2020-10-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vadå inte sant?
Jag hänvisade till återinfekterade.
Vad fan hänvisar du till? Luft?

Att folk blir återinfekterade efter ett par månad tyder på att imunniteten är kortvarig.

Finns inga studier som säger något annat.

Återinfektion över tid kommer att följa en normalfördelad kurva. Det går inte att avgöra på 5, 50 eller 500 enstaka fall i relation till flockimmunitet. Av de 45 miljoner bekräftade fallen och sannolikt betydligt fler i verkligheten behövs det data som relaterat till den "flocken". Mer data bör komma fram till nästa sommar om man nu testar så mycket som man gör nu.
Citera
2020-10-30, 12:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nedstängningen måste väl vara minst till ingen längre smittar för att vara helt igenom effektiv, men ett problem i sammanhanget är att corona smittar mellan djur och människor.

Hur som helst skulle man kunna trycka ner smittan med någon/några månaders total nedstängning och det är kanske dit vi kommer eftersom för många av oss struntar i rekommendationerna.

Aftonbladet är en sensationstidning som säljer just på sensation så 150 000 kan vi nog glömma.
SvT ligger nog närmare sanningen.

Ingen har talat om att symptomen aldrig går över, men att den kan drabba långvarigt är ingen tvekan om och det är säkert så att vissa aldrig blir helt återställda. Så har det varit vid andra pandemier.

Kostnaderna samhällsekonomiskt har jag inte alls koll på.
Distansundervisningen är som du säger inte särskilt dyr, men det är ju annat som händer när ett samhälle stängs ner.

Sedan undrar jag hur du tänker att det nedstängda samhället ska fungera?
Vi är ju rätt beroende av att el, fjärrvärme, vatten, avlopp, avfallshantering, polis, brandkår, annan samhällsservice, matdistribution, mm, mm, mm, mm. fungerar.

Vilka ska tvingas ut i "coronadöden"?
Vilka ska få slippa?

De som måste jobba för att samhället ska fungera måste bära adekvat skyddsutrustning och följa alla försiktighetsrutiner som finns. Även om det så innebär heltäckande rymddräkt.

https://www.rferl.org/a/accused-of-downplaying-covid-19-figures-kremlin-clamps-down-on-fake-news-/30506865.html

1. Bussförare är inte samhällsviktigt.
2. Taxiförare är inte samhällsvikigt
3. Dagisfröken är inte samhällsviktigt
4. Grundskollärare är inte samhällsviktigt
5. Butiksbiträde på H&M är inte samhällsviktigt.

Nu vill jag inte höra idiotresonemang om hur folk ska ta sig till jobbet, vem som ska passa deras barn, eller hur de ska kunna köpa nya gummistövlar. Jag tror faktiskt att folk kan använda sin innovativa förmåga till att lösa dessa "problem". De som saknar den förmågan skulle troligen heller aldrig klara av en Covid19 infektion heller.

Som sagt - Hur fan skulle folk klara sig om det blev krig i det här landet????
Citera
2020-10-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
På dig låter det som att nästan hela befolkningen jobbar med samhällsviktiga jobb inom vården, eller infrastrukturen. Sverige har inte haft krig på 300 år, men ibland undrar jag om det inte vore nyttigt om vi hade haft det. När bomberna regnade ned över Berlin eller Dresden i samband med andra världskrigets slutskede. Tror du det förekom en stor diskussion om vilka jobb som var samhällsviktiga, eller om barnen skulle må dåligt om de tvingades bära munskydd på bussen, eller inte fick sina lagstadgade timmar av undervisningstid av genuscertifierade lärare i grundskolan?

Så jävla svårt att vidta adekvata smittskyddsåtgärder är det faktiskt inte. De som kan jobba hemma ska givetvis jobba hemma. De som har samhällsviktiga jobb måste ta ansvar för att dessa kan utföras utan risk att vare sig smitta andra, eller själva blir smittade. Så jävla svårt är det inte. Det är inga rymdfärder vi pratar om. Att storsjukhus har okontrollerad smitta över 6 månader in i en pandemi för att personal inte testas och jobbar utan skyddsutrustning är fullständigt idiotiskt. Att inte testa patienter innan de skrivs in är så korkat att det inte är sant.
Men vi har inte ett krig nu, så varför ska du föra in landet i ett krisläge så som om det vore ett krig? Jag tycker också all personal på både äldreboenden och sjukhus alltid borde ha munskydd, så där är vi överens, just för att dom är väldigt nära riskgrupper och smittan på samma gång. Men varför man ska stänga ner samhället i samma veva förstår jag inte, för merparten av befolkningen är inte covid mer än en snuva, det är de äldre och sköra som behöver skyddas och det går göra på andra sätt än att låsa in alla tills pandemin är borta...

