2020-10-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sannolikheten för det är nog stor. Om du är immun så kommer ditt immunförsvar omedelbart när det utsätts för viruset att spruta ut antikroppar som gör att viruset inte kan tränga in i cellen. Viruset är ju dock kvar men inaktiverat ända tills att immunförsvaret städat bort det. Kletet i ansiktet kan nog smitta mormor och morfar om du direkt efter går in och kramar dem (fomites).
Nej. Antikroppar kan inte göra något åt celler som infekteratts. De är bara verksamma mot virus interstitiellt.

Det är andra celler som tar hand om virus i infekterade celler.
Citera
2020-10-29, 23:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vi vet inte hur många som smittades, det är korrekt. Men dödsfallen toppade i mitten av april, från att du blir smittad till att du dör tar det i regel som allra minst två veckor. Detta tyder på att antalet nysmittade toppade i slutet av mars, för att sedan sakta minska. Vad jag inte får ihop är, om viruset är lika smittsamt, hur kan smittan sakta avta i slutet av mars, när immuniteten är i princip noll, och nästan fördubblas på en vecka i oktober, när det garanterat finns någon immunitet. Och samma tendens i massor av länder. Ändrat beteende kan inte förklara en så stor skillnad.
Ja, intressant fråga.

Jag vet inte heller men jag är intresserad av hur mycket beteendet har ändrats från i våras tills nu i höst. T ex hade det varit intressant att se hur mycket Stockholms tunnelbana nyttjades de aktuella veckorna. Jag tror det skulle visa på att folk rörde på sig mycket mer i september än i april.
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ok, men ta Belgien eller UK då? Det blir samma resultat.

En belgare eller en engelsman kan väl inte ha D-vitaminbrist den 29 september, om höstdagjämning var 22 september?

Då har man haft avsevärt längre dagar än Spanien i ett halvår, och kortare dagar i bara en vecka. Det handlar om några minuter skillnad.

Ptja, det beror väl på hur länge de tvingats sitta i husarrest...🙄
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
.

Dessvärre så kan jag inte tyda punktskrift...

Citera
2020-10-29, 23:25
Medlem
Citat:
Faller och faller, det beror väl på hur många som hann smittas i mars. Sedan sjönk det ju bara långsamt fram till slutet av juni, så det är en ganska lång period när många hunnit smittas.
Ok men för att komma upp i 1,5 miljoner smittade i landet måste R ha legat klart över 1,under en lång tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Kollade produktionen på våra, mycket mer i mars än oktober. Då har visserligen oktober varit väldigt grå men väldigt fint i mars. Förra året var det dock ganska lika produktion under mars och oktober, så det kan nog slå litenolika. Men i just det här fallet är det ju årets siffror som är intressanta.

Ok, då är jag med!
Självklart är det årets siffror som är intressanta.
Hur solen brukar lysa lär ju viruset inte bry sig om ifall det nu påverkas av detta.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Har du rört dig ute i samhället senaste veckorna? Det mesta tuffar på precis som vanligt igen, vilket det inte gjorde i mars/april. Men öppna skolor är nog den största faktorn som bidrar till ökad smittspridning.

Att FHM ser ut som fågelholkar när smittspridningen nu ökar igen är nästan underhållande men samtidigt visar det ju hur bottenlöst inkompetenta de är.

"Vi måste vara proaktiva."
Antalet smittade var som störst under juni. Under april och maj var antalet smittade på en lägre nivå och konstant.
Nu är antalet smittade betydligt högre än i april och maj.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Jag har ingen bra förklaring, men kanske är det att gymnasieskolorna inte undervisar på distans.
Samtidigt är antalet smittade så mycket högre så jag har svårt att tro att det är förklaringen.

Jag tror vi lite till mans slarvar med de enkla reglerna, håll avstånd, träffa inte andra, tvätta händerna, etc, etc.

Det verkar som att vi vill ha en total nedstängning!
Citera
2020-10-29, 23:26
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur kan man inte se det sjuka i det här agerandet? Man måste ju vara blind. September korrelerar även väldigt väl med när D-vitaminnivåerna faller som en sten. Tänk om det hade varit så enkelt som att FHM i augusti hade gått ut med den enkla rekommendationen, "Öka era D-vitaminintag NU!" om det nu är så att det finns ett samband?

Man bör också se till att man har tillräckligt mycket galla i kroppen för att bryta ned D-vitamin. Utan tillräckligt mycket galla kan kroppen inte bryta ned de fettlösliga vitaminerna som till exempel D-vitaminet. Om man har haft gallbesvär förut eller känner sig svullen höger om magen kan det vara bra att konsumera oxgalla som man kan köpa på nätet. Då kan man absorbera D-vitamin. Detta i sin tur kan minska risken att få allvarliga covidkomplikationer.
Citera
2020-10-29, 23:28
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, intressant fråga.

Jag vet inte heller men jag är intresserad av hur mycket beteendet har ändrats från i våras tills nu i höst. T ex hade det varit intressant att se hur mycket Stockholms tunnelbana nyttjades de aktuella veckorna. Jag tror det skulle visa på att folk rörde på sig mycket mer i september än i april.

Det dröjde ju ändå rätt länge innan restriktionerna infördes. Även om folk slappnat av väl mycket nu så är det ju ändå betydligt mindre rörelse på stan under inledningen av den här vågen än inledningen av den första
Citera
2020-10-29, 23:28
Medlem
Citat:
Faller och faller, det beror väl på hur många som hann smittas i mars. Sedan sjönk det ju bara långsamt fram till slutet av juni, så det är en ganska lång period när många hunnit smittas.

Vet inte hur långsamt det sjönk. Vi utökade ju testningen hela våren, så i de siffrorna har vi ju inget att hämta.
Jag tror det sjönk ganska snabbt i våras, men från extrema nivåer
Citera
2020-10-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det gör varken från eller till för Corona-virus. Andra delar av immun-systemet är av lätt insedda skäl viktigare för om man överlever den första Corona-infektionen eller inte.
Nu då? Vilka delar menar du?
Citera
2020-10-29, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, intressant fråga.

70 % minskning vecka 15.

https://www.folkbladet.nu/2020-05-30/nu-okar-resorna-med-tag-och-tunnelbana-igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in