2020-10-30, 09:35
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är nog inte omöjligt, givet hur siffrorna sticker iväg nu. Om Trump blir nedröstad nu så kommer hans sista månader som president kommas ihåg som en slakt.

Ja, precis som Tegnell. Tona ned, vilseleda och ljuga för befolkningen har noll effekt på viruset.
Citera
2020-10-30, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nej och det förstår jag också om de nu är immuna efter 6 månader och det vet vi ju inte helt säkert. Vi är klara med varandra men sluta förminska folk.
Naturligtvis kan man inte veta det men man kan heller inte dra absoluta slutsatser bara med hänvisning till att antikroppar försvinner.
Citera
2020-10-30, 09:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, senfärdighet kännetecknar den svenska responsen. Det är ju för att Tegnell inte är intresserad av att pressa ner smittan.

Nationellt har smittan ökat kontinuerligt vecka för vecka sedan vecka 36 så man har haft god tid på sig.
Vecka 36 rapporterades 1184 nya fall.
Förra veckan (43) 7406 nya fall.
Och innevarande vecka (44) som inte är färdigrapporterad än, 10587 nya fall.

(covidstatistik.se)

Dvs på 8 veckor har smittspridningen ökat nationellt med faktor 10. Så vilka nationella åtgärder/rekommendationer har man vidtagit under dessa veckor? Jo, de har varit omvända! Man har återupptagit fysisk undervisning på gymnasium och högskolor, släppt på besöksförbud på äldreboenden, tagit bort särskilda rekommendationer för 70+ samt höjt evenemangsgränsen från 50 till 300. Jag kan inte komma på någon nationell åtgärd/rekommendation under hösten som syftat till att minska smittspridningen. Har jag missat någon!?

Edit:
Och man har kastat bort mycket tid med att förminska utvecklingen genom att säga, "ja, men vi testar mycket mer nu". Vilket blir något slag helsvensk trådsanning som leder till passivitet. Testningen har i själva verket ökat med ca 60% under dessa 8 veckor, men antalet fall har ökat med ca 1000%!!!

Ja, det är ett mysterium hur detta får fortgå. Hur kan man släppa på restriktioner så som man gjort när smittan ökar och hösten är här? Obegripligt!
Citera
2020-10-30, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så är det. Lokala restriktioner hade fungerar i våras t ex då läget var så annorlunda på olika ställen. FHM rekommenderade hela riket då och att de skulle överge testning-spårning osv. De utgick från läger i Stockholm vilket de nu även får kritk för av olika smittskyddsläkare. FHM borde riktat sina insatser mer lokalt och sagt att spåra och testa kan fortsätta där inte smittan är så stor.

I det avseendet är det märkligt då varför tex Gotland och Blekinge fortsatte med smittspårning. Såg att Karin Tegmark-Wisell dementerat detta och hänvisat till det dokument som smittskyddsläkaren ska följa och att smittskyddsläkaren kan välja att anpassa provtagning och smittspårning efter det lokala läget.
Citera
2020-10-30, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kom inte dragande med minnesceller. De är mina!

(inlägget kan innehålla inslag av ironi.)

Ha
Citera
2020-10-30, 09:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I det avseendet är det märkligt då varför tex Gotland och Blekinge fortsatte med smittspårning. Såg att Karin Tegmark-Wisell dementerat detta och hänvisat till det dokument som smittskyddsläkaren ska följa och att smittskyddsläkaren kan välja att anpassa provtagning och smittspårning efter det lokala läget.
Smittskyddsläkarna håller inte med dig och Karin, men ni vet ju bäst.

”Huvudstadsregionen drabbades i mars hårdast i landet av coronaviruset.

Regionens strategi om att främst provta patienter som ska läggas in på sjukhus och uppmana sjuka att hålla sig hemma blev då den rekommendation som Folkhälsomyndigheten gick ut med för hela Sverige. Därmed upphörde en mer intensiv smittspårning i flera regioner.

