Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Ifall man anser att samerna är äldre eller lika gamla som svensken och därför ska ha särskilda privilegier än svenskar, varför tycker man då inte att svenskar ska ha särskilda privilegier gentemot immigrerade släkten?
T.ex. ska inte svensken ha särskilda privilegier då som inte invandrare ska få ha? Jag tycker den här linjen att tänka verkar riktigt konstig, därför om man erkänner att samer har en rätt på grund av deras status som urbefolkning, bör även svenskarna ha det som urbefolkning? Resultatet blir antingen som det är idag att man har dubbelmoral kring ärendet och anser att samer ska ha särskilda privilegier pga. att de är minoritet och för att de är urbefolkning, medan svensken förvisso är urbefolkning men är inte i minoritet? Om det skulle ändras och man genom en folkräkning kom fram till att den rena svensken faktiskt var i minoritet i sitt eget land, skulle man då ändra sig och tycka att svenskar ändå ska ha särskilda privilegier eller stå fast vid att det är en sak som är exklusivt för samerna?
Nu är jag varken helsvensk, same eller rör mig bland samer så vad mig beträffar är det väl egentligen egal hur det ser ut med det men jag tycker liksom hela den här tankekurvan inte riktigt går ihop på ett sätt som inte tjuter dubbelmoral.
Jag tycker att det blir lite märkligt att hänga upp det kring privilegier överlag, man kommer väl alltid behöva sätta sig in i de enskilda frågorna för att kunna fatta beslut om huruvida sådana kan tänkas vara aktuella.
Om samerna har brukat landområden i norr såpass länge att de kan ha varit där före svenskarna känner jag personligen att det vore på sin plats att de har utrymme att värna sin kultur där.
Beroende på hur historien ser ut vänder jag mig eventuellt mot att ens kalla detta för ett privilegium.
Jag kan mycket väl vara både för och emot att svenskar ska ha olika privilegier eller rättigheter gentemot folk som kommit hit senare, har du något i åtanke?
Svenskarna styr ju över sitt nuvarande område, inklusive samernas historiska områden med valsedelns hjälp. Vi har väl makten att rösta fram de privilegier vi vill ha? Eller opinionsbilda, eller ta till vapen, etc.