Av ren nyfikenhet, om du inte hade kunnat utföra ditt jobb hemifrån och varit tvungen att åka in till jobbet, även om ditt jobb i sig inte alls är samhällsviktigt, hade du då gjort det eller hade du sagt upp dig för att kunna sitta i karantän hemma?
Citera
2020-10-30, 12:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Hur många bekräftade fall har VGR senaste 2 veckorna. Någon vänlig själ som kan länka?
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day
Citera
2020-10-30, 12:33
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
På dig låter det som att nästan hela befolkningen jobbar med samhällsviktiga jobb inom vården, eller infrastrukturen. Sverige har inte haft krig på 300 år, men ibland undrar jag om det inte vore nyttigt om vi hade haft det. När bomberna regnade ned över Berlin eller Dresden i samband med andra världskrigets slutskede. Tror du det förekom en stor diskussion om vilka jobb som var samhällsviktiga, eller om barnen skulle må dåligt om de tvingades bära munskydd på bussen, eller inte fick sina lagstadgade timmar av undervisningstid av genuscertifierade lärare i grundskolan?

Så jävla svårt att vidta adekvata smittskyddsåtgärder är det faktiskt inte. De som kan jobba hemma ska givetvis jobba hemma. De som har samhällsviktiga jobb måste ta ansvar för att dessa kan utföras utan risk att vare sig smitta andra, eller själva blir smittade. Så jävla svårt är det inte. Det är inga rymdfärder vi pratar om. Att storsjukhus har okontrollerad smitta över 6 månader in i en pandemi för att personal inte testas och jobbar utan skyddsutrustning är fullständigt idiotiskt. Att inte testa patienter innan de skrivs in är så korkat att det inte är sant.

Bära munskydd är inget märkvärdugt eller svårt. Det är Anders Tegnells personliga åsikter som påverkat svenska folkets motstånd till att använda munskydd
Citera
2020-10-30, 12:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Men vi har inte ett krig nu, så varför ska du föra in landet i ett krisläge så som om det vore ett krig? Jag tycker också all personal på både äldreboenden och sjukhus alltid borde ha munskydd, så där är vi överens, just för att dom är väldigt nära riskgrupper och smittan på samma gång. Men varför man ska stänga ner samhället i samma veva förstår jag inte, för merparten av befolkningen är inte covid mer än en snuva, det är de äldre och sköra som behöver skyddas och det går göra på andra sätt än att låsa in alla tills pandemin är borta...

Av ren nyfikenhet, om du inte hade kunnat utföra ditt jobb hemifrån och varit tvungen att åka in till jobbet, även om ditt jobb i sig inte alls är samhällsviktigt, hade du då gjort det eller hade du sagt upp dig för att kunna sitta i karantän hemma?

Därför att om vi inte stoppar smittspridningen NU (helst igår) kommer det sociala och ekonomiska lidandet att bli astronomiskt. Kortsiktiga vinster med att hålla samhället öppet för att rädda kvartalsvinster är löjligt.

Om jag inte hade kunnat jobba hemma, hade jag gjort allt vad jag kunnat för att ta mig till mitt jobb på ett smittsäkert sätt med egen bil. Hade jag inte kunnat utföra mitt arbete på ett smittsäkert sätt, antingen genom avstånd eller bärande av andningsmask. Ja, då hade jag sagt upp mig.
Känner du till något sådant jobb? Något jobb som måste utföras på plats, men där det inte går att utföra jobbet utan att samtidigt att bli smittad av Covid19? Frågan är då om dessa jobb MÅSTE utföras, och framförallt. Måste de utföras just nu?
Citera
2020-10-30, 12:35
Medlem
Kerstin Hessius hade en poäng
https://www.ekonomism.us/entry/kerstin-hessius-hade-en-poaeng

Var finns poängen..?
Citera
2020-10-30, 12:37
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Märkligt att vi delar så olika erfarenheter. Av de jag känner har tre drabbats av sjukdomen. En dog och två har fortfarande besvär av sjukdomen. Nedsatt ork osv. De två som ännu är i livet var aldrig inlagda på sjukhus.