”Blev ledstjärna”
– Stockholmsscenariot blev en ledstjärna för hela landet, och det skulle väl kanske ha varit anpassat mer efter de lokala förhållandena redan från början, säger Västernorrlands smittskyddsläkare Hans Boman till Ekot och får medhåll av Signar Mäkitalo, dåvarande smittskyddsläkare i Gävleborg.

– Det (blev) väldigt tydligt när vi sade att vi har inte den situationen hos oss, säger han.”

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-30 kl. 09:55.
Citera
2020-10-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag föredrar att se på UKs kurva eftersom det är deras beräkningar det bygger på. Man kan inte veta om USA och UK rapporterar på samma sätt.

Man ser en tydlig brytpunkt när fallen börjar öka den 21 september. Man ser också en lite mindre tydlig brytpunkt när dödstalen börjar öka den 12 oktober. Det skulle tyda på att fördröjningen mellan konstaterad smitta och konstaterad död är ganska exakt tre veckor.

Just vid det tillfället. Spridningen är då ännu förhällandevis låg. När spridningen ökar i landet börjar smittan slå jämnare mellan åldersgrupperna, äldre smittas i lika stor utsträckning som yngre. Vilket kan innebära både att tiden mellan konstaterat fall och död blir kortare och att andelen som avlider ökar något.
Har inget facit, men jag utgår ifrån att eftersläpningen är ungefär densamma och ungefär konstant i västvärlden.

Om man ska börja räkna med icke verifierbara fenomen som de du beskriver, så tappar man ändå all precision.

Men visst, det kanske är något högre eller något lägre IFR. Det är inte 3%, det är inte 0.03%, utan nånstans däremellan.
Citera
2020-10-30, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, senfärdighet kännetecknar den svenska responsen. Det är ju för att Tegnell inte är intresserad av att pressa ner smittan.

Nationellt har smittan ökat kontinuerligt vecka för vecka sedan vecka 36 så man har haft god tid på sig.
Vecka 36 rapporterades 1184 nya fall.
Förra veckan (43) 7406 nya fall.
Och innevarande vecka (44) som inte är färdigrapporterad än, 10587 nya fall.

(covidstatistik.se)

Dvs på 8 veckor har smittspridningen ökat nationellt med faktor 10. Så vilka nationella åtgärder/rekommendationer har man vidtagit under dessa veckor? Jo, de har varit omvända! Man har återupptagit fysisk undervisning på gymnasium och högskolor, släppt på besöksförbud på äldreboenden, tagit bort särskilda rekommendationer för 70+ samt höjt evenemangsgränsen från 50 till 300. Jag kan inte komma på någon nationell åtgärd/rekommendation under hösten som syftat till att minska smittspridningen. Har jag missat någon!?

Edit:
Och man har kastat bort mycket tid med att förminska utvecklingen genom att säga, "ja, men vi testar mycket mer nu". Vilket blir något slag helsvensk trådsanning som leder till passivitet. Testningen har i själva verket ökat med ca 60% under dessa 8 veckor, men antalet fall har ökat med ca 1000%!!!

Vi blev ju i princip lovade flockimmunitet i våras. Smittan skulle inte begränsas, enbart fördröjas.
Rätt länge höll Tegnell hoppet uppe om att vi minsann hade haft så pass hög smittspridning, men så är uppenbart inte fallet.

FHM tycks från början överskattat smittsamheten och underskattat dödligheten, vilket gjorde den "tillplattade kurvan" både nödvändig och närmast oundviklig.

Frågan är om vi likt slutet av Mars kommer råka pressa R0 under 1 långsiktigt (åtminstone väldigt nära 1.). Eller om smittan kommer kunna ta höjd under vintern tills flockimmuniteten är ett faktum och den tillplattade kurvan äntligen gått i hamn.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-10-30 kl. 10:06.
Citera
2020-10-30, 09:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hjärndöda och suboptimala restriktioner såsom att stänga förskola/grundskola till en kostnad av 2-3 miljarder per dag, för att ev. rädda gammelfarfar på ålderdomshemmet från att öppna pärleporten??? Nej tack.

