2020-10-29, 21:11
Avslutad
Man kan träta, visst var samerna först i södra Lappland men de levde i samförstånd med andra nationaliteter. Ta t ex Hans Ersson, f ca 1657. Troligen ej same.Han grundade Sorsele och ättlingarna gifte sig med svenska och finska nybyggare samt de samer från t ex Umbyns och Grans samebyar som fanns i området sedan länge. De hade redan fått svenskklingande namn på 15-1600tal och vissa hade tilläggsnamn som djäkne. Vilket visade att man gått i skola o var läs o skrivkunnig.
De invandrande finnarna var s k svedjefinnar som fått en bit mark att leva av i väldigt karg miljö. Svenskarna kom i hög grad från Skellefteåhållet samt i viss mån från byar i Västerbotten,Västernorrland.Av de från Skellefteå var många släkt med Bureätten(äldste kände 1400tal). En person som kan nämnas är en av tre vandrare från Skellefteåhållet. Erich den enögde som grundade Norsjö ca 1470. Ättlingarna spred sig i södra Lappland även upp till Sorsele. Hursomhelst var samerna först i inlandet . Kusten befolkades i huvudsak av svenskar som sedan tog sig upp via älvarna till inlandet. Så jag tycker man kan göra en skillnad där. Inlandet, fjällen-samerna först. Kusten svenskarna. Men det berodde ju endast på att kusten inte var samernas naturliga habitat. Jag har själv min del av same och finskt blod. Med delvis anknytning enligt ovan. Men det finns ingen som skulle kunna gissa på att jag har sameblod.Var jätteblond i min ungdom(förmodligen finskt arv) gråblå icke sneda ögon. Väldigt ljus hy. Hursomhelst så tycker jag samer ska ha bra rättigheter. Inte minst då vi ger bort vårt land till andra som inte slitit här i generationer!
Senast redigerad av lone star 2020-10-29 kl. 21:17.
Citera
2020-10-29, 21:23
Medlem
Det är väl ganska vedertaget att det fanns ett vandringsfolk som kom österifrån (Japan har spekulerats) och följde inlandsisens tillbakagång, och fortsatte nästan varvet runt. Jämför nordamerikas "indianer". Samtidigt kom det andra från söder och det spekuleras om isen hängde kvar längre i mitten av sverige och på så sätt delade upp folkslagen. Den som satte första foten kan nog vara svårt att bestämma.

De vi idag kallar samer var ett jägarfolk fram till 1700-talet då de började ha renar som boskap, men följde vandringarna. Andra blev sjösamer, och några skogssamer eller bönder.

Förfördelning osv ger jag mig inte in på, men jag förstår deras missnöje då de genom alla tider blivit lovade saker som aldrig hållits av sveriges styrande, exempelvis odlingsgränsen. Löften som ändrats och fortsätter ändras till deras nackdel hela tiden och fortfarande. De fåtal jag pratat med vill mest ha klara besked som vad som ska gälla och få någon sorts löfte. Om eller i vilken utsträckning rennäringen ska vara statsfinansierad och särskilt omhuldad jämfört med övriga näringsgrenar har jag inte tillräcklig kunskap om.

Strategiskt tycker jag dock att de motarbetar varandra på många sätt, bl.a genom att dela upp de språkliga skillnaderna, tjafsa om interna regler och inte ha en gemensam front.

Jag har inga referenser till det jag skrivit då jag bara tagit det ur huvudet, så fel kan förekomma.
Citera
2020-10-29, 21:30
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
OK.
Läs på om Hamburgertiden efterföljande kulturer och som levde sida vid sida om inlandsisen och drog sig norrut i takt med att inlandsisen drog sig tillbaka.
Det är smått omöjligt att logiskt komma med ett trovärdigt argument till att ingen bosatt sig i norra delarna av Sverige, nästan ner mot mitten av Sverige, innan samerna kom norrifrån. Att samerna levt för sig själva i norra Sverige, eller att någon lapp bott i ett område där det för tillfället (eller ens någonsin) inte bott en svensk (i ett glesbefolkat land) är inte ett argument för någon slags äganderätt över stora landområden.

