• 1
  • 2
2020-10-30, 08:12
Medlem
MissDecibellas avatar
Även jag lider av en whiplashskada efter en bilolycka..🙄

Jag lever med smärta varje dag och tvingas ta starka värktabletter för att klara av vardagen..😔

Något som är väldigt jobbigt är ju att detta är en sjukdom som ”inte syns”, och alltså är man då ”frisk” i andra människors ögon 🤷🏼‍♀️

”För har man ingen synlig skada, hur ont kan man då ha” egentligen som en av mina bekanta så fint uttryckte sig 😠
Citera
2020-10-30, 11:17
Medlem
Nu har det gått nästan 3år sedan min krock (https://ibb.co/ZBHryv7).
Har fortfarande inte hittat rätt medicinering och fått hemska biverkningar på köpet som förstärkts när jag använder dem. Har det så tufft att jag undviker att åka bil eller vistas utomhus, speciellt på vintern.

Kan tipsa om att införskaffa produkter från "back on track". Använder deras handskar, handledsskydd och väntar på en slags nackkrage därifrån som jag tror kommer bli perfekt i rätt storlek. (https://cdn.svenskhalsokost.se/bilde...e_32660_x8.jpg)

Ni med whiplash, upplever ni det obehagligt att vistas utomhus? Vilka diagnoser har läkarna satt? Har ni kommit i kontakt med någon smärtklinik? Vilken medicin fungerar bäst?

Ta hand om er!

<3
Citera
2020-10-30, 12:47
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ancore
Nu har det gått nästan 3år sedan min krock (https://ibb.co/ZBHryv7).
Har fortfarande inte hittat rätt medicinering och fått hemska biverkningar på köpet som förstärkts när jag använder dem. Har det så tufft att jag undviker att åka bil eller vistas utomhus, speciellt på vintern.

Kan tipsa om att införskaffa produkter från "back on track". Använder deras handskar, handledsskydd och väntar på en slags nackkrage därifrån som jag tror kommer bli perfekt i rätt storlek. (https://cdn.svenskhalsokost.se/bilde...e_32660_x8.jpg)

Ni med whiplash, upplever ni det obehagligt att vistas utomhus? Vilka diagnoser har läkarna satt? Har ni kommit i kontakt med någon smärtklinik? Vilken medicin fungerar bäst?

Ta hand om er!

<3

Nu har jag bara några minuter att svara så jag drar det kort..

Brukade också åka till Thailand på vintern, men nu kom Corona och en skrattretande låg sjukpenning i vägen detta året.

När graderna börjar krypa neråt här eskalerar min värk, det gör ont in ”i skelettet” eller hur jag ska förklara det.
Så jag klär mig alltid lager på lager, stora halsdukar, uggs & raggsockor på höst/vinter/tidig vår.
För ut måste jag eftersom jag har hund.

Hade jag inte haft det hade jag nog aldrig lämnat huset.

Jag tar OxyContin dagligen, och vid akuta smärtskov (oftast nattetid) äter jag OxyNorm.

Hur hanterar du din smärta?
Citera
2020-10-30, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Nu har jag bara några minuter att svara så jag drar det kort..

Brukade också åka till Thailand på vintern, men nu kom Corona och en skrattretande låg sjukpenning i vägen detta året.

När graderna börjar krypa neråt här eskalerar min värk, det gör ont in ”i skelettet” eller hur jag ska förklara det.
Så jag klär mig alltid lager på lager, stora halsdukar, uggs & raggsockor på höst/vinter/tidig vår.
För ut måste jag eftersom jag har hund.

Hade jag inte haft det hade jag nog aldrig lämnat huset.

Jag tar OxyContin dagligen, och vid akuta smärtskov (oftast nattetid) äter jag OxyNorm.

Hur hanterar du din smärta?

Thailand låter inte dumt! Exakt ända in i skelettet. Det har ju blivit till att man automatiskt undviker vissa situationer utan att man tänker på det. Jag drömmer om att skaffa en hund bara för att jag behöver komma ut och röra på mig...

För att hantera min smärta så använder jag mig av olika andningsövningar och mindfullness som det heter, där jag försöker andas djupt och kontrollerat. Först in genom munnen sedan ut genom näsan. Samtidigt som jag gör detta sluter jag mina ögon och försöker fokusera på olika saker beroende på vilken situation jag befinner mig i. Med att fokusera så menar jag att man föreställer sig en plats där man mår bra i. Ens egna lilla paradis så att säga. Det kan vara vad som helst. Jag tillåter mig själv att fantasin ska flöda.

Om situationen är att jag sitter i bilen och känner att det börjar bli jobbigt med smärtan gör jag detta. Däremot skulle jag vara hemma och få en panik ångestattack för att det gör så himla ont(Då jag gått utan medicin i ett par dagar för att den inte räcker till.) Då använder jag mig utav Sativex i hög dos. Men även att jag försöker lokalisera vart ångesten sitter på kroppen. Är det flera ställen? Hur brett stäcker sig smärtan på stället? Hur känns det?

De som har hjälpt mig enormt var att jag kontaktade en Osteopat som jag går hos men även psykolog på smärtmottagning hjälper mig hantera smärtan. Har provat traditionella mediciner som jag inte kan ta pga olika anledningar.
Citera
2020-10-30, 23:21
Medlem
Fy fan vilka problem jag hade med detta i många många år efter att ha blivit påkörd bakifrån.
Jag kan bara säga av egen erfarenhet att styrketräning och att avleda tankarna hjälpte mig. Jag blev även besatt av att knäcka nacken på mig själv.
ALLT försvann successivt efter 15 år naturligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in