbat i 6 månader.
Citera
2019-12-25, 07:09
Medlem
Loamigads avatar
Skulle AF totalvägra att betala ut pengar, så kan du få det via socialen istället. Jag hade aktivitetsstöd via af nu under 2019, en snubbe på det stället hade varit där i 6år. Har ett svagt minne att han sa någon gång att skönt man slipper rapportera, har mitt genom soc istället.
Citera
2019-12-25, 07:59
Medlem
nicodeas avatar
Hör av dig i god tid(minst 2 v innan det går ut och sen kolla om dom förlängt på nätet ) innan anvisningen till jobb och utvecklingsgatantin går ut o be att dom förlänger det, brukar vara svårt o få tag på sin handläggare men det duger med någon annan handläggare.

I nödfall får du gå ner till AF att kräva dom förlänger och inte gå därifrån förrens dom fixat det

Har du akassa är det max 450 dagar om du har barn under 18 år. Aktivitetsstöd är det ingen tidsgräns på(än så länge) mera än att du måste gå ett program på AF.
Citera
2019-12-25, 08:24
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja. Hur är det möjligt att vara över 29 år och aldrig jobbat 6 månader i sträck?

Har jag sagt "aldrig"?
Citera
2019-12-25, 08:39
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicodea
Aktivitetsstöd är det ingen tidsgräns på(än så länge) mera än att du måste gå ett program på AF.

Jo.

"Om du deltar i jobb- och utvecklingsgarantin kan du få 223 kronor i ersättning i totalt 450 dagar."
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/om-du-deltar-i-ett-program-hos-arbetsformedlingen
Citera
2019-12-25, 08:41
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja. Hur är det möjligt att vara över 29 år och aldrig jobbat 6 månader i sträck?

Kan finnas många orsaker till det. Sjukdom tex, psykisk ohälsa mm.
Man är ingen dålig människa för att man kanske inte jobbat 6 månader i sträck.

Till ts.
Nu är jag lite dåligt insatt i hur det fungerar 2019-2020, men din handläggare brukar vanligtvis ta kontakt med dig angående just detta innan dessa 450 dagar tagit slut, så att du får veta lite mer om vad som gäller.
Eftersom att du inte har rätt till a-kassa så kan jag tänka mig att det är socialbidrag som gäller, så vida inte af har ngt annat att erbjuda dig där du kan få fortsatt aktivitetsstöd.
Ta kontakt med din handläggare när helgdagarna är över så att du får veta mer så fort som möjligt.
Citera
2019-12-25, 11:03
Medlem
Fattar det som att dom 450 dagarna är om man inte är med i a-kassa och haft 223 kr om dagen i ersättning.
Citera
2020-10-27, 13:11
Medlem
Hur fan tänker Sverige, jag får 53 KR per dag av försäkringskassan som arbetssökande.
Har inget jobb och min enda inkomst är ifrån försäkringskassan, alltså totalt 1700 per månad.

Det är inte ens en ½ hyra för mig, så hur fan har dom tänkt att man ska överleva på så lite pengar?
Jag går back på att vara arbetssökande, kan inte heller söka via socialen då jag äger ett hus.
(SOM ÄR DET ENDA SÄTTET FÖR MIG ATT HA NÅGONSTANS ATT BO PÅ)

Ska börja sälja knark och säga det i rätten om jag åker fast, förklara situationen att den var ohållbar och skylla på dem.
Citera
2020-10-27, 14:28
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskulini
Hur fan tänker Sverige, jag får 53 KR per dag av försäkringskassan som arbetssökande.
Har inget jobb och min enda inkomst är ifrån försäkringskassan, alltså totalt 1700 per månad.

Det är inte ens en ½ hyra för mig, så hur fan har dom tänkt att man ska överleva på så lite pengar?
Jag går back på att vara arbetssökande, kan inte heller söka via socialen då jag äger ett hus.

Ska börja sälja knark och säga det i rätten om jag åker fast, förklara situationen att den var ohållbar och skylla på dem.

53 kr? Vad är det för någon ersättning? Får du inget aktivitetsstöd?
Citera
2020-10-27, 14:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskulini

Hur lyckades du försörja dig innan du fick 53 kr om dagen från försäkringskassan?
Citera
2020-10-27, 15:25
Bannlyst
Vad händer om man är delägare i lägenheten man bor i själv och får aktivitetsstöd eller hamnar hos socialen?
Citera
2020-10-27, 16:36
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imola01
Vad händer om man är delägare i lägenheten man bor i själv och får aktivitetsstöd eller hamnar hos socialen?

Om du äger en del av en bostadsrätt så kan du få försörjningsstöd under några månader. Därefter förväntas du ha sålt den för att klara ditt uppehälle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in