Citat:
Ursprungligen postat av
LatentAmbivalens
Jag är inte insatt i samefrågan och har en fundering, var inte samerna det första folk att bosätta sig i vad som först senare blev det vi idag kallar Lappland?
Detta står att läsa på hemsidan "SO-rummet.se"
https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/historiska-teman/ursprungsfolk-och-minoriteter/samernas-historia
På svenska Wikipedia hittade jag följande om hur Sverige bosattes:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_historia
Allt detta har jag nog läst om i grundskolan, men det var ett tag sedan och jag tyckte hur som helst att det kändes mest konstruktivt att ha lite text att referera till.
Vidare går detta att läsa på Wikipedia:
Men även invändningar:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Samer
Min fråga är alltså, var samerna först i de norra delarna av det som senare blev Sverige?
För om det stämmer att de var först där uppe och svenskarna från söder senare kom och gjorde anspråk på det landområdet och försökte assimilera samerna för att underminera deras kultur, bland annat genom att tvinga dem att lära sig svenska och förbjuda dem att prata sin egen samiska i skolan, etc, då tycker jag att det är lättare att förstå och sympatisera med samerna.
Hur kul vore det om Sverige utsätts för en ockupation av en annan kultur som försöker underminera vår egen? (Vissa skulle säga att muslimer just nu motverkar och försvårar den västerländska yttrandefriheten, som kan sägas utgöra en av flera symboliska (om än inte faktiska) hörnstenar i vår kultur.
Är det något som vi ska acceptera, trots att vi var här först? Observera gärna att jag använder mig av "vara-här-först-principen" om någon sitter på en bättre princip att grunda argumentation på är jag idel öra.
Jag blev inte helt klar över exakt hur samernas rättigheter ska förändras från hur de ser ut idag, men i brist på bättre vetande förhåller jag mig ödmjuk till hur samerna behandlats, och hyser hopp om att deras särintressen respekteras så länge det inte leder till konflikter som drabbar oskyldiga.
Läs
https://sv.wikipedia.org/wiki/Samernas_ursprung och
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland#Historia. Sammanfattning:
Samiska befolkningens gener består av tillskott av DNA från flera invandringsvågor. Den första var jägar-samlare från dagensRyssland, som kom när isen försvann, och sedan spred sig över hela Skandinavien. Detta DNA är mer vanligt bland samer än resten av befolkningen. Den sista stora vågen för cirka 3000 år sedan var ett finskt-ugriskt folk. De var tidiga med metallbearbeatning med asbestkeramik. Asbestkeramik har hittats ned till norra Ångermanland under brons- och järnåldern.
De övergick till seminomadisk storskalig renskötsel, som uppstod för 1500-2000 år sedan i bl.a. norra Norrland. Skälet var att en marknad uppstod när bl.a. Novgorod ville köpa skinnvaror från samerna.
Med renskötseln uppstod den samiska etniciteten. Man kan inte prata om samiskt folk innan dess, även om språket och tidig samisk kultur fanns ett tag innan.
Samer var alltså först att leva i Norra Norrland. Därför är de en urbefolkning. Sverige som sammanslagning av flera småkungariken fanns ju inte förrän runt år 1000. Nordisktalande började inte kolonialisera Norrbotten förrän på 1400-talet.
Under vikingatid kom även finsktalande kväner (handelsmän) till tornedalenregionen. Tornedalingarna blev bönder så småning om (eller finsktalande bönder flyttade dit på 1500 till 1700-talet). Vissa Tornedalingar kallar sig kväner än idag och vill vara ett urfolk men får inte status som det. De gillar inte att samerna har speciella markrättigheter som urfolk.
I Södra Norrland och Svealand fanns en annan spännande samisk befolkning som idag kallas sydliga samer (inte samma som dagens sydsamer). De försvann helt på 1800-talet till följd av etnisk rensning, fattigdom, hög barnadödlighet och assimilering. De var skogssamer och sysslade med jakt. Svenska staten gillande inte nomadicerande folk som jagade i kronans skog. De sydliga samerna tvingades på 1600-talet att övergå till yrke bl.a. som sockenlappar, fiskare eller som kringvandrande tiggande "fattiglappar". De hade ett väldigt gammalt eget samiskt språk. De var förmodligen samma folk som gjorde s.k. fångsmarkgravar i mellannorrlands inland på 200-talet f.kr., innan eller ungefär samtidigt som den första nordisktalande bondebebyggelsen nådde regionen. Så de var nästan först där också. De levde sida vid sida med bondebefolkningen och kunde ibland gifta sig med dem. Deras gravskick hade vissa germanska inslag.
På 600-talet drabbades Norrland extra hårt av Europas kalla klimat (troligen bakgrunden till sägnen om Finnbulvintern), och nästan all bondebebebyggelse kollapsade i Mellannorrland. Samer har en hel del germanskt manligt DNA i sig, för att Norra Skandinaviens bönder anslöt sig till samer, förmodligen vid denna tid, och övergick till renskötsel.
Samer definieras alltså inte av blod och DNA, utan av kultur och ett antal yrken. Olika folk som har rört sig genom norra Fenno-Skandinavien under historien har övergått till samisk kultur. När du blir bonde är du inte längre same. Många svensktalande i och kring Västerbotten har samiskt DNA, trots att släktforskningen visar att de har varit bönder under många generationer.
Men svaret på din fråga är ja. Samer som etnicitet fanns före svenskar fanns som folk, och levde i åtminstone norra norrland långt innan nordisktalande nådde regionen. Men folken har beblandat sig med varandra. Samisk renbetesdrift och germanskt jordbruk var ekonomiskt framgångsrika och konkurrerade ut andra kulturer. De språk som talades innan germanska och finsk-ugriska grupper nådde Fenno-Skandinavien finns inte kvar, och knappast mycket av äldre kultur heller. Okej, skidor är en många tusen år gammal uppfinning som främst har bevarats av samer (de kallades skridfinnar på järnåldern för att de var så snabba på skidåkning).