Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag jobbar hemifrån, men har också en slant sparad. Tillräckligt för att klara mig några år i alla fall även om det skulle krisa. Alla mina arbetskamrater jobbar också hemma. Jag går ut och promenerar minst en gång om dagen om vädret så tillåter. Har fortfarande matförråd som jag panikhandlade i början av mars. Har odlat en del under sommaren också. Det var gott med färska grönsaker, men den tiden är tyvärr förbi nu. Möjligen hade man kunnat ordnat något med halogenlampor, tält och bevattningssystem. Vet dock inte hur jag ska lösa ventilationen på ett vettigt sätt med den lösningen. Har inte gått in för det här med prepping jättemycket. Känner ändå att man får tänka lite på vad man stoppar i sig så man inte får några bristsjukdomar. Skulle alla leva som jag, skulle denna pandemi ha klingat av för länge sedan. Tyvärr saknas ju viljan.
Långt ifrån alla kan jobba hemma, och skulle alla sluta gå till jobbet hade du blivit direkt drabbad av det. Så skulle alla leva som du hade samhället kollapsat inom en vecka.
Nog för att jag förespråkar att man har en buffert men sanningen är den att dom flesta knappt klarar sig utan en månadslön, en handläggningstid på några veckor för a-kassa skapar ju snyftrubriker i tidningarna.
Men de är skitsamma när strömförsörjningen slutar fungera, vattnet i kranen blir förorenat, avloppet sätter igen, hyllorna i butikerna är tomma och bränslet är slut på mackarna, som några få exempel på allt de kaos som väntar om man följde ditt exempel.
Nu kommer du säga att alla med samhällsviktiga jobb såklart behöver jobba och då säger jag att de rör sig om hundratusentals människor. Att du är priviligerad med ett jobb som går utföra hemifrån betyder inte att du kan sitta och leka duktig och peka åt andra att dom borde göra samma sak.