2020-10-29, 23:58
Medlem
Inte helt on topic men jag finner det intressant att försök till renskötsel även har utförts i Stockholm: https://www.paradiset-hanveden.se/images/Historia/samel-Sax2012.pdf
Citera
2020-10-30, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Tackar och bockar för din sammanfattning! Av den att döma tycker jag att det finns fog att försvara de stärkta rättigheterna som tråden avhandlar.

Jag ska fortsätta läsa på i frågan, den är spännande.

Finns dock ING samer kvar. Alla är minst 90% svenskar. Och alla tjejer med sameblod knullar runt med svenskar och finnar. Samernas agerande liknar mest de ashkenaziska rasistiska makt judarna. Som tror sig ha rätt att begå etnisk rensning på palestinier. Det kan omöjligt finnas mer än ett par tusen äkta samer. Har ju själv knullat flera norrländska tjejer som haft e samisk pappa och norrländsk mamma. Vem fan känner en riktig same. Det är bara ren taktik av FN att använda som utpressning och psykologisk terror mot det svenska folket. Det var dom som knåpade ihop den här idén om urfolk. Som har absolut noll med ett ursprungsfolk att göra. Ändå så har man lyckats med att få majoriteten av svenskarna att se samerna som Sveriges ursprungsbefolkningen. Börje salming var väl same. Åtminstånde halv. Hans dotter är dock 90% svensk. Då inte han heller skaffade en avkomma med en varken same eller en halv same. En riktig same bör ha en mängd asiatiskt dna. Och de har ingen av dom här offentliga samerna. Då får vi snacka kåta samer som lurar i buskarna någonstans i skogen. Men inte ens dom liknar någonting annat än nidbilden av en svennebananer. Samerna är så pass få att de hade krävts årets inavel för att hålla folkgruppen vid liv. Men inget snack om den samiska inaveln från våra antivita politiker. Hade de handlat om svenskar så skulle vi inte få höra annat än hur inavlade och äckliga vi är. Utan mena-massinvandring så riskerar svenskarna gå under på grund av inavel. Ungefär så brukar det låta.
Senast redigerad av Perlmutter 2020-10-30 kl. 00:08.
Citera
2020-10-30, 00:17
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
I ett mångkulturellt samhälle skall vi alla vara jämlika, därför måste alla särrättigheter bort. Annars blir det överkulturer kontra underkulturer.

Hear hear.

Rasse-samerna får helt enkelt inte ha några särrättigheter alls, gäller även musslor, judar och alla andra grupper med särrättigheter, minoritetsspråkstramset ska bort också.

Nu har vi en prostitutions-situation här där det är illegalt för folk att köpa men du får sälja.
Antingen får alla köpa och sälja eller så får ingen köpa eller sälja, samma sak med rennäringar och annat, antingen får alla eller så får ingen. Välj.

Tror samerna är så jävla dåliga på renhållning att norrlänningarna lätt skulle konkurrera ut de om de inte hade dessa särrättigheter, dessutom hade de fått svårt att mata sina djur om de inte hade tillåtelse att äta på alla andras ägor.
Citera
2020-10-30, 00:29
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Hellre 70000 samer än en enda muslim.
Nja va, de är odugliga, giriga och priviligierade.
Citera
2020-10-30, 00:30
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GTFO-Foreigner
Hear hear.

Rasse-samerna får helt enkelt inte ha några särrättigheter alls, gäller även musslor, judar och alla andra grupper med särrättigheter, minoritetsspråkstramset ska bort också.

Nu har vi en prostitutions-situation här där det är illegalt för folk att köpa men du får sälja.
Antingen får alla köpa och sälja eller så får ingen köpa eller sälja, samma sak med rennäringar och annat, antingen får alla eller så får ingen. Välj.

Tror samerna är så jävla dåliga på renhållning att norrlänningarna lätt skulle konkurrera ut de om de inte hade dessa särrättigheter, dessutom hade de fått svårt att mata sina djur om de inte hade tillåtelse att äta på alla andras ägor.
Zigenare med lagstadgade rättigheter som de missbrukar.
Citera
2020-10-30, 00:33
Medlem
Finns mycket att läsa men man får väl söka på rätt ord och så.

