2020-10-29, 23:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror att det beror på att det var betydligt färre smittade än vad man tror. Det bådar dessutom väldigt illa för flockimmunitetsargumentet. Ett fåtal kan smitta som fan, kanske beror det på sociala kontaktmönster, jag vet inte? Denna hösten/vintern lär ge oss svar i frågan.
Det tror jag också, betydligt färre smittade än vad man tror.
Citera
2020-10-29, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tyvärr kommer smittan nu in på fler och fler äldreboenden.

Jo, men det var över 500 drabbade äldreboenden i maj. Hur många är det nu?
Citera
2020-10-29, 23:55
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Är det i början man är smittsam eller?
Japp, två dagar före symptom och några dagar efter är man som mest smittsam.
Citera
2020-10-29, 23:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Antalet smittade var som störst under juni. Under april och maj var antalet smittade på en lägre nivå och konstant.
Nu är antalet smittade betydligt högre än i april och maj.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Jag har ingen bra förklaring, men kanske är det att gymnasieskolorna inte undervisar på distans.
Samtidigt är antalet smittade så mycket högre så jag har svårt att tro att det är förklaringen.

Jag tror vi lite till mans slarvar med de enkla reglerna, håll avstånd, träffa inte andra, tvätta händerna, etc, etc.

Det verkar som att vi vill ha en total nedstängning!

Det slarvas så in i helvete. Har märkt att jag själv slarvar, ska försöka skärpa till mig. Det jag ser i min omgivning är, fester, ullaredsresor, "ska bara hem till kompisen och fika", osv osv. Min mor släppte in grannen häromdagen för hon hade "tv-problem", i en pandemi?
Citera
2020-10-29, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jämfört med i Mars/April så är det business as usual.

Förra veckan -2% under normalnivån på arbetsplatser, mot -30% i Mars/April.

https://www.google.com/covid19/mobility/

Och som sagt, alla skolor är öppna.

Att smittan ökar just nu är ingen överraskning.

Det är vi flera som förutspått här i tråden sedan lång tid tillbaka.

Endast 2% som jobbar hemifrån? Har jag faktiskt svårt att tro på. På min arbetsplats jobbar vi hemifrån åtminstone 50% av tiden.
Och smittan inte bara ökar, den rusar.
Citera
2020-10-29, 23:56
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Japp, två dagar före symptom och några dagar efter är man som mest smittsam.
Intressant. Det är därför det sprids så mycket därför folk sprider skiten fast de är friska, innan de blir sjuka.
Citera
2020-10-29, 23:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det tror jag också, betydligt färre smittade än vad man tror.

Jag har svårt att få ihop det med så många nya smittotillfällen annars. Hade vi haft partiell immunitet så skulle vi inte se en i princip exponentiell ökning.
Citera
2020-10-29, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, intressant fråga.

Jag vet inte heller men jag är intresserad av hur mycket beteendet har ändrats från i våras tills nu i höst. T ex hade det varit intressant att se hur mycket Stockholms tunnelbana nyttjades de aktuella veckorna. Jag tror det skulle visa på att folk rörde på sig mycket mer i september än i april.

Definitivt mer, det tror jag också. Men inte som skulle motivera denna ökning.
Citera
2020-10-29, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Är det i början man är smittsam eller?

Typ så här. Dygn 0 Blir smittad. Dygn 0-4 Inga symptom, ej positiv på PCR-prov, ej smittsam. Dygn 5, presymptomatiskt smittsam, positiv på PCR-prov, ej symptom. Dygn 6-10, symptom, positiv på PCR-prov. Dygn 11-16, ej smittsam, positiv på PCR-prov, Dygn 17-, ej positiv på PCR-prov, ej smittsam.
Citera
2020-10-30, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ok men för att komma upp i 1,5 miljoner smittade i landet måste R ha legat klart över 1,under en lång tid.

Visst, du kan ha rätt där. Talar i så fall för en riktigt hög dödlighet i början, och mer än 0,4% totalt sett under hela pandemin. Och det talar än mer för ett muterat virus, för dödligheten nu är definitivt inte över 0,4%.
Citera
2020-10-30, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är möjligt. Men det lär också tas om hand av immunförsvaret om det fungerar som det ska. Vet du hur fort det går när man utsätts för smitta av en känd patogen? Dvs hur lång tid behöver immunförsvaret för att mobilisera?
Vid en immun patient maximalt någon tmma (virusstammen hinner inte tillväxa).

Icke immuna eliminerar virus på cirka tio dagar och det är då lymfocyter som tar död på viruset, Tc-celler närmare bestämt. (För att förekomma diskussioner om mindre viktiga immunceller vil jag näma att NK-celler kan ha en marginell betydelse.)
Senast redigerad av NurseRatched 2020-10-30 kl. 00:05.
Citera
2020-10-30, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det ospecifika immunsystemet. Corona-virus är som bekant mycket känsliga för interferoner, men det visste du säkert redan som har "20 hp i Infektion"...

Och har man då brist på nödvändigt IFN av någon anledning kan det bli tokigt.

Källa vill du väl ha också förstås..

https://science.sciencemag.org/content/370/6515/eabd4585

Och för de som inte har 20 hp:

https://www.lakemedelsvarlden.se/immunologisk-orsak-till-svar-covid-19-upptackt/
Jsg var nog en av de första i tråden att nämna det ospecifika immunsystemet, i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in