2020-10-30, 12:59
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Wow vilken analys!
Lite kognitiv bias.
Och sen svepande anklagelser rakt över.
Fullträff!

Säg mig. I somras så patrullerade homeland security runt på order av Trump.
För att bevaka federala byggnader bland annat.
Var detta en dröm eller skedde det på riktigt?

I Oregon bad guvernören om fler poliser och hjälp av Trump. Men fick nobben.
Var detta en dröm från min sida med?

Trumps federala poliser hade bara rätt att skydda federala byggnader, inget annat.
2020-10-30, 13:01
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Högermedia börjar vända sig mot Trump nu dagarna innan valet.
Ben Shapiro twittrar kritiskt om presidenten, Tucker Carlson utstrålar defaitism, fox news är allt förutom optimistiska.

Om Trump faktiskt vinner det här valet så ska jag aldrig mer gissa på utkomsten av ett amerikanskt val, då jag uppenbarligen inte skulle ha fattat någonting. Jag tror nog att jag får vara med 2024 och spekulera dock
2020-10-30, 13:05
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Wow vilken analys!
Lite kognitiv bias.
Och sen svepande anklagelser rakt över.
Fullträff!

Säg mig. I somras så patrullerade homeland security runt på order av Trump.
För att bevaka federala byggnader bland annat.
Var detta en dröm eller skedde det på riktigt?

I Oregon bad guvernören om fler poliser och hjälp av Trump. Men fick nobben.
Var detta en dröm från min sida med?

Jag tror att det bara har varit en (1) demokratiskt styrd stad som har frågat Trump om hjälp och då har de fått hjälp.
2020-10-30, 13:08
Medlem
Otroligt svagt av Trump OM han förlorar detta mot Sleepy Joe. Sämre kandidat för Demokraterna får man leta efter.

Med det sagt så hoppas jag på Trump då han har visat handlingskraft utrikespolitiskt samt så är han den största motståndaren mot den alltmer sjuka identitetspolitiken som Demokraterna bedriver (som sedermera skeppas över atlanten och tas upp av lika sjuka människor Europa).
2020-10-30, 13:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Trump FÅR INTE sätta in militär i delstater för att stävja kravallerna enligt konstitutionen. Då kravallerna drabbar mest demokratiska städer så VÄGRAR de styrande demokraterna fråga Trump om hjälp. Demokraterna låter hellre sina egna städer bli shitholes än att fråga Trump om hjälp. Demokraterna är SJUKA I HUVUDET.

Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Om Stockholms stad hade egna åklagare som vägrar att åtala personerna som begår brott inom deras juridiska ansvarsområde så skulle jag lasta styret av Stockholm.

Speciellt om regeringen hade erbjudit att skicka in både statlig polis och militär för att styra upp situationen men att Stockholms stad vägrar detta.

Kom ihåg att delstaterna i USA är betydligt mer självständiga än vad en liten pisskommun i Sverige är.
Nu var det ju inte demokratiskt styrda stater utan städer JustZlatan hänvisade till, men det kanske i praktiken är samma sak?

För övrigt verkar det ju som att presidenten kan aktivera nationalgardet utan begäran om det krävs.
"The Insurrection Act" säger vad jag förstår att godkännande att sätta in nationalgardet inte krävs om presidenten bedömer att situationen i en stat gör det omöjligt att upprätthålla amerikanska lagar eller när medborgarnas rättigheter hotas.
Någon som har fakta och källa på något av detta?
  1. Var det bara demokratiskt styrda stater/städer som vägrade sätta in nationalgardet?
  2. Hur många republikanska resp. demokratiska städer hade kravaller med skador på egendom?
Glöm inte källa!
2020-10-30, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christifrejjz
Otroligt svagt av Trump OM han förlorar detta mot Sleepy Joe. Sämre kandidat för Demokraterna får man leta efter.

Med det sagt så hoppas jag på Trump då han har visat handlingskraft utrikespolitiskt samt så är han den största motståndaren mot den alltmer sjuka identitetspolitiken som Demokraterna bedriver (som sedermera skeppas över atlanten och tas upp av lika sjuka människor Europa).

Är väl mer Trump mot media och big tech. Skulle säga otroligt starkt om han vinner detta.
2020-10-30, 13:19
Medlem
Butiker börjar att avlägsna vapen och ammunition i butikerna på grund av förväntade oroligheter inför valet.

Walmart ställer bort vapen och ammunition inför valet
Senast redigerad av Snullerux 2020-10-30 kl. 14:02.
2020-10-30, 13:19
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christifrejjz

Joe? Valet handlar inte om någon "Joe." Valet står mellan Trump och hela det globalistiska etablissemanget.
2020-10-30, 13:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Liknelsen du söker är snarare Sverige-EU, inte Stockholm-Sverige.
Näe!
Jag vill jämföra en amerikansk stad med en svensk stad.

JustZlatan skriver
"Kravallerna och looting drabbar mest demokratiskt styrda städer. Så det är knappast Trumps fel."

Då borde väl brott som sker i Stockholm inte vara Lövens fel?
2020-10-30, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Näe!
Jag vill jämföra en amerikansk stad med en svensk stad.

JustZlatan skriver
"Kravallerna och looting drabbar mest demokratiskt styrda städer. Så det är knappast Trumps fel."

Då borde väl brott som sker i Stockholm inte vara Lövens fel?

Jo men i USA har städerna mer självbestämmande. Går inte o jämföra med Sverige.
2020-10-30, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidarmy123
Men tycker du inte att fake news kontra trovärdig journalistik börjar ifrågasättas mer och mer? Vad är egentligen skillnaden?
Varför är NyheterIdag mindre trovärdiga än Anders Lindberg tex?
I Hela mediaetablissemanget i Sverige råder ju strikt konsensus om att Biden kommer vinna, Trump smutskastas flitigt, man väljer att inte rapportera vissa typer av komprometterande nyheter om Biden - däremot om Trump så sparkas dörren in rejält och ALLT ska fram.
Kanske uttrycker mig luddigt, är lite stressad just nu.
Återkommer kanske med ett mer utförligt svar senare

Jag tror inte jag delar din bild om varför det skulle råda konsensus om att Biden kommer att vinna.
Rätta mig om jag har fel gärna, men min tolkning är att du menar att media & journalister inom det som kallas "mainstream" *vill* att Biden ska vinna och därför publicerar artiklar som stödjer det? Att dom aktivt hatar Trump?
Jag tror snarare att media är drivet av enorm konkurrens och dom flesta är på jakt efter det som kan dra läsare, inte politisk övertygelse. (Detta gäller alltså nyhetsredaktioner)

Vad gäller Anders Lindberg vs NyheterIdag blir jämförelsen snedvriden. Lindberg är väl kolumnist/debattör och får betalt för att tycka saker? Sen är det upp till oss läsare att hålla med eller inte hålla med. Det är kanske inte uppenbart för alla men det är inte samma sak som att nyhetsredaktionen på Aftonbladet tycker exakt som Lindberg, det gör inte nyhetsrapporteringen mindre trovärdig. Jag läser varken Lindberg eller NyheterIdag för det lilla jag läst så tyckte jag det var ganska uselt språkligt och vinklar på saker som jag inte höll med om. NyheterIdag upplevs nog mer som "fake news" dessutom pga att, återigen rätta mig om jag har fel, att de har en agenda-driven journalistik med ett tydligt syfte att influera folk i en fråga som dom tycker att andra aktörer inte täcker. (Invandringsdebatten).

Om du pallar kan du ju kika på den här debatten mellan Jon Stewart och Chris Wallace där jag tycker båda för fram goda poänger men i mina ögon kommer Stewart ut som 'vinnare'. Debatten handlar om, naturligtvis i en USA-kontext, om "mainstream media" vs "right-wing"-media. Wallace hävdar att alla är lika skyldiga, vänster eller höger, spelar ingen roll, alla är ideologiskt övertygade. Stewart menar att media är sensationalistiskt men alla är inte nödvändigtvis ideologiska krigare. Tycker det var intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=UYbtUztVctI&t=1s
Senast redigerad av RussellHammond 2020-10-30 kl. 13:27.
2020-10-30, 13:26
Medlem
humanlifes avatar
Poll of polls från CNN, läget 28 oktober:

Biden 52%
Trump 42%

https://edition.cnn.com/election/2020/presidential-polls

Jag tror att Biden vinner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto