2020-10-30, 14:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
59

Det är först den här veckan vi har en riktigt stor ökning av fall. Man hamnar inte på IVA direkt utan det tar nog sin tid. Uppskattningsvis fjorton dagar efter smittotillfället eller mer. Och dör gör man betydligt senare.
Precis, jag har länge sagt att det kommer att explodera i oktober-november.
Citera
2020-10-30, 14:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Så länge skolorna är öppna kommer smittan att öka. Nu har vi höstlov men det är för kort för att det ska märkas av större betydelse.
Är inte höstlovet just en perfekt smittspridare när barnen träffar andra ungar som de normalt inte träffar eller när familjen reser utomlands.
Citera
2020-10-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu gör Tegnell det igen, kommer med ett uttalande som går i mot vad regeringen eller FoHM sagt.

”Statsminister Stefan Löfven har tidigare uppmanat ”alla godissugna små monster” att ställa in dörrknackandet.” Men enligt Tegnell är det tydligen ok nu att göra så så länge barnen håller avstånd.

Mins hur det var i påsk, då gick FoHM ut och sa att man inte fick resa och någon dag innan påsklovet gick Tegnell ut på eget bevåg och sa att det var ok så länge resorna var ok.

Hur kommer det sig egentligen att Tegnell kan köra över regeringen och FoHM och agera som någon form av diktator under pandemin. Han har väl inte befogenhet att omkullkasta våran statsminister på det viset. Och Stefan då, har han ingen ryggrad, ska han verkligen låta en myndighets person agera så på eget bevåg?

https://omni.se/tegnell-om-halloween-bra-om-man-kan-sitta-ute/a/zgg8x1
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/om-man-aker-man-nagonstans-och-ar-isolerad-dar-da-kan-det-vara-en-okej-resa

Regeringen vill kunna vara fria från allt ansvar och FHM lägger gärna ansvaret på individen.
Citera
2020-10-30, 14:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Antalet på IVA är enbart 59? Kan det verkligen stämma? Varit under 60 hela veckan väl? Sedan verkar antalet rapporterade döda ligga rätt stabilt. Bra också att vi testar som aldrig förr.

Har funderat på det också. Men när man tänker efter så kan det nog stämma. Det var förra måndagen det började öka på riktigt med nya fall. Det är väl nu under helgen och i början av nästa vecka vi kommer att börja se resultatet av det på IVA.

Nya fall senaste veckor:
v42 4754
v43 7406 +56%
v44 13779 +86%

Nästan tre gånger så mycket fall på två veckor. Om det avspeglas i IVA så kommer dom att stiga till 150-180st dom närmaste veckorna.
Citera
2020-10-30, 14:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Nu gör Tegnell det igen, kommer med ett uttalande som går i mot vad regeringen eller FoHM sagt.

”Statsminister Stefan Löfven har tidigare uppmanat ”alla godissugna små monster” att ställa in dörrknackandet.” Men enligt Tegnell är det tydligen ok nu att göra så så länge barnen håller avstånd.

Mins hur det var i påsk, då gick FoHM ut och sa att man inte fick resa och någon dag innan påsklovet gick Tegnell ut på eget bevåg och sa att det var ok så länge resorna var ok.

Hur kommer det sig egentligen att Tegnell kan köra över regeringen och FoHM och agera som någon form av diktator under pandemin. Han har väl inte befogenhet att omkullkasta våran statsminister på det viset. Och Stefan då, har han ingen ryggrad, ska han verkligen låta en myndighets person agera så på eget bevåg?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/om-man-aker-man-nagonstans-och-ar-isolerad-dar-da-kan-det-vara-en-okej-resa

