2020-10-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du menar de där som intervjuats i TV på gatan, är Tegnells "minions"? Det var välgrundade fakta må jag säga.

Nej för fan! Vi vet ju att de ALDRIG råkar hita "folk på gatan" utan någon som helst kontext i frågan. Pucko!
Citera
2020-10-30, 23:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du menar de där som intervjuats i TV på gatan, är Tegnells "minions"? Det var välgrundade fakta må jag säga.

Har du andra "fakta" så får du gärna lägga fram dem. Följer du rekommendationerna?
Citera
2020-10-30, 23:06
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag vill uppdatera påsk händelsen lite. För även kungen hade vid det tillfället också uppmanat att inte resa över påsk.

FoHM rekommenderade att inga icke nödvändiga resor skulle göras.
Statsministern uppmanade att folk skulle stanna hemma.
Kungen uppmanade folk att stanna hemma.

Då går Tegnell ut och säger att det är ok att resa om resorna är ok.
Han går emot FoHM, statsministern och även Kungen och Tegnells ord vinner det blir ok att resa och han blir aldrig kritiserad. Nu gjorde han det igen.

https://www.facebook.com/stefanlofven/posts/3970801742960690
https://www.kungahuset.se/kungafamiljen/hmkonungcarlxvigustaf/tal/hmkaretstal/hmkonungenshalsningtillsverigesondagenden5april202 0.5.3ae6f059170f39e26b98482.html
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/o...a-en-okej-resa
Han kanske helt enkelt vill (ska?) vara Snälla Farbrorn?

Och i sak har han ju rätt: Är resorna OK så är det OK.
Och om alla kör lugnt och försiktigt, håller avstånd och anpassar körningen till väglaget, har fräscha däck samt är utsövda och inte stressade så behöver man inte heller hastighetsbegränsningar. Det räcker att följa råden om att köra på höger sida av vägen så blir allt bra ...
Citera
2020-10-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Skulle det vara bättre ifall den stora allmäna Corona-tråden flyttades till politik-sektionen, och nya trådar skapades om vetenskapliga spörsmål, såsom immunitet?

Hur som helst, så kommer du aldrig att komma ifrån den intima kopplingen mellan vetenskap och politik. Ta till exempelvis smittsamhet under inkubationstiden. Det är en medicinsk fråga. Men när man diskuterar smittsamhet under inkubationstiden, så berör det även myndigheternas hantering av epidemin. Smittsamhet under inkubationstiden avgör vilka metoder som är lämpliga mot epidemin. Denna fråga är fundamental, när man diskuterar varför Sveriges strategi skiljer sig från andra länders strategier.

*klipp*
Nej men inlägg som bara innehåller politik hör inte hemma i den här forumdelen. Att vissa kontaktytor finns är naturligtvis uppenbart men det är inte det jag invänder emot utan rent politiskt tjafs. Det kan man ta i politikdelen av forumet.

Annars finn det ju ingen mening med att dela upp forumet öht.
Citera
2020-10-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Då har din fru missuppfattat det hela. Om en person med Covid-19 dör i en hjärtattack kommer det att stå hjärtattack som dödsorsak. Men personen registreras fortfarande som ett dödsfall med Covid-19. Det är inte dödsorsaken som styr antalet döda med Covid-19, det är ett positivt provresultat max 30 dagar innan dödsfallet.

Det cirkulerade siffror i forumet häromdagen och om jag minns rätt var det 15% av de som dött med Covid-19 som dog av Covid-19, 85% dog av något annat men var smittade.

Bara så att jag förstår, om jag får hjärtattack och dör framför dataskärmen ikväll, kollas det i obduktionen om jag var smittad av covid-19 eller ej?
Och hur görs generellt av tester av sjukhuspatienter? Säg att jag överlever hjärtattacken inititalt, men dör av komplikationer om en vecka. Har det under denna vecka gjorts rutinmässiga covid-19-tester, för att kontrollera smitta på avdelningar etc.?
Citera
2020-10-30, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Skulle det vara bättre ifall den stora allmäna Corona-tråden flyttades till politik-sektionen, och nya trådar skapades om vetenskapliga spörsmål, såsom immunitet?

Hur som helst, så kommer du aldrig att komma ifrån den intima kopplingen mellan vetenskap och politik. Ta till exempelvis smittsamhet under inkubationstiden. Det är en medicinsk fråga. Men när man diskuterar smittsamhet under inkubationstiden, så berör det även myndigheternas hantering av epidemin. Smittsamhet under inkubationstiden avgör vilka metoder som är lämpliga mot epidemin. Denna fråga är fundamental, när man diskuterar varför Sveriges strategi skiljer sig från andra länders strategier.

Sveriges Television arbetar på samma sätt som dom brukar arbeta, med att genomdriva journalistkårens politiska program.

Ja. Och vem får skulden när strategin misslyckas? Mitt intryck är att skulden läggs på ungdomarna, istället för på Folkhälsomyndigheten. Detta anser jag vara mycket orättvist mot ungdomarna.
Fast NurseRatched har rätt och det är en viss skillnad. En hel del av oss som skriver i tråden hänger aldrig i politikforumet. Vi skriver här för att vi är intresserade av naturvetenskap, eller för att vi de facto är utbildade och kunniga inom naturvetenskap.

