2020-10-30, 10:14
Medlem
Norden verkar klara sig bra så här långt enligt Nordeas sammanställning. Danmark sämst. Hoppas att folk är övernitiska och följer rekommendationerna så kanske kan vi få en trevlig jul.

Finska kurvan platt. Sverige och Danmark sämst. Graf 1

Sverige har flest på IVA räknat per 100 tusen. Graf 3

Danmark flest döda senaste 2 v. Graf 5

https://corporate.nordea.com/article/60913/daily-corona-update-more-cases-more-restrictions
Citera
2020-10-30, 10:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du verkar inte förstå vad flockimmunitet är.
Det är inte att ha blivit immun, utan en långvarig konsistent immunitet i samhället.
Vilket inte sker om 60% blir smittade, för att sedan återigen bli smittade 3-4 månader senare.
Jävla idiot.
Kan man låta mer efterbliven. Vad är det för vits med flockimmunitet om alla blir smittade?

Kryp under den sten du kom upp ifrån pucko.... Herd immunity kan vara temporär. " epidemics temporarily induce herd immunity"
Citera
2020-10-30, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ett par månader är det som är bekräftat, delvis blir du smittad vår / vinter kan du få det igen i höst.
OK. Har du någon källa till det där?
Citera
2020-10-30, 10:19
Medlem
Linköpings bibbla stängd.

Glädjer väl några här inne....
Citera
2020-10-30, 10:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
En promenad där du håller avstånd är inte att betrakta som fysisk kontakt skulle jag säga. En middag där du sitter bredvid någon i en timme är dock en fysisk kontakt.
Ja, det är en rimlig tolkning. Jag hoppas alla äldre som bor ensamma gör samma tolkning och inte undviker totalt att träffa vänner och familj.
Citera
2020-10-30, 10:22
Medlem
IMBILDENs avatar
De som haft corona mår som nockade boxare. Helt borta i skallen. Frågan är om de ens någonsin kommer börja fungera som normalt igen. Jag vågar inte ens räkna på vad den samhällsekonomiska kostnaden kommer uppgå till nu när smittan ökar explosionsartat. Hade jag suttit som beslutsfattare hade jag inte sparat på krutet för att mota tillbaks smittan så mycket det bara går. Kortsiktiga vinster med att hålla allt öppet, exempelvis skolan kan vi mycket väl få betala för 100 gånger om när smittan ökar så mycket som då blir fallet.

Har sett siffror på att så många som 100 tusen personer har kvar de här symtomen efter att ha blivit smittade i våras. De lever, men går runt som Zombies.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRRyaJ/svara-hjarnsymtom-kan-drabba-aven-de-med-mild-covid

Att gå längre än 400 meter känns som ett maraton, hon blir andfådd av att prata och lider av hjärntrötthet. Fem månader efter att Lisa Halldén, 42, blev sjuk i covid-19 är hon fortfarande inte frisk. – När det var som värst trodde jag inte att min kropp skulle orka vakna igen, säger Lisa Halldén.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Bn4QW/lisa-42-har-varit-sjuk-sedan-i-maj-hjarnan-stanger-ner

Ärligt talat. Jag förbannar alla er som säger att Sverige inte har råd att stänga ned. Saken är den att vi inte har råd att hålla öppet. Den samhällsekonomiska kostnaden och lidandet kommer kosta tusentals miljarder kronor när vi låter smittan spridas. Till vilken jävla nytta då? Stäng skolorna - övergå till distansundervisning, begränsa öppenhållandet så mycket som möjligt för butiker och annat. Inför genast krav på munskydd i inomhusmiljö, gärna med viss minimistandard som måste upprätthållas.

