2020-10-30, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Oops, se upp! Fallhöjden blir hög när du inte är påläst.

Varsågod, lite aktuell information från vårt grannland Danmark.

Bland annat får nu max 10 personer samlas i stället för 50, som det var tidigare.

– Från måndag och fyra veckor framåt rekommenderas man inte träffa mer än tio personer utöver den egna familjen och kollegerna på arbetsplatsen eller i utbildningen. Vi vet att det är en åtgärd som kommer att drabba hårt, sa Mette Frederiksen under pressträffen i fredags.

Det infördes även förbud mot alkoholförsäljning efter klockan 22 och krav på munskydd i alla offentliga sammanhang, även inomhus.

Snälla, försök inte domdera.
Läs på istället.

Det gäller inte evenemang med fasta sittplatser. Ex fotboll
Ändringen för ”folksamlingar” gäller begravningar, dop osv.

Har du någon annan info, så delge gärna den.
Akta dig så du inte slår dig i fallet.
Citera
2020-10-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jaha, hur länge är man immun?
Det vet ju ingen, ännu. Viruset har ju funnits mindre än ett år. Einstein
Citera
2020-10-30, 08:47
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den studien finns inte online, gratis men här är en liknande studie från 2008. Fem år efter utbrottet av SARS-CoV.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2683413/

Det står bara att 50 % hade T-cellsförsvar och det står inte hur länge det varade.
Citera
Medlem
Citat:
Den studien finns inte online, gratis men här är en liknande studie från 2008. Fem år efter utbrottet av SARS-CoV.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2683413/
Du bör ge namnet på studien som du refererar till, även om det är inte fritt tillträde att läsa den.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, senfärdighet kännetecknar den svenska responsen. Det är ju för att Tegnell inte är intresserad av att pressa ner smittan.

Nationellt har smittan ökat kontinuerligt vecka för vecka sedan vecka 36 så man har haft god tid på sig.
Vecka 36 rapporterades 1184 nya fall.
Förra veckan (43) 7406 nya fall.
Och innevarande vecka (44) som inte är färdigrapporterad än, 10587 nya fall.

(covidstatistik.se)

Dvs på 8 veckor har smittspridningen ökat nationellt med faktor 10. Så vilka nationella åtgärder/rekommendationer har man vidtagit under dessa veckor? Jo, de har varit omvända! Man har återupptagit fysisk undervisning på gymnasium och högskolor, släppt på besöksförbud på äldreboenden, tagit bort särskilda rekommendationer för 70+ samt höjt evenemangsgränsen från 50 till 300. Jag kan inte komma på någon nationell åtgärd/rekommendation under hösten som syftat till att minska smittspridningen. Har jag missat någon!?

Igår kom det lite nya luddiga saker som att man helst inte ska strosa runt i köpcentrum utan enbart i matbutiker och apotek. Likaså rekar att ta bort inomhusträningar för personer över 15 år, men bara rekommendationer. Alla gym osv håller väl öppet. Skolor som troligen är högst drivande i spridningen finns det inte en tanke på att stänga. Varför åtminstone inte gå över till frivillig distansundervisning för de som kan? Kunde man tunna ut elevantalet med 50% skulle det bli glesare i lokalerna med mindre smittöverföring. Distansundervisning skulle Skolverket med hjälp av skickliga pedagoger kunna få ett centralt uppdrag att hålla i. De hade hela sommaren på sig att förbereda. Alla visste att det skulle bli en andra våg. Läroplan är central. Undervisningsfilmer kan laddas upp på hemsida. Material kan tillhandahållas digitalt. Många som jobbar hemma har gott om tid att hjälpa sina barn. Många kan lära sig mer än vad de hade gjort i skolan. Elever som ändå väljer skolan får även de bättre stöd på det viset. Den här dogmen att det måste vara lika för alla måste vi komma ifrån. Vi har alla olika förutsättningar genom hela livet. Vi bör göra det bästa utifrån det. Ligger en elev 2 år före alla andra i matematik, men har jättesvårt för engelska ska kanske krutet styras om och det fungerar ju jättebra på distans. Bara göra diagnos-test som start och arbeta vidare utifrån det. Skickliga pedagoger tycker det är kul att arbeta som lärare och se barn växa kunskapsmässigt, men jag tror generellt att vi måste komma bort från katederundervisningen. Den hör förra århundradet till.
Citera
2020-10-30, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du bör ge namnet på studien som du refererar till, även om det är inte fritt tillträda att läsa den.
OK jag ska leta på datorn. Kan ta litet tid . . .
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Det vet ju ingen, ännu. Viruset har ju funnits mindre än ett år. Einstein