Visst kan man diskutera åtgärder, strategi m.m. ur dess vetenskapliga kontext. Men det är inte det ni ägnar er åt. Ni ägnar er åt opinionsbildning.

Det här forumet är Vetenskap > Medicin/Hälsa. Om man vill diskutera forskningsläget kring inkubationstiden, då är det on-topic. Om man bara vill säga att politiker är jävla idioter, svennebanan, sossepack m.m. för att Sverige inte gör X, Y och Z p.g.a. inkubationstiden, då är det off-topic.

Det är kanske lite sent påtänkt, men det hade helt klart varit bättre om det fanns en annan tråd där ni som är politiskt intresserade kunde puckla på varandra, svenska systemet och Tegnell. Samtidigt som vi i vetenskapsdelen i lugn och ro kunde få diskugera covid från ett vetenskapligt perspektiv, utan att en massa politiskt lagda människor ska bli upprörda över vetenskapliga data som visar "fel" saker, och utan att allt hela tiden måste sättas i kontexten av Sveriges coronastrategi.
Citera
2020-10-30, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har reflekterat över en sak. Vi som kallas alarmister av Tegnells minions är ofta de som följer rekommendationerna och mer därtill, såsom munskydd, handsprit exempelvis (vilket WHO förespråkar). Förnekarna däremot (Tegnells minions) stödjer också FHM:s rekommendationer men följer dem inte, det är sådana som springer på varuhus, åker till Spanien, festar, går på krogen mm. "Wohoo Tegnell är kung!" skriker de unisont. De ler mot kameran utanför köpcentrat och säger: "Man måste få leva också, men jag följer rekommendationerna". Är det inte lite märkligt? Kognitiv dissonans kallar jag det.

Jag tror du vida överskattar hur mycket folk generellt bryr sig om viruset ute i det svenska samhället just nu. Klart folk tvättar händerna oftare, många uppmanas jobba hemifrån, och man träffar inte folk om man har symptom, men men annars, nä, livet puttrar på ungefär som vanligt. Relativt sett dvs. Klart man inte umgås i stora grupper etc.
Det råder ingen direkt större oro likt vi såg i Mars eller April hos gemene man är det intrycket jag fått.
Citera
2020-10-30, 23:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag tror du vida överskattar hur mycket folk generellt bryr sig om viruset ute i det svenska samhället just nu. Klart folk tvättar händerna oftare, många uppmanas jobba hemifrån, och man träffar inte folk om man har symptom, men men annars, nä, livet puttrar på ungefär som vanligt. Relativt sett. Klart man inte umgås i stora grupper etc.
Det råder ingen direkt större oro likt vi såg i Mars eller April hos gemene man är det intrycket jag fått.

Nä jag överskattar inte, har tappat tron på befolkningen. Tänker på foldern "När krisen eller kriget kommer", japp uppfattat, ni klarar inte ens en kris hur ska ni klara ett krig, i'm out of here, thanks bye!
Citera
2020-10-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har du andra "fakta" så får du gärna lägga fram dem. Följer du rekommendationerna?

Har inte träffat någon annan än familjen och några arbetskollegor sedan mars. Handlat på affär sent på kvällar, spritar händer, tvättar händer, mycket hämtmat från restauranger. Inga fester, inga vänner på middagar. Så hyfsat ja. Men det är inte så stor skillnad mot innan dock. Familj och jobb tar mesta tiden oavsett covid.
Citera
2020-10-30, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Bara så att jag förstår, om jag får hjärtattack och dör framför dataskärmen ikväll, kollas det i obduktionen om jag var smittad av covid-19 eller ej?
Och hur görs generellt av tester av sjukhuspatienter? Säg att jag överlever hjärtattacken inititalt, men dör av komplikationer om en vecka. Har det under denna vecka gjorts rutinmässiga covid-19-tester, för att kontrollera smitta på avdelningar etc.?
Nej, man testar inte vid obduktion.

Det är alltid bara en bråkdel av Sveriges befolkning som testat positivt för covid de senaste 30 dagarna. Risken att en ung person ska dö i en trafikolycka, och råka tillhöra denna bråkdel, och felaktigt registreras som död i covid, är en exceptionellt låg risk.

Likadå är det exceptionellt låg risk att du nu ska dö i dubbelsidig lunginflammation utan att någon kommit på att testa dig för covid.

De som testat positivt för covid och dör inom 30 dagar är därför nästan uteslutande människor som varit mycket sjuka i covid, och testats för corona just för att de är svårt sjuka. Det är inte ett perfekt mått, men det är mycket bra.

Sen finns det kanske sällsynta fall där man kunnat konstatera att personen tillfrisknat från covid, och där man vet med säkerhet att dödsorsaken är en annan, och då kanske man plockas bort från statistiken.
Citera
2020-10-30, 23:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag tror du vida överskattar hur mycket folk generellt bryr sig om viruset ute i det svenska samhället just nu. Klart folk tvättar händerna oftare, många uppmanas jobba hemifrån, och man träffar inte folk om man har symptom, men men annars, nä, livet puttrar på ungefär som vanligt. Relativt sett dvs. Klart man inte umgås i stora grupper etc.

Du är genombruten genom att du hela tiden försöker förminska viruset. Men du din idiot - med fler - på det här forumet. Ni har förväxlat viruset med politisk ideologi.
Citera
2020-10-30, 23:26
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Vad är digitalvård?
Att man får vård via telefon som t ex Kry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in