Tack för tipset, men kan det vara någon auto-correct som spökar nu? Jag får bara fram länkar om maträtten hamburgare när jag googlar och det blev man ju inte mindre hungrig av.

Ja, tyvärr verkar det svårt att avgöra frågan om vilka som var först, vilket jag tycker är synd för den fortsatta diskussionen.

Jag tycker frågan om äganderätt är spännande och inte särskilt lätt att avgöra, men jag frågar mig vad samerna skulle gjort annorlunda för att värna sin kultur och kommer inte på något, de verkar mest ha varit intresserade av att ta hand om sina renar och det hoppas jag att de kan fortsätta med om de vill, så länge det inte har för påtagliga konsekvenser för svenskarna.

Jag vill ju i förlängningen inte att andra kulturer (exempelvis radikala islamister) ska komma och förstöra för svenskarna, och då känns det hederligt att argumentera för att svenskarna inte ska förstöra för andra folk heller. Jag hoppas att man kan hitta kompromisser så att både samer och svenskar blir relativt nöjda.
Citera
2020-10-29, 21:47
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Tack för tipset, men kan det vara någon auto-correct som spökar nu? Jag får bara fram länkar om maträtten hamburgare när jag googlar och det blev man ju inte mindre hungrig av.

Ja, tyvärr verkar det svårt att avgöra frågan om vilka som var först, vilket jag tycker är synd för den fortsatta diskussionen.

Jag tycker frågan om äganderätt är spännande och inte särskilt lätt att avgöra, men jag frågar mig vad samerna skulle gjort annorlunda för att värna sin kultur och kommer inte på något, de verkar mest ha varit intresserade av att ta hand om sina renar och det hoppas jag att de kan fortsätta med om de vill, så länge det inte har för påtagliga konsekvenser för svenskarna.

Jag vill ju i förlängningen inte att andra kulturer (exempelvis radikala islamister) ska komma och förstöra för svenskarna, och då känns det hederligt att argumentera för att svenskarna inte ska förstöra för andra folk heller. Jag hoppas att man kan hitta kompromisser så att både samer och svenskar blir relativt nöjda.

Samma här nu när jag testade, verkar som du använder dig av DuckDuckGo. Finns på Wikipedia för lite grundlig läsning...
Nej, det är lätt att avgöra vilka som var först. Det var förfäderna till dagens svenskar.

Deras särrättigheter har naturligtvis stora konsekvenser för människor som bor i anslutning till "deras" land. Det finns exempel på människor som bott i generationer på samma plats, där man jagat och fiskat. Plötsligt får en byråkrat för sig att en sameby har rättigheterna till fisket i din lokala sjö och du måste be om, eller betala för, att fiska i "ditt" vatten.
Renarna är en annan lustig grej. Det är ett relativt modernt fenomen som inte alls har någon längre förankring i Sverige. Så när lapparna håller på däruppe och lallar med sina renar får det konsekvenser för skogsägare (skador), man tar bort skoterleder och det påverkar jakten osv.
Citera
2020-10-29, 21:57
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Samma här nu när jag testade, verkar som du använder dig av DuckDuckGo. Finns på Wikipedia för lite grundlig läsning...
Nej, det är lätt att avgöra vilka som var först. Det var förfäderna till dagens svenskar.

Deras särrättigheter har naturligtvis stora konsekvenser för människor som bor i anslutning till "deras" land. Det finns exempel på människor som bott i generationer på samma plats, där man jagat och fiskat. Plötsligt får en byråkrat för sig att en sameby har rättigheterna till fisket i din lokala sjö och du måste be om, eller betala för, att fiska i "ditt" vatten.
Renarna är en annan lustig grej. Det är ett relativt modernt fenomen som inte alls har någon längre förankring i Sverige. Så när lapparna håller på däruppe och lallar med sina renar får det konsekvenser för skogsägare (skador), man tar bort skoterleder och det påverkar jakten osv.

