Citat:
Ursprungligen postat av
yidarmy123
Men tycker du inte att fake news kontra trovärdig journalistik börjar ifrågasättas mer och mer? Vad är egentligen skillnaden?
Varför är NyheterIdag mindre trovärdiga än Anders Lindberg tex?
I Hela mediaetablissemanget i Sverige råder ju strikt konsensus om att Biden kommer vinna, Trump smutskastas flitigt, man väljer att inte rapportera vissa typer av komprometterande nyheter om Biden - däremot om Trump så sparkas dörren in rejält och ALLT ska fram.
Kanske uttrycker mig luddigt, är lite stressad just nu.
Återkommer kanske med ett mer utförligt svar senare
Jag tror inte jag delar din bild om varför det skulle råda konsensus om att Biden kommer att vinna.
Rätta mig om jag har fel gärna, men min tolkning är att du menar att media & journalister inom det som kallas "mainstream" *vill* att Biden ska vinna och därför publicerar artiklar som stödjer det? Att dom aktivt hatar Trump?
Jag tror snarare att media är drivet av enorm konkurrens och dom flesta är på jakt efter det som kan dra läsare, inte politisk övertygelse. (Detta gäller alltså nyhetsredaktioner)
Vad gäller Anders Lindberg vs NyheterIdag blir jämförelsen snedvriden. Lindberg är väl kolumnist/debattör och får betalt för att tycka saker? Sen är det upp till oss läsare att hålla med eller inte hålla med. Det är kanske inte uppenbart för alla men det är inte samma sak som att nyhetsredaktionen på Aftonbladet tycker exakt som Lindberg, det gör inte nyhetsrapporteringen mindre trovärdig. Jag läser varken Lindberg eller NyheterIdag för det lilla jag läst så tyckte jag det var ganska uselt språkligt och vinklar på saker som jag inte höll med om. NyheterIdag upplevs nog mer som "fake news" dessutom pga att, återigen rätta mig om jag har fel, att de har en agenda-driven journalistik med ett tydligt syfte att influera folk i en fråga som dom tycker att andra aktörer inte täcker. (Invandringsdebatten).
Om du pallar kan du ju kika på den här debatten mellan Jon Stewart och Chris Wallace där jag tycker båda för fram goda poänger men i mina ögon kommer Stewart ut som 'vinnare'. Debatten handlar om, naturligtvis i en USA-kontext, om "mainstream media" vs "right-wing"-media. Wallace hävdar att alla är lika skyldiga, vänster eller höger, spelar ingen roll, alla är ideologiskt övertygade. Stewart menar att media är sensationalistiskt men alla är inte nödvändigtvis ideologiska krigare. Tycker det var intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=UYbtUztVctI&t=1s