2020-10-29, 20:17
Medlem
Ganska modest ökning i Frankrike idag, från 41 000 förra torsdagen till 47 000 idag. Kanske har Macron tur med att hans kommande lockdown sammanfaller med en påtagligt ökande immunitet. I så fall kommer antalet smittade där sjunka snabbt. Dock skulle det ge dem en ganska tydlig tredje våg, som t.ex. Belgien med största sannolikhet kommer slippa.
Citera
2020-10-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag förstår inte vad du menar? Står jag inte för vad jag skriver? Nu får du förklara dig,annars betraktar jag ( och många andra ) dig som en lallande idiot utan substans.

Jag frågar dig återigen varför du har sån hatisk inställning mot Sverige/Tegnell?
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Munskydd ja. Men ett äkta FFP3 eller ännu bättre så är det tvärstopp för det här viruset, kombinerat med social distans osv. Men det vill ingen prata om. "Jag måste ju få umgås". Fuck these people, jag har inte kramat mina barn på sju månader - fuck alla förnekare! Ni får gärna gå och hänga er vad mig anbelangar.

Kramar du inte dina barn?
Har du AIDS eller vilken annan riskgruppgrupp tillhör du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Fast extremt svårt att se att samma virus smittar så extremt olika fort vid olika tidpunkter. Dödligheten i våras toppade i Sverige i mitten av april, för att sedan sakta minska. Tyder på att antalet smittade började minska, dvs. Re sjönk till strax under 1, någon gång i slutet av mars, absolut senast 1 april. Och detta med i stort sett noll immunietet. Idag tycks Re vara närmare 2, båda i Sverige och många andra ställen i Europa. Och detta trots en viss immunitet, hur stor eller liten vet ingen, men en viss immunitet. Känns minst sagt extremt osannolikt att viruset skulle smitta så olika mycket nu jämfört med i våras. Sociala beteenden och att människor börjat slappna av, visst. Men man ska komma ihåg att den vanligaste smittvägen är mellan personer i samma hushåll, och det går inte att ändra på med eller utan restriktioner, och oavsett socialt beteende.

Re är nog inte i närheten av 2 för tillfället men säkert över 1. Att vi har högre immunitet märks, annars hade vi troligen legat närmare 2 nu med tanke på att samhället öppnat upp mer nu och folk är sämre på att följa restriktionerna.
Citera
2020-10-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
You should remember the time you went on about B and T-cells, mixed up their functions and claimed that due to T-cell’s, Sweden was functionally now immune. Which I called out as being bullshit. Turns out it was bullshit. Stop bragging about a course you took once, it hasn’t made you any more correct in any predictions.
Ja precis jag råkade skriva fel i ett inlägg. Det var ungefär 30000 inlägg sedan. Jag har korrigerat dig och gratulerar dig till ditt goda minne.

Du har däremot inte tillfört någon kunskap förutom de man finner i clickbait från sensationjournalistik . .
Citera
2020-10-29, 20:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Iceland kept their elderly well isolated lowering the IFR considerably. The paper accepted by WHO states a range from 0.00% to 1.63%/1.54% (corrected) and is just an attempt at ratifying several papers into a global IFR — many of which had been flawed. It’s the same bullshit Ionnadis has been pushing out all pandemic, but it’s nice he finally found somewhere to publish it.

Here is the peer review rating of the paper:
https://rapidreviewscovid19.mitpress.mit.edu/pub/p6tto8hl/release/1

“Misleading. Serious flaws and errors in the methods and data render the study conclusions misinformative. The results and conclusions of the ideal study are at least as likely to conclude the opposite of its results and conclusions than agree. Decision-makers should not consider this evidence in any decision.”

“Conducting such a study is not easy, and efforts to do so are valuable and should be encouraged. Unfortunately, the method used here to estimate IFR is flawed due to systematic bias introduced by internal migration (as I shall describe in detail below). This bias produces misleading conclusions when used to argue that IFR is lower in locales with lower-than-average cumulative death rates. The discussion section is therefore also fatally flawed. Even if the sources of bias in the IFR estimates were somehow addressed, the author's thesis, that NPIs are unneeded, ignores the emerging evidence of the long-term non-fatal health burden caused by COVID-19.”