Har provat DuckDuckGo, Google och Wikipedia utan framgång nu. Och var kan jag läsa mer om att det var förfäderna till dagens svenskar som var först? Jag tar tacksamt emot länkar i den frågan! Om svenskarna var före samerna i de områdena där samerna bedriver sin renskötsel idag håller jag med om att de gott får rätta sig i ledet och inte ska ha några särskilda rättigheter.
Citera
2020-10-29, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så nu ska de få ännu mer rättigheter. Detta folk som är de mest rasistiska som finns. Det är blodprov som gäller för att du ska kunna kalla dig same och få rösta i deras val. De är inte heller någon ursprungsbefolkning i Sverige. De flesta kom från Ryssland på 1800-talet. Hur länge ska detta vansinne fortgå?

Vad bra att det sker och tråkigt att det måste komma påtryckningar utifrån. Dom flesta länder skövlar och stjäl från ursprungsbefolkningen. Vi är så illa tvingade och det är inte mer än rätt. Låt Samerna ha sina rättigheter i fred, och inkludera dom i frågor som rör dom. Vi störs väl fan inte av att dom har renskötsel och fiskar för sitt levebröd eller har ett sameting.
Citera
2020-10-29, 22:47
Medlem
Kan någon klargöra för mig vilka rättigheter jag, svensk, har som samer med svenska medborgarskap saknar?
Citera
2020-10-29, 22:49
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Har provat DuckDuckGo, Google och Wikipedia utan framgång nu. Och var kan jag läsa mer om att det var förfäderna till dagens svenskar som var först? Jag tar tacksamt emot länkar i den frågan! Om svenskarna var före samerna i de områdena där samerna bedriver sin renskötsel idag håller jag med om att de gott får rätta sig i ledet och inte ska ha några särskilda rättigheter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hamburgkulturen

Fastna inte vid detta, det är dom senare kulturerna som är mer intressanta egentligen.
Brommelkulturen t.ex kan du läsa om här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brommekulturen

Finns hur mycket som helst att läsa om du klickar runt.
Citera
2020-10-29, 22:55
Medlem
Om jag hajjat det rätt så är det renägare med företag som har rättigheter. Så det är ovidkommande om du är från samesläkt.
Citera
2020-10-29, 23:00
Medlem
Citat:
Jag är inte insatt i samefrågan och har en fundering, var inte samerna det första folk att bosätta sig i vad som först senare blev det vi idag kallar Lappland?

Detta står att läsa på hemsidan "SO-rummet.se"

https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/historiska-teman/ursprungsfolk-och-minoriteter/samernas-historia

På svenska Wikipedia hittade jag följande om hur Sverige bosattes:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_historia

Allt detta har jag nog läst om i grundskolan, men det var ett tag sedan och jag tyckte hur som helst att det kändes mest konstruktivt att ha lite text att referera till.

Vidare går detta att läsa på Wikipedia:

Men även invändningar:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Samer

Min fråga är alltså, var samerna först i de norra delarna av det som senare blev Sverige?

För om det stämmer att de var först där uppe och svenskarna från söder senare kom och gjorde anspråk på det landområdet och försökte assimilera samerna för att underminera deras kultur, bland annat genom att tvinga dem att lära sig svenska och förbjuda dem att prata sin egen samiska i skolan, etc, då tycker jag att det är lättare att förstå och sympatisera med samerna.

Hur kul vore det om Sverige utsätts för en ockupation av en annan kultur som försöker underminera vår egen? (Vissa skulle säga att muslimer just nu motverkar och försvårar den västerländska yttrandefriheten, som kan sägas utgöra en av flera symboliska (om än inte faktiska) hörnstenar i vår kultur.

