2020-10-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Hade inte Emperial Collage fått fram att R siffran var kring 3.0 kring besvärliga förorter i södra London?

Att det nu smittas 100 000 per dygn. BBC har ju bekräftat detta.

3 låter högt. I så fall måste det vara i områden där nästan ingen smittats tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, lite intressant. Att R0 är högre i Sverige än i Storbritanien står dock utom allt tvivel. I Storbritanien har smittan faktiskt bara ökat med ca 10% sista veckan, och ca 20% veckan innan det. Medan det i Sverige nästan fördubblas per vecka.

Tveksamt. Det beror ju på hur mycket man testar också. Testningen har ju ökat rätt kraftigt de senaste veckorna.
Citera
2020-10-30, 22:32
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Har en fru som jobbar inom digitalvård. Läkarna har fått direktiv om att patienten har andra underliggande sjukdomar så som: hjärtsvikt, diabetes, högt blodtryck och samtidigt har en pågående infektion av covid-19, så kan man inte bevisa att infektionen inte har tagit patientens liv.

Då bli dödsorsaken den underliggande sjukdomen som patienten har en tidigare.

Alltså:

Direktiven i dagsläget är: Läkaren ska inte skriva covid-19 som dödsorsak om patienten har andra underliggande sjukdomar.

Vad är digitalvård?
Citera
2020-10-30, 22:33
Bannlyst
Siffrorna just nu är rätt galna . Å då pratar vi om våra främsta exportländer.

Fortsätter det här under November, med denna exponentiellt ökande smitta så har vi nog inget jordklot kvar innan jul.
Citera
2020-10-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Har en fru som jobbar inom digitalvård. Läkarna har fått direktiv om att patienten har andra underliggande sjukdomar så som: hjärtsvikt, diabetes, högt blodtryck och samtidigt har en pågående infektion av covid-19, så kan man inte bevisa att infektionen inte har tagit patientens liv.

Då bli dödsorsaken den underliggande sjukdomen som patienten har en tidigare.

Alltså:

Direktiven i dagsläget är: Läkaren ska inte skriva covid-19 som dödsorsak om patienten har andra underliggande sjukdomar.

Då har din fru missuppfattat det hela. Om en person med Covid-19 dör i en hjärtattack kommer det att stå hjärtattack som dödsorsak. Men personen registreras fortfarande som ett dödsfall med Covid-19. Det är inte dödsorsaken som styr antalet döda med Covid-19, det är ett positivt provresultat max 30 dagar innan dödsfallet.

Det cirkulerade siffror i forumet häromdagen och om jag minns rätt var det 15% av de som dött med Covid-19 som dog av Covid-19, 85% dog av något annat men var smittade.
Citera
2020-10-30, 22:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du får väl migrera till Belgien. Move on.

Ni som har en närstående som har avlidit som ni tror har en pågående covid-19 infektion. Granska dödsbeviset och se efter om det står en annan dödsorsak än vad ni hade förväntat er.

Begär då ett efterlevandesamtal där läkaren får förklara sig! Dödsorsaksintyg har alla rätt till!

Att läkarna nu har tvingats till att göra pandemin till politik är förjäkligt!
Citera
2020-10-30, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Då har din fru missuppfattat det hela. Om en person med Covid-19 dör i en hjärtattack kommer det att stå hjärtattack som dödsorsak. Men personen registreras fortfarande som ett dödsfall med Covid-19. Det är inte dödsorsaken som styr antalet döda med Covid-19, det är ett positivt provresultat max 30 dagar innan dödsfallet.

Det cirkulerade siffror i forumet häromdagen och om jag minns rätt var det 15% av de som dött med Covid-19 som dog av Covid-19, 85% dog av något annat men var smittade.

Nej, så är det inte längre! Den underliggande sjukdomen går först.
Citera
2020-10-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
De skriver själva: I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken inte varit relaterat till covid-19 och då tas dödsfallet bort ur statistiken

Vad "ett begränsat antal fall" kan röra sig om har jag ingen insikt i. Tillräckligt ospecifik för att betyda lite vad som helst. Skulle exempelvis kunna variera över tid. Vilket ju kan förta hela nyttan med 30-dagars definitionen; förvisso kan den innebära många fel, men den är oerhört konsekvent.

Exempelvis om man blir överkörd av en bil kanske. Ja, det blir i så fall ytterst begränsade fall. Oavsett stämmer siffrorna väl överens med annan statistik. Det är ju relativt många som räknas bort av de covid-19-positiva i socialstyrelsens sammanställning där läkaren skrivit en annan dödsorsak. Däremot tillkommer det fall som inte laboratoriebekräftade, så siffran blir i stort överensstämmande i alla fall.
Citera
2020-10-30, 22:50
Medlem
revodnebs avatar
Jag har reflekterat över en sak. Vi som kallas alarmister av Tegnells minions är ofta de som följer rekommendationerna och mer därtill, såsom munskydd, handsprit exempelvis (vilket WHO förespråkar). Förnekarna däremot (Tegnells minions) stödjer också FHM:s rekommendationer men följer dem inte, det är sådana som springer på varuhus, åker till Spanien, festar, går på krogen mm. "Wohoo Tegnell är kung!" skriker de unisont. De ler mot kameran utanför köpcentrat och säger: "Man måste få leva också, men jag följer rekommendationerna". Är det inte lite märkligt? Kognitiv dissonans kallar jag det.
Citera
2020-10-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
3 låter högt. I så fall måste det vara i områden där nästan ingen smittats tidigare.

Tveksamt. Det beror ju på hur mycket man testar också. Testningen har ju ökat rätt kraftigt de senaste veckorna.

Nja, ca 10% per vecka har testerna ökat. Medan antalet smittade har ökat med över 50%, och sista veckan nästan 100%. Nu vet jag iofs inte hur testningen utvecklats i Storbritanien, men har svårt att tro att den minskat.
Citera
2020-10-30, 22:58
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har reflekterat över en sak. Vi som kallas alarmister av Tegnells minions är ofta de som följer rekommendationerna och mer därtill, såsom munskydd, handsprit exempelvis (vilket WHO förespråkar). Förnekarna däremot (Tegnells minions) stödjer också FHM:s rekommendationer men följer dem inte, det är sådana som springer på varuhus, åker till Spanien, festar, går på krogen mm. "Wohoo Tegnell är kung!" skriker de unisont. De ler mot kameran utanför köpcentrat och säger: "Man måste få leva också, men jag följer rekommendationerna". Är det inte lite märkligt? Kognitiv dissonans kallar jag det.

Ligger mycket i det!
Citera
2020-10-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Du menar de där som intervjuats i TV på gatan, är Tegnells "minions"? Det var välgrundade fakta må jag säga.
Citera
2020-10-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Exempelvis om man blir överkörd av en bil kanske. Ja, det blir i så fall ytterst begränsade fall. Oavsett stämmer siffrorna väl överens med annan statistik. Det är ju relativt många som räknas bort av de covid-19-positiva i socialstyrelsens sammanställning där läkaren skrivit en annan dödsorsak. Däremot tillkommer det fall som inte laboratoriebekräftade, så siffran blir i stort överensstämmande i alla fall.

Man kan tolka det välvilligt, eller som en carte blanche.

Vilket som är korrekt vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in