2020-10-31, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
För att fylla på hastighetsbegränsningsexemplet: Vi har hastighetsbegränsningar enligt lag. Ändå så måste man ha både fartkontroller (med polis) och kameraövervakning och straffpåföljder. Så uppenbart så lyder folk inte lagen utan måste övervakas. Hur f*n kan man tro att ”råd, riktlinjer och rekommendationer” ska efterföljas..?

Tegnell/FHM fick väl en variant på veto när RD skärpte upp regeringens makt i försomras?

Man har lämnat över det till AT, antagligen blev politikerna bortsnackade av honom och Giesecke. Möjligheten att trumfa över resten av världen hägrade. Taktiken blev folkvettslinjen och pengaregn över arbetsmarknaden.
Ingen av de med den formella makten vågar göra nåt nu, utan man låter mer eller mindre AT styra skutan. Eventuellt kan det instabila regerings- och oppositionsläget spela en roll - alla sitter i samma båt och vakar över varandra.

För att återkomma till ”Snälla Farbrorn”. Ligger egentligen i linjen med det coola förhållningssättet (Det tre R:en, dvs råd, riktlinjer och rekommendationer). Sen så är det frågan om AT är kapabel till att fatta beslut - han är ju trots allt vetenskapsman och vårens PK utgjordes snarare av hans reflektioner över dagsläget.

Förtroendet för Tegnell i topp när smittan ökar.

Statsepidemiolog Anders Tegnell får sina bästa siffror hittills sedan mätningarna startade i april.

https://www.dn.se/sverige/fortroendet-for-tegnell-i-topp-nar-smittan-okar/
Citera
2020-10-31, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Se där, ytterligare en åsikt! En som definitivt har åsikter är Tegnell. Inte ett uns av fakta där inte! Rädda ekonomin och gör som regeringen säger åt honom!

Satan vad trött jag blir på alla inlägg som raljerar om ekonomin. Tydligen finns det de som fortfarande inte förstår att en havererad ekonomi skulle försämra folkhälsan avsevärt.
Citera
2020-10-31, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Se där, ytterligare en åsikt! En som definitivt har åsikter är Tegnell. Inte ett uns av fakta där inte! Rädda ekonomin och gör som regeringen säger åt honom!
I rest my case.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det måste inte vara korrekt, men det går att skriva på ett sätt som driver en vetenskaplig diskussion, eller så kan man skriva på ett annat sätt som driver en politisk diskussion.

Alldeles för många i den här tråden är inte bara ovetenskapliga, utan fullständigt ointresserade av något annat än opinionsbildning. Du är väl inte den största syndaren, men det finns många andra som postat tusentals inlägg i tråden, i princip bara i politiskt opinionssyfte. I bästa fall har man länkat någon annans bidrag, och typ svarat "Nu måste väl ändå Tegnell ha fel!".

Den där fucking skoldiskussionen är ett typexempel på hundratusen inlägg där folk spammat sina åsikter i snart ett halvår. Det är så sjukt ointressant, och samma personer som hela tiden skriver samma sak, fast det i princip varit en död häst sen innan sommaren.

Jag har nog inte intresserat mig sådär jättemycket för skoldiskussionen. Men visst är det ett problem, det räcker med att en unge smittar sin "enda" förälder för att vi möjligtvis om en 15 år får en ny Breivik, det vore trist. Men vilken hjälp fick denne av oss, nu? Noll, nix och intet! Men ungar smittar som fan, det vet varenda förälder. Jag har aldrig varit så sjuk som när barnen var små. Sen kan jag tycka det är en bra sak, i normalfallet, men ingenting är normalt just nu.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Försöker ni driva någon opinion om den här tråden för att få den som ni vill ha den? Att diskutera förd strategi, ur ett medicinskt perspektiv är definitivt inom ramen för den här tråden. Ni kanske ska be mod om att ändra namn på tråden till "Den stora förnekartråden om covid19, vi som ryggdunkar Tegnell, ingen annan är välkommen". Jag tycker jag har allt rätt i världen att kritisera en epidemiolog som bedriver en flockimmunitetsstrategi med ett lands befolkning som till stora delar inte begriper vad det är för experiment de är utsatta för. Speciellt då 99% av jordens befolkning gör tvärt om. Flockimmunitet pratar man om i vilda hjordar där man inte kan styra resultatet utan är hänvisad till att samla data och sen utvärdera resultatet. Sveriges befolkning går väldigt väl att styra, om man vill (vi är inga vildar utan civiliserade människor), med förbud och lag (temporärt om så behövs). Det handlar inte om politik för min del, men vissa har politiserat viruset och agerar på prestige. Det handlar om ett virus, "you can't reason with it, you can't bargain with it, it doesn't feel pity of remorse or fear and it absolutely will not stop. Ever." Citat T2-isch. Nu återstår bara att ta död på skiten med ett vaccin alternativt medicin. Jag kan ju lika gärna säga att du ska ta dina immunitetsdiskussioner i en egen specifik tråd då det mest resulterar i käbbel där du vet bäst!

