2020-10-31, 07:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mitt intryck efter att ha läst här under många månader är faktiskt att det är de som är pro Tegnell, Regeringen och strategin som har börjat göra politik av det genom att anklaga andra för att hata Sverige mm.

Japp. Det där har jag också märkt, men tyckte det började rätt tidigt. En bekant berättade att hon hade fått en inbjudan av en sosse till en facebookgrupp. " Vi som stödjer Anders Tegnell". Givetvis inget som besvarades. Men ändock. Sossar kallar de som inte stödjer regering och Tegnell för Sverigehatare. Varför då kan man undra? För att vi vill skydda befolkningen och inte aktivt ta död på våra äldre? Är man sverigehatare då?
Tycker nämligen precis tvärtom här i min bunker.
Citera
2020-10-31, 07:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja det är ju en annan sak. Jag bor också i skogen och har blivit betydligt bättre på att veckohandla sedan pandemin startade.

Men det är ju skillnad mot att köpa toapapper och konserver för ett år framåt så att ingen annan kan handla sen.
Men är du säker på att det var så hamstringen var då i våras. Det räcker ju med att väldigt många köper 2 veckors extra mat för att hyllorna temporärt under en kort tid ska bli tomma. När det gäller dasspapper, ser jag nu för tiden till att alltid ha en förpackning extra, liksom en flaska extra diskmedel, tvättmedel osv. Det var kanske samma sak där, om alla köper en förpackning extra tar det slut.
Men det är ju besynnerligt om man köper väldigt många förpackningar toapapper. Själv följer jag nyheterna så jag visste hela tiden att det var en feber lungsjukdom men pratade med en flerbarns mamma som gått på propagandan i våras att det bara var en litet värre influensa. Så hon trodde att hela familjen skulle bli ovanligt snoriga och där av köpte hon överdrivet mycket mjukt toapapper. Så, den överdrivna hamstringen av toapapper kan mycket väl bero på samhällets försök att lugna folket.
Citera
2020-10-31, 07:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Befinner sig Sverige nu i "lockdown" baserat på rekommendationer? Är rekommendationerna långsiktigt hållbara som FHM har som policy?

Avstå från att vistas i inomhusmiljöer som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym. Nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek kan göras.
Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare.
Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat en avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge.

Svensk handels kommentar.

"I praktiken nästan ett näringsförbud. Så ser Svensk Handels vd Karin Johansson på de senaste beskeden från Folkhälsomyndigheten.
– Jag hoppas verkligen att man förstår vilka konsekvenser det får för det lokala näringslivet, säger hon."
Citera
2020-10-31, 07:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Eller så beställer man hemkörning från ICA... alternativt har man vänner som kan handla åt en om immunförsvaret inte pallar med viruset.
För stadsmänniskor kan man handla mat på det viset. Men i skogen finns inte hemkörning på det viset. Även om man bara blir lindrigt sjuk ska man väl inte gå till butiken. Jag tänker då verkligen inte bli den som smittar ner gamlingarna i mitt lilla samhälle som jag handlar i, hellre då handla på mig två veckors mat i förväg.
Citera
2020-10-31, 07:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men är du säker på att det var så hamstringen var då i våras. Det räcker ju med att väldigt många köper 2 veckors extra mat för att hyllorna temporärt under en kort tid ska bli tomma. När det gäller dasspapper, ser jag nu för tiden till att alltid ha en förpackning extra, liksom en flaska extra diskmedel, tvättmedel osv. Det var kanske samma sak där, om alla köper en förpackning extra tar det slut.
Men det är ju besynnerligt om man köper väldigt många förpackningar toapapper. Själv följer jag nyheterna så jag visste hela tiden att det var en feber lungsjukdom men pratade med en flerbarns mamma som gått på propagandan i våras att det bara var en litet värre influensa. Så hon trodde att hela familjen skulle bli ovanligt snoriga och där av köpte hon överdrivet mycket mjukt toapapper. Så, den överdrivna hamstringen av toapapper kan mycket väl bero på samhällets försök att lugna folket.

Vi handlade i våras så att vi skulle kunna sätta oss i karantän vid sjukdom. Så ca 2 veckor utan att handla...

Det där med toapapper är löjligt. Om toapapper tar slut så kan man hoppa in i duschen efter nr 2 o tvätta sig i vasken efter nr 1.
Citera
2020-10-31, 07:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Hela poängen med inlägget du svarar på var just att det inte drabbar unga i någon större utsträckning.

Varför skulle ålder och sjukdomshistoria INTE ha någon betydelse? En väldigt stor del av de som dött hade förmodligen mindre än ett halvår kvar att leva. Då pratar vi inte om sex månader av hopp och lek med barnbarnen utan en tillvaro som förmodligen mest består av krämpor och sängliggande.

https://www.svd.se/dodsskrack-bakom-skev-covidrapportering

Det som oroar mig långt mer än dödsfall är de som drabbas av långdragen sjukdom. Hur utbrett det här är är tyvärr alldeles för tidigt att säga något om. Det KAN vara ett stort problem men det kan också handla om något som blir väldigt uppblåst i ett medialandskap där väldigt mycket handlar om pandemin. Obehagliga följdsjukdomar förekommer vid andra virussjukdomar även om det är sällsynt. Har exempelvis en bekant som drabbades av Guillain-Barrés syndrom efter en vanlig förkylning/influensa.

