2020-10-22, 07:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
shit, två anställda och en elev. Helt crazy
På alla skolorna ja, kan du inte läsa? Det står inte sammanlagt utan de menar att varje grundskola har det så. Minst, stort mörkertal.🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-22 kl. 07:35.
Citera
2020-10-22, 07:35
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
På alla skolorna ja, kan du inte läsa? Det står inte sammanlagt utan de menar att varje grundskola har det så.

Det var sättet användaren medvetet la in citaten som störde mig. Typiskt sosse rubrik som ska skrämma.
Citera
2020-10-22, 07:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tror du missförstod texten lite, den var dok ganska lätt missförstås.

"Coronasmittan har snabbt accelererat i Malmös grundskolor. Efter ett ledningsmöte på onsdagen meddelar grundskoledirektör Anders Malmquist att det på de flesta grundskolor finns ett par anställda och någon elev med aktiv covid-19-smitta. "
Det handlar alltså inte om två anställda och 1 elev i Malmö utan några anställda och någon elev på nästan varje skola. Det blir ju en hel del.

”Kan det bli aktuellt att stänga skolorna?
– Skulle det bli väldigt mycket spridning på en enskild skola kanske det blir aktuellt med stängning där. Det är den åtgärd vi ytterst kan ta till, i samråd med smittskyddet.
Men Anders Malmquist poängterar att skolplikten fortfarande gäller för alla som är symtomfria.”

Är det inte lite väl sent att stänga skolan när det redan är ”väldigt mycket spridning på en enskild skola”. Är det inte bättre att vara lite i framkant av smittan istället? Alla de familjer som av någon anledning vill skydda sig, så bara glöm det, ni är skyldiga enligt lag att låta er smittas.
Är inte det höjden av inskränkningar på mänsklig frihet?

https://www.sydsvenskan.se/2020-10-21/aktiv-smitta-pa-de-flesta-av-malmos-grundskolor

Jag har hela tiden hävdat att smittan kommer att öka markant ( explodera?) i oktober-november. Jag tror att det är det vi börjar se nu på grundskolorna.
Citera
2020-10-22, 07:41
Medlem
Citat:
Det var sättet användaren medvetet la in citaten som störde mig. Typiskt sosse rubrik som ska skrämma.
Medvetet?
Citera
2020-10-22, 07:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Finns otroligt många källor på detta, men för dem allra flesta räcker det dock att gnugga sina egna hjärnceller för att inse att fattiga länder och barn kommer drabbas hårt när många länder inför suboptimala och ekonomiförstörande restriktioner för att eventuellt marginellt bromsa smittspridningen och ev rädda gammelfarfar på ålderdomshemmet.

Vi ska vara väldigt stolta att vi i Sverige valde en sansad och hållbara strategi som som ändå minimerar skadan på ekonomin lokalt men framför allt globalt.

Sorgligt att se så mycket egoistiska och epatilösa människor i denna tråd och i vår omvärld...

https://unric.org/sv/covid-19-risken-for-svalt-har-fordubblats/

https://www.dagensarena.se/innehall/fattigdom-corona/

Mitt fetade.

Så du menar att alla de som i tråden värnar om vårt lands invånare är empatilösa och egoistiska? Hur tänker du där? Det är ju som att säga att alla som inte sätter samhället före den egna familjen är empatilösa egoister.

Jag begriper inte hur du resonerar.
Citera
2020-10-22, 07:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Nej, du trodde att det var två lärare och en elev i hela Malmö. Det framgår ju av ditt inlägg.🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
2020-10-22, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, berätta sanningen, inte berätta lögner som skrämmer upp folk. Här har de berättat att någon ung person som tagit Astras testvaccin dött, eller i vart fall formulerat det så att alla tror det. När personen som dött i själva verket fått placebo, en koksaltslösning. Om jag kolar vippen nästa gång jag kokar pasta så är det onekligen en trend, då kanske världens fokus byter från covid till koksalt.

Du får hålla isär vad som är moraliskt rätt och vad tidningar tjänar pengar på. Tänk dig bara hur många delningar det blev på artiklar igår gällande detta dödsfall, jag såg det ÖVERALLT - enorm profitering för media.
Citera
2020-10-22, 07:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag har hela tiden hävdat att smittan kommer att öka markant ( explodera?) i oktober-november. Jag tror att det är det vi börjar se nu på grundskolorna.
Jag trodde nog att det skulle komma lite tidigare. Man har ändå ca 2 månader på sig då smittan växer utan att skapa större problem med lätta restriktioner. Går ju dok säkert fortare om man inte haft restriktioner alls.

I våras pratade Tegnell mycket om att lägga in restriktionerna vid rätt tillfälle då de gjorde som mest nytta, han väntade liksom in det. Och gjorde allt enligt mig och många andra konsekvent försent. Jag tänker att om man börjat tidigare, när man märkte att smittan börja komma in i Sverige och då inte bara som det första enstaka tillfälle, utan där vid sportlovet direkt satt in restriktionerna så hade man kunnat sakta ner spridningen så att det aldrig hann bli illa så förören sommaren tog hand om problemet för oss. Nu väntade man minst två veckor för länge. Dessa två veckor hade kanske spelat all roll i all fall om man kombinerade det med restriktioner för inresande. Jag tror alltså att vi hade någorlunda klarat oss med lätta restriktioner och lite inrese karantän i våras.
Citera
2020-10-22, 08:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag trodde nog att det skulle komma lite tidigare. Man har ändå ca 2 månader på sig då smittan växer utan att skapa större problem med lätta restriktioner. Går ju dok säkert fortare om man inte haft restriktioner alls.

