2020-10-30, 14:34
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det ser illa ut för Jönköping. Det har det gjort vid flera tillfällen under pandemin. Varför?

Well, det beror på hur du menar. Jönköping har genom hela resan legat högt (högst av alla totalt sett) i antal positiva prov, befolkningskorrigerat. Till viss del beror det nog på att man var en av de första ut med allmän testning.

Med det i beaktande så är Jönköping medelmåttiga om man istället tittar på dödsfall, befolkningskorrigerat. Och det är väl det viktiga, att försöka undvika att folk dör.

Två kommuner sticker ut i länet, Värnamo och Gislaved. Jag vet inte vad som pågår där men antal fall är skyhöga jämfört med "huvudstaden" Jönköping. Förra veckan var antal fall nästan lika många i de tre kommunerna, och då är Jönköping 4 ggr så stort befolkningsmässigt.
Citera
2020-10-30, 14:35
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I praktiken har du redan gatorna fyllda av bilförare utan körkort. Tror inte man ska underskatta uttrycket learning by doing. Många utlandsfödda har fått sina körkort genom att betala 100 spänn och sedan fått de omförda till svenska. Den vägen gick visserligen aldrig jag, utan jag körde upp. Tror jag tog 4 stycken körlektioner. Resten har jag lärt mig själv.

Vad gäller kollektivtrafiken tänker du idealistiskt. Människor är inte idealistiska var för sig. 99 av 100 tänker inte på det viset. 99 av 100 tänker bara på sig själva och sin egen tillfredsställelse. Tag bara alla som valde att resa utomlands nu på höstlovet exempelvis. Tror du de bryr sig om de sprider eller blir smittade av viruset? Det är redan fullbokat till vintern och sportlovsresor. Alla dessa "samhällsviktiga" individer kommer givetvis att sätta sig i t-banan och fortsätta med arlandabussarna eller Arlandaexpress. Stäng ned skiten säger jag.
Ett system av smittskyddsåtgärder vars grundvalar vilar på frivillighet är dömt att misslyckas. Det fungerar inte.

Både persontransporter och varutransporter är samhällsviktiga funktioner.

Finns fler samhällsviktiga yrken än jag trodde innan jag googlade.
Man lär sig något nytt varje dag 🙂
Citera
2020-10-30, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
59

Det är först den här veckan vi har en riktigt stor ökning av fall. Man hamnar inte på IVA direkt utan det tar nog sin tid. Uppskattningsvis fjorton dagar efter smittotillfället eller mer. Och dör gör man betydligt senare.

Du behöver inte uppskatta alls. Det finns ju siffror på det.
Har för mig att det är 11 dagar från symptomdebut till inläggning på iva i snitt och 5 dagar från smitta till symptom i snitt.
Dvs 16 dagar i snitt från smitta till IVA
Citera
2020-10-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
En mycket ledsam utveckling eftersom nästan hälften av dessa 60 antagligen inte kommer klara det med livet i behåll.

När blev överlevanden knappt 50% på iva?
Citera
2020-10-30, 14:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
En mycket ledsam utveckling eftersom nästan hälften av dessa 60 antagligen inte kommer klara det med livet i behåll.

Nästan hälften?
Kolla längre ner på denna sida och återkom med om du fortfarande tror att hälften kommer att dö.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Well, det beror på hur du menar. Jönköping har genom hela resan legat högt (högst av alla totalt sett) i antal positiva prov, befolkningskorrigerat. Till viss del beror det nog på att man var en av de första ut med allmän testning.

Med det i beaktande så är Jönköping medelmåttiga om man istället tittar på dödsfall, befolkningskorrigerat. Och det är väl det viktiga, att försöka undvika att folk dör.

Två kommuner sticker ut i länet, Värnamo och Gislaved. Jag vet inte vad som pågår där men antal fall är skyhöga jämfört med "huvudstaden" Jönköping. Förra veckan var antal fall nästan lika många i de tre kommunerna, och då är Jönköping 4 ggr så stort befolkningsmässigt.
Märkligt!
Citera
Medlem
Vad brukar ni göra under helgerna under Corona tider? Träffar ni vänner som vanligt eller håller ni er hemma?
Citera
2020-10-30, 14:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han bidrar hela tiden till förvirring för de som inte kan tänka längre än näsan räcker. Han förminskar, förvandlar, förvånar och förvränger det mesta. Igår uttalade han sig dessutom om att restriktionerna redan märktes i Uppsala, några timmar senare hade Uppsala PK och det var inte alls den bilden de förmedlade.
Det var vist inte bara våran statsminister som sagt att barnen inte ska gå på ”bus eller godis”

Det är vist en rekommendation från FoHM också. Så Tegnell har alltså också befogenhet att uppmana människor att inte följa FoHM rekommendationer? Vem tror han att han är och hur kan övriga FoHM acceptera att bli överkörda på detta vis?

”INGEN DÖRRKNACKNING. Bus eller godis-traditionen bör inte genomföras i år, enligt Folkhälsomyndigheten.”https://www.mitti.se/nyheter/folkhalsomyndigheten-avrader-inget-bus-eller-godis-pa-halloween/reptjn!pBvbZp40IrdG4ziTzzJghw/
Citera
2020-10-30, 14:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
När blev överlevanden knappt 50% på iva?
I i våras var den ca 50% men har nu stigit till ca 80%.
Citera
2020-10-30, 14:41
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han bidrar hela tiden till förvirring för de som inte kan tänka längre än näsan räcker. Han förminskar, förvandlar, förvånar och förvränger det mesta. Igår uttalade han sig dessutom om att restriktionerna redan märktes i Uppsala, några timmar senare hade Uppsala PK och det var inte alls den bilden de förmedlade.

Han är en fara för Sverige.

Fattar inte hur han tillåts att agera som en envåldshärskare.
Statsministern gömmer sig som vanligt. Han har inte visat sig så många gånger under pandemin och lika bra det för han har ändå inget vettigt att komma med.
Citera
2020-10-30, 14:41
Avslutad
Citat:

Märkligt. Socialstyrelsen meddelade ju senast på presskonferensen igår att siffrorna från juni visade att över 80% av dom som vårdades på IVA då överlevde. Man kan även anta att den siffran är än högre nu.
Citera
2020-10-30, 14:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du behöver inte uppskatta alls. Det finns ju siffror på det.
Har för mig att det är 11 dagar från symptomdebut till inläggning på iva i snitt och 5 dagar från smitta till symptom i snitt.
Dvs 16 dagar i snitt från smitta till IVA
10 säger mina bekanta som jobbar inom vården med detta. Och inkubationsperioden kan i vissa fall vara längre har det framkommit. Tror man pratar om 8 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in