Citat:
Ursprungligen postat av
givemeyourmoney
du är en mytoman!
Nej, du må tycka att jag känner många, men detta är sant. Jag skriver nedan lite mer om några av fallen. Men det är extremt mycket att skriva om så du får ta de jag orkade skriva om just nu. Jag har försökt välja ut lite olika typer av fall för att ge lite variation. Jag faktiskt en person i Kina som har haft Covid också. Han vill dock inte berätta något.
Min chef i Stockholm (50 år) smittades av sin drygt ettåring som han misstänker smittades på förskolan av en av förskollärarna. Han vetndock inte säkert. Han hade borta lukt och smak men upplever att allt är tillbaka.
Min nära arbetskollega P i Madrid (strax under 50 år gammal) låg inne på IVA en vecka för Covid. Han var sjukskriven i sju veckor. Han har förresten fortfarande problem med lungorna då han fick stora skador på dem. Hans beskrivning av hur det kändes var att det var som att andas glassplitter. Jag vet inte hur P smittades. P var vältränad när han fick sjukdomen. P intuberades inte men fick syrgas.
Min nära kollega J i Stockholm (strax över 50) fick en blodpropp i lungan en vecka efter att han fått Covid bekräftat via PCR. Han började hosta blod och åkte in på akuten. Där sade de att de inte kunde bevisa att det var Covid som var orsaken, men att det var deras åsikt. Han fick bland annat blodförtunnande som han skall äta livet ut. Han var i mycket god form innan denna plötsliga blodpropp. Han löptränade tre gånger i veckan, var ofta ute på långa vandringar i skogen mm. Ingen övervikt. Han hade inte högt kolesterol eller högt blodtryck heller. J tränar igen. J intuberades inte.
Min granne J utanför Göteborg (nyss fyllda 40) hamnade på IVA i tre veckor efter att han smittats av sin dotter på högstadiet som varit utomlands med sitt idrottslag. J är överviktig, på gränsen till fetma. J har fortfarande problem med orken efter Covid. Han har gått ned mycket i vikt, men har svårt att exempelvis bygga på huset som var en av hans tidigare hobbies. Han orkar inte så länge. Man har inte gjort en ordentlig utredning om vad som fortfarande är fel, men han har försämrad lungkapacitet numera. J intuberades inte, men fick syrgas.
Min frus barndomsväninnas mor R (75 år) har kol sedan 20 år (åtminstone, det är så länge jag känt henne och hon har haft kol sedan dess). Hon hade i princip ingen kondition när hon åkte in på akuten efter att ha fått Covid, hon har ingen aning om hur, bästa gissningen är dock hemtjänsten. Hennes man fick inte testa sig då han var utan symtom och detta var i våras. Efter två veckor på sjukhuset så kom hon ut med bättre ork än innan. Hon sade själv att hon inte mått så här bra på många år. Men hon saknar fortfarande smak och lukt sex månader senare. R fick enbart syrgas.
Min nära arbetskollega D (ca 65 år) i Kalifornien och hans fru har ingen aning om hur de fått Covid. Han hade återkommande feber ungefär var tredje till var fjärde dag och var helt symtomfri däremellan, detta pågick i fyra veckor. Hans fru var rätt typiskt sjuk hela tiden och hade svårt med andningen. Både D och hans fru saknar smak och lukt fortfarande mer än 6 månader efteråt. Frun har problem med orken efteråtmoch hennes astma har försämrats. Ingen av dessa lades in.
Min fru (45 år) som jag smittade saknar delvis smak och lukt fem månader efter sjukdomen. Jag fick tillbaka min smakmoch lukt efter runt en månad, men jag har fortfarande viss påverkan, exempelvis så är kryddstark mat starkare nu än innan jag fick Covid. Jag smittades av det äldre av mina två barn som i sin tur smittades av det yngre som smittades på skolan/skolbussen. Det yngre var helt symtomfritt men då det äldre av barnen inte träffat någon utanför hushållet så var det den enda rimliga smittvägen. Tre veckor efter den sista i familjen blev frisk (jag) så testade hela familjen sig för antikroppar och alla hade dessa.
Min frus arbetskollega (kvinna strax under 40 år) var i våras hemma i åtta veckor pga covid. Hon smittades troligen av sin tvååring som smittats av en förskollärare. Hon har fortfarande symtom som närmast kan jämföras med utbrändhet. Hon har svårt att orka mentalt. Hon säger själv att hade hon inte kunnat vila upp sig när hon inte har hand om barnet så hade hon inte kunnat arbeta. Innan covid var hon en av de som alltid tar påmsig och gör allt extraarbete på jobbet. Hon har avsagt sig alla extra uppdrag.
En av grannfruarna (70 år) saknar delar av smak och lukt sedan hon hade Covid i maj, hon smittades av sin dotter.
Grannen i huset nedanför mig (man 55 år) saknar delar av smak och lukt sedan han hade covid i juni, han har ingen aning om hur han smittats, men samtidigt så var dotterns kompis sjuk i Covid (bor i ett annat grannhus) så det är inte orimligt att dottern hade det utan symtom. Jag lyckades inte få dem att testa sig ens. Eftersom de inte mådde så dåligt så var det ju ingen ide...
Grannkvinna (45år) 500m från mig (jag bor på landet) saknar fortfarande delar av smak och lukt. Hennes ena barn går i min frus klass så jag känner dem väl.
I husen runt om mitt ((inom ett par kilometer) bor det ca 15 familjer med barn på högstadiet. Av dessa är det inte någon familj som inte haft Covid i familjen. Det är rätt talande att familjen i huset närmast mitt (ovanför mig) inte har haft Covid alls, men de har ett barn på gymnasiet och ett på mellanstadiet. Högstadiet var där smittan spreds där jag bor. Detta kom sig av att dottern till J (ovan) och hennes lagkompisar var på en resa utomlands där ca 3/4 av barnen kom hem med covid-symtom. Jag vet att dottern till J gick till skolan och även tränade dagen efter sista dagen med feber...