2020-10-30, 21:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ulovligt-stofmundbind-traekkes-tilbage/8347435

I Danmark har det tydligen sålts munskydd - från flera olika tillverkare - där tillverkaren har hävdat, att man tillsatt ett virusdödande medel i tyget. Dessa har nu återkallats, för det är inte bevisat att det fungerar. Jag har inte ens hört något om att de skulle säljas här? Annars skadar det väl inte att medlet finns där, tänker jag - det hjälper kanske lite i alla fall?
Kan man inte spruta väteperoxid på munskyddet? Jag köpte ett par sprayflaskor på apoteket tidigare men jag gillar det inte. Jag har använt det till att spraya mitt hår nu när man inte bör gå till frissan. Det bleker lagom så utväxten inte syns.😂😂😂
Citera
2020-10-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det framgår inte ännu så ingen vet. Väldigt få verifierade att få smittan en andra gång totalt i världen men då det krävs DNA analys av första o andra gången så kan det finnas stort mörkertal.

Tror att vi kan få bra data om immuniteten nu under andra vågen i Europa. Länder som drabbas hårt två gånger med ett halvår mellan o testat mycket borde ge bra data?

Hoppas såklart att immuniteten varar länge o att vi får immunitet via vaccin.

Ingen vet förstås säkert, men med tanke på att det är typ 25 bekräftade återinfektioner i världen, så är det väldigt osannolikt att det på allvar påverkar spridningen. Även om 0,1% av alla som blev infekterade i våras (mörkertalet över återinfekterade skulle redan då vara gigantiskt), så skulle det fortfarande inte påverka antalet smittade nu mer än på yttersta marginalen.
Det som hänt i länder/regioner med hög smittspridning, som sedan minskat, för att sedan öka igen, är väl sannolikt att med de restriktioner som rådde så fanns flockimmunitet, dvs. R0 under 1, kanske t.om klart under 1. När det sedan släpptes på mer och mer så ökade R0, och smittan ökade. Kanske också i kombination med mer smittsamma mutationer.
Belgiens tredje våg, som kommer sannolikt någon gång i början av 2021, efter att våg två kulminerar någon gång i november, bör dock bli väldigt modest. Annars är det något som är verkligt konstigt.
Senast redigerad av jenlov 2020-10-30 kl. 22:02.
Citera
2020-10-30, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Oavsett så framstår inte deras kurva speciellt platt för tillfället..

Beror ju enbart på vad du sätter på axlarna.

Det viktiga är att ungefär lika många blir smittade som utan åtgärder, annars är det ju suppression.
Citera
2020-10-30, 21:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Man skulle inte kunna injicera något slags rengöringsmedel?
Typ rena kroppen från insidan?
Jo! Det måste ju fungera, lol!
Citera
2020-10-30, 21:41
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fast Belgien har ju inte beslutat om lockdown förrän idag, vad jag förstått.
Vårdbehovet borde lätt öka till det dubbla innan det vänder, dödstalen kanske till det femdubbla/dag vid tanke på hur explosiv ökningen varit.

Med nuvarande spridning borde de i princip vara flockimmuna när de kommer ur lockdown.
Antar Tegnell kommer gratulera dem för att vara de första som i realiteten genomfört "tillplattade kurvans" taktik.

Känns rimligt och då har redan 11 000 belgare dött. Kan säkerligen vara 50 000 framåt sommaren när det lugnar sig. Om trenden håller i sig så klarar sig Sverige bättre, men 25 000 döda är fullt möjligt.
Senast redigerad av fernebo 2020-10-30 kl. 21:43.
Citera
2020-10-30, 21:42
Medlem
Hobbybondes avatar
Frågan är om vi ens är uppe på någon markant överdödlighet i Sverige i år. Jag är väldigt tveksam.. Det låter kanske cyniskt men överdödligheten per år är ju det som är intressant egentligen.
Att folk som ändå skulle strukit med inom några månader av någon annan orsak dör är ju lite grann skitsamma. Sedan är det ju alltid förjävligt när någon dör, speciellt om det är någon ung och tidigare frisk. Men sådant kan ju alltid hända, även av en vanlig lunginflammation.

Nej, jag tror inte Covid19-året kommer sticka ut mer än marginellt från ett 30års-medelvärde i överdödlighet
Citera
2020-10-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Känns rimligt och då har redan 11 000 belgare dött. Kan säkerligen vara 50 000 framåt sommaren när det lugnar sig. Om trenden håller i sig så klar sig Sverige bättre, men 25 000 döda är fullt möjligt.

Nja, helt ärligt tror jag att jag överskattar smittspridningen i Belgien.

Synar man siffrorna så är kurvan för döda/dag ganska plan jämfört med i våras.
Så mer än en dubbling är nog egentligen osannolikt för Belgien, alltså totalt 20 000. Om de kan hålla ner smittspridningen efter lockdown. Blir nog ingen ordentlig flockimmunitet ändå.
Citera
2020-10-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Folk blir schizofrena av dubbla budskap, hjärnan slutar fungera. Men det stämmer ju bra med Tegnells ursprungsplan - flockimmunitet, det är den som gäller. Man får säga att han är jävligt skicklig på att driva en dold agenda. Ja det förutsätter ju dock att fårskocken består av idioter, men intet nytt där.

