2020-10-30, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lean09
Testa nedan verktyg.

https://statistik.uhr.se/
Det var ju en bra och rolig länk

Men jag frågade om högskoleprovet. Den besvarade mer på hur många som söker. Inte svar till min fråga om hur mycket poäng ifrån högskoleprovet bör man minst ha för att ha behörighet för att komma in på programmet.

Men din länk fick mig att undra: Är det p.g.a corona som många börjar söka sig in till program och kurser?

Om det är alltid över tusen personer som söker, så är det ju alltid omöjligt att komma in?
Citera
2020-10-30, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Det var ju en bra och rolig länk

Men jag frågade om högskoleprovet. Den besvarade mer på hur många som söker. Inte svar till min fråga om hur mycket poäng ifrån högskoleprovet bör man minst ha för att ha behörighet för att komma in på programmet.

Men din länk fick mig att undra: Är det p.g.a corona som många börjar söka sig in till program och kurser?

Om det är alltid över tusen personer som söker, så är det ju alltid omöjligt att komma in?
Klicka vidare på Urval 1 / 2 så ser du vilken antagningspoäng som har behövts.
Citera
2020-10-30, 09:11
Medlem
Någon som har nån aning om hur normeringen kommer att bli? Finns det någon möjlighet att den blir högre än vanligt nu när det endast är förstagångskrivare?
Citera
2020-10-30, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninian
Klicka vidare på Urval 1 / 2 så ser du vilken antagningspoäng som har behövts.
Tack!

HT2020 Program Socionomprogrammet ORU-39003 BF 4.0
HT2020 Program Socionomprogrammet ORU-39003 BI 18.66
HT2020 Program Socionomprogrammet ORU-39003 BII 18.00
HT2020 Program Socionomprogrammet ORU-39003 HP 0.80

Jag sökte på min hemstads Universitet. Om det ser ut såhär, så måste det betyda att den skolan har flera socionomprogram/avdelningar och inte bara ett enda.

Jag blir förvirrad för på vissa står det 4.0 vilket är en hög poäng, tror jag. Och 18.66. Jag trodde man kunde max få 2.00 i högskolepoäng? Det stod ''Antagningspoäng, betyder det inte hur mycket poäng de fick på högskoleprovet?

Varför varierar det så oerhört olika? Vissa behövde tydligen bara 0.80 för att komma in medan andra 18.66?
Citera
2020-10-30, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninian
Någon som har nån aning om hur normeringen kommer att bli? Finns det någon möjlighet att den blir högre än vanligt nu när det endast är förstagångskrivare?
Förmodligen. Var väl dessutom bara 25 000 som skrev provet?
Normeringen kommer bli fuckad denna och nästa termin. Kommer vara hur många som helst som inte fått skriva på ett år.
Citera
2020-10-30, 09:27
Medlem
Citat:
Tack!

HT2020 Program Socionomprogrammet ORU-39003 BF 4.0
HT2020 Program Socionomprogrammet ORU-39003 BI 18.66
HT2020 Program Socionomprogrammet ORU-39003 BII 18.00
HT2020 Program Socionomprogrammet ORU-39003 HP 0.80

Jag sökte på min hemstads Universitet. Om det ser ut såhär, så måste det betyda att den skolan har flera socionomprogram/avdelningar och inte bara ett enda.

Jag blir förvirrad för på vissa står det 4.0 vilket är en hög poäng, tror jag. Och 18.66. Jag trodde man kunde max få 2.00 i högskolepoäng? Det stod ''Antagningspoäng, betyder det inte hur mycket poäng de fick på högskoleprovet?

Varför varierar det så oerhört olika? Vissa behövde tydligen bara 0.80 för att komma in medan andra 18.66?
Olika urvalsgrupper. Betyg, betyg med komplettering, högskoleprovsresultat och folkhögskolebetyg/omdöme.
Citera
2020-10-30, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Olika urvalsgrupper. Betyg, betyg med komplettering, högskoleprovsresultat och folkhögskolebetyg/omdöme.
Jaha, så det var inte specifik högskoleprovspoäng.
Citera
2020-10-30, 09:42
Medlem
Citat:
Jaha, så det var inte specifik högskoleprovspoäng.
Nu kanske jag missförstår dig. Men du konkurrerar i olika urvalsgrupper. Om du har betyg från gymnasiet, kompletterat dessa betyg och dessutom skrivit högskoleprovet så konkurrerar du i tre urvalsgrupper. Vilket bara gynnar dig då det är ett högt söktryck, speciellt under pandemin.
Citera
2020-10-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Nu kanske jag missförstår dig. Men du konkurrerar i olika urvalsgrupper. Om du har betyg från gymnasiet, kompletterat dessa betyg och dessutom skrivit högskoleprovet så konkurrerar du i tre urvalsgrupper. Vilket bara gynnar dig då det är ett högt söktryck, speciellt under pandemin.
Ok!

Min första fråga var vilken är minimum poängen på just högskoleprovets poäng för att komma in på socionomprogrammet

Jag blir glad att du säger att det är högtryck just nu p.g.a pandemin. Jag vart så nedslagen när jag såg hur många antal sökande som existerade.
Citera
2020-10-30, 10:50
Medlem
Citat:
Ok!

Min första fråga var vilken är minimum poängen på just högskoleprovets poäng för att komma in på socionomprogrammet

Jag blir glad att du säger att det är högtryck just nu p.g.a pandemin. Jag vart så nedslagen när jag såg hur många antal sökande som existerade.
Jag läste ditt inlägg om antagningspoäng, och om du fått informationen från andra urvalet så är exempelvis 0.8 hp det lägsta som krävdes för att komma in efter att andra urvalet publicerats.

Sen kan du fortfarande komma in med lägre poäng än så.
Om en person som kom in med 0.8 bestämmer sig för att hoppa av, och du erbjuds platsen även fast du ex. har 0.75, så kommer ingen kunna söka fram denna informationen. Det är bara du, och de som har hand om antagningsproceduren, som kommer veta detta. Men det är många olika faktorer som ska spela in, men det händer rätt ofta ändå.

Just det programmet och det lärosätet verkar ändå inte ha någon större konkurrens. Om det är många som söker men sista personen som kommer in hade 0.8 i hp (spelar ingen roll vilket urval), så ska det inte vara några bekymmer. Det var ju dessutom från hösten 2020 du publicerade informationen från.
Citera
2020-10-30, 12:23
Medlem
Ni med koll, vad tror ni man kan förvänta sig för slutpoäng om man fick ca 120-130 råpoäng? Med tanke på att det enbart är förstagångsskrivare lär normeringen skeva lite antar jag, så det kanske är svårt o svara på?
🤔
Citera
2020-11-01, 01:35
Medlem
Orden har verkligen blivit sjukt lätta jämfört med tidigare. Gjorde ett DN-quiz och det var ju helt vardagliga ord som "bojkotta". Inte ett enda svårt ord. De anpassar sig väl till att gymnasieelevernas nivå som verkar vara sjukt låg...
Senast redigerad av TigerKid2 2020-11-01 kl. 01:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in