På dig och några andra låter det som att alla som dött i den här sjukdomen skulle dött ändå inom någon vecka. Vill minnas att Socialstyrelsen kikat på det där och kommit fram till att det i snitt handlar om åtskilliga levnadsår som gått förlorade. Tag Adam Alsing exempelvis. Ena dagen är han radiopratare och tränar aktivt på gym. Han är i sitt livs form. Någon vecka senare klarar han inte av att andas. Sen är han död. Sedan har vi alla som flera månader efter insjuknandet fortfarande har symtom och de uppgår till tiotusentals om inte 100 tusen. Bra om de inte blir fler.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Blir trött på såna betalda skribenter som dig, att du inte skäms - någonstans djupt där inne måste det väl finnas nån heder, men antar att du är så rutten och nutids-marinerad att du tycker att lögner och förljugenhet är normalt för att nå målet.

Ni era äckel har gjort politik av pandemin.

När ni blev tagna på sängen tidigt i våras, av att inga lager av basala skydd fanns, så kunde ni inte backa och säga som det var. Här började lögnerna och prestigen. Efter det har det bara växt och man vet fasen inte vad som är fakta eller ren lögn längre.

SVT är så vidrig så man häpnar, även De flesta andra medier - DN leder men de andra ligger tätt efter.

Blir så jäkla arg på hela utvecklingen med Sverige. Vad fasen har hänt de senaste åren?

Nu skrivs även dödstalen ned genom man inte längre SKALL skriva covid-19 om man avlider och har en underliggande sjukdom som diabetes, fetma, högt blodtryck etc. Den underliggande sjukdomen skrivs som dödsorsak.
När ungefär gjordes ändringen?
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Följer sociala media en del och jag är inte direkt ensam om vad gäller kritik mot regeringen och Tegnell. Skulle vilja påstå att kritiken är tämligen massiv.
Det må va hänt, och du får vara hur kritisk du vill mot Anders tegnell, men nu pratade vi ju om den här specifika tråden och vad som är on- respektive off-topic och vad som enbart är en åsikt som inte tillför diskussionen såmycket.
Citera
2020-10-31, 07:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Det må va hänt, och du får vara hur kritisk du vill mot Anders tegnell, men nu pratade vi ju om den här specifika tråden och vad som är on- respektive off-topic och vad som enbart är en åsikt som inte tillför diskussionen såmycket.

Vem säger att man inte får ge uttryck för sina åsikter i tråden längre? Det är en Covid19 tråd och allt går ihop. Ska tråden vara en strikt medicinsk faktatråd, utan åsikter vad gäller sjukdomen i sig måste minst 99, 99% av inläggen betraktas som off topic.
Citera
2020-10-31, 07:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi handlade i våras så att vi skulle kunna sätta oss i karantän vid sjukdom. Så ca 2 veckor utan att handla...

Det där med toapapper är löjligt. Om toapapper tar slut så kan man hoppa in i duschen efter nr 2 o tvätta sig i vasken efter nr 1.
Om nu samhället totalt skulle kollapsa så är det ju inte toapapper det man skulle ha saknat, man får väl bara köra en typ glesbygd Indien still, med vatten tvättning efteråt, eller växten lammöra (som står planterat vid mitt utedass i fall av händelse att pappret är slut).
Men minst två veckors hamstring av mat är enligt mig ett tecken på solidaritet och planering snarare en panik.
Att massvaccinering vanligt folk i april då säsongen går mot sitt slut det är ett tecken på panik.
Citera
2020-10-31, 07:52
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vem säger att man inte får ge uttryck för sina åsikter i tråden längre? Det är en Covid19 tråd och allt går ihop. Ska tråden vara en strikt medicinsk faktatråd, utan åsikter vad gäller sjukdomen i sig måste minst 99, 99% av inläggen betraktas som off topic.

Sant eftersom 99.99% av dina hundratusentals inlägg är irrationella och känslobaserade tramsinlägg så har du för en gångs skull en poäng. Grattis din livrädda jålpitt.

I övrigt måste jag delge frustration iom dessa nya restriktioner, alltså va faan. Ska tegnell å Såssarna nu döda all daglighandel och göra ännu fler arbetslösa? Jag som trodde att karln hade kulor av stål och inte böjde sig för räddhågsna kärringar.. Historieböckerna kommer inte att vara nådiga över detta fjolleri och den onödiga recession och arbetslöshes som nu följer..
Citera
2020-10-31, 07:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Men är inte riktlinjerna för tråden nog redan nu då?

”- Inlägg som i huvudsak handlar om den politiska hanteringen av pandemin hör hemma här:
(FB) Coronapandemin ”

Själv tycker jag denna är bäst
”Utlåtanden om andra användares intellekt och moraliska karaktär. ”

Vad är det du vill, ha strängare regler vad som får och inte får skrivas i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in