Tråden heter ju "Dödligt virus från Kina orsakar panik". Inte så vetenskapligt namn utan kanske mer ett namn på en tråd för många som är oroliga om man ska gå ordagrant på trådens rubrik.

Jag läser de flesta inlägg. Både de mer vetenskapliga och de icke vetenskapliga och allt där emellan. Jag är nyfiken av mig och allt nytt är av intresse utom personlig käbbel och pajkastning skribenter emellan. Jag ser tråden för min del främst som en källa till kunskap och information.

Det är intressant att läsa hur olika människor tänker kring viruset och dess konsekvenser i livet. Politik är i högsta grad en del av coronadiskussionen eftersom politikerna och myndigheterna snabbt fattar många beslut som påverkar oss idag. Tråden är fylld till brädden av bra tips och länkar till intressanta artiklar.

Så kan vi inte samsas i denna tråd och försöka vara lite snälla mot varandra. Vi är alla på olika nivåer kunskapsmässigt men ingen vet allt om coronaviruset. Vi kan lära oss mycket av varandra och man kan faktiskt hoppa över de inlägg som man finner ointressanta utan att göra så stort nummer av det.

Här kan vi umgås allihop i en jättegrupp utan att smitta varandra!
Citera
2020-10-31, 01:04
Medlem
USA verkar nå över 100.000 nya fall Igår/idag !
Citera
2020-10-31, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja Utvecklingen i Norge har ballat ur, Island har ju sen länge blivit en virushärd. Frågan är om Norge nu kommer gå samma väg som Tjeckien som är värst i Europa nu med ca 150 döda per dag?

Tror nog det enda som kan stoppa är vaccinet, Kan nästan slå vad om att vi kommer se Astras vaccin lanseras i Europa om några veckor.

Inget är uteslutet. Tror kanske inte Norge blir som Tjeckien, men helt uteslutet är det inte. Att de lyckas hålla det stabilt på en låg nivå hela vintern ser jag som mycket osannolikt. Nu har Norges siffra för fredagen för övrigt höjts till 498, de har börjat göra en höjning av sina tal sent på kvällen.

Har du något som styrker att ett vaccin lanseras om några veckor? Bara häromdagen sade ju EU att vaccinleveranser skulle dröja till april?
Citera
2020-10-31, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur ska jag veta det? De jag vet som stretar emot är väl Belarus och Sverige, kanske Nordkorea men de är ju som China i kvadrat så där var nog alla insvetsade från början, alternativt skjutna på plats! Jag tror befolkningsmängden platsar inom 1%en. Sveriges utfall är ju inte lysande jämfört med våra nordiska grannar. Sen säger jag att det är möjligt att Tegnell får rätt till slut, men skillnaden är att våra grannländer tog upp kampen, vill de ha en allierad som lägger sig platt direkt - vad är det för en allierad liksom? Tveksamt. Tegnell har ju inte den meriten.
Det framstod som att du gjorde en vetenskaplig utsaga.

Ja, Nordkorea verkar ha klarat det hela bra. Men om det är bra på ett sätt vi i västvärlden skulle instämma i återstår väl att se, även om inte mycket talar för det.

