2020-10-30, 07:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om immuniteten inte varade mer än två månader skulle vi se betyligt fler återsmittade än vi gör nu.

Nu säger jag ju inte att immuniteten är borta efter två månader. Det jag säger är att Belgarna definitivt inte hinner tappa sin immunitet på två månader. Stor skillnad..

Sen om man med låg smittspridning får en utbredd immunitet över lång tid är en annan fråga där vi inte har bra data ännu.
Citera
2020-10-30, 07:30
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Luftfuktigheten inne faller drastiskt när temperaturen ute går ner. O nu vet vi att lägre luftfuktighet inne ökar spridningen ordentligt. Våra slemhinnor funkar bäst vid 50% RH.

Beror helt på var man befinner sig och vilka temperaturer det handlar om. Här i Spanien är det ofta runt 100% luftfuktighet under vinternätter och fukten tar sig in i husen eftersom de inte är speciellt välisolerade.
Citera
2020-10-30, 07:30
Medlem
Obligatorisk mask för franska skolelever 6+.

The French Prime Minister announced on Thursday the face mask rules for school pupils would be tightened meaning children aged six and over would now have to wear them.

https://www.thelocal.fr/20201029/france-to-make-face-masks-obligatory-for-all-pupils-aged-6-and-up

Har kollat vad japanska Uniqlo har att erbjuda i maskvägen. De har tvättbara masker i olika storlekar, även barnmasker, för 149 kr. Tänkte beställa några eftersom det verkar vara nödvändigt här i Stockholm. Någon som har erfarenhet av Uniqlos masker?

https://www.uniqlo.com/se/en/content/airism-face-mask.html
Citera
2020-10-30, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du tar upp intressanta aspekter och du har rätt. Samhället är sårbart. Folk i allmänhet har alldeles för dålig beredskap. Jag har också för dålig beredskap. I början av pandemin panikhandlade jag förnödenheter. Jag köpte rågade kundvagnar med saker på ICA Maxi. Jag åkte flera gånger om dagen och handlade. Jag köpte vattendunkar, gasolflaskor, t-sprit extra kök. Funderade på om jag skulle köpt elverk, men har inte gjort det. Om elen eller vattnet skulle gå, skulle jag få problem inom någon/några veckor. Det är inte okej. De flesta skulle få problem efter 48 timmar. Det är den bistra sanningen.

Skulle det bli krig, eller vi skulle bli utsatt för en riktig allvarlig störning skulle det bli problem tämligen snart. Speciellt i en storstad.

Alla borde ha beredskap att kunna klara sig i 1 år på matvaror man har hemma. Man borde ha reservkraftverk, kamin, mediciner, skyddsutrustning, kort och gott allt man kan tänkas behöva för att överleva 1 år utan att besöka butiker eller vara beroende av elnät och vattenledningsnät. Är säkert inte ens 1% av befolkningen som når upp till det.

Jag är inte ute efter att peka finger åt någon. Hoppas på att vi kan hjälpas åt. Man undrar hur vi skulle klara oss om det blir krig. Nästan all vår mat vi äter importeras ju exempelvis. Säg att gränserna skulle stängas helt. Vad fan skulle vi kunna leva på då? Därför är det så viktigt att varje medborgare har ett förråd.
Det hjälper ju inte när ett helt sjukhus står utan vatten- och elförsörjning... Dina exempel innebär att man kastar alla sjuka och äldre åt en säker död.

En läkare på sjukhus vill du väl knappast ska sitta hemma ett år för att isolera sig från smittan?
Citera
2020-10-30, 07:33
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Mera dåliga nyheter:

S:t Göran i Sth (dom som tar in folk från Järva/Tensta/Rinkeby) har nu okontrollerad smittspridning i sina lokaler av Covid-19. Det här gick det rykten om redan i måndags, att nu DN tar upp detta idaq fredag pekar på att dom inte fått kontroll på problemet, alltså inte läge att sätta foten där i annat ärende på ett bra tag...!

https://www.dn.se/sthlm/smittspridning-av-covid-19-pa-st-gorans-sjukhus/
Okontrollerad verkar vara din egen fantasi, ser ingen grund för det i artikeln som talar om att "Det finns smittspridning", "Vi har sjuka medarbetare, några i covid", "Just nu finns cirka 20 inskrivna covidpatienter."
Låter som du vill förstora upp det, varför?
Citera
2020-10-30, 07:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Mera mulet i oktober. Solceller brukar ge 2-3 gånger mera över mars månad.
OK, tänkte inte på vädret. Luftfuktigheten skiljer väl också, men riktigt hur den inverkar vet jag inte. Torr luft sägs främja viruset eftersom aerosoldropparna då blir mindre och håller sig svävande längre. I början av pandemin pratades om en ideal temperatur och luftfuktighet som antogs bidra till spridningen, men senare utveckling har kanske visat att det inte stämmer.
Citera
2020-10-30, 07:40
Medlem
Madagascars avatar
Region Örebro rapporterar idag 184 nya smittade. Nytt dagshögsta.