Svenska myndigheter är befolkat av dessa personer på högre nivåer. Det viktiga är inte att myndigheten gör ett bra jobb, utan att det uppfattas som att den gör ett bra jobb. New Public Management. Allt ska mätas och utvärderas, och då gäller det att fokusera på det som mäts och utvärderas inte på innehållet, tex för en folkhälsomyndighet att folk ska vara friska. Myndigheten vill också vara till lags för de som är högre upp, dvs politikerna. Personer som är engagerade sorteras ut, och det sker nödvändigtvis inte genom en utrensning, utan att dessa personer sorterar ut sig själva, de står inte ut med inställningen hos myndigheterna eller blir utbrända. Kvar är de som totalt saknar känslomässigt engagemang för verksamheten, de är de enda som orkar vara kvar. Dessa personer blir oerhört skickliga på att låtsas som att allt är bra när de själva vet att så inte är fallet, vinkla fakta utan att direkt ljuga, osv. Tänk bara att jobba på Folkhälsomyndigheten, hur skulle man orka vara kvar där och vara lojal med sina kollegor (vilket man ju normalt vill) även om man behandlades med respekt när man har en avvikande mening?
Citera
2020-10-30, 21:49
Medlem
3396 nya corona fall i sverige på 1 dag?

wtf

vad kommer hända med sverige i framtiden vad gäller skola,arbete och restriktioner? kommer sverige införa samma restriktioner som andra länder?

sverige kan inte längre stå i linje med flockimmunitet då det har förkastats av flertal forskare nu när man har mer underlag.
Citera
2020-10-30, 21:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Svenska myndigheter är befolkat av dessa personer på högre nivåer. Det viktiga är inte att myndigheten gör ett bra jobb, utan att det uppfattas som att den gör ett bra jobb. New Public Management. Allt ska mätas och utvärderas, och då gäller det att fokusera på det som mäts och utvärderas inte på innehållet, tex för en folkhälsomyndighet att folk ska vara friska. Myndigheten vill också vara till lags för de som är högre upp, dvs politikerna. Personer som är engagerade sorteras ut, och det sker nödvändigtvis inte genom en utrensning, utan att dessa personer sorterar ut sig själva, de står inte ut med inställningen hos myndigheterna eller blir utbrända. Kvar är de som totalt saknar känslomässigt engagemang för verksamheten, de är de enda som orkar vara kvar. Dessa personer blir oerhört skickliga på att låtsas som att allt är bra när de själva vet att så inte är fallet, vinkla fakta utan att direkt ljuga, osv. Tänk bara att jobba på Folkhälsomyndigheten, hur skulle man orka vara kvar där och vara lojal med sina kollegor (vilket man ju normalt vill) även om man behandlades med respekt när man har en avvikande mening?

Jag har även sett sådant inom företag, det är en tråkig utveckling för samhället och dess medborgare. När det är viktigare med en bild utåt, typ Sverigebilden, än det är att bekämpa en gemensam fiende då har något gått riktigt snett. Det är lite som när en förälder konkurrerar med sitt barn, det brukar inte sluta väl, för någondera part.
Citera
2020-10-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fast Belgien har ju inte beslutat om lockdown förrän idag, vad jag förstått.
Vårdbehovet borde lätt öka till det dubbla innan det vänder, dödstalen kanske till det femdubbla/dag vid tanke på hur explosiv ökningen varit.

Med nuvarande spridning borde de i princip vara flockimmuna när de kommer ur lockdown.
Antar Tegnell kommer gratulera dem för att vara de första som i realiteten genomfört "tillplattade kurvans" taktik.

Som det verkar, från söndag kväll står det, sannolikt då midnatt söndag/måndag. Det tar tio dagar minst från att du blir smittad till att du registrerar ett positivt test. Så det kommer inte påverka Belgiens siffror i princip alls förrän ca 12 november. Innan dess bör det nästan ha kulminerat av sig självt, de är på nivåer som det knappast går att öka mycket från. Så lockdownen kommer inte lösa det akuta problemet, bara leda till att nedgången går snabbare. Kan dock någonstans förstå beslutet, stressen och paniken lär vara enorm.
Helt flockimmuna är de knappast när det har sjunkit ner till låga nivåer och de öppnar upp mer och mer igen, men deras tredje våg lär knappast bli stor.
Citera
2020-10-30, 21:55
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Dumt bara att Tegnell uttalat sig om att de små kan gå ut och busa bara de inte rör vid något. Tvärtemot vad Löven och FHMs sida säger.
Vi hade en dialog innan idag om att detta hänt en gång tidigare. FoHM gick ut med rekommendationen att bara absolut nödvändiga resor på påsken fick göras, men jag hade glömt att även den gången hade vår statsminister gjort ett uttalande tidigare i frågan. På facebok skrev han t.ex. ”Uppmaning: Ställ in din resa i påsk.
I mitt tal till nationen sa jag att var och en av oss nu behöver göra uppoffringar. Varje person behöver avstå från aktiviteter som du kanske sett fram emot. En sådan sak är resor i påsk.” Sedan gick Tegnell bara någon dag senare ut och sa att det är ok att resa om resorna är ok. Hur kan Tegnell få undergräva förtroendet så på statsministern. Och hur kan Löfven acceptera det. Jag tycker inte det ser bra ut när en statsminister låter en myndighets person köra över sig upprepade gånger på det viset. Vems ord väger tyngs egentligen.

https://www.facebook.com/stefanlofven/posts/3970801742960690
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in