Jag är inte säker på att något europeiskt land kommer att ha särskilt stor framgång med nuvarande åtgärder, Finland, Norge och Estland undantagna. Jag undrar emellertid vad som har legat bakom beslutet att inte bygga kapacitet inför vintern. Detta gäller för övrigt även Sverige, som mycket väl kunde ha behållit fältsjukhuset i Älvsjö. Att viruset skulle försvinna (som Tjeckien av outgrundlig anledning verkade ha inbillat sig) kan inte bygga på annat än önsketänkande.
Citera
2020-10-31, 01:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tråden heter ju "Dödligt virus från Kina orsakar panik". Inte så vetenskapligt namn utan kanske mer ett namn på en tråd för många som är oroliga om man ska gå ordagrant på trådens rubrik.

Jag läser de flesta inlägg. Både de mer vetenskapliga och de icke vetenskapliga och allt där emellan. Jag är nyfiken av mig och allt nytt är av intresse utom personlig käbbel och pajkastning skribenter emellan. Jag ser tråden för min del främst som en källa till kunskap och information.

Det är intressant att läsa hur olika människor tänker kring viruset och dess konsekvenser i livet. Politik är i högsta grad en del av coronadiskussionen eftersom politikerna och myndigheterna snabbt fattar många beslut som påverkar oss idag. Tråden är fylld till brädden av bra tips och länkar till intressanta artiklar.

Så kan vi inte samsas i denna tråd och försöka vara lite snälla mot varandra. Vi är alla på olika nivåer kunskapsmässigt men ingen vet allt om coronaviruset. Vi kan lära oss mycket av varandra och man kan faktiskt hoppa över de inlägg som man finner ointressanta utan att göra så stort nummer av det.

Här kan vi umgås allihop i en jättegrupp utan att smitta varandra!

Jag är helt med dig. Min avsikt är att lösa problemet och "mitigera" utfallet för gemene man. Politik kan vi ta sen, eller kan de ta sen, jag vill inte vara en del av det. Vi borde utlysa landssorg för våra fallna kamrater! Jag har faktiskt inte förlorat en enda hittills, är det en konspirationsteori då? Jag vill inte förlora någon jag tycker om, även om jag till slut kommer att göra det.
Citera
2020-10-31, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Fyfan vilket helvete det närmsta månaderna kommer bli. All form av logik pekar på det.

Jag undrar om folk fattat det ännu. Till exempel inom sjukvården. Tegnell har väl inte ens erkänt en andra våg ännu.

Sanna mina ord så kommer vintern och våren som kommer att vara värre än allt vi tidigare sett. Där jag bor i USA har vi redan fler fall än någonsin tidigare under pandemin. Sjukhusen börjar redan bli fulla och det är knappt november än. Vi har en lång vinter framför oss.
Citera
2020-10-31, 01:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Det framstod som att du gjorde en vetenskaplig utsaga.

Ja, Nordkorea verkar ha klarat det hela bra. Men om det är bra på ett sätt vi i västvärlden skulle instämma i återstår väl att se, även om inte mycket talar för det.

Jag är inte säker på att något europeiskt land kommer att ha särskilt stor framgång med nuvarande åtgärder, Finland, Norge och Estland undantagna. Jag undrar emellertid vad som har legat bakom beslutet att inte bygga kapacitet inför vintern. Detta gäller för övrigt även Sverige, som mycket väl kunde ha behållit fältsjukhuset i Älvsjö. Att viruset skulle försvinna (som Tjeckien av outgrundlig anledning verkade ha inbillat sig) kan inte bygga på annat än önsketänkande.

Var gjorde jag det?

Hoppet är det sista som överger oss!
Citera
2020-10-31, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Du förminskar viruset för att du är en idiot under din agenda. Problemet, som jag ser det, är att du har hakat upp dig på detta forum och skriver samma sak om om om igen .....

Ja självklart har jag en agenda med allt jag skriver. Självklart är det mer rationellt att förmedla en bild av panik och oro hos över utvecklingen i Sverige som inte överensstämmer med verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in