2020-10-30, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FEARANDLOATH1NG
Självklart ska Samerna ha mer rättigheter, de är för helvete ursprungsbefolkning här i Norden (Sverige, Sameland) och dem ska bevaras på bästa möjliga sätt.

Jag förstår verkligen inte hur man kan störa sig på detta? snacka om att vara korkad och hatisk.
Samma skit i USA där indianerna blir rövknullade även fast det är deras eget land.
Men, detta är inte deras land, de är tattare från ryska slätter!
Citera
2020-10-30, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gliderposoder
Men, detta är inte deras land, de är tattare från ryska slätter!
Vems land är det här ens? hur vet du att dina förfäder usprunglingen kommer från Sverige/Norden?
Fakta kvarstår att Samerna har levt här i Norden i flera tusen år, så självklart ska dem ha speciella rättigheter till mark osv uppe i Norrland. Hur fan kan man ens störa sig på det och speciellt när det finns så mycket ödemark där uppe så det skulle få plats med flera miljoner människor där utan problem.

Jävla pajas fasoner och det är sånna som dig som gör så att man nästan hoppas på att muslimerna tar över Sverige.
Citera
2020-10-30, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Nja va, de är odugliga, giriga och priviligierade.
Nej du odugliga kan ingen påstå att de är, de Praktiskt duktiga inom det mesta.
Citera
2020-10-30, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Fiskar gör man väl var man vill överallt.
Aldrig betalat för det.
Alltså, om du är så okunnig att du tror man får fiska överallt så ska du fan hålla käften i en så här viktig fråga. Gå och läs på lite i ämnet först.
Citera
2020-10-30, 07:19
Medlem
90taletskronas avatar
Ifall man anser att samerna är äldre eller lika gamla som svensken och därför ska ha särskilda privilegier än svenskar, varför tycker man då inte att svenskar ska ha särskilda privilegier gentemot immigrerade släkten?

T.ex. ska inte svensken ha särskilda privilegier då som inte invandrare ska få ha? Jag tycker den här linjen att tänka verkar riktigt konstig, därför om man erkänner att samer har en rätt på grund av deras status som urbefolkning, bör även svenskarna ha det som urbefolkning? Resultatet blir antingen som det är idag att man har dubbelmoral kring ärendet och anser att samer ska ha särskilda privilegier pga. att de är minoritet och för att de är urbefolkning, medan svensken förvisso är urbefolkning men är inte i minoritet? Om det skulle ändras och man genom en folkräkning kom fram till att den rena svensken faktiskt var i minoritet i sitt eget land, skulle man då ändra sig och tycka att svenskar ändå ska ha särskilda privilegier eller stå fast vid att det är en sak som är exklusivt för samerna?

Nu är jag varken helsvensk, same eller rör mig bland samer så vad mig beträffar är det väl egentligen egal hur det ser ut med det men jag tycker liksom hela den här tankekurvan inte riktigt går ihop på ett sätt som inte tjuter dubbelmoral.
Citera
2020-10-30, 07:35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Fiskar gör man väl var man vill överallt.
Aldrig betalat för det.

De är jävligt aggressiva mot dom som de tror fiskat i "deras" sjöar. Dessa invällare har ingen rätt till vårt land. Duger det inte att var svenskar kan de flytta tillbaks till övre Volga i norra Ryssland
Citera
2020-10-30, 08:08
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Ifall man anser att samerna är äldre eller lika gamla som svensken och därför ska ha särskilda privilegier än svenskar, varför tycker man då inte att svenskar ska ha särskilda privilegier gentemot immigrerade släkten?

T.ex. ska inte svensken ha särskilda privilegier då som inte invandrare ska få ha? Jag tycker den här linjen att tänka verkar riktigt konstig, därför om man erkänner att samer har en rätt på grund av deras status som urbefolkning, bör även svenskarna ha det som urbefolkning? Resultatet blir antingen som det är idag att man har dubbelmoral kring ärendet och anser att samer ska ha särskilda privilegier pga. att de är minoritet och för att de är urbefolkning, medan svensken förvisso är urbefolkning men är inte i minoritet? Om det skulle ändras och man genom en folkräkning kom fram till att den rena svensken faktiskt var i minoritet i sitt eget land, skulle man då ändra sig och tycka att svenskar ändå ska ha särskilda privilegier eller stå fast vid att det är en sak som är exklusivt för samerna?

Nu är jag varken helsvensk, same eller rör mig bland samer så vad mig beträffar är det väl egentligen egal hur det ser ut med det men jag tycker liksom hela den här tankekurvan inte riktigt går ihop på ett sätt som inte tjuter dubbelmoral.

Jag tycker att det blir lite märkligt att hänga upp det kring privilegier överlag, man kommer väl alltid behöva sätta sig in i de enskilda frågorna för att kunna fatta beslut om huruvida sådana kan tänkas vara aktuella.

Om samerna har brukat landområden i norr såpass länge att de kan ha varit där före svenskarna känner jag personligen att det vore på sin plats att de har utrymme att värna sin kultur där.

Beroende på hur historien ser ut vänder jag mig eventuellt mot att ens kalla detta för ett privilegium.

Jag kan mycket väl vara både för och emot att svenskar ska ha olika privilegier eller rättigheter gentemot folk som kommit hit senare, har du något i åtanke?