Och för fan- alla som jobbar inom sjukvård och äldrevård. Se till att få på plats dessa rutiner nu! Det är inte sant att man över ett halvår tvingas läsa om okontrollerad smitta på våra storsjukhus. Varför i helvete testas inte patienter och personal och varför arbetar personal utan skydd och varför blandas friska och sjuka patienter i samma rum? Man skulle kunna tro att det är Uganda eller Indien vi lever i! Inte Sverige år 2020! Vi lever för helvete i en pandemi. Ett mindre helvete, men fortfarande går lallande idioter omkring och låtsas som att sjukdomen knappt ens existerar. Vad är det för fel på er???
Citera
2020-10-30, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
"Finlands Tegnell" hyllade munskyddet och deras corona-app igår. Det var snack om att de hade världsrekord i nedladdningar av appen. Han menade på att finska folket är mycket bra på att följa restriktioner vilket inte är så konstigt när de tar det på allvar. I Sverige har svensk media tonat ned corona och gett rapporteringen lågt nyhetsvärde trots den allvarliga utvecklingen i Europa. I alla länder är coronaläget toppnyhet, i SVT har det knappt rapporterats under augusti och september. All rapportering från Europa i SVT i augusti och september hade en ensidig anti-restriktionsvinkel trots att överväldigande majoriteter i alla länder är för restriktioner. SVT:s europakorrespondent David Boati är ingen journalist utan en politruk med politisk agenda. Hjärntvättar man folket med desinformation så blir det så här, helt sjukt att hjärntvätten lett till att svenskar åker till kanarieöarna mitt i en pandemi. De hjärntvättade svenskarna klagar att de är helt ensamma och det bara är svenskar där!

Verkar som att halva Finland laddat ner appen. Den andra halvan kanske består av åldringar utan smartphone och dibarn.

News 29.10.2020 13:35 | updated 29.10.2020 13:35
Finland's corona alert app hits 2.5 million downloads, infection spike levels off
The app is available in three languages.

https://yle.fi/uutiset/osasto/news/finlands_corona_alert_app_hits_25_million_download s_infection_spike_levels_off/11620425
Citera
2020-10-30, 10:32
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De som haft corona mår som nockade boxare. Helt borta i skallen. Frågan är om de ens någonsin kommer börja fungera som normalt igen. Jag vågar inte ens räkna på vad den samhällsekonomiska kostnaden kommer uppgå till nu när smittan ökar explosionsartat. Hade jag suttit som beslutsfattare hade jag inte sparat på krutet för att mota tillbaks smittan så mycket det bara går. Kortsiktiga vinster med att hålla allt öppet, exempelvis skolan kan vi mycket väl få betala för 100 gånger om när smittan ökar så mycket som då blir fallet.

Har sett siffror på att så många som 100 tusen personer har kvar de här symtomen efter att ha blivit smittade i våras. De lever, men går runt som Zombies.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRRyaJ/svara-hjarnsymtom-kan-drabba-aven-de-med-mild-covid

Att gå längre än 400 meter känns som ett maraton, hon blir andfådd av att prata och lider av hjärntrötthet. Fem månader efter att Lisa Halldén, 42, blev sjuk i covid-19 är hon fortfarande inte frisk. – När det var som värst trodde jag inte att min kropp skulle orka vakna igen, säger Lisa Halldén.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Bn4QW/lisa-42-har-varit-sjuk-sedan-i-maj-hjarnan-stanger-ner

Ärligt talat. Jag förbannar alla er som säger att Sverige inte har råd att stänga ned. Saken är den att vi inte har råd att hålla öppet. Den samhällsekonomiska kostnaden och lidandet kommer kosta tusentals miljarder kronor när vi låter smittan spridas. Till vilken jävla nytta då? Stäng skolorna - övergå till distansundervisning, begränsa öppenhållandet så mycket som möjligt för butiker och annat. Inför genast krav på munskydd i inomhusmiljö, gärna med viss minimistandard som måste upprätthållas.