Bra att du erkänner det äntligen 'experten'.
Tycker synd om dina patienter.
Citera
Medlem
Citat:
Det står bara att 50 % hade T-cellsförsvar och det står inte hur länge det varade.
Ja det hade ju varat i fem år i alla fall.

EDIT: Sedan hade ju 90 procent kvarvarande, neutraliserande antikroppar, 2008.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-10-30 kl. 08:53.
Citera
2020-10-30, 08:50
Medlem
Citat:
Bra att du erkänner det äntligen 'experten'.
Tycker synd om dina patienter.
Jag har aldrig påstått att jag vet hur länge den vara. Bara att den varar längre än den tid man kan detektera antikroppar.

Mina patienter är mycket nöjda med mig. f.ö.
Citera
2020-10-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Bättre du lägger ner dina vilda fantasier om hur en lockdown ser ut.

Herregud din lågpanna. Det var fantasierna om att en lockdown kunde utrota viruset som jag drev med. Självklart måste en massa människor jobba och därför kommer viruset inte försvinna med en lockdown.
Citera
2020-10-30, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Igår kom det lite nya luddiga saker som att man helst inte ska strosa runt i köpcentrum utan enbart i matbutiker och apotek. Likaså rekar att ta bort inomhusträningar för personer över 15 år, men bara rekommendationer. Alla gym osv håller väl öppet. Skolor som troligen är högst drivande i spridningen finns det inte en tanke på att stänga. Varför åtminstone inte gå över till frivillig distansundervisning för de som kan? Kunde man tunna ut elevantalet med 50% skulle det bli glesare i lokalerna med mindre smittöverföring. Distansundervisning skulle Skolverket med hjälp av skickliga pedagoger kunna få ett centralt uppdrag att hålla i. De hade hela sommaren på sig att förbereda. Alla visste att det skulle bli en andra våg. Läroplan är central. Undervisningsfilmer kan laddas upp på hemsida. Material kan tillhandahållas digitalt. Många som jobbar hemma har gott om tid att hjälpa sina barn. Många kan lära sig mer än vad de hade gjort i skolan. Elever som ändå väljer skolan får även de bättre stöd på det viset. Den här dogmen att det måste vara lika för alla måste vi komma ifrån. Vi har alla olika förutsättningar genom hela livet. Vi bör göra det bästa utifrån det. Ligger en elev 2 år före alla andra i matematik, men har jättesvårt för engelska ska kanske krutet styras om och det fungerar ju jättebra på distans. Bara göra diagnos-test som start och arbeta vidare utifrån det. Skickliga pedagoger tycker det är kul att arbeta som lärare och se barn växa kunskapsmässigt, men jag tror generellt att vi måste komma bort från katederundervisningen. Den hör förra århundradet till.
Hjärndöda och suboptimala restriktioner såsom att stänga förskola/grundskola till en kostnad av 2-3 miljarder per dag, för att ev. rädda gammelfarfar på ålderdomshemmet från att öppna pärleporten??? Nej tack.
Senast redigerad av jerka11 2020-10-30 kl. 09:29.
Citera
2020-10-30, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du bör ge namnet på studien som du refererar till, även om det är inte fritt tillträde att läsa den.
Här är en artikel som tar upp T-minnesceller mot SARS. Jag vill minnas att det var samma författare till den artikel jag läste för länge sedan.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264410X16002589
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in