I våras pratade Tegnell mycket om att lägga in restriktionerna vid rätt tillfälle då de gjorde som mest nytta, han väntade liksom in det. Och gjorde allt enligt mig och många andra konsekvent försent. Jag tänker att om man börjat tidigare, när man märkte att smittan börja komma in i Sverige och då inte bara som det första enstaka tillfälle, utan där vid sportlovet direkt satt in restriktionerna så hade man kunnat sakta ner spridningen så att det aldrig hann bli illa så förören sommaren tog hand om problemet för oss. Nu väntade man minst två veckor för länge. Dessa två veckor hade kanske spelat all roll i all fall om man kombinerade det med restriktioner för inresande. Jag tror alltså att vi hade någorlunda klarat oss med lätta restriktioner och lite inrese karantän i våras.

Ja, jag håller helt med dig. Tegnell och FHM har hela tiden satt in åtgärderna för sent. Jag minns också hur Tegnell hela tiden sa att det är viktigt att sätta in rätt åtgärd vid rätt tidpunkt. Jag minns att han svarade - det är för tidigt - på någon journalists fråga, för att någon vecka senare svara - det är för sent - på samma fråga. Jag minns inte vilken eller vilka restriktioner det rörde sig om men jag kommer ihåg att jag blev mycket förvånad. Nu blir jag inte längre förvånad över deras märkliga uttalanden.
Citera
2020-10-22, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Finns otroligt många källor på detta, men för dem allra flesta räcker det dock att gnugga sina egna hjärnceller för att inse att fattiga länder och barn kommer drabbas hårt när många länder inför suboptimala och ekonomiförstörande restriktioner för att eventuellt marginellt bromsa smittspridningen och ev rädda gammelfarfar på ålderdomshemmet.

Vi ska vara väldigt stolta att vi i Sverige valde en sansad och hållbara strategi som som ändå minimerar skadan på ekonomin lokalt men framför allt globalt.

Sorgligt att se så mycket egoistiska och epatilösa människor i denna tråd och i vår omvärld...

https://unric.org/sv/covid-19-risken-for-svalt-har-fordubblats/

https://www.dagensarena.se/innehall/fattigdom-corona/
Sämst i Norden blev det för Sverige när det gäller ekonomin 2:a kvartalet i år.

Sweden's GDP slumped 8.6% in Q2, more sharply than its neighbors despite its no-lockdown policy
https://www.businessinsider.com/coronavirus-sweden-gdp-falls-8pc-in-q2-worse-nordic-neighbors-2020-8?r=US&IR=T

Sweden and Norway, Q2 GDP Growth (Sverige sämre ekonomiskt utfall än Norge)
https://econbrowser.com/archives/2020/08/sweden-and-norway-q2-gdp-growth

Så nu byter väl du åsikt om frågan - allt för att rädda de svältande?
Citera
2020-10-22, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju märkligt, då vi har det från högsta ort att barn varken smittas eller smittar vidare..?

Jo. Jag tycker synd om alla människor som måste utsätta sig för smittan (t.ex. lärare och dagisfröknar), eller måste skicka sina barn till skolan, fast det kanske finns personer i riskgrupp i familjen eller närmaste umgänget. Det borde verkligen vara en mänsklig rättighet, att inte behöva utsätta sig för smitta. I alla fall inte om man inte har VALT det - människor som har utbildat sig till vårdyrken, har ju ändå gjort ett aktivt val att arbeta med sjuka och ibland smittsamma människor. Lärare och dagisfröknar har inte det.

Och varför är det inga journalister som frågar Tegnell om såna här saker?
Men nej aldrig någonsin att någon journalist frågar om alla dessa påstående som Tegnell vräkt ur sig och sedan visat sig vara totalt galet.

Jag misstänker att om skribenterna i den här tråden hade fått leda Sverige som ett demokratiskt parlament genom pandemin så skulle Sverige haft betydligt färre döda än vad vi har idag. Trots den stora mängden nyttiga idioter som skriker att vi ska lyssna på experterna för vi är inte epidemiologer.
Citera
2020-10-22, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Sämst i Norden blev det för Sverige när det gäller ekonomin 2:a kvartalet i år.

Sweden's GDP slumped 8.6% in Q2, more sharply than its neighbors despite its no-lockdown policy
https://www.businessinsider.com/coronavirus-sweden-gdp-falls-8pc-in-q2-worse-nordic-neighbors-2020-8?r=US&IR=T

Sweden and Norway, Q2 GDP Growth (Sverige sämre ekonomiskt utfall än Norge)
https://econbrowser.com/archives/2020/08/sweden-and-norway-q2-gdp-growth

Så nu byter väl du åsikt om frågan - allt för att rädda de svältande?

Ännu en intelligent typ som tror att BNP är måttet på hur det går...
Tragiskt.

Du inser att om Norge trycker in 10% av sin oljefond så kommer de ha positiva BNP-siffror va?

Hur det har gått vet vi när ländernas ”bokslut” kommer.