(Förra fredagen rapporterade de 85. Och igår 113.)

Örebro förstärker alltså sin plats som mest smittsamma region. Men de ingår inte i gruppen om 5 regioner med förstärkta rekommendationer. Konstigt... som mycket annat är i svensk pandemirespons.

Källa:
Region Örebro och Platz.
Citera
2020-10-30, 07:45
Medlem
arbetets avatar
The Lancet sammanfattar vad vi vet om smittspridning:

COVID-19 transmission—up in the air

The Lancet Respiratory Medicine
Published:October 29, 2020
/.../Respiratory viruses are transmitted in three main ways. First, contact transmission, where someone comes into direct contact with an infected person or touches a surface that has been contaminated. Second, through droplet transmission of both large and small respiratory droplets that contain the virus, which would occur when near an infected person. Third, through airborne transmission of smaller droplets and particles that are suspended in the air over longer distances and time than droplet transmission.
/.../
During the initial stages of the pandemic there was concern about surface transmission. However, latest research suggests that this is unlikely to be a major route of transmission as although SARS-CoV-2 can persist for days on inanimate surfaces, attempts to culture the virus from these surfaces were unsuccessful.
/.../
Initially it was thought that airborne transmission of SARS-CoV-2 was unlikely, but growing evidence has highlighted that infective microdroplets are small enough to remain suspended in the air and expose individuals at distances beyond 2 m from an infected person. This knowledge is also corroborated by investigation of spread of cases between people who were not in direct or indirect contact, suggesting that airborne transmission was the most likely route.
/.../
Public health guidance now needs to advise people how to navigate risk in indoor settings and wearing facemasks is becoming mandatory in many countries for travelling on public transport, indoor shopping, and gatherings. Facemasks and shields offer protection from larger droplets but their effectiveness against airborne transmission is less certain. Advice on spending time indoors should also focus on improved ventilation and avoiding crowded spaces.
/.../
It is crucial that we embrace new research and do not rely on recommendations based on old data so that clearer and more effective infection control guidance can be provided in the face of pandemic fatigue.
https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30514-2/fulltext
Citera
2020-10-30, 07:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det hjälper ju inte när ett helt sjukhus står utan vatten- och elförsörjning... Dina exempel innebär att man kastar alla sjuka och äldre åt en säker död.

En läkare på sjukhus vill du väl knappast ska sitta hemma ett år för att isolera sig från smittan?

De flesta sjukhus har reservkraft. I alla fall alla storsjukhus. Vatten vet jag inte, men nog finns viss beredskap även där. Vårdpersonal är i allra högsta grad samhällsbärande. Jag säger munskydd på!
Citera
2020-10-30, 07:49
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det motsvarar IFR på 0.28% i UK.

Det är väl ungefär vad man kan förvänta sig.

Nej, det där stämmer inte. Ser man på antal rapporerade dödsfall senaste sju dagarna i UK (1608). Går tillbaka och kollar rapporterade fall tre och fyra veckor innan så ser man att dödsfrekvensen ligger mellan 1,8% (tre veckor) och 2,8% (fyra veckor) av rapporterade fall.

Mellan 16-25 oktober snittar man 20000fall om dagen. 20/96 = ca 21%.

0,21 x 1,8 = 0,38
0,21 x 2,8 = 0,59.

Då hamnar man mellan 0,38 och 0,59%. Dock har andelen positiva prov ökat ganska kraftigt i UK de senaste veckorna så det är troligt att man upptäckte mer än 21% av fallen tre-fyra veckor tillbaka. Jag skulle säga att den verkliga siffran är lite högre och man ligger nånstans mellan 0,45 och 0,65.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2020-10-30 kl. 07:54.
Citera
2020-10-30, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om immuniteten inte varade mer än två månader skulle vi se betyligt fler återsmittade än vi gör nu.

Du har ingen aning om hur många som återsmittas eftersom man måste ha testat sig både första och andra gången för att veta. Alla undersökningar verkar vara överens om att ca hälften har förlorat sin immunitet efter 3-4 månader.
Citera
2020-10-30, 07:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Region Örebro rapporterar idag 184 nya smittade. Nytt dagshögsta.

(Förra fredagen rapporterade de 85. Och igår 113.)

Örebro förstärker alltså sin plats som mest smittsamma region. Men de ingår inte i gruppen om 5 regioner med förstärkta rekommendationer. Konstigt... som mycket annat är i svensk pandemirespons.

Källa:
Region Örebro och Platz.

Det är bortkastat att köra med regionala rekommenationer när man har allmän smittspridning i hela landet. Regionala rekommendetaioner hade kanske fungerat för tre veckor sen när den allmänna spridningen inte var så stor, nu krävs nationella insatser. Tegnell verkar inte begripa att det tar fart på allvar nu.

Allting kommer tre-fyra veckor för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in