2020-10-29, 23:31
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tyvärr är det troligtvis bara sjukhusen som släpar efter med den administrativa biten och det kommer att hoppa uppåt inom kort. Flera regioner bland annat Stockholm uppdaterar bara registren två gånger i veckan. Inskrivningarna ökar och fallen ökar, det finns inget som talar för att IVA inte skulle öka.
Jaha, var får du det ifrån? Det kommer in siffror på inlagda och nyinlagda varje dag från region Stockholm. Är det nån hacker i farten?
Citera
2020-10-29, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Antalet smittade var som störst under juni. Under april och maj var antalet smittade på en lägre nivå och konstant.
Nu är antalet smittade betydligt högre än i april och maj.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Jag har ingen bra förklaring, men kanske är det att gymnasieskolorna inte undervisar på distans.
Samtidigt är antalet smittade så mycket högre så jag har svårt att tro att det är förklaringen.

Jag tror vi lite till mans slarvar med de enkla reglerna, håll avstånd, träffa inte andra, tvätta händerna, etc, etc.

Det verkar som att vi vill ha en total nedstängning!

Antalet ja, men det beror ju på att vi testar många gånger fler nu.

Andelen positiva ligger väl fortfarande inte på mer än lite drygt 5%.

När det var som värst i April låg andelen positiva på nästan 20%.
Citera
2020-10-29, 23:32
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vet inte hur långsamt det sjönk. Vi utökade ju testningen hela våren, så i de siffrorna har vi ju inget att hämta.
Jag tror det sjönk ganska snabbt i våras, men från extrema nivåer
Om det skulle vara så att d-vitamin spelar en större roll än vad som framkommit så skulle det ju även stämma med en varm och solig tidig vår, iaf här i Göteborg. Och en grå och regnig höst. Så folk tog sig nog ut i solen rätt snabbt i våras, medan de suttit och kurat ganska länge vid det här laget. Tror inte heller d-vitamin lagras särskilt länge så det behövs ju regelbundna exponeringar för solljus
Citera
2020-10-29, 23:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Antikroppar kan inte göra något åt celler som infekteratts. De är bara verksamma mot virus interstitiellt.

Det är andra celler som tar hand om virus i infekterade celler.

Du läste inte vad jag skrev va? Jag har inte skrivit någonstans om att celler infekterats. Läs om, läs rätt.
Citera
2020-10-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du läste inte vad jag skrev va? Jag har inte skrivit någonstans om att celler infekterats. Läs om, läs rätt.
Nej men har man covid-19 har man infekterade celler. Och vic versa har man inte infekterade celler har man inte covid-19, givetvis.
Citera
2020-10-29, 23:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Man bör också se till att man har tillräckligt mycket galla i kroppen för att bryta ned D-vitamin. Utan tillräckligt mycket galla kan kroppen inte bryta ned de fettlösliga vitaminerna som till exempel D-vitaminet. Om man har haft gallbesvär förut eller känner sig svullen höger om magen kan det vara bra att konsumera oxgalla som man kan köpa på nätet. Då kan man absorbera D-vitamin. Detta i sin tur kan minska risken att få allvarliga covidkomplikationer.

Det kan jag ingenting om, du får stå för expertisen där.
Citera
2020-10-29, 23:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Var har jag påstått att personal skulle vara på två ställen? Jag ställde en fråga bara, hur i helvete kan du få det till det?

Om man inte får tag på personal bör man överväga att sänka kraven på behörighet. Det råder definitivt ingen brist på människor i detta land och en halvkompetent vårdare är långt bättre än ingen alls. Jag har riktigt svårt att se varför man inte skulle kunna skala upp vårdapparaten om bara vilja finns.
Det är väldigt tveksamt om vi vill ha låtsasläkare, låtsassjuksköterskor, låtsasIVApersonal och låtsasundersköterskor i vården.

Vissa väldigt enkla uppgifter går att utföra med kort utbildning och man utbildade ju bla. kabinpersonal till vårdbiträden.
Citera
2020-10-29, 23:35
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Hmm stemmer det ikke at det har blitt innført restriksjoner i bl.a. Stockholm i dag? Avstå fra butiker m.m. Unngå å treffe andre utenfor hjemmet?

Med norske øyne virker det veldig strengt - og en god del strengere enn det vi har i Oslo, så det virker jo som at strategien er endret nå - heldigvis, så må jo folk også følge rekommendationene.
Vet ej vad de infört för restriktioner i Stockholm. Jag bor i Region Uppsala och vi har då inga speciella restriktioner mer än de vi alltid haft.
Citera
2020-10-29, 23:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej men har man covid-19 har man infekterade celler.

Det är möjligt. Men det lär också tas om hand av immunförsvaret om det fungerar som det ska. Vet du hur fort det går när man utsätts för smitta av en känd patogen? Dvs hur lång tid behöver immunförsvaret för att mobilisera?
Citera
2020-10-29, 23:37
Medlem
Citat:
Nu då? Vilka delar menar du?

Det ospecifika immunsystemet. Corona-virus är som bekant mycket känsliga för interferoner, men det visste du säkert redan som har "20 hp i Infektion"...

Och har man då brist på nödvändigt IFN av någon anledning kan det bli tokigt.

Källa vill du väl ha också förstås..

https://science.sciencemag.org/content/370/6515/eabd4585

Och för de som inte har 20 hp:

https://www.lakemedelsvarlden.se/immunologisk-orsak-till-svar-covid-19-upptackt/
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-10-29 kl. 23:43.
Citera
2020-10-29, 23:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vet ej vad de infört för restriktioner i Stockholm. Jag bor i Region Uppsala och vi har då inga speciella restriktioner mer än de vi alltid haft.
Jo, det tror jag ni har.

Allmänna råd i Uppsala län

Var och en som vistas i Uppsala län bör undvika att resa med kollektivtrafik eller andra allmänna färdmedel.

Var och en som vistas i Uppsala län bör, om möjligt, undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor med.

Alla verksamheter i Uppsala län uppmanas att vidta åtgärder så att var och en ska kunna följa de allmänna råden. För verksamheter kan det innebära att begränsa antalet besökare vid samma tidpunkt. Öppettiderna anpassas och verksamheten erbjuder digitala alternativ. 

Alla arbetsgivare i Uppsala län uppmanas att vidta åtgärder för att anställda ska kunna följa de allmänna råden. Det kan innebära att uppmana personalen att arbeta hemifrån, erbjuda utökade förutsättningar att arbeta hemifrån och skjuta upp tjänsteresor, konferenser och andra fysiska möten
Citera
2020-10-29, 23:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
70 % minskning vecka 15.

https://www.folkbladet.nu/2020-05-30/nu-okar-resorna-med-tag-och-tunnelbana-igen
Bra.

70% mindre vecka 15 jämfört med året innan. Så 30% av normalt resande. Jag trodde det var mindre.

Och hur mycket kan det ha varit september? Absolut inte 100% av normalt resande. Det har ju ökat successivt. Kanske mellan 60 och 80%.

Det blir ganska stor skillnad i rörlighet mellan vår och höst men jag vet inte om det är tillräckligt för att ge svaret på Jenlovs fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in