Ok, jag jobbar i en bransch där man inte kan jobba hemifrån speciellt mycket så vi har kört på som vanligt med fysiska möten m.m. Som sagt jag känner faktiskt många som haft infektionen bl.a flera av våra anställda, mina barns kompisars hela familjer osv. har haft detta och den ända långtidseffekten jag känner till är en släkting som tyckte att vissa smaker förändrades. Hur mycket är du ute i verkligheten och ser dig omkring, du verkar minst sagt isolerad och den ända information du får är från datorns underbara värld. Prova och prata med några som faktiskt haft sjukdomen istället för att läsa diverse obskyra artiklar och skandalpressen. Nej skydda dom äldre absolut men sluta vara så jävla rädda för oss andra.
Citera
2020-10-30, 12:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Bära munskydd är inget märkvärdugt eller svårt. Det är Anders Tegnells personliga åsikter som påverkat svenska folkets motstånd till att använda munskydd

Jag kan bara hålla med. Ett visst motstånd att andas bjuder de visserligen på, men inga konstigheter. Tycker man att det är jobbigt, lär det inte vara någonting jämfört med om man drabbas av Covid 19 och får svårt att andas och måste intuberas för att ens syresätta sig.

Tegnell går emot hela vetenskapen med sitt tjurskalliga motstånd mot munskydden. Han går emot omvärlden och WHO. Det lallande sovande folket som går runt och säger hö-hö "inga munblöjor här inte hö hö hö, jag lyssnar på experten i Dressmanbrallorna", lär inte ta någon notis om detta innan någon trycker ned munskydden i halsen på dem.
Citera
2020-10-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ok, jag jobbar i en bransch där man inte kan jobba hemifrån speciellt mycket så vi har kört på som vanligt med fysiska möten m.m. Som sagt jag känner faktiskt många som haft infektionen bl.a flera av våra anställda, mina barns kompisars hela familjer osv. har haft detta och den ända långtidseffekten jag känner till är en släkting som tyckte att vissa smaker förändrades. Hur mycket är du ute i verkligheten och ser dig omkring, du verkar minst sagt isolerad och den ända information du får är från datorns underbara värld. Prova och prata med några som faktiskt haft sjukdomen istället för att läsa diverse obskyra artiklar och skandalpressen. Nej skydda dom äldre absolut men sluta vara så jävla rädda för oss andra.

Känner till ett 20-tal som haft covid-19, jobb och bekanta. Snuva, hosta, lite feber. Ingen död, alla helt återställda efteråt. En person blev sängliggande med lite värre "influensasymptom".
Citera
Medlem
Citat:
Därför att om vi inte stoppar smittspridningen NU (helst igår) kommer det sociala och ekonomiska lidandet att bli astronomiskt. Kortsiktiga vinster med att hålla samhället öppet för att rädda kvartalsvinster är löjligt.

Om jag inte hade kunnat jobba hemma, hade jag gjort allt vad jag kunnat för att ta mig till mitt jobb på ett smittsäkert sätt med egen bil. Hade jag inte kunnat utföra mitt arbete på ett smittsäkert sätt, antingen genom avstånd eller bärande av andningsmask. Ja, då hade jag sagt upp mig.
Känner du till något sådant jobb? Något jobb som måste utföras på plats, men där det inte går att utföra jobbet utan att samtidigt att bli smittad av Covid19? Frågan är då om dessa jobb MÅSTE utföras, och framförallt. Måste de utföras just nu?
Finns ju dock ingen garanti för att dina åtgärder faktiskt stoppar smittan permanent, eller ska vi upprepa de åtgärderna tills smittspridningen helt försvinner? Var går gränsen? 1000 fall i veckan? 100 fall? Ska vi rent av ner till 0 fall i veckan innan du anser det är grönt och öppnar upp landet igen? Är det total lockdown igen när vi får ett enda bekräftat fall? Antar du vill att samtliga invånare tar vaccinsprutan då när den kommer?

Vet inte riktigt hur jag ska tolka den frågan, men nej såklart finns det inget jobb som inte går göra utan smittrisk så länge man har lämplig utrustning. Enda jag kan tänka mig är att typ prostituerade kan få vissa problem att genomföra sitt "yrke" utan smittrisk men den yrkeskategorin kan vi ju räkna bort...
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen

Får man fråga vad för slags möten som måste hållas, som inte går att sköta på distans?
Jag tror inte att hela omvärlden stänger ned, om det inte vore befogat att göra så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in