2020-10-31, 00:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, jag skrev fakta.

Åsikter är inte vetenskap. Och det är ingen åsikt i sig. Det är ett faktum.

Vetenskap är kunskap som nås med förbestämda vetenskapliga metoder, som har utformats för att personens åsikter eller förutbestämda uppfattning inte ska påverka resultatet.

Jag har åsikter, men inte lika mycket åsikter som ni, och definitivt inte lika starka åsikter.

Se där, ytterligare en åsikt! En som definitivt har åsikter är Tegnell. Inte ett uns av fakta där inte! Rädda ekonomin och gör som regeringen säger åt honom!
Citera
2020-10-31, 00:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vänta till åtminstone april och de första vaccinleveranserna innan du ropar ut detta. Ser även ut som att Norges strategi att hålla viruset nere på en låg nivå redan nu är på väg att haverera:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/

Ja Utvecklingen i Norge har ballat ur, Island har ju sen länge blivit en virushärd. Frågan är om Norge nu kommer gå samma väg som Tjeckien som är värst i Europa nu med ca 150 döda per dag?

Tror nog det enda som kan stoppa är vaccinet, Kan nästan slå vad om att vi kommer se Astras vaccin lanseras i Europa om några veckor.
Citera
2020-10-31, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En fråga i all enkelhet????
Varför är man på ett forum och diskuterar om man inte vill diskutera?
Jag har aldrig sagt att man inte ska diskutera. Jag anser bara att man ska föra disfusionen i rätt forumdel för att trådar inte ska bli överfulla av en massa OT.

Den här tråden ligger under medicin och hälsa vilket i sin tur ligger under vetenskap.

Vill man diskutera politik finns det ju en massa trådar som avhandlar pandemin.

Skulle man diskutera vadsomhelst varsomhelst i forumet kan man ju ta bort alla kategorier och bara ha ett enda stort forum.

Det är väl lätt att förstå?

EDIT: Sedan verkar folk tro att jag inte anser att man ska diskutera pro eller contra FHM eller Tegnell. En sådan diskussion kan naturligtvis ha en kontaktyta mo epidemiologi (man kan anse att man handlar fel epidemiologiskt osv.) men rena politikdiskussioner ska tas i politikdelen, anser jag. Det kan inte vara för mycket begärt. Personligen är jag inte vare sig för eller emot Tegnell, persondiskussioner intresserar mig inte.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-10-31 kl. 00:53.
Citera
2020-10-31, 00:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja Utvecklingen i Norge har ballat ur, Island har ju sen länge blivit en virushärd. Frågan är om Norge nu kommer gå samma väg som Tjeckien som är värst i Europa nu med ca 150 döda per dag?

Tror nog det enda som kan stoppa är vaccinet, Kan nästan slå vad om att vi kommer se Astras vaccin lanseras i Europa om några veckor.

Ballar det ur fullständigt så lär det bli nödgodkännanden och panikvaccinering innan jul.
Citera
2020-10-31, 00:45
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jo, jag är för anarki och anser att den ända riktiga lagen är den om handling och konsekvens. Sedan är vi kanske en aningen för många människor och utan några direktiv och riktlinjer blir det kanske svårt.
Dit exempel om hastighets begränsning är väl ett typiskt sådant exempel.

Löfven ger ju också förklaringen till detta i sin text som jag länkade ”Det är lätt att tänka ”men min resa har jag anpassat, min resa kommer inte göra någon skada”. När många tänker så uppstår precis den situation som samhället och sjukvården vill undvika. Då riskerar vi att det nya coronaviruset sprids snabbare i hela landet, att svärföräldrarna blir sjuka och att sjukvården blir överbelastad. Mindre orter i landet behöver sina resurser för den egna befolkningens hälsa.” Så enligt Löfven var det inte ok ens när resorna var ok.

