2020-10-30, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Antalet sjukhusvårdade i Uppsala stiger med 9.
Totalt 62 varav 10 i intensivvård nu.
(från dagens lägesrapport).

Vart läser du 62?
Jag uppfattar det som 52. Dvs 1 färre än igår.
Citera
2020-10-30, 14:45
Bannlyst
VACCIN KOMMER NU I NOVEMBER

Hur lång tid tar det nu då innan allt blir som normalt igen? Januari?

Hur vet du att det kommer ett vaccin? Det stod i tidningarna för 3 veckor sedan. Och då stämmer det. Så ska du ta vaccinet nu i november?
Citera
2020-10-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
10 säger mina bekanta som jobbar inom vården med detta. Och inkubationsperioden kan i vissa fall vara längre har det framkommit. Tror man pratar om 8 dagar.

I vissa fall, absolut.
Jag tycker att vi måste prata om genomsnittlig tid nu, för det är väl det viktiga?
Citera
2020-10-30, 14:46
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
10 säger mina bekanta som jobbar inom vården med detta. Och inkubationsperioden kan i vissa fall vara längre har det framkommit. Tror man pratar om 8 dagar.

11,1 dagar i snitt för män och 10,8 dagar för kvinnor är genomsnitt från insjuknande till IVA.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

En väldigt bra sida för IVA-statistik där där.
Citera
2020-10-30, 14:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Han är en fara för Sverige.

Fattar inte hur han tillåts att agera som en envåldshärskare.
Statsministern gömmer sig som vanligt. Han har inte visat sig så många gånger under pandemin och lika bra det för han har ändå inget vettigt att komma med.
Jag tycker faktiskt att det hela är sjukt. Nu om någonsin är det allvar, det är läge att peka med hela handen och ryta till, ändå gör Tegnell inte det utan pratar runt sakerna och kommer med ytterligare påståenden som gör att ett - små spöken måste också stanna hemma - blir till ett - om barnen går ut behöver man se till att de inte rör någonting - Vad fan är det?!?!? 🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-30, 14:47
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det var vist inte bara våran statsminister som sagt att barnen inte ska gå på ”bus eller godis”

Det är vist en rekommendation från FoHM också. Så Tegnell har alltså också befogenhet att uppmana människor att inte följa FoHM rekommendationer? Vem tror han att han är och hur kan övriga FoHM acceptera att bli överkörda på detta vis?

”INGEN DÖRRKNACKNING. Bus eller godis-traditionen bör inte genomföras i år, enligt Folkhälsomyndigheten.”https://www.mitti.se/nyheter/folkhalsomyndigheten-avrader-inget-bus-eller-godis-pa-halloween/reptjn!pBvbZp40IrdG4ziTzzJghw/

Helt obegripligt.
Allt blir bara mer och mer bisarrt.

Är det ingen media som snappar upp det här eller är Tegnell kung över alla?
Folk är tokiga som lyssnar på Tegnell. Allt som han säger är rena rama rappakaljan.
Citera
2020-10-30, 14:48
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nästan hälften?
Kolla längre ner på denna sida och återkom med om du fortfarande tror att hälften kommer att dö.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Intressant vad hög mortalitet det är på kvinnor i det högre åldersspannet, den enda kategorin där överlevnadschansen är mindre än 50%, annars är ju männen klart överrepresenterade vad gäller vård (o har lite, men ofta inte avsevärt högre mortalitet). Kan det bero på att de kvinnor 80+ som fått IVA-vård är RIKTIGT gamla?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
I i våras var den ca 50% men har nu stigit till ca 80%.
Så länge lagret av remdesevir räcker till alla:

Brist på remdesivir i Uppsala

https://svenskfarmaci.se/lakemedel/brist-pa-remdesivir-i-uppsala/

Vi har tydligen till 500 patienter. Och jag tror faktiskt att det är ett av behandlingsalternativen som förbättrat läget även om annat som Fragmin och Dexametason gjort sitt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vart läser du 62?
Jag uppfattar det som 52. Dvs 1 färre än igår.

Jo det stämmer, då Uppsala räknar in IVA i totala sjukhussiffran(till skillnad från vad sidor som C19 rapporterar). Man har grafer i sin rapport över sjukhusinläggningarna där man ser att antalet just nu är precis över 50-strecket.

Denna veckan har väl ändå varit åt fel hålla i Uppsala. % PCR positiva har ökat, dock inte fallen så mycket ännu. Sjukhussiffrorna har ökat lite, även om IVA varit ungefär samma ett par veckor vid det här laget.
Citera
Medlem
Stockholm 30 oktober

Totalt vårdas just nu 148 patienter med konstaterad covid-19 på akutsjukhus eller geriatrisk vård. Det är 29 fler än i den senaste rapporten.

Av dessa vårdas:

15 i intensivvård (+1)
111 på akutsjukhus (+27)
22 i geriatrisk vård utanför akutsjukhus (+1)

Det är förändringen sedan den 27e alltså.
Senast redigerad av ParMobil 2020-10-30 kl. 14:50. Anledning: Tillägg
Citera
2020-10-30, 14:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
Intressant vad hög mortalitet det är på kvinnor i det högre åldersspannet, den enda kategorin där överlevnadschansen är mindre än 50%, annars är ju männen klart överrepresenterade vad gäller vård (o har lite, men ofta inte avsevärt högre mortalitet). Kan det bero på att de kvinnor 80+ som fått IVA-vård är RIKTIGT gamla?
Det finns dessutom fler kvinnor än män som är riktigt gamla. Kanske det påverkar.
Citera
2020-10-30, 14:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Så länge lagret av remdesevir räcker till alla:

Brist på remdesivir i Uppsala

https://svenskfarmaci.se/lakemedel/brist-pa-remdesivir-i-uppsala/

Vi har tydligen till 500 patienter. Och jag tror faktiskt att det är ett av behandlingsalternativen som förbättrat läget även om annat som Fragmin och Dexametason gjort sitt.
Ja, precis. Vi får verkligen hålla tummarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in