Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jo, jag är för anarki och anser att den ända riktiga lagen är den om handling och konsekvens. Sedan är vi kanske en aningen för många människor och utan några direktiv och riktlinjer blir det kanske svårt.
Dit exempel om hastighets begränsning är väl ett typiskt sådant exempel.
Löfven ger ju också förklaringen till detta i sin text som jag länkade ”Det är lätt att tänka ”men min resa har jag anpassat, min resa kommer inte göra någon skada”. När många tänker så uppstår precis den situation som samhället och sjukvården vill undvika. Då riskerar vi att det nya coronaviruset sprids snabbare i hela landet, att svärföräldrarna blir sjuka och att sjukvården blir överbelastad. Mindre orter i landet behöver sina resurser för den egna befolkningens hälsa.” Så enligt Löfven var det inte ok ens när resorna var ok.
Men spelar det ens någon roll vem som har rätt i detta fall? FoHM, statsministern och kungen går ut med ett gemensam rekommendation som sedan Tegnell på eget bevåg omkullkastar. Det kan han ju knappast ha befogenhet till att göra. Ändå låter man honom göra det och även upprepa det nu med bus och godis. Har Tegnell mer makt en vi tror för att han springer ärenden till ännu ”mäktigare ting”. Eller är Löfven, Johan Carlson och kungen bara små möss.
För att fylla på hastighetsbegränsningsexemplet: Vi har hastighetsbegränsningar enligt lag. Ändå så måste man ha både fartkontroller (med polis) och kameraövervakning och straffpåföljder. Så uppenbart så lyder folk inte lagen utan måste övervakas. Hur f*n kan man tro att ”råd, riktlinjer och rekommendationer” ska efterföljas..?
Tegnell/FHM fick väl en variant på veto när RD skärpte upp regeringens makt i försomras?
Man har lämnat över det till AT, antagligen blev politikerna bortsnackade av honom och Giesecke. Möjligheten att trumfa över resten av världen hägrade. Taktiken blev folkvettslinjen och pengaregn över arbetsmarknaden.
Ingen av de med den formella makten vågar göra nåt nu, utan man låter mer eller mindre AT styra skutan. Eventuellt kan det instabila regerings- och oppositionsläget spela en roll - alla sitter i samma båt och vakar över varandra.
För att återkomma till ”Snälla Farbrorn”. Ligger egentligen i linjen med det coola förhållningssättet (Det tre R:en, dvs råd, riktlinjer och rekommendationer). Sen så är det frågan om AT är kapabel till att fatta beslut - han är ju trots allt vetenskapsman och vårens PK utgjordes snarare av hans reflektioner över dagsläget.