2020-10-30, 23:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast NurseRatched har rätt och det är en viss skillnad. En hel del av oss som skriver i tråden hänger aldrig i politikforumet. Vi skriver här för att vi är intresserade av naturvetenskap, eller för att vi de facto är utbildade och kunniga inom naturvetenskap.

Visst kan man diskutera åtgärder, strategi m.m. ur dess vetenskapliga kontext. Men det är inte det ni ägnar er åt. Ni ägnar er åt opinionsbildning.

Det här forumet är Vetenskap > Medicin/Hälsa. Om man vill diskutera forskningsläget kring inkubationstiden, då är det on-topic. Om man bara vill säga att politiker är jävla idioter, svennebanan, sossepack m.m. för att Sverige inte gör X, Y och Z p.g.a. inkubationstiden, då är det off-topic.

Det är kanske lite sent påtänkt, men det hade helt klart varit bättre om det fanns en annan tråd där ni som är politiskt intresserade kunde puckla på varandra, svenska systemet och Tegnell. Samtidigt som vi i vetenskapsdelen i lugn och ro kunde få diskugera covid från ett vetenskapligt perspektiv, utan att en massa politiskt lagda människor ska bli upprörda över vetenskapliga data som visar "fel" saker, och utan att allt hela tiden måste sättas i kontexten av Sveriges coronastrategi.

Så om vi som anser att Sveriges strategi är fel då den går emot resten av världens strategi så är det politik och inte vetenskap? Tegnell är väldigt snabb att avvisa "vetenskap" som går emot hans världsbild och då är det ok enligt er, men vi får inte göra det? Kognitiv dissonans kallas det. Det känns mer som du är mer politiskt styrd i din tanke än oss andra. Du vet vilka jag menar.
Citera
2020-10-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Du är genombruten genom att du hela tiden försöker förminska viruset. Men du din idiot - med fler - på det här forumet. Ni har förväxlat viruset med politisk ideologi.

Nej. Det är inte min mening att förminska viruset. Däremot överensstämmer inte jargongen av panik hos vissa användare i denna tråd med hur vanligt folk beter sig i samhället har jag noterat. Du kanske har en annan bild av detta.
Klart det finns en viss oro för Covid-19, men den är inte lika tilltagen som vissa användare i denna tråd utsöndrar. Livet går vidare. Att vi dessutom slipper ett samhälle som i det närmaste går att definiera som en polisstat är givetvis ett plus i kanten också.
Citera
2020-10-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så om vi som anser att Sveriges strategi är fel då den går emot resten av världens strategi så är det politik och inte vetenskap? Tegnell är väldigt snabb att avvisa "vetenskap" som går emot hans världsbild och då är det ok enligt er, men vi får inte göra det? Kognitiv dissonans kallas det. Det känns mer som du är mer politiskt styrd i din tanke än oss andra. Du vet vilka jag menar.
Du har all rätt att kritisera detta men gör det i rätt forumdel. Ska det vara så förbannat svårt att fatta?
Citera
2020-10-30, 23:44
Bannlyst
Varför lugnar sprängningar och skjutningar ned sig när Corona tar fart? Samma sak förra gången. Det känns i alla fall som det minskar något då.
Citera
2020-10-30, 23:44
Medlem
Citat:
Nej, man testar inte vid obduktion.

Det är alltid bara en bråkdel av Sveriges befolkning som testat positivt för covid de senaste 30 dagarna. Risken att en ung person ska dö i en trafikolycka, och råka tillhöra denna bråkdel, och felaktigt registreras som död i covid, är en exceptionellt låg risk.

Likadå är det exceptionellt låg risk att du nu ska dö i dubbelsidig lunginflammation utan att någon kommit på att testa dig för covid.

De som testat positivt för covid och dör inom 30 dagar är därför nästan uteslutande människor som varit mycket sjuka i covid, och testats för corona just för att de är svårt sjuka. Det är inte ett perfekt mått, men det är mycket bra.

Sen finns det kanske sällsynta fall där man kunnat konstatera att personen tillfrisknat från covid, och där man vet med säkerhet att dödsorsaken är en annan, och då kanske man plockas bort från statistiken.

OK, verkar vettigt på det stora hela.
Citera
2020-10-31, 00:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du har all rätt att kritisera detta men gör det i rätt forumdel. Ska det vara så förbannat svårt att fatta?