Suck. Hänvisar du till den när gamla norska gissningen som tillkom i syfte att avskräcka?
Hade gärna sett beräkningarna bakom. Har du dem?

Antagligen uppgår inte kostnaderna ens till 1/10 så mycket pengar. Det beror alldeles på hur man räknar och vilka antaganden man gör.
Citera
2020-10-30, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
du är en mytoman!
Nej, du må tycka att jag känner många, men detta är sant. Jag skriver nedan lite mer om några av fallen. Men det är extremt mycket att skriva om så du får ta de jag orkade skriva om just nu. Jag har försökt välja ut lite olika typer av fall för att ge lite variation. Jag faktiskt en person i Kina som har haft Covid också. Han vill dock inte berätta något.

Min chef i Stockholm (50 år) smittades av sin drygt ettåring som han misstänker smittades på förskolan av en av förskollärarna. Han vetndock inte säkert. Han hade borta lukt och smak men upplever att allt är tillbaka.

Min nära arbetskollega P i Madrid (strax under 50 år gammal) låg inne på IVA en vecka för Covid. Han var sjukskriven i sju veckor. Han har förresten fortfarande problem med lungorna då han fick stora skador på dem. Hans beskrivning av hur det kändes var att det var som att andas glassplitter. Jag vet inte hur P smittades. P var vältränad när han fick sjukdomen. P intuberades inte men fick syrgas.

Min nära kollega J i Stockholm (strax över 50) fick en blodpropp i lungan en vecka efter att han fått Covid bekräftat via PCR. Han började hosta blod och åkte in på akuten. Där sade de att de inte kunde bevisa att det var Covid som var orsaken, men att det var deras åsikt. Han fick bland annat blodförtunnande som han skall äta livet ut. Han var i mycket god form innan denna plötsliga blodpropp. Han löptränade tre gånger i veckan, var ofta ute på långa vandringar i skogen mm. Ingen övervikt. Han hade inte högt kolesterol eller högt blodtryck heller. J tränar igen. J intuberades inte.

Min granne J utanför Göteborg (nyss fyllda 40) hamnade på IVA i tre veckor efter att han smittats av sin dotter på högstadiet som varit utomlands med sitt idrottslag. J är överviktig, på gränsen till fetma. J har fortfarande problem med orken efter Covid. Han har gått ned mycket i vikt, men har svårt att exempelvis bygga på huset som var en av hans tidigare hobbies. Han orkar inte så länge. Man har inte gjort en ordentlig utredning om vad som fortfarande är fel, men han har försämrad lungkapacitet numera. J intuberades inte, men fick syrgas.

Min frus barndomsväninnas mor R (75 år) har kol sedan 20 år (åtminstone, det är så länge jag känt henne och hon har haft kol sedan dess). Hon hade i princip ingen kondition när hon åkte in på akuten efter att ha fått Covid, hon har ingen aning om hur, bästa gissningen är dock hemtjänsten. Hennes man fick inte testa sig då han var utan symtom och detta var i våras. Efter två veckor på sjukhuset så kom hon ut med bättre ork än innan. Hon sade själv att hon inte mått så här bra på många år. Men hon saknar fortfarande smak och lukt sex månader senare. R fick enbart syrgas.

Min nära arbetskollega D (ca 65 år) i Kalifornien och hans fru har ingen aning om hur de fått Covid. Han hade återkommande feber ungefär var tredje till var fjärde dag och var helt symtomfri däremellan, detta pågick i fyra veckor. Hans fru var rätt typiskt sjuk hela tiden och hade svårt med andningen. Både D och hans fru saknar smak och lukt fortfarande mer än 6 månader efteråt. Frun har problem med orken efteråtmoch hennes astma har försämrats. Ingen av dessa lades in.