Men spelar det ens någon roll vem som har rätt i detta fall? FoHM, statsministern och kungen går ut med ett gemensam rekommendation som sedan Tegnell på eget bevåg omkullkastar. Det kan han ju knappast ha befogenhet till att göra. Ändå låter man honom göra det och även upprepa det nu med bus och godis. Har Tegnell mer makt en vi tror för att han springer ärenden till ännu ”mäktigare ting”. Eller är Löfven, Johan Carlson och kungen bara små möss.
För att fylla på hastighetsbegränsningsexemplet: Vi har hastighetsbegränsningar enligt lag. Ändå så måste man ha både fartkontroller (med polis) och kameraövervakning och straffpåföljder. Så uppenbart så lyder folk inte lagen utan måste övervakas. Hur f*n kan man tro att ”råd, riktlinjer och rekommendationer” ska efterföljas..?

Tegnell/FHM fick väl en variant på veto när RD skärpte upp regeringens makt i försomras?

Man har lämnat över det till AT, antagligen blev politikerna bortsnackade av honom och Giesecke. Möjligheten att trumfa över resten av världen hägrade. Taktiken blev folkvettslinjen och pengaregn över arbetsmarknaden.
Ingen av de med den formella makten vågar göra nåt nu, utan man låter mer eller mindre AT styra skutan. Eventuellt kan det instabila regerings- och oppositionsläget spela en roll - alla sitter i samma båt och vakar över varandra.

För att återkomma till ”Snälla Farbrorn”. Ligger egentligen i linjen med det coola förhållningssättet (Det tre R:en, dvs råd, riktlinjer och rekommendationer). Sen så är det frågan om AT är kapabel till att fatta beslut - han är ju trots allt vetenskapsman och vårens PK utgjordes snarare av hans reflektioner över dagsläget.
Citera
2020-10-31, 00:49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast NurseRatched har rätt och det är en viss skillnad. En hel del av oss som skriver i tråden hänger aldrig i politikforumet. Vi skriver här för att vi är intresserade av naturvetenskap, eller för att vi de facto är utbildade och kunniga inom naturvetenskap.

Visst kan man diskutera åtgärder, strategi m.m. ur dess vetenskapliga kontext. Men det är inte det ni ägnar er åt. Ni ägnar er åt opinionsbildning.

Det här forumet är Vetenskap > Medicin/Hälsa. Om man vill diskutera forskningsläget kring inkubationstiden, då är det on-topic. Om man bara vill säga att politiker är jävla idioter, svennebanan, sossepack m.m. för att Sverige inte gör X, Y och Z p.g.a. inkubationstiden, då är det off-topic.

Det är kanske lite sent påtänkt, men det hade helt klart varit bättre om det fanns en annan tråd där ni som är politiskt intresserade kunde puckla på varandra, svenska systemet och Tegnell. Samtidigt som vi i vetenskapsdelen i lugn och ro kunde få diskugera covid från ett vetenskapligt perspektiv, utan att en massa politiskt lagda människor ska bli upprörda över vetenskapliga data som visar "fel" saker, och utan att allt hela tiden måste sättas i kontexten av Sveriges coronastrategi.

Bra talat! Nu får moderatorer ta och städa upp lite härinne. Jag vill ha mer analyser, diagram, prognoser och artiklar.

Bort med alla åsikter om Sveriges agerande. Det kan man ta i en annan tråd.
Citera
2020-10-31, 00:50
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Se där, ytterligare en åsikt! En som definitivt har åsikter är Tegnell. Inte ett uns av fakta där inte! Rädda ekonomin och gör som regeringen säger åt honom!
Fast det är ju bara du och några enstaka till som nämner tegnell och vilken idiot och mördare han är. Alla andra har vandrat vidare, eftersom påhopp på honom inte tillför någonting. Mer än försök till opinion mot fhm och regeringen...
Citera
2020-10-31, 00:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
För att fylla på hastighetsbegränsningsexemplet: Vi har hastighetsbegränsningar enligt lag. Ändå så måste man ha både fartkontroller (med polis) och kameraövervakning och straffpåföljder. Så uppenbart så lyder folk inte lagen utan måste övervakas. Hur f*n kan man tro att ”råd, riktlinjer och rekommendationer” ska efterföljas..?

Tegnell/FHM fick väl en variant på veto när RD skärpte upp regeringens makt i försomras?

