2020-10-31, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har aldrig sagt att man inte ska diskutera. Jag anser bara att man ska föra disfusionen i rätt forumdel för att trådar inte ska bli överfulla av en massa OT.

Den här tråden ligger under medicin och hälsa vilket i sin tur ligger under vetenskap.

Vill man diskutera politik finns det ju en massa trådar som avhandlar pandemin.

Skulle man diskutera vadsomhelst varsomhelst i forumet kan man ju ta bort alla kategorier och bara ha ett enda stort forum.

Det är väl lätt att förstå?

EDIT: Sedan verkar folk tro att jag inte anser att man ska diskutera pro eller contra FHM eller Tegnell. En sådan diskussion kan naturligtvis ha en kontaktyta mo epidemiologi (man kan anse att man handlar fel epidemiologiskt osv.) men rena politikdiskussioner ska tas i politikdelen, anser jag. Det kan inte vara för mycket begärt. Personligen är jag inte vare sig för eller emot Tegnell, persondiskussioner intresserar mig inte.

Jag läser inte så ofta här längre men har en känsla av att du själv hamnar OT ganska ofta. Mycket snack om sjuksköterskeyrket, utbildningen, karriärmöjligheterna och om din egen bakgrund, avhoppade studier, nuvarande jobbsituation och någon jädra 20-poängskurs. Minns jag inte fel har även du kommenterat sossarna men om jag förväxlar dig med någon annan i det avseende ber jag om ursäkt.

Du har skrivit en hel del direkta felaktigheter och borde tänka en gång extra innan du kastar dig på sändknappen. Det här är trots allt en vetenskapstråd Ofta väldigt uppenbart att du skickar meddelanden trots att du är stressad och/eller i affekt.

Dina svordomar och aggressiva recensioner av andra passar inte heller in i en vetenskaplig tråd. Inte i något diskussionsforum för vuxna, egentligen.

Det är självklart att politiska diskussioner företrädesvis ska hållas i politiska trådar men här kanske mod kan styra upp mer. Eller kan man själv påpeka det i en sansad ton. Inte i form av en skur av svordomar.
Citera
2020-10-31, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
Apropå värre andra gången, om det nu är själva viruset och inte andra vågen ni pratar om.

När man får smittan andra gången tror immunförsvaret att man redan har antikroppar och reagerar inte lika starkt, och det är rätt, är ju det som är meningen med antikroppar.

Men om viruset har muterat, då är fienden inte den kroppen lärt känna, utan förklädd och hinner sprida sig innan immunförsvaret reagerar på allvar och kavalleriet sätts in.

Då borde detta gälla även vanlig influensa vilket jag aldrig hört talas om
Citera
2020-10-31, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför måste du förstöra en intressant nyhet med en ren och skär lögn?

I artikeln står att han första gången utvecklade lunginflammation. Om andra gången står endast att han utvecklade "symtom".

Så med den "fact checken" så kommenterar jag nyheten.
En person är naturligtvis för lite för att dra några slutsatser. Men säg att immuniteten varar i genomsnitt 6 månader, hur skulle ett kommande vaccinationsprogram läggas upp?

Kan det räcka med att göra som influensa och köra allmän vaccinering varje år i augusti/september? Det kommer inte eliminera viruset eftersom inte alla tar det och för några försvinner immuniteten efter några månader och ma kanske hinner bli infekterad under säsongen. Men antalet mottagliga borde väl på detta sätt hålla sig på så låg nivå att det inte kan bli den spridning som vi ser nu när vi är oskyddade. Sars-cov2 blir ett virus som skördar ett par 100 dödsfall varje är framöver.

Varför måste du förstöra tråden med onödiga påhopp? Du hade kunnat fråga snällt varifrån jag fått information från.

Härifrån. Bl a.

https://siberiantimes.com/other/others/news/professor-69-risked-his-life-by-deliberately-catching-covid-19-to-test-his-immune-response/
Citera
2020-10-31, 09:53
Bannlyst
Sven Wollter sjuk i corona – smittad i Stockholm

”Jag är 86 år gammal, så jag har anledning att vara lite orolig”

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Vqq54J/sven-wollter-sjuk-i-corona--smittad-i-stockholm
Citera
2020-10-31, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Till alla som tycker att SARS-COV-2 inte är så farligt eftersom inte så många dör skall veta att ca 10% av smittade får utdragna symtom, kanske livslånga? Även om man kunnat observera liknande effekter på andra virus så är det inte alls på den här nivån. Så snälla, bli inte smittad av det här viruset, även om du är ung och stark!

Ep 24 Osterholm Update COVID-19: Long-Haulers
https://www.youtube.com/watch?v=xZXelhk4gLU

Dr. John Campbell Long term COVID
https://www.youtube.com/watch?v=YN8y_VV6a7w
Nu har också WHO tagit upp detta på senaste presskonferansen den 30 Oktober. Tre personer berättade om sina långdragna symtom:

Garner: "for four months I suffered dreadful fatigue, sweats, headaches, and mood swings. That was followed by three months of being completely exhausted "

Martha: "In my fourth month & still struggles to breath"

Lyth: “It’s been almost eight months now and I’m still suffering from fatigue, brain fog, chest pain, heart palpitations, digestive issues, short term memory loss,”

https://arstechnica.com/science/2020/10/not-just-a-virus-that-kills-people-who-spotlights-long-term-covid-19/
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
Citera
2020-10-31, 09:56
Medlem
En studie som identifierar minnesceller/B-celler rörande covid-19.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.28.20220996v1

Inga avvikande fynd.
Citera
2020-10-31, 09:57
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Varför måste du förstöra tråden med onödiga påhopp? Du hade kunnat fråga snällt varifrån jag fått information från.