Försöker ni driva någon opinion om den här tråden för att få den som ni vill ha den? Att diskutera förd strategi, ur ett medicinskt perspektiv är definitivt inom ramen för den här tråden. Ni kanske ska be mod om att ändra namn på tråden till "Den stora förnekartråden om covid19, vi som ryggdunkar Tegnell, ingen annan är välkommen". Jag tycker jag har allt rätt i världen att kritisera en epidemiolog som bedriver en flockimmunitetsstrategi med ett lands befolkning som till stora delar inte begriper vad det är för experiment de är utsatta för. Speciellt då 99% av jordens befolkning gör tvärt om. Flockimmunitet pratar man om i vilda hjordar där man inte kan styra resultatet utan är hänvisad till att samla data och sen utvärdera resultatet. Sveriges befolkning går väldigt väl att styra, om man vill (vi är inga vildar utan civiliserade människor), med förbud och lag (temporärt om så behövs). Det handlar inte om politik för min del, men vissa har politiserat viruset och agerar på prestige. Det handlar om ett virus, "you can't reason with it, you can't bargain with it, it doesn't feel pity of remorse or fear and it absolutely will not stop. Ever." Citat T2-isch. Nu återstår bara att ta död på skiten med ett vaccin alternativt medicin. Jag kan ju lika gärna säga att du ska ta dina immunitetsdiskussioner i en egen specifik tråd då det mest resulterar i käbbel där du vet bäst!
Citera
2020-10-31, 00:03
Medlem
Citat:
Ja, vad ni tycker om Sveriges strategi är en åsikt. Vad ni tycker om Tegnell är åsikter.

Åsikter är inte vetenskap.

Det hade kanske inte varit ett problem, om det inte var så att nittio procent av tråden var åsikter. Det hänger en massa människor här som inte egentligen är intresserade av vetenskap, de är bara människor med åsikter. Och när man försöker skriva något som faktiskt är vetenskap, så bemöts man av åsikter.
Citera
2020-10-31, 00:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Det är inte min mening att förminska viruset. Däremot överensstämmer inte jargongen av panik hos vissa användare i denna tråd med hur vanligt folk beter sig i samhället har jag noterat. Du kanske har en annan bild av detta.
Klart det finns en viss oro för Covid-19, men den är inte lika tilltagen som vissa användare i denna tråd utsöndrar. Livet går vidare. Att vi dessutom slipper ett samhälle som i det närmaste går att definiera som en polisstat är givetvis ett plus i kanten också.

Du förminskar viruset för att du är en idiot under din agenda. Problemet, som jag ser det, är att du har hakat upp dig på detta forum och skriver samma sak om om om igen .....
Citera
2020-10-31, 00:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Försöker ni driva någon opinion om den här tråden för att få den som ni vill ha den? Att diskutera förd strategi, ur ett medicinskt perspektiv är definitivt inom ramen för den här tråden. Ni kanske ska be mod om att ändra namn på tråden till "Den stora förnekartråden om covid19, vi som ryggdunkar Tegnell, ingen annan är välkommen". Jag tycker jag har allt rätt i världen att kritisera en epidemiolog som bedriver en flockimmunitetsstrategi med ett lands befolkning som till stora delar inte begriper vad det är för experiment de är utsatta för. Speciellt då 99% av jordens befolkning gör tvärt om. Flockimmunitet pratar man om i vilda hjordar där man inte kan styra resultatet utan är hänvisad till att samla data och sen utvärdera resultatet. Sveriges befolkning går väldigt väl att styra, om man vill (vi är inga vildar utan civiliserade människor), med förbud och lag (temporärt om så behövs). Det handlar inte om politik för min del, men vissa har politiserat viruset och agerar på prestige. Det handlar om ett virus, "you can't reason with it, you can't bargain with it, it doesn't feel pity of remorse or fear and it absolutely will not stop. Ever." Citat T2-isch. Nu återstår bara att ta död på skiten med ett vaccin alternativt medicin. Jag kan ju lika gärna säga att du ska ta dina immunitetsdiskussioner i en egen specifik tråd då det mest resulterar i käbbel där du vet bäst!

'jag hade inte sammanfattat det bättre själv! Bravo!
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja, vad ni tycker om Sveriges strategi är en åsikt. Vad ni tycker om Tegnell är åsikter.

Det hade kanske inte varit ett problem, om det inte var så att nittio procent av tråden var åsikter. Det hänger en massa människor här som inte egentligen är intresserade av vetenskap, de är bara människor med åsikter. Och när man försöker skriva något som faktiskt är vetenskap, så bemöts man av åsikter.

Tja vad säger du om matematik då, är det vetenskap? 99% av världens länder gör tvärtemot Sveriges strategi. Kan det ligga något i den matematiken? Eller är det också en åsikt?

Editerad.
Senast redigerad av revodneb 2020-10-31 kl. 00:13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Nej, så är det inte längre! Den underliggande sjukdomen går först.
Som dödsorsak anges det man avlidit av, det har varit praxis i flera hundra år. Har man däremot testat positivt for Covid-19 mindre än 30 dagar innan man avlider (oavsett dödsorsak), så kommer man att registreras bland dem som dött med Covid-19. Samma görs i samband med influensa till viss utsträckning.
Citera
2020-10-31, 00:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Men detta inlägg var ju fyllt av åsikter!

För övrigt är åsikter precis som rövhål. Alla har ett, så även du (hoppas jag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in