Man har lämnat över det till AT, antagligen blev politikerna bortsnackade av honom och Giesecke. Möjligheten att trumfa över resten av världen hägrade. Taktiken blev folkvettslinjen och pengaregn över arbetsmarknaden.
Ingen av de med den formella makten vågar göra nåt nu, utan man låter mer eller mindre AT styra skutan. Eventuellt kan det instabila regerings- och oppositionsläget spela en roll - alla sitter i samma båt och vakar över varandra.

För att återkomma till ”Snälla Farbrorn”. Ligger egentligen i linjen med det coola förhållningssättet (Det tre R:en, dvs råd, riktlinjer och rekommendationer). Sen så är det frågan om AT är kapabel till att fatta beslut - han är ju trots allt vetenskapsman och vårens PK utgjordes snarare av hans reflektioner över dagsläget.

Majoriteten av befolkningen följer hastighetsgränserna med rimlig marginal.

Jag kör omkring 2000 mil om året och det måste varit flera år sedan jag blev blev kontrollerad i en hastighetskontroll. Du har säkert en liknande upplevelse när det gäller trafikkontroller.
Citera
2020-10-31, 00:54
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har aldrig sagt att man inte ska diskutera. Jag anser bara att man ska föra disfusionen i rätt forumdel för att trådar inte ska bli överfulla av en massa OT.

Den här tråden ligger under medicin och hälsa vilket i sin tur ligger under vetenskap.

Vill man diskutera politik finns det ju en massa trådar som avhandlar pandemin.

Skulle man diskutera vadsomhelst varsomhelst i forumet kan man ju ta bort alla kategorier och bara ha ett enda stort forum.

Det är väl lätt att förstå?
Men nu är ju politiken en i allra högsta grad del av pandemin. Den bestämmer strategi, förhållningssätt och åtgärder. Samt sist men inte minst: hur resurserna - såväl människor som medel - används.
Det är politiken som styr oss, och inte pandemin.

Du kan snöa in hur jäkla mycket du vill på vaccin, men det är politiken som avgör när, hur och om det används.
Men visst, lagom är bäst ... Och jag förstår din poäng, men den här pandemin är större än vaccinet och nördiga diskussioner och trätande om procentsatser och kurvor hit och dit.
Citera
2020-10-31, 00:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men detta inlägg var ju fyllt av åsikter!

För övrigt är åsikter precis som rövhål. Alla har ett, så även du (hoppas jag).

Nej aw har inget, han sprider endast aerosoler via näbben eller fingrarna, likt 99% av oss andra. Vi andra sprider ju det även bland koprofagerna dvs till de andra förnekarna.

Äsch nu var jag elak. "trigger-warning"
Citera
2020-10-31, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det måste inte vara 100% korrekt, även du har haft fel. 99% är bra nog, 6000 döda i förhållande till våra grannländer är det inte! Jag tror faktiskt inte det finns någon som har haft 100% rätt i den här jävla härvan!

Jag skiter i politiken, stoppa viruset helst igår. Du får gärna diskutera politik när ryssen anfaller, jag kommer inte att vara med i diskussionen för det finns inget att diskutera!
Det måste inte vara korrekt, men det går att skriva på ett sätt som driver en vetenskaplig diskussion, eller så kan man skriva på ett annat sätt som driver en politisk diskussion.

Alldeles för många i den här tråden är inte bara ovetenskapliga, utan fullständigt ointresserade av något annat än opinionsbildning. Du är väl inte den största syndaren, men det finns många andra som postat tusentals inlägg i tråden, i princip bara i politiskt opinionssyfte. I bästa fall har man länkat någon annans bidrag, och typ svarat "Nu måste väl ändå Tegnell ha fel!".

Den där fucking skoldiskussionen är ett typexempel på hundratusen inlägg där folk spammat sina åsikter i snart ett halvår. Det är så sjukt ointressant, och samma personer som hela tiden skriver samma sak, fast det i princip varit en död häst sen innan sommaren.
Citera
2020-10-31, 00:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Majoriteten av befolkningen följer hastighetsgränserna med rimlig marginal.

Jag kör omkring 2000 mil om året och det måste varit flera år sedan jag blev blev kontrollerad i en hastighetskontroll. Du har säkert en liknande upplevelse när det gäller trafikkontroller.
Och..?

BTW, var det inte du som nyss ogillade sånt som inte berörde statistik, procent etc rörande pandemin..? ... eller var du ironisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in