2020-10-28, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
Hur gammal är du? Försörjningsplikten tar slut när barnet fyllt 21. Så om du bor hos päronen kan du givetvis söka försörjningsstöd så du kan betala din del av kostnaderna, en tredjedel av gemensamma kostnader (hyra och el bl.a.).

Den där bilen kommer vi be dig sälja eller avyttra. Ägarbyte funkar också. Du kan ge den till någon kompis eller päronen. Vad har du för utbildning och hur länge har du varit arbetslös? Det är ju sånt här vi är intresserade av...kommer du bli en sån som stämplar f-stöd i decennier eller är det här något tillfälligt liksom.
Ålder strax över 30
Utbildad maskiningenjör (aldrig riktigt fått nytta av den skräputbildningen)
Bilen kan jag sälja. Cykeln då? Köpte cykel förra året, buuu "sälj" eller? Syns på kontot.
Arbetslös sen maj.
Går på a-kassa nu och dagarna tar slut om i februari, sen är jag rökt. Ska flytta ut snart igen, har mellanlandat hos föräldrarna sen 2 månader tillbaka för att spara pengar.
Citera
2020-10-28, 09:11
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imola01
Ålder strax över 30
Utbildad maskiningenjör (aldrig riktigt fått nytta av den skräputbildningen)
Bilen kan jag sälja. Cykeln då? Köpte cykel förra året, buuu "sälj" eller? Syns på kontot.
Arbetslös sen maj.
Går på a-kassa nu och dagarna tar slut om i februari, sen är jag rökt. Ska flytta ut snart igen, har mellanlandat hos föräldrarna sen 2 månader tillbaka för att spara pengar.

Vi tar det på PM istället
Citera
2020-10-28, 09:15
Bannlyst
Citat:
Vi tar det på PM istället
Gärna, svara mig på PM.
Citat:
Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) kan inte ta emot PM.

Cancer, skrev ett jättelångt svar...palla klottra ner den här tråden. Skriv till mig från din main
Min main? Mail menar du?
Senast redigerad av imola01 2020-10-28 kl. 09:26.
Citera
2020-10-28, 09:23
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Gärna, svara mig på PM.

Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) kan inte ta emot PM.

Cancer, skrev ett jättelångt svar...palla klottra ner den här tråden. Skriv till mig från din main
Citera
2020-10-28, 12:04
Bannlyst
Citat:
Bo kvar där då. Det är dyrare för oss att ge dig vandrarhem/hotell ändå. Men jag tror du kommer att ges ett skäligt rådrum på några månader att hitta en billig etta, hyresrätt. Varför tycker du det är orimligt? Det hade väl blivit billigare att bo så än där du är nu?
Bo olovligt menar du? Etta är ok, om man får det fort och inte blir hemlös eller måste sälja sina kalsonger.
Citera
2020-10-28, 12:10
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Vad händer om man förlorat pengar genom spelberoende tidigare år och har noll på kontot? Säger de att man får skylla sig själv då? (den biten är slut sen ett tag tillbaka men ändå, kan det hindra en från att få ersättning?)

Bor nånstans mitt i smeten om du vet var...

Lånar inga pengar. Det är löjligt att man ska vara helt utfattig om man ska få hjälp av soc. Ska man inte ens få äga en telefon?

Klart du får ha både dator och telefon.
Citera
2020-10-28, 12:10
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Hur gammal är du? Försörjningsplikten tar slut när barnet fyllt 21. .
Om det går på gymnasiet fortfarande. Annars upphör försörjningsplikt vid 18 år.
Citera
2020-10-28, 12:30
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Om det går på gymnasiet fortfarande. Annars upphör försörjningsplikt vid 18 år.

Ja, deadline. Tack för förtydligandet !
Citera
2020-10-28, 19:41
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Då blir det olovlig uthyrning, måste ju bo nånstans men det kanske är för höga krav enligt soc... Finns det människor på soc som lever i verkligheten?

Som en annan skrev om du skriver över din % kan du inte hyra av din pappa och ta ut bostadsbidrag. Han kan höja hyran då får ni ut mer.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/bostadsbidrag_barnfamiljer
Citera
2020-10-28, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Som en annan skrev om du skriver över din % kan du inte hyra av din pappa och ta ut bostadsbidrag. Han kan höja hyran då får ni ut mer.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/bostadsbidrag_barnfamiljer
Det hade jag inte tänkt göra, att få ut bostadsbidrag alltså. Men kan jag ens få bostadsbidrag?
Hur räknas ersättningen ut från Försäkringskassan efter att a-kassadagarna tar slut? Och vad baserar de beloppet på?
Citera
2020-10-28, 20:22
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Hur räknas ersättningen ut från Försäkringskassan efter att a-kassadagarna tar slut? Och vad baserar de beloppet på?

Går du från a-kassan till försäkringskassan så kommer du att få — om jag inte minst helt fel — 65% av din tidigare lön, alltså ned från 80-70% som du fortfarande får med a-kassa.

Så eftersom du (om du sköter din planering från AF) bör gå över till ersättning från Försäkringskassan så förstår jag inte varför du dillar om socialbidrag. Det senare brukar man åka på om man antingen 1) inte har någon inkomst, 2) ej har varit med i a-kassan och därmed fått tidsbegränsad aktivitetsersättning eller 3) har varit sjuk och blivit utförsäkrad. Se till att anmäla till AF minst 3-4 veckor före den sista a-kassedagen att du vill fortsätta med deltagande i jobb -och utvecklingsgarantin. Om du inte får jobb innan dess förstås.
Citera
2020-10-28, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Går du från a-kassan till försäkringskassan så kommer du att få — om jag inte minst helt fel — 65% av din tidigare lön, alltså ned från 80-70% som du fortfarande får med a-kassa.

Så eftersom du (om du sköter din planering från AF) bör gå över till ersättning från Försäkringskassan så förstår jag inte varför du dillar om socialbidrag. Det senare brukar man åka på om man antingen 1) inte har någon inkomst, 2) ej har varit med i a-kassan och därmed fått tidsbegränsad aktivitetsersättning eller 3) har varit sjuk och blivit utförsäkrad. Se till att anmäla till AF minst 3-4 veckor före den sista a-kassedagen att du vill fortsätta med deltagande i jobb -och utvecklingsgarantin. Om du inte får jobb innan dess förstås.
Okej a-kassan är beräknad utifrån 34.000 i lön. Jag har 1000 kr/dag från a-kassan och när jag går över till försäkringskassan så blir det alltså 650 kr/dag.

Hoppas man hittar nåt innan dess i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in