Och för fan- alla som jobbar inom sjukvård och äldrevård. Se till att få på plats dessa rutiner nu! Det är inte sant att man över ett halvår tvingas läsa om okontrollerad smitta på våra storsjukhus. Varför i helvete testas inte patienter och personal och varför arbetar personal utan skydd och varför blandas friska och sjuka patienter i samma rum? Man skulle kunna tro att det är Uganda eller Indien vi lever i! Inte Sverige år 2020! Vi lever för helvete i en pandemi. Ett mindre helvete, men fortfarande går lallande idioter omkring och låtsas som att sjukdomen knappt ens existerar. Vad är det för fel på er???

En nedstängning nu skulle ge värre effekter än viruset. En nedstängning gör man innan spridningen har börjat eller i början för att hejda smittan.

Att stänga ner nu vore som att pissa på en skogbrand. Helt meningslöst. Det enda som funkar nu är att man håller avstånd och följer restriktionerna.

Det är ju det som gör att smittan tar fart igen. Folk orkar inte sköta sin hygien lika noga. Dom handlar och tar en kundvagn och tar sig sedan i ansiktet. Dom går nära folk. Dom orkar inte längre.

Nej, förlåt, men dårar som du är livsfarliga. Ja till hårdare restriktioner och en mycket mer utökad testning. Nej till nedstängning.
Citera
2020-10-30, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det är en rimlig tolkning. Jag hoppas alla äldre som bor ensamma gör samma tolkning och inte undviker totalt att träffa vänner och familj.

Såg ett parant äldre par ute på gatan igår. De försökte hålla avstånd till andra men vad hjälper det då andra inte försöker hålla avstånd till dem, tänkte jag då jag såg folk ställa sig nära dem vid övergångsstället. Ändå fanns det gott om plats just då.

Själv satt jag på puben med en kompis. Vi höll 2 m från varandra. Annars var det tomt. Lämnade då folk började hitta sig dit. Puben var det första näringsstället som skaffade fram handsprit. De ordnar korsdrag regelbundet. Vill gynna sådan verksamhet.
Citera
2020-10-30, 10:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
En nedstängning nu skulle ge värre effekter än viruset. En nedstängning gör man innan spridningen har börjat eller i början för att hejda smittan.

Att stänga ner nu vore som att pissa på en skogbrand. Helt meningslöst. Det enda som funkar nu är att man håller avstånd och följer restriktionerna.

Det är ju det som gör att smittan tar fart igen. Folk orkar inte sköta sin hygien lika noga. Dom handlar och tar en kundvagn och tar sig sedan i ansiktet. Dom går nära folk. Dom orkar inte längre.

Nej, förlåt, men dårar som du är livsfarliga. Ja till hårdare restriktioner och en mycket mer utökad testning. Nej till nedstängning.

Enligt Tegnell finns det ingen anledning att genomföra några restriktioner när vi inte har någon spridning. Nu när vi har spridning finns det enligt dig ingen anledning att genomföra några åtgärder, eftersom det är för sent. Ni två representerar verkligen gräddan av intelligens. Samtidigt förklarar den kombon, varför vi nu närmast är ohämmad smittspridning över hela landet, tom på sjukhusen.
Citera
2020-10-30, 10:38
Medlem
arbetets avatar
Lägesrapport från Uppsala. CIVA är fullt med COVID19-patienter:

Mats Eriksson (Docent i Anestesi & Intensivvård)
@uppsalamats
Centrala Intensivvårdsavdelningen är fullbelagd av patienter med covid 19.
Medelålder: 62,4 år.

Ta det försiktigt på vägarna i helgen.
https://twitter.com/uppsalamats/status/1322103247079952384?s=20
Citera
2020-10-30, 10:39
Avslutad
Idag är det 2 färre på sjukhus i Västra Götaland varav 1 mindre på IVA (7 totalt idag) jämfört med i onsdags.

Även om det har ökat senaste veckorna så är det tydligt att det inte alls är samma utveckling som i våras där det exploderade från dag till dag. Nu är det 2 steg fram och 1 steg bakåt vilket är mycket mer överkomligt.

Intressant att antalet på IVA i VG idag är detsamma som det var 25/8 eller 15/9 t ex.
Senast redigerad av trazke 2020-10-30 kl. 10:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in