Är det något som vi ska acceptera, trots att vi var här först? Observera gärna att jag använder mig av "vara-här-först-principen" om någon sitter på en bättre princip att grunda argumentation på är jag idel öra.

Jag blev inte helt klar över exakt hur samernas rättigheter ska förändras från hur de ser ut idag, men i brist på bättre vetande förhåller jag mig ödmjuk till hur samerna behandlats, och hyser hopp om att deras särintressen respekteras så länge det inte leder till konflikter som drabbar oskyldiga.

Läs https://sv.wikipedia.org/wiki/Samernas_ursprung och https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland#Historia. Sammanfattning:

Samiska befolkningens gener består av tillskott av DNA från flera invandringsvågor. Den första var jägar-samlare från dagensRyssland, som kom när isen försvann, och sedan spred sig över hela Skandinavien. Detta DNA är mer vanligt bland samer än resten av befolkningen. Den sista stora vågen för cirka 3000 år sedan var ett finskt-ugriskt folk. De var tidiga med metallbearbeatning med asbestkeramik. Asbestkeramik har hittats ned till norra Ångermanland under brons- och järnåldern.

De övergick till seminomadisk storskalig renskötsel, som uppstod för 1500-2000 år sedan i bl.a. norra Norrland. Skälet var att en marknad uppstod när bl.a. Novgorod ville köpa skinnvaror från samerna.

Med renskötseln uppstod den samiska etniciteten. Man kan inte prata om samiskt folk innan dess, även om språket och tidig samisk kultur fanns ett tag innan.

Samer var alltså först att leva i Norra Norrland. Därför är de en urbefolkning. Sverige som sammanslagning av flera småkungariken fanns ju inte förrän runt år 1000. Nordisktalande började inte kolonialisera Norrbotten förrän på 1400-talet.

Under vikingatid kom även finsktalande kväner (handelsmän) till tornedalenregionen. Tornedalingarna blev bönder så småning om (eller finsktalande bönder flyttade dit på 1500 till 1700-talet). Vissa Tornedalingar kallar sig kväner än idag och vill vara ett urfolk men får inte status som det. De gillar inte att samerna har speciella markrättigheter som urfolk.

I Södra Norrland och Svealand fanns en annan spännande samisk befolkning som idag kallas sydliga samer (inte samma som dagens sydsamer). De försvann helt på 1800-talet till följd av etnisk rensning, fattigdom, hög barnadödlighet och assimilering. De var skogssamer och sysslade med jakt. Svenska staten gillande inte nomadicerande folk som jagade i kronans skog. De sydliga samerna tvingades på 1600-talet att övergå till yrke bl.a. som sockenlappar, fiskare eller som kringvandrande tiggande "fattiglappar". De hade ett väldigt gammalt eget samiskt språk. De var förmodligen samma folk som gjorde s.k. fångsmarkgravar i mellannorrlands inland på 200-talet f.kr., innan eller ungefär samtidigt som den första nordisktalande bondebebyggelsen nådde regionen. Så de var nästan först där också. De levde sida vid sida med bondebefolkningen och kunde ibland gifta sig med dem. Deras gravskick hade vissa germanska inslag.

På 600-talet drabbades Norrland extra hårt av Europas kalla klimat (troligen bakgrunden till sägnen om Finnbulvintern), och nästan all bondebebebyggelse kollapsade i Mellannorrland. Samer har en hel del germanskt manligt DNA i sig, för att Norra Skandinaviens bönder anslöt sig till samer, förmodligen vid denna tid, och övergick till renskötsel.

Samer definieras alltså inte av blod och DNA, utan av kultur och ett antal yrken. Olika folk som har rört sig genom norra Fenno-Skandinavien under historien har övergått till samisk kultur. När du blir bonde är du inte längre same. Många svensktalande i och kring Västerbotten har samiskt DNA, trots att släktforskningen visar att de har varit bönder under många generationer.

Men svaret på din fråga är ja. Samer som etnicitet fanns före svenskar fanns som folk, och levde i åtminstone norra norrland långt innan nordisktalande nådde regionen. Men folken har beblandat sig med varandra. Samisk renbetesdrift och germanskt jordbruk var ekonomiskt framgångsrika och konkurrerade ut andra kulturer. De språk som talades innan germanska och finsk-ugriska grupper nådde Fenno-Skandinavien finns inte kvar, och knappast mycket av äldre kultur heller. Okej, skidor är en många tusen år gammal uppfinning som främst har bevarats av samer (de kallades skridfinnar på järnåldern för att de var så snabba på skidåkning).
Senast redigerad av guru1966 2020-10-29 kl. 23:52.
Citera
2020-10-29, 23:02
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hamburgkulturen

Fastna inte vid detta, det är dom senare kulturerna som är mer intressanta egentligen.
Brommelkulturen t.ex kan du läsa om här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brommekulturen

Finns hur mycket som helst att läsa om du klickar runt.

Tack! Denna tråden väckte sannerligen min nyfikenhet kring denna bit av historien.
Citera
2020-10-29, 23:15
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Läs https://sv.wikipedia.org/wiki/Samernas_ursprung och https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland#Historia. Sammanfattning:

Samiska befolkningens DNA består av tillskott av DNA från flera invandringsvågor. Den första var jägar-samlare från dagens Ryssland, som kom när isen försvann, och sedan spred sig över hela Skandinavien. Den sista stora vågen för cirka 3000 år sedan var ett finskt-ugriskt folk. De var jättetidiga med metallbearbeatning med asbestkeramik. Asbestkeramik har hittats ned till norra Ångermanland under bronsåldern.

De övergick till seminomadisk storskalig renskötsel, som uppstod för 1500-2000 år sedan i bl.a. norra Norrland. Skälet var att en marknad uppstod när bl.a. Novgorod ville köpa skinnvaror från samerna. Det finns massor av arkeologiska bevis.

Med renskötseln uppstod den samiska etniciteten. Man kan inte prata om samiskt folk innan dess, även om språket och tidig samisk kultur fanns ett tag innan. Under vikingatid kom även finsktalande kväner till tornedalenregionen. Tornedalingarna vill också vara ett urfolk men får inte kallas det. Därför gillar de inte att samerna har speciella markrättigheter som urfolk.

Samer var alltså först att leva i Norra Norrland. Därför är de en urbefolkning. Strax efter kom finsktalande. Nordisktalande började inte kolonialisera Norra Norrland förrän på 1400-talet. Sverige som sammanslagning av flera småkungariken fanns ju inte förrän runt år 1000.

I södra norrland och Svealand fanns en annan spännande samisk befolkning som idag kallas sydliga samer (inte samma som dagens sydsamer). De försvann helt på 1800-talet till följd av etnisk rensning, fattigdom, hög barnadödlighet och assimilering. De var skogssamer och sysslade med jakt, och övergick till yrke bl.a. som sockenlappar, eller som kringvandrande tiggande "fattiglappar". De hade ett väldigt gammalt eget samiskt språk. De var förmodligen samma folk som gjorde s.k. fångsmakrgravar i mellannorrlands inland på 200-talet f.kr., innan eller ungefär samtidigt som den första nordisktalande bondebebyggelsen nådde regionen. Så de var nästan först där också. De levde sida vid sida med bondebefolkningen och kunde ibland gifta sig med dem. Deras gravskick hade vissa germanska inslag.

På 500-talet drabbades Norrland extra hårt av kallt klimat, och nästan all bondebebebyggelse kollapsade i mellannorrland. Samer har en hel del germanskt DNA i sig, förmodligen för att Norra Skandinaviens bönder anslöt sig till samer vid denna tid och övergick till renskötsel.

Tackar och bockar för din sammanfattning! Av den att döma tycker jag att det finns fog att försvara de stärkta rättigheterna som tråden avhandlar.

Jag ska fortsätta läsa på i frågan, den är spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in