2020-10-29, 18:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
1000 döda per vecka kan det bli om ungefär sex veckor om inte trenden vänder och fallen börjar gå neråt. Nu följer man samma trend som Tjeckien och Belgien (lika stora länder som Sverige). Tjeckian har rapporterat 936 döda de senaste sju dagarna. Det ökar hela tiden så kanske imorgon, eller redan ikväll så kommer Tjeckien att ha över 1000döda i veckan.

Sverige har alltså den tursamma fördelen att ligga efter i tid, i förhållande till Tjeckien och Belgien. Vi har alltså varsel i god tid, och kan använda varslet till att vidta åtgärder.

Sverige hade samma stora fördel under våren. Men då valde Folkhälsomyndigheten att sumpa den fördelen. Trots alla gynnsamma omständigheter, så blev Sverige ett av dom hårdast drabbade länderna i Världen. Har Folkhälsomyndigheten lärt sig någonting av alla fel som begicks under våren?
Citera
2020-10-29, 18:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
För all del, men jag pratar ju uttryckligen om samhällsbelastande effekter. Jag vill inte heller tappa smak eller lukt, och visst att det fyller en funktion i det dagliga men för att fortsätta på den anekdotiska banan så har jag aldrig under mitt snart fyrtioåriga liv har behövt luktsinnet för egen överlevnad, så jag tror vi behöver sätta det lite i perspektiv. Ännu mer anekdotiskt, en bekant har inte känt lukt sen tidigt i våras med undantag för , till hans stora förtret, cigarettrök. Så visst går det att hitta undantag åt alla håll, men jag tycker nog att viss sans är på plats.

Visst men samtidigt beror det på vad du har för yrke, en kock får nog se sig om efter ett annat yrke om inte smak och lukt återkommer.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-29 kl. 18:47. Anledning: Stavning
Citera
2020-10-29, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Är antikropparna ifrån vaccination permanenta? En relevant fråga eftersom de antikroppar som skapats av att ha varit drabbad av viruset försvinner.
Minnesceller finns däremot kvar, vilka medierar immunitet. Antikroppar finns oftast bara kvar en kort tid efter exponering av smittämnet.
Citera
2020-10-29, 18:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vore troligen bättre att avbryta fas3 nu och köra igång direkt. Vi kommer få betydligt mer problem av coronan än om några skulle drabbas av biverkningar från vaccinet.
Inget allvarligt verkar rapporterats från de tusentals som är med i fas3 testerna nu.

Jag är nästan benägen att hålla med dig. I vart fall om man tänker sig att hålla samhället öppet under tiden. Det kommer ofrånkomligen leda till enormt många döda och folk som får men för livet.

Antingen stänger man ned samhället genast och låter vaccinstudierna ha sin gång och vaccinerar om säg 5-6 månader. Eller så avbryter man försöken som du säger och kör igång med vaccineringar redan nu. Det senare är förstås en risk, så egentligen skulle jag föredra nedstängning. Men om valet står mellan att köra på som nu, eller köra förtida vaccinering skulle jag föredra förtida vaccinering. Men det är förstås gambling.
Citera
2020-10-29, 18:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Känns väl aningen enögt. Stänger man ner kommer desto fler att dö av andra orsaker. Utebliven vård, ekonomiska orsaker etc. Det handlar om att prioritera resurserna och de arbetsföra och produktiva individerna måste gå först.

Sinnesslöa, gamla och sjuka får helt enkelt maka på sig till förmån för ekonomi och BNP-utveckling. FHM:s hållning är också helt i enlighet med överläkaren Hugo Fröderbergs filosofi som utvecklades efter gedigen forskning på Vipeholmsanstalten 1935 - 1963.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hugo_Fröderberg

ja, det är inte undra på att nazistdårar världen över hylla sossarnas corona-strategi. De har väl vanan inne så att säga, men vem vet. Alla är kanske inte så starka som de tror. Inte ens nazister.
Citera
2020-10-29, 18:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast du o jag tar väl ändå en kaffe latte o bryr oss bara lite här på nätet...
Nja jag bryr mig om betydligt mer. I våras såg jag försäljningen rasade på företaget jag jobbar på då export står för över 80% hos oss och till många länder som stängde i våras. Nu har den nått upp till rätt hyfsade nivåer men riskera nu igen att dyka.

Vanligen anställer vi en del som gick ur skolan i våras men inte i år. Och samma för väldigt många andra. De får bo kvar hos sina föräldrar. Risken bli att problem2021 uppsåt med att nästa generation också blir kvar hemma så det är nog lite mer än ditt problem2020.

Fortsätter den här skiten så kommer varslen hagla här i Sverige.
Citera
2020-10-29, 18:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vi bör fortsätta den inslagna vägen och fortsätta ge medborgarna rekommendationer och ha en rätt liberal approach kring viruset. Punktinsatser kring smittspårning framförallt för personal inom äldreomsorgen och riskgrupper. 70+ rekommendationen var extremt dåligt tajmad måste dock sägas. Vi ska inte skapa ett angiverisamhälle likt vi ser i UK exempelvis. Rapporterna man från folk boende där borta. Otroligt skrämmande hur folk behandlar de personer som de för två år sedan såg som medmänniskor. Nu är dem istället potentiell livsfara. Men ja, vården kommer bli utsatt, men vården står återigen i skottgluggen när vi öppnar upp. Detta då en lockdown tills ett vaccin är producerat och distribuerat till befolkningen inte är realistisk.