Härifrån. Bl a.

https://siberiantimes.com/other/others/news/professor-69-risked-his-life-by-deliberately-catching-covid-19-to-test-his-immune-response/

Onödigt? Baserat på den info du lämnade i ditt inlägg var det en lögn. Hade du inte gett någon länk hade jag frågat efter källa, nu tog jag källan du lämnade som bevis.
Som diskuteras flitigt just nu är tråden spammad med (från flera håll) inlägg som godtyckligt använder "fakta" för att endast sprida sin bestämda åsikt. Det vänder jag mig emot.

Han verkar ha fått två liknande sjukdomsförlopp med lunginflammation båda gångerna. Att andra gången var mer "acute" betyder att förloppet var snabbare, inte nödvändigtvis allvarligare.

Credd till honom att han "tagit en för vetenskapen" dock.

Så, när vi avhandlat glidande av sanning. Vill du kommentera min fundering kring framtida vaccination?
Citera
2020-10-31, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men det är ju samma sak för mig. Jag bli ofta påhoppad av samma ”iglar”, det är säkert inte samma som för dig, det finns en del som älskar påhopp och biter sig kvar i oändlighet. Men att byta namn på tråden och flytta den gör den ju bara mer svår hittad igen. Och Iglarna kommer säkert att följa dig ändå. Måste du forma om tråden så att den passar dig och det är ju OT att diskutera rent politiskt och även göra påhopp om någons intellekt redan . Vad är det mer du vill ha, polis liknade personer utsatta som ser till att reglerna följs till punkt och pricka.
Själv förstår jag inte varför det är OT att diskutera munskydd här inne. Tycker den borde tas bort.
Att flytta tråden är kanske inte rätt lösning.

Det finns flera i tråden som jag ofta är oense med, typ Ikea-Kamprad, arbetet m. fl. Men vi rör oss i alla fall (oftast) i samma logiska system, och jag tar del av deras vetenskapligt resonerande inlägg. Inte sällan tycker jag att de drar fel eller för långtgående slutsats, men ibland lär jag mig också nåt, och justerar min position lite. Ibland håller vi rakt av med varandra.

Men alla de här tusentals inläggen som fyller tråden om Tegnell och Sveriges coronastrategi, utan en vetenskaplig kontext. Det är faktiskt OT för tråden, som du säger. Men de modereras inte.

Jag vet inte var gränsen ska dras, men som sagt, politiska och känslobaserade åsikter om Sveriges coronastrategi och politiska företrädare tar väldigt mycket plats i den här tråden numera. Provocerande utspel om ministrar, partier och andra politiska figurer borde exempelvis tas bort och varnas för, som OT i vetenskapsdelen, eftersom det drar ner och tramsar sönder den mer civila vetenskapliga diskussionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Då borde detta gälla även vanlig influensa vilket jag aldrig hört talas om

Då rekommenderar jag googlesökning på värre influensasäsong.

Och själv kan jag bevittna om lindriga influensor och en influensa från helvetet. Så det kan nog variera individuellt också. Eller åldersrelaterat. Efter influensa från helvetet för ett antal år sedan har jag blivit noggrannare med handhygien under säsongerna och undvikit allmänna kommunikationer. Har inte fått influensa sedan dess. Kanske blev jag immun.

Tittar man på de som fått coronan andra gången så är jag intresserad om andra gången blev värre pga att de hade fått skador redan första gången. Eller var det viruset som var ettrigare. Många frågor, få svar än så länge.
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Kan man inte spruta väteperoxid på munskyddet? Jag köpte ett par sprayflaskor på apoteket tidigare men jag gillar det inte. Jag har använt det till att spraya mitt hår nu när man inte bör gå till frissan. Det bleker lagom så utväxten inte syns.😂😂😂
Jag vill minnas att jag läste om hur dom återanvände ffp3 skydd eller motsvarande inom covidvården i USA i våras. Munskydd av högre kvalitet tog ju slut, så dom hade inget val än att använda dom om och om igen. Detta löstes genom att hänga upp dom på en tvättlina under uv-ljus ett par dagar, och sen var viruset nedbrutet.

Så fortsätt du använda väteperoxiden till att fixa frisyren, så kan du fixa munskydden genom att hänga upp dom på någon varm ljus plats några dagar innan dom återanvänds.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
Apropå värre andra gången, om det nu är själva viruset och inte andra vågen ni pratar om.

När man får smittan andra gången tror immunförsvaret att man redan har antikroppar och reagerar inte lika starkt, och det är rätt, är ju det som är meningen med antikroppar.

Men om viruset har muterat, då är fienden inte den kroppen lärt känna, utan förklädd och hinner sprida sig innan immunförsvaret reagerar på allvar och kavalleriet sätts in.

Minnesceller känner igen infektionen och producerar sedan antikroppar snabbare. Om viruset muterar så att antikropparna binder sämre, blir det ett sämre immunsvar men ändå ett visst svar och skydd. Klassiskt för exempelvis influensa.
Citera
2020-10-31, 10:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Minnesceller känner igen infektionen och producerar sedan antikroppar snabbare. Om viruset muterar så att antikropparna binder sämre, blir det ett sämre immunsvar men ändå ett visst svar och skydd. Klassiskt för exempelvis influensa.

Och troligen så för de som får covid lindrigt att de haft en corona-förkylning tidigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in