2020-10-30, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så nu ska de få ännu mer rättigheter. Detta folk som är de mest rasistiska som finns. Det är blodprov som gäller för att du ska kunna kalla dig same och få rösta i deras val. De är inte heller någon ursprungsbefolkning i Sverige. De flesta kom från Ryssland på 1800-talet. Hur länge ska detta vansinne fortgå?
Vem påstår att samer är ursprungsbefolkning?
Citera
2020-10-30, 10:48
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Det finns svenskar som har förfäder som kom hit långt före samerna. Varför har inte dessa särrättigheter och räknas inte som ursprungsbefolkning?
Det beror helt enkelt på att samerna är en lätt identifierbar etnisk grupp till skillnad mot svenskar i övrigt, nåt annat skäl finns inte.

Fast är de egentligen det?
Finns många svenskar i Norrland som har mycket sameblod men aldrig ens funderat på att kalla sig same. Samtidigt är de flesta samer så oerhört uppblandade med svenskar och andra nordbor att de knappast är en etnisk grupp, snarare kulturell.
Citera
2020-10-30, 11:15
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Det är inte alls märkligt att hänga upp sig över privilegier eftersom vårt samhälle ska vara grundat kring koncept som att ingen människa är mer värd än någon annan. Då måste det måste väl finnas något underliggande resonemang för att man ska ge särskilda privilegier för samer?

I ett jämlikt samhälle måste minoriteter konkurrera under samma förutsättningar som majoriteten. Det är bara ifall man kan resonera att jämlikheten mellan minoriteten och majoriteten har hamnat ur balans som man bör ingripa då.

Egentligen har man inte det. Sverige är förbundet till EU, FN och sin egen grundlag tyvärr så svensken har inte vilka möjligheter som helst att rösta fram vad som helst godtyckligt.

Jag formulerade mig otydligt, jag menade privilegier överlag, generellt, i allmänhet, motsatsen till specifika privilegier som exempelvis rätten för samer att sköta renar på vissa sätt.

Och naturligtvis kan inte ett litet land som Sverige bete sig hur som helst, men visst finns stor förändringspotential i frågan om hur många invandrare som ska tas emot, osv.

Jag vidhåller att det hade varit lättare att diskutera detta utifrån olika konkreta exempel på privilegier snarare än privilegier överlag.
Citera
2020-10-30, 11:36
Medlem
Vi har för mycket daltande med samer. Visst skall dom ha rättigheter att fiska och jaga på marker dom använt sen urminnes tid.

Men däremot borde man förbjuda dem att driva/arbeta med ren med motorfordon. Bilar, fyrhjulingar, skotrar och helikoptrar.

*Alla renar som inte är inom inhägnad borde alla få rätt att skjuta.
* Bidrag och stöd borde avskaffas.

Vill dom vara samer så skall dom arbeta som man gjorde som same på 1800 talet.
Citera
2020-10-30, 11:44
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Ta t.ex. rennäringen, endast samer har enligt lag rätt att bedriva renskötsel. Detta av ”hävd”. Detta är ju ren och skär diskriminering mot övriga svenskar.

Inte ALLA samer har rätt att bedriva renskötsel.
För att få ha renar måste du vara medlem i en sameby. Bara 10 % av våra samer är
medlemmar i sameby och har rätt att bedriva renskötsel.
Citera
2020-10-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
De har ju redan ett helt gäng särrättigheter som är baserat enbart på raslig grund vilket kräver att du är rasligt och etnisk same för att tillgå? renjakt och renskötsel till exempel - är olagligt om du inte är född med samiskt blod, likaså att (som sagt) få rösta i sametinget kräver också raslig utredning a la 30-talet för att tillåtas. Som etnisk svensk icke-same är du enligt lag diskriminerad från dessa förmåner.

Vad mer är det de vill ha? Exakt på vilket sätt är dessa giriga fjällzigenare diskriminerade?