Att fortsätta på den inslagna vägen kommer leda oss mot katastrof. Omöjligt att säga hur många som kommer dö fram till sommaren, men det kan handla om tiotusentals. Sedan har vi ett ännu större antal som kan kräva livslång rehabilitering. Det kommer innebära enorma sociala och ekonomiska kostnader till väldigt låg nytta, jämfört med om man hade stängt ned.
Citera
2020-10-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
Vissa här förstår inte vad det faktiskt innebär i praktiken då vården "skalar upp" IVA-platserna så drastiskt som i våras.

I normalläge råder det så gott som alltid konstant vårdplatsbrist på samtliga sjukhus. Det är ett ständigt pusslande för att hitta vårdplatser till patienter som ska läggas in akut. Det beror på att så många sjuksköterskor lämnat landstingen som arbetsgivare, att antalet öppna vårdplatser på sjukhusen behövt dras ned kraftigt. Sängplatser finns- men inga sjuksköterskor Det var utgångsläget före pandemin.

För att få arbeta på IVA krävs särskild utbildning för samtlig personal. Du ska vara narkosläkare, IVA-ssk eller undersköterska som genomgått inskolningsprogram på IVA. Patienter som ska opereras vårdas ofta på IVA och på pre- och postop, samtidigt som narkosläkarna på IVA även arbetar på operationsavdelningarna. Därför måste planerade operationer i olika grad ställas in beroende på antalet covid-patienter på IVA.

I nuläget står enligt DN 185 000 personer i operationskö, ungefär dubbelt så många som före pandemin. Som sas på dagens pressträff så måste vissa av de uppskjutna operationerna nu genomföras. Det blir omöjligt om de planerade operationerna nu börjar ställas in igen pga ökat antal covid-patienter. Inga operationer kan då betas av- kön fylls istället bara på.

Enligt Tegnell idag klarade "vi" i våras att hålla nere smittan så att trycket på vården inte blev för stort. Han är så inne i sitt självförsvar och sin prestige, att det hindrar honom från att göra sitt jobb.

Vården kördes in i kaklet i våras. Både på IVA och inom äldreomsorgen gjorde belastningen att vårdkvaliteten inte på långa vägar kunde upprätthållas. (Rekommenderar onsdagens Uppdrag granskning om fulspelet bakom rekommendationerna om skyddsutrustning, och nästa veckas avsnitt då den svenska coronastrategin granskas).

Efter pandemin ar ett stort antal sjuksköterskor sagt upp sig, långtidssjukskrivningarna har ökat dramatiskt och många har utvecklat PTSD pga att de hamnat i etiskt hemska situationer när de inte haft resurser att ge adekvat vård.

Det var redan före pandemin stor brist på IVA-sjuksköterskor. När Tegnell pratar om att vården återigen kan skala upp, så saknar han all verklighetsförankring.

Antalet IVA-platser ökades i stort antal- inte antalet IVA-sjuksköterskor. En ssk kunde ansvara för ca 8-10 patienter istället för det normala 1-2. Sjuksköterskor från andra delar av sjukhuset snabbutbildades på någon dag- en utbildning som annars är ett års universitetsstudier. Det samma men i mindre omfattning för läkare och undersköterskor. Det säger sig självt att vården inte kinnat upprätthålla patientsäkerheten. Vården som bedrivits på IVA under april-maj är en helt annan vård- krigssjukvård. Vården i äldreomsorgen var på många håll kaosartad. Att det sedan finns så inkompetenta uppblåsta personer som Tegnell som fortfarande uppenbarligen på fullt allvar kan med att hävda att "vi klarade att inte överbelasta vården i våras, vi ska klara det nu också", gör mig så otroligt förbannad.

Tack för det vittnesmålet från verkligheten. Min bild är exakt densamma.

Rekommenderad läsning för alla här inkl. de element i tråden som aldrig lämnar morsans gillestuga annat än för att hämta pizza.
Citera
2020-10-29, 18:25
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vad fan har vårens Svenska siffror med att det barkar åt helvete i Danmark just nu att göra? Faktumet är att Danmark misslyckats kapitalt med att hålla smittspridningen i schack denna höst. Detta trots ingrepp på den fria rörligheten och munskydd.

Det ser inte så bra ut för Danmark just nu. Man borde inte ha lättat på restriktionerna i början av oktober. Nu har man infört dom igen, så under nästa två veckor får vi se om man lyckas svänga pendeln eller om det drar iväg.

Sverige har ändå haft en ännu kraftigare ökning senaste vecka.

Danmarks fall sju senaste dagar, och sju dagar innan:
6271 +68%, 3740
Sveriges fall sju senaste och sju dar innan:
12212 +86%, 6574
Citera
2020-10-29, 18:26
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Minnesceller finns däremot kvar, vilka medierar immunitet. Antikroppar finns oftast bara kvar en kort tid efter exponering av smittämnet.

Hur länge finns minnescellerna kvar?
Citera
2020-10-29, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Syrgas t. ex.
Verkligen? Ger man syrgas till patienter med milda symtom?
Citera
2020-10-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Hur länge finns minnescellerna kvar?

Förmodligen hela livet.
Men hur mycket nytta de gör är nog svårt att bevisa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto