Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Nedstängningen måste väl vara minst till ingen längre smittar för att vara helt igenom effektiv, men ett problem i sammanhanget är att corona smittar mellan djur och människor.
Hur som helst skulle man kunna trycka ner smittan med någon/några månaders total nedstängning och det är kanske dit vi kommer eftersom för många av oss struntar i rekommendationerna.
Aftonbladet är en sensationstidning som säljer just på sensation så 150 000 kan vi nog glömma.
SvT ligger nog närmare sanningen.
Ingen har talat om att symptomen aldrig går över, men att den kan drabba långvarigt är ingen tvekan om och det är säkert så att vissa aldrig blir helt återställda. Så har det varit vid andra pandemier.
Kostnaderna samhällsekonomiskt har jag inte alls koll på.
Distansundervisningen är som du säger inte särskilt dyr, men det är ju annat som händer när ett samhälle stängs ner.
Sedan undrar jag hur du tänker att det nedstängda samhället ska fungera?
Vi är ju rätt beroende av att el, fjärrvärme, vatten, avlopp, avfallshantering, polis, brandkår, annan samhällsservice, matdistribution, mm, mm, mm, mm. fungerar.
Vilka ska tvingas ut i "coronadöden"?
Vilka ska få slippa?
De som måste jobba för att samhället ska fungera måste bära adekvat skyddsutrustning och följa alla försiktighetsrutiner som finns. Även om det så innebär heltäckande rymddräkt.
https://www.rferl.org/a/accused-of-downplaying-covid-19-figures-kremlin-clamps-down-on-fake-news-/30506865.html
1. Bussförare är inte samhällsviktigt.
2. Taxiförare är inte samhällsvikigt
3. Dagisfröken är inte samhällsviktigt
4. Grundskollärare är inte samhällsviktigt
5. Butiksbiträde på H&M är inte samhällsviktigt.
Nu vill jag inte höra idiotresonemang om hur folk ska ta sig till jobbet, vem som ska passa deras barn, eller hur de ska kunna köpa nya gummistövlar. Jag tror faktiskt att folk kan använda sin innovativa förmåga till att lösa dessa "problem". De som saknar den förmågan skulle troligen heller aldrig klara av en Covid19 infektion heller.
Som sagt - Hur fan skulle folk klara sig om det blev krig i det här landet????