Min fru (45 år) som jag smittade saknar delvis smak och lukt fem månader efter sjukdomen. Jag fick tillbaka min smakmoch lukt efter runt en månad, men jag har fortfarande viss påverkan, exempelvis så är kryddstark mat starkare nu än innan jag fick Covid. Jag smittades av det äldre av mina två barn som i sin tur smittades av det yngre som smittades på skolan/skolbussen. Det yngre var helt symtomfritt men då det äldre av barnen inte träffat någon utanför hushållet så var det den enda rimliga smittvägen. Tre veckor efter den sista i familjen blev frisk (jag) så testade hela familjen sig för antikroppar och alla hade dessa.

Min frus arbetskollega (kvinna strax under 40 år) var i våras hemma i åtta veckor pga covid. Hon smittades troligen av sin tvååring som smittats av en förskollärare. Hon har fortfarande symtom som närmast kan jämföras med utbrändhet. Hon har svårt att orka mentalt. Hon säger själv att hade hon inte kunnat vila upp sig när hon inte har hand om barnet så hade hon inte kunnat arbeta. Innan covid var hon en av de som alltid tar påmsig och gör allt extraarbete på jobbet. Hon har avsagt sig alla extra uppdrag.

En av grannfruarna (70 år) saknar delar av smak och lukt sedan hon hade Covid i maj, hon smittades av sin dotter.

Grannen i huset nedanför mig (man 55 år) saknar delar av smak och lukt sedan han hade covid i juni, han har ingen aning om hur han smittats, men samtidigt så var dotterns kompis sjuk i Covid (bor i ett annat grannhus) så det är inte orimligt att dottern hade det utan symtom. Jag lyckades inte få dem att testa sig ens. Eftersom de inte mådde så dåligt så var det ju ingen ide...

Grannkvinna (45år) 500m från mig (jag bor på landet) saknar fortfarande delar av smak och lukt. Hennes ena barn går i min frus klass så jag känner dem väl.

I husen runt om mitt ((inom ett par kilometer) bor det ca 15 familjer med barn på högstadiet. Av dessa är det inte någon familj som inte haft Covid i familjen. Det är rätt talande att familjen i huset närmast mitt (ovanför mig) inte har haft Covid alls, men de har ett barn på gymnasiet och ett på mellanstadiet. Högstadiet var där smittan spreds där jag bor. Detta kom sig av att dottern till J (ovan) och hennes lagkompisar var på en resa utomlands där ca 3/4 av barnen kom hem med covid-symtom. Jag vet att dottern till J gick till skolan och även tränade dagen efter sista dagen med feber...
Citera
2020-10-30, 09:57
Medlem
Madagascars avatar
I de nya rekommendationerna för Sthlm, VG och ÖG kan man läsa:

"Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat en avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge!"

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/oktober/beslut-om-skarpta-allmanna-rad-i-stockholms-lan-vastra-gotalands-lan-och-ostergotlands-lan/

Hmm... Menar de att man ska undvika en promenad med en vän? Eller menar de att man bara ska ha sex med de man bor med!? :-)

Det är "fysisk kontakt" som gör mig något konfunderad och att det inte görs någon skillnad på inomhus och utomhus i den här rekommendationen.

Och en promenad med en vän borde var nästan lika viktigt för hälsan (mentalt menar jag och särskilt för den stora gruppen som bor ensamma) som, och betydligt mindre riskfyllt än, en tur in på Konsum för att handla mat.
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-30 kl. 10:03.
Citera
2020-10-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Senaste åren har Sverige betalt tillbaka massor på statsskulden. Om kan tänker att vi planerat samma summor i år så kan det förklara varför vi klarar ekonomin bra. Att sossarna sagt att sveriges ekonomi varit bra kanske inte bara varit snack, kanske var och är sveriges ekonomi bra. Nåt land måste ju trots allt bli bäst i klassen.
Vi antar att ekonomin var bra(vilket jag håller med om). Då är det ännu värre att inte stänga ner när landet haft tydligen råd med det !
Om Sverige inte hade råd med det då var det annan sak.
Nu var det tvärtom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in