2020-10-31, 05:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forlands-rad-till-sverige-man-maste-strama-at/

Hur menar Forland här?

Han drar paralleller till andra hårt drabbade europeiska länder:

– De länder i Europa som hade en hög spridning i den första fasen har kvar en hög grundsmitta i samhället som kan blossa upp. Vi ser det hända i bland annat Frankrike, Spanien och Belgien. Och det är likadant med Sverige som hade en hög spridning i våras och nu återigen ser smittan blossa upp.

Var skulle denna "grundsmitta" ha legat på lur över sommaren? Den kan väl inte ligga på lur i friska människor - och i somras var nästan alla friska? Och utanför människokroppen klarar den sig definitivt inte.

Kanske att viruset sprids runt i kluster bland dem som inte blir sjuka och på så sätt finns det kvar? Eftersom det var sommar tog det längre tid för smittan att ta sig runt? Jag vet inte.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-31 kl. 05:54.
Citera
2020-10-31, 05:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det var samma människor som hade panik då som har panik nu och har haft panik hela sommaren.
Det tror jag inte stämmer riktigt. Jag tillhör dem som är oroliga men jag har definitivt aldrig hamstrat någonting. Panik har jag heller aldrig haft.
Citera
2020-10-31, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det tror jag inte stämmer riktigt. Jag tillhör dem som är oroliga men jag har definitivt aldrig hamstrat någonting. Panik har jag heller aldrig haft.

Det var ju det jag sa Varken du eller jag tillhör då panikhamstrarna.
Citera
2020-10-31, 06:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det var ju det jag sa Varken du eller jag tillhör då panikhamstrarna.
Vilka är det som har panik?
Vet du ens vad ordet innebär?

Folk är oroliga och har säkert köpt på sig saker för att inte stå utan. Är det panik?
Citera
2020-10-31, 06:48
Medlem
arbetets avatar
Det ser onekligen mörkt ut:
Europa har passerat 10 miljoner bekräftade fall av corona sedan pandemins början. Det visar ländernas siffror som nyhetsbyrån AFP har sammanställt.

Omkring 241 000 nya fall rapporteras varje dag i Europa. Det är att jämföra med runt 15 000 nya fall per dag i början av juli.

14 europeiska länder rapporterade in rekordsiffror i antalet inlagda patienter på sjukhus på grund av covid-19 den här veckan.

Totalt har nu cirka 275 000 människor dött av viruset i Europa.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Här hemma är Sven Wolter illa däran:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Vqq54J/sven-wollter-sjuk-i-corona--smittad-i-stockholm

Fortfarande sjuk efter 200 dagar:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/WOO8ja/jag-minns-knappt-hur-det-ar-att-vara-frisk
Citera
2020-10-31, 06:52
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Förtroendet för Tegnell i topp när smittan ökar.

Statsepidemiolog Anders Tegnell får sina bästa siffror hittills sedan mätningarna startade i april.

https://www.dn.se/sverige/fortroendet-for-tegnell-i-topp-nar-smittan-okar/
Kanske inte så konstigt då antalet döda rusar i världen men ännu inte i Sverige. Då klarar vi oss relativt sett bättre. Och då är folk nöjda med tegnell.
Citera
2020-10-31, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vilka är det som har panik?
Vet du ens vad ordet innebär?

Folk är oroliga och har säkert köpt på sig saker för att inte stå utan. Är det panik?

Det fanns en tråd i mars där folk listade sina nya lager av ärtsoppa, batterier, munskydd, jäst och fan och hans moster. Samma människor som skriker rakt ut när de står för nära en annan på gatan. Man ser på dem. Merwinna i tråden är ett exempel.

Normala personer hanterar problemen med sans och förnuft.
Citera
2020-10-31, 06:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, jag har väl också uppfattningen att testerna går relativt bra. Hoppas att något inte stämde med uttalandet av april, att vårdpersonal och riskgrupper får tidigare, men att resten av befolkningen får det med början i april. Men jag väntar nog att tro på det till jag ser det.
Men varför i all sin dar skulle man vaccinera folket i April? Det är väl troligtvis ingen livslång immunitet man får.
Coronan verkar säsongsbunden likt influensan och den vaccinerar man sig ju i mot på hösten, då man behöver den och då den kommer att göra nytta. Vanligt folk behöver väl knappast vara vaccinerad inför sommaren.