“because of its flawed methods and misleading conclusions, I must recommend rejecting it as unsalvageable.”

Another easy way to disprove this is to look at America. They aren’t anywhere near a 50/60% population infection rate.

Så vad menar du är en korrekt IFR?
Citera
2020-10-29, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Åke Nilsson, pensionerad Demograf vs Tom Britton.

Vem hade mest rätt, vem fick mest plats i media?

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/coronaepidemin-kan-skorda-5-000-till-6-000-liv-i-sverige/
Minst plats av alla fick i alla fall jag:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-10-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag jobbar hemifrån, men har också en slant sparad. Tillräckligt för att klara mig några år i alla fall även om det skulle krisa. Alla mina arbetskamrater jobbar också hemma. Jag går ut och promenerar minst en gång om dagen om vädret så tillåter. Har fortfarande matförråd som jag panikhandlade i början av mars. Har odlat en del under sommaren också. Det var gott med färska grönsaker, men den tiden är tyvärr förbi nu. Möjligen hade man kunnat ordnat något med halogenlampor, tält och bevattningssystem. Vet dock inte hur jag ska lösa ventilationen på ett vettigt sätt med den lösningen. Har inte gått in för det här med prepping jättemycket. Känner ändå att man får tänka lite på vad man stoppar i sig så man inte får några bristsjukdomar. Skulle alla leva som jag, skulle denna pandemi ha klingat av för länge sedan. Tyvärr saknas ju viljan.
Långt ifrån alla kan jobba hemma, och skulle alla sluta gå till jobbet hade du blivit direkt drabbad av det. Så skulle alla leva som du hade samhället kollapsat inom en vecka.

Nog för att jag förespråkar att man har en buffert men sanningen är den att dom flesta knappt klarar sig utan en månadslön, en handläggningstid på några veckor för a-kassa skapar ju snyftrubriker i tidningarna.

Men de är skitsamma när strömförsörjningen slutar fungera, vattnet i kranen blir förorenat, avloppet sätter igen, hyllorna i butikerna är tomma och bränslet är slut på mackarna, som några få exempel på allt de kaos som väntar om man följde ditt exempel.

Nu kommer du säga att alla med samhällsviktiga jobb såklart behöver jobba och då säger jag att de rör sig om hundratusentals människor. Att du är priviligerad med ett jobb som går utföra hemifrån betyder inte att du kan sitta och leka duktig och peka åt andra att dom borde göra samma sak.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Kanske lite mer rimligt att jämföra Sverige med Danmark istället för en ö 1800 mil härifrån !?
Men frågar du mig så hade jag ju hellre sett att vi hade 25 gånger fler döda än Nya Zeeland istället för 130 gånger fler döda som det är nu. Kanske en smaksak.
Så 25 gånger så många döda som Nya Zeeland tycker du är bra jobbat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis jag råkade skriva fel i ett inlägg. Det var ungefär 30000 inlägg sedan. Jag har korrigerat dig och gratulerar dig till ditt goda minne.

Du har däremot inte tillfört någon kunskap förutom de man finner i clickbait från sensationjournalistik . .

"du tillför ingen kunskap"

är det din favorithärskarteknik?

Tycker det låter bekant...
Citera
2020-10-29, 20:24
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det var sättet användaren medvetet la in citaten som störde mig. Typiskt sosse rubrik som ska skrämma.

lite off topic och några dagar sent men jag tror du menar typisk slaskpress och detta oavsett politisk retorik. Höger, vänster, upp, ner, norr, söder, öst, väst.
Citera
2020-10-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Not really. I’ve been saying enjoy the summer because it will be coming back in autumn since late spring. I pointed out pollen seasons as an influence, which I still believe to be correct. I gave a date when the second wave would technically start in Europe, which it did, slowly rising back to life ever since—and I’ve pointed out the best time to stop the second wave for Sweden, which is also looking to be correct now. You brag about Uni courses, our contributions are different.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in