Förvisso absolut, men det är lite av grader i helvetet - eller skall vi säga tattare som tattare

Tycker svenskar borde ha liknande rättigheter jfr de senaste 400 årens invandrare. Rösträtt endast för svenskättlingar från godkända svenska släkter. Rätt till jakt och fiske på statlig mark. Allemansrätten förbehållen svenskar enbart. Kulturstöd endast till svenska intressen. Kan samerna så kan vi.
Citera
2020-10-30, 12:16
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Tycker svenskar borde ha liknande rättigheter jfr de senaste 400 årens invandrare. Rösträtt endast för svenskättlingar från godkända svenska släkter. Rätt till jakt och fiske på statlig mark. Allemansrätten förbehållen svenskar enbart. Kulturstöd endast till svenska intressen. Kan samerna så kan vi.

Så du tror dessa godkända svenska släkter aldrig beblandat sig med samer?
Citera
2020-10-30, 12:40
Medlem
Citat:
Samerna är väl nöjda först när de har 1/3 del av Sverige i besittning.
Samerna kontrollerar redan 1/3 del av Sverige.

Det är tydligt både när det kommer rovdjurspolitik (vargen) samt utbyggnaden av vindkraft.

Vad jag vet får även renägande samer verka fritt i nationalparker samt naturreservat, vilket gjorde att jag skrev på en protestlista mot skapandet av Sveriges största nationalpark. Jag äger mark och hus i Lappland, men kommer snart inte ens kunna åka dit utan helikopter om samerna får igenom sina förslag.

Fiskestugan på andra sidan sjön ligger redan i farosonen, då min farfar inte valde att bygga en ny stuga på sin egna mark. Detta då kravet från samebyn för bygglov var att få nycklar till stugan för fri användning.
Citera
2020-10-30, 12:45
Medlem
LFCYNWAs avatar
Oväntat att Lapparna ska få fler rättigheter.....

Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Jag tycker att det blir lite märkligt att hänga upp det kring privilegier överlag, man kommer väl alltid behöva sätta sig in i de enskilda frågorna för att kunna fatta beslut om huruvida sådana kan tänkas vara aktuella.

Om samerna har brukat landområden i norr såpass länge att de kan ha varit där före svenskarna känner jag personligen att det vore på sin plats att de har utrymme att värna sin kultur där.

Beroende på hur historien ser ut vänder jag mig eventuellt mot att ens kalla detta för ett privilegium.

Jag kan mycket väl vara både för och emot att svenskar ska ha olika privilegier eller rättigheter gentemot folk som kommit hit senare, har du något i åtanke?

Svenskarna styr ju över sitt nuvarande område, inklusive samernas historiska områden med valsedelns hjälp. Vi har väl makten att rösta fram de privilegier vi vill ha? Eller opinionsbilda, eller ta till vapen, etc.

Det låter bra. Då tycker jag även att "ursprungssvenskar" ska få ett eget ting där bara svenskar får rösta. Var man drar gränsen för vilka som är "ursprungssvenskar" går att diskutera. Vi borde även klubba igenom vissa yrken där "ursprungssvenskar" har rätten att bedriva dessa enligt Sveriges grundlag. Du hör ju själv hur det låter, det blir helt bisarrt.

Citat:
Många är samer, men inte alla. Däremot är det samerna som har rätt att bedriva renskötsel i Sverige enligt Sveriges grundlag (SFS 2011:109). Anledningen är att det är en urgammal näring, i Norden intimt förknippad med samerna.

Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo

Vad har det med saken att göra? det står klart och tydligt de senaste 400 årens invandrare. Vad jag vet har Lapparna varit här i mer än 400 år.
Citera
2020-10-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo

Visst har det men det hindrar inte samerna att utesluta svenskar från sametinget. Kan samerna så kan vi.
Citera
2020-10-30, 13:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Betyder detta att samernar interna motsättningar upphör nu?
Citera
2020-10-30, 13:47
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Det låter bra. Då tycker jag även att "ursprungssvenskar" ska få ett eget ting där bara svenskar får rösta. Var man drar gränsen för vilka som är "ursprungssvenskar" går att diskutera. Vi borde även klubba igenom vissa yrken där "ursprungssvenskar" har rätten att bedriva dessa enligt Sveriges grundlag. Du hör ju själv hur det låter, det blir helt bisarrt.

Jag förstår inte varför du citerar mig när du klarar dig så här bra på egen hand.

Men om du tröttnar på halmgubbar är det bara att invända mot något som jag faktiskt skrivit istället för att vara så ambitiös att du själv kör även mina repliker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in