Han bidrar hela tiden till förvirring för de som inte kan tänka längre än näsan räcker. Han förminskar, förvandlar, förvånar och förvränger det mesta. Igår uttalade han sig dessutom om att restriktionerna redan märktes i Uppsala, några timmar senare hade Uppsala PK och det var inte alls den bilden de förmedlade.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-30 kl. 14:32. Anledning: Stavning
Citera
2020-10-30, 14:24
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Tegnell är nog irriterad på regeringen när dom försökt komma med nått eget på sistone. Vi ska komma ihåg att det är Tegnell som har total makt medan Löfven endast är hans lilla bitch.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är inte höstlovet just en perfekt smittspridare när barnen träffar andra ungar som de normalt inte träffar eller när familjen reser utomlands.
Jo.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:

Det kan säkert spridas på ganska bra under höstlovet. Så här blir det såklart med både öppna skolor och otillräckliga restriktioner.
Citera
2020-10-30, 14:26
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Danske tal..
Ny smitterekord
Der er registreret yderligere 1.191 tilfælde af coronavirus, viser tal fra Statens Serum Institut. Det er rekord. Der er kommet svar på 71.059 test, hvilket også er rekordhøjt. Desuden er tre personer døde.

Det svarer til, at 1,67 procent af de testede er konstateret positiv med coronavirus. I går var tallet 1,77 procent.

Desuden er der 33 flere indlæggelser. 451 personer har overstået deres infektion.

https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-faa-seneste-nyt-om-coronavirus

Vi hoppas att ni kan trycka ner smittan i Danmark! På med munskydden och följ restriktionerna. Vi vet att det är krut i danska folket. Ni kommer lösa detta!
Citera
2020-10-30, 14:32
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ungefär så ser jag det också och vi är inte i krig.

Jag har haft möjlighet att isolera mig frivilligt (fast fuskar lite ibland) och jag kan inte påstå att jag mår extra bra av det. All ork är bort, har blivit överviktig och är allmänt rätt nedstämd.
Fördelen är att jag kan hjälpa min ensamma mor och även träffa henne.

Nu har vi ju inte krig!
I övrigt håller jag med, allt för många har svårt att följa de enkla reglerna som finns idag och det är därför vi är där vi är när det gäller smittoläget just nu tror jag.

Eftersom många har svårt att följa enkla regler så tror jag inte det blir lättare att följa mer omfattande regler. Då återstår att patrullera gator och torg och bötfälla "alla som gör fel".

Bra eller dåligt?
Jag vet inte, men jag trivs bättre med att isolera mig själv än att bli tvångsisolerad.

Man kan faktiskt ta en timmes promenad varje dag i rask takt.
Det mår både psyket och kroppen bra av.
Om du gör det till en vana så kommer du att märka att du blir både gladare och får mer energi. Om du inte har motionerat tidigare kan du börja med 20 minuter till en halv timmes promenader och sedan öka lite de kommande dagarna.

Kolla om du har ett motionsspår i närheten. Det är ännu skönare att gå i naturen.
Jag garanterar att du kommer att må i alla fall lite bättre i själen och i kroppen märks det redan efter ett par veckor.

Det kan kännas lite motigt i början men tvinga dig ut i början för snart blir det till ett behov att komma ut och gå. Köp bekväma skor!

Jag har motionerat alltid men det har blivit lite extra sedan Corona startade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Har funderat på det också. Men när man tänker efter så kan det nog stämma. Det var förra måndagen det började öka på riktigt med nya fall. Det är väl nu under helgen och i början av nästa vecka vi kommer att börja se resultatet av det på IVA.

Nya fall senaste veckor:
v42 4754
v43 7406 +56%
v44 13779 +86%

Nästan tre gånger så mycket fall på två veckor. Om det avspeglas i IVA så kommer dom att stiga till 150-180st dom närmaste veckorna.

Japp. Men beror ju helt på vart det sprids. Sprids det i socioekonomiskt utsatta områden verkar det leda till allvarliga sjukdomsfall och sjukhusvistelse. Tittar man dock på dessa områden i framförallt Stockholm och Göteborg så verkar smittan ha klingat av just där. Vilket får anses hoppfullt.
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
60 på IVA, ökar för varje dag som går
En mycket ledsam utveckling eftersom nästan hälften av dessa 60 antagligen inte kommer klara det med livet i behåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in