2020-10-30, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Endast 2% som jobbar hemifrån? Har jag faktiskt svårt att tro på. På min arbetsplats jobbar vi hemifrån åtminstone 50% av tiden.
Och smittan inte bara ökar, den rusar.

Nej, det visar skillnaden, inte absoluta tal, jämfört med referensnivån, i Sverige.

Det är alltså betydligt färre som jobbar hemma nu jämfört med i våras.

Shopping/besök i affärer verkar också ha ökat till normal nivå igen.

Men färre åker kollektivt. Men vänta bara tills det blir regn och rusk och snö.
Citera
2020-10-30, 00:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ska bli intressant att se när folk vågar skriva att det är snart över ? Innan års slutet ?

Viruset sprids inte längre som klustersmitta. Nu liknar spridningen mer den vi ser vid influensorna, som sköljer likt en våg genom populationen.

Fortsätter det såhär så kan det värsta vara över på tre månader, men då kommer inte vården att hinna med.

I annat fall får vi vänta tills våren.
Senast redigerad av LeeVan 2020-10-30 kl. 00:09.
Citera
2020-10-30, 00:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Är det i början man är smittsam eller?
Precis innan ( någon dag eller två)man får symptom och några dagar efter, säg en vecka för att vara på den säkra sidan.
Citera
2020-10-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vet inte hur långsamt det sjönk. Vi utökade ju testningen hela våren, så i de siffrorna har vi ju inget att hämta.
Jag tror det sjönk ganska snabbt i våras, men från extrema nivåer

Nej, utifrån bekräftade fall i våras går inte att säga något. Men ser man på dödsfallen, så får man väl säga att de minskade långsamt närmast konstant från mitten av april till början av juli, då de började minska snabbt.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jo, men det var över 500 drabbade äldreboenden i maj. Hur många är det nu?
Jag vet inte men jag tycker att man läser om några var och varannan dag nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Intressant. Det är därför det sprids så mycket därför folk sprider skiten fast de är friska, innan de blir sjuka.
Det har varit känt länge. Det är därför det är så viktigt med smittspårning och att alla nära kontakter ska vara i karantän två veckor. Att stanna hemma när man är sjuk hjälper bara delvis.
Citera
2020-10-30, 00:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har svårt att få ihop det med så många nya smittotillfällen annars. Hade vi haft partiell immunitet så skulle vi inte se en i princip exponentiell ökning.
Precis så tänker jag också, annars förstår jag det inte.
Citera
2020-10-30, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Jag håller med dig. Jag kan köpa att en eller två sömniga journalister missat att Europeiska kommissionens ordförande uppmanar alla européer att bära munskydd. Men att hela gänget som representerar svenska journalistkåren vid FHMs PK missat detta är osannolikt. Något väldigt mysko som pågår här. Obehagligt.

Men allvarligt, det handlar bara om att journalisterna är jävligt usla. Är det något vi lärt oss under Covid 19 är att de svenska journalisterna suger. Om du tror att det är "något väldigt mysko som pågår", amen hallå. Svenska journalister har visat oss hur jävla dåliga de är, inget annat.
Citera
2020-10-30, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Precis så tänker jag också, annars förstår jag det inte.
Det är andra grupper som smittas nu, jämfört med i våras.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Jag skulle tro att smittspridningen just nu motsvarar v11-v12 i våras. Det innebär, om vi har ett liknande förlopp, att vi borde peaka om 2-3 veckor i antal smittade och en vecka eller två efter det i antal döda. Nu har vi ju lite andra förutsättningar med smittspårning, lägre IVA-dödlighet, lägre smittspridning på SÄBO och en del immunitet så peaken borde inte alls slå lika hårt. Dödligheten blir nog flera gånger lägre.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vid en immun patient maximalt någon tmma (virusstammen hinner inte tillväxa).

Icke immuna eliminerar virus på cirka tio dagar och det är då lymfocyter som tar död på viruset, Tc-celler närmare bestämt. (För att förekomma diskussioner om mindre viktiga immunceller vil jag näma att NK-celler kan ha en marginell betydelse.)

Det skulle vara intressant att få veta exakt tid det tar för ett virus som kommer in via luftvägarna att ta sig in i en cell och börja reproducera sig. Ska kolla runt om jag hittar några studier på det. Har du någon länk till sådana studier?

Jag kan tänka mig att viruset hinner ta sig in i några celler vid ett angrepp och att man då kan få någon form av reaktion, trötthet exempelvis innan immunförsvaret går igång (om man är immun)
Citera
2020-10-30, 00:16
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nej, utifrån bekräftade fall i våras går inte att säga något. Men ser man på dödsfallen, så får man väl säga att de minskade långsamt närmast konstant från mitten av april till början av juli, då de började minska snabbt.
Ganska jämnt hela vägen:
https://covidstatistik.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in