Svenskarna styr ju över sitt nuvarande område, inklusive samernas historiska områden med valsedelns hjälp. Vi har väl makten att rösta fram de privilegier vi vill ha? Eller opinionsbilda, eller ta till vapen, etc.
Citera
2020-10-30, 08:20
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Hellre 70000 samer än en enda muslim.
Handhjärta på det. Hellre 700 samer än en vänsterpartist.
Citera
2020-10-30, 08:23
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Jag tycker att det blir lite märkligt att hänga upp det kring privilegier överlag, man kommer väl alltid behöva sätta sig in i de enskilda frågorna för att kunna fatta beslut om huruvida sådana kan tänkas vara aktuella.

Om samerna har brukat landområden i norr såpass länge att de kan ha varit där före svenskarna känner jag personligen att det vore på sin plats att de har utrymme att värna sin kultur där.

Beroende på hur historien ser ut vänder jag mig eventuellt mot att ens kalla detta för ett privilegium.

Jag kan mycket väl vara både för och emot att svenskar ska ha olika privilegier eller rättigheter gentemot folk som kommit hit senare, har du något i åtanke?
Det är inte alls märkligt att hänga upp sig över privilegier eftersom vårt samhälle ska vara grundat kring koncept som att ingen människa är mer värd än någon annan. Då måste det måste väl finnas något underliggande resonemang för att man ska ge särskilda privilegier för samer?

I ett jämlikt samhälle måste minoriteter konkurrera under samma förutsättningar som majoriteten. Det är bara ifall man kan resonera att jämlikheten mellan minoriteten och majoriteten har hamnat ur balans som man bör ingripa då.

Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Svenskarna styr ju över sitt nuvarande område, inklusive samernas historiska områden med valsedelns hjälp. Vi har väl makten att rösta fram de privilegier vi vill ha? Eller opinionsbilda, eller ta till vapen, etc.
Egentligen har man inte det. Sverige är förbundet till EU, FN och sin egen grundlag tyvärr så svensken har inte vilka möjligheter som helst att rösta fram vad som helst godtyckligt.
Citera
2020-10-30, 08:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FEARANDLOATH1NG
Självklart ska Samerna ha mer rättigheter, de är för helvete ursprungsbefolkning här i Norden (Sverige, Sameland) och dem ska bevaras på bästa möjliga sätt.

Jag förstår verkligen inte hur man kan störa sig på detta? snacka om att vara korkad och hatisk.
Samma skit i USA där indianerna blir rövknullade även fast det är deras eget land.

Men åter igen. Det är bevisat att de inte var här först! De är alltså ingen ursprungsbefolkning. Därav att indianerna nobbade dom för tom de insåg att det var båg.

Klart man ska störa sig på detta om det gäller att de just redan har mer rättigheter och nu alltså ska få ännu fler rättigheter. Det handlar ju om rättigheter som ger dom kosing och är lönsamt. Till nackdel för svenskar där det alltså finns bevis för var före samerna. Man har t.ex gjort DNA-tester i Norrland där vanliga norrlänningar har genetiska bevis som sammankopplar dom med de äldsta arkeologiska fynden man har. Tusentals år före de äldsta samiska.
Citera
2020-10-30, 09:47
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Samer hör hemma i Norden. Till skillnad från andra. Vad är problemet?
Problemet är att samerna redan har en massa jävla makt i Västerbotten och Norrbotten. Mark som dom äger enbart för att dom är samer, rätt till fiske och jakt enbart för att dom är samer, rätt till att flytta sina renar ut till kusten vars fan dom vill, rätt att orsaka över 1000 bilolyckor per år på grund av renar.
Citera
2020-10-30, 10:29
Bannlyst
Det finns svenskar som har förfäder som kom hit långt före samerna. Varför har inte dessa särrättigheter och räknas inte som ursprungsbefolkning?
Det beror helt enkelt på att samerna är en lätt identifierbar etnisk grupp till skillnad mot svenskar i övrigt, nåt annat skäl finns inte.
Ta t.ex. rennäringen, endast samer har enligt lag rätt att bedriva renskötsel. Detta av ”hävd”. Detta är ju ren och skär diskriminering mot övriga svenskar.
Sen är ju rennäringen olönsam och svenska skattebetalare får pumpa in miljoner i stöd varje år. Vilken annan grupp i samhället kan bedriva en olönsam verksamhet och hänvisa till någon luddig ”av hävd”?
Lägg ner den olönsamma och ålderdomliga rennäringen, samerna får väl som alla andra skaffa sej riktiga jobb. Rennäringen ser jag som en ren hobbyverksamhet och inget riktigt jobb. Renarna sköter sej själva för det mesta och det är väl endast en gång om året under ett par veckor som samerna ”jobbar” när de samlar ihop renarna för märkning och slakt.
Kollar man på då samiska nyheterna Oddasat så är det i stort sett gnäll varje gång, de är emot allt som stör deras bekväma tillvaro, inga vindkraftverk eftersom det stör renarna, alltid dessa jävla renar.
Samerna är väl nöjda först när de har 1/3 del av Sverige i besittning.
Det säger sej självt att samerna inte var här först, efter senaste istiden när istäcket började drar sej tillbaka så befolkades landet södra delar först. Läste en gång om att när södra Sverige blev isfritt så hade norra Sverige fortfarande ett 2 km tjockt istäcke och naturligtvis bodde ingen där då.
Ursprungsbefolkning som begrepp är en FN-konstruktion som Sverige har accepterat, alltså ren skrivbordsprodukt och har inget med faktiska förhållanden att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in