Jag har ju också läst att det är så, men det förefaller egendomligt. Är det något som är panikartat under denna pandemin är det väl sådana beslut.
Citera
2020-10-31, 07:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Verkligheten i mars-april var faktiskt många tomma hyllor i affärerna och det om något förmedlar bilden av panik. Det behövde ingen här inne göra för det var verkligheten.

Citat:
Det var samma människor som hade panik då som har panik nu och har haft panik hela sommaren.

Vi har väl olika åsikter och förhållningssätt alla. Jag hamstrade alldeles nyss igen. Inte för att jag har panik, men jag bor i skogen och blir jag smittad kan jag inte handla på två veckor och jag har ju barn och gillar att reda mig själv. Alla borde ju ha minst två veckors mat hemma nu, så om man blir sjuk inte känner sig tvingad att gå till affären för tidigt. Hamstring behöver inte nödvändigtvis betyda panik utan kan vara ett tecken på att man vill vara förberedd för en sjukdomstid under en pandemi. Man får väl ändå räkna med att bli sjuk men hoppas på att man sliper. Har man barn behöver man bryta mot lagen om man vill garantera sig att slippa bli smittad. Så lagen mer eller mindre kräver att jag förbereder mig på en sjukdoms period.
Citera
2020-10-31, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi har väl olika åsikter och förhållningssätt alla. Jag hamstrade alldeles nyss igen. Inte för att jag har panik, men jag bor i skogen och blir jag smittad kan jag inte handla på två veckor och jag har ju barn och gillar att reda mig själv. Alla borde ju ha minst två veckors mat hemma nu, så om man blir sjuk inte känner sig tvingad att gå till affären för tidigt. Hamstring behöver inte nödvändigtvis betyda panik utan kan vara ett tecken på att man vill vara förberedd för en sjukdomstid under en pandemi. Man får väl ändå räkna med att bli sjuk men hoppas på att man sliper. Har man barn behöver man bryta mot lagen om man vill garantera sig att slippa bli smittad. Så lagen mer eller mindre kräver att jag förbereder mig på en sjukdoms period.

Ja det är ju en annan sak. Jag bor också i skogen och har blivit betydligt bättre på att veckohandla sedan pandemin startade.

Men det är ju skillnad mot att köpa toapapper och konserver för ett år framåt så att ingen annan kan handla sen.
Citera
2020-10-31, 07:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ingen vet förstås säkert, men med tanke på att det är typ 25 bekräftade återinfektioner i världen, så är det väldigt osannolikt att det på allvar påverkar spridningen. Även om 0,1% av alla som blev infekterade i våras (mörkertalet över återinfekterade skulle redan då vara gigantiskt), så skulle det fortfarande inte påverka antalet smittade nu mer än på yttersta marginalen.
Det som hänt i länder/regioner med hög smittspridning, som sedan minskat, för att sedan öka igen, är väl sannolikt att med de restriktioner som rådde så fanns flockimmunitet, dvs. R0 under 1, kanske t.om klart under 1. När det sedan släpptes på mer och mer så ökade R0, och smittan ökade. Kanske också i kombination med mer smittsamma mutationer.
Belgiens tredje våg, som kommer sannolikt någon gång i början av 2021, efter att våg två kulminerar någon gång i november, bör dock bli väldigt modest. Annars är det något som är verkligt konstigt.

Som sagt är det väldigt svårt att bekräfta en återinfektion. Att folk blir sjuka igen är ju betydligt vanligare men har ju oftast förklarats med att viruset aldrig försvunnit ur kroppen och att pcr visar positivt pga döda virus. Så är ju fortfarande mycket oklarheter o de få man lyckats detektera kan man ju inte estimera prevalencen med. Tycker man ska vänta på fler studier innan man drar för mycket slutsatsee.

Klippt från CDC.

"Based on what we know from similar viruses, some reinfections are expected. We are still learning more about the virus that causes COVID-19. Ongoing COVID-19 studies will help us understand:

How likely is reinfection
How often reinfection occurs
How soon after the first infection can reinfection take place
How severe are cases of reinfection
Who might be at higher risk for reinfection
What reinfection means for a person’s immunity
If a person is able to spread COVID-19 to other people when reinfected"
Citera
2020-10-31, 07:17
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Eller så beställer man hemkörning från ICA... alternativt har man vänner som kan handla åt en om immunförsvaret inte pallar med viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in