Här har du en artikel till
https://popularhistoria.se/vetenskap/arkeologi/nya-fynd-skriver-om-norrlands-forntid

"Tornedalen när detta område i själva verket varit befolkat i 6 000–7 000 år. " Dvs innan samerna (2000-3000år), sen var ju inte markägande och befolkningstäthet på samma sätt då. Man samexisterade antar jag under några tusen år.

Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Tackar och bockar för din sammanfattning! Av den att döma tycker jag att det finns fog att försvara de stärkta rättigheterna som tråden avhandlar.

Jag ska fortsätta läsa på i frågan, den är spännande.
Citera
2020-10-30, 00:34
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej jag tycker absolut inte du är dum. Verkar vara en smart en. Detta med 1800-tal kommer från min källa samt det faktum att många samer har ryska namn. Det tillsammans med det här sjuka. Det finns inga bevis för att samerna var först för samer är naturfolk och lämnar inga bevis. Det är sjukt! Det jag invänder mot för att de alltså ska få extra rättigheter.
Inte kom samerna från Ryssland på 1800-talet inte. I minst 3000 år har samerna befolkat de nordliga delarna av Skandinavien och växt fram till att bli en egen etnicitet.

Förövrigt är samerna ett vitt folkslag som arbetar hårt och har överlevt under sjukt hårda förhållanden. Det är inget skräpfolk som zigenarna som du försöker framställa dem som. Svenskar och samer kan leva i harmoni med varandra. Utvidgade rättigheter som tråden handlar om ställer jag mig osäker till, men visst är de hemmahörande i norra Skandinavien, det är deras naturliga hemvist.
Citera
2020-10-30, 00:38
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så nu ska de få ännu mer rättigheter. Detta folk som är de mest rasistiska som finns. Det är blodprov som gäller för att du ska kunna kalla dig same och få rösta i deras val. De är inte heller någon ursprungsbefolkning i Sverige. De flesta kom från Ryssland på 1800-talet. Hur länge ska detta vansinne fortgå?

Tack för ditt inlägg.
En av mina käpphästar , verkligen.
Du har så rätt de har inte varit här länge och inte först heller.
Sjukt att ge dom jakträtten.
Finns nog bara de Finska zigenarna som står i paritet med Samerna.
Sedan finns de ju aldrig renkött att köpa till vettiga priser heller.
Falska inavlade myglare i mina ögon.
Citera
2020-10-30, 01:13
Medlem
Men herregud när ska dessa snönegrer sluta gnälla och anklaga svenskar för allt? Om en ren springer bort så är det svenskens fel. Om en mongoloid lapp fryser ihjäl på fjället så är det svenskens fel. Om shamanen i kåtan får psykos när han bonkar på lädertrumman så är det svenskens fel.

De är verkligen lika gnälliga och oförskämda som muslimer.
Citera
2020-10-30, 02:31
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyis
Samerna skall självklart få bättre rättigheter och Sverige har verkligen varit dålig på det där. Samerna är ursprungsbefolkningen i Sverige. En majoritet ska alltid förtrycka minoriteten, vare sig denne är same, jude, kurd, apa, babian. Sverige börjar efterlikna Turkiet och USA.

Ursprungsbefolkning? Det beror väl på var man sätter startlinjen.
Citera
2020-10-30, 03:31
Medlem
Samer hör hemma i Norden. Till skillnad från andra. Vad är problemet?
Citera
2020-10-30, 04:24
Medlem
Självklart ska Samerna ha mer rättigheter, de är för helvete ursprungsbefolkning här i Norden (Sverige, Sameland) och dem ska bevaras på bästa möjliga sätt.

Jag förstår verkligen inte hur man kan störa sig på detta? snacka om att vara korkad och hatisk.
Samma skit i USA där indianerna blir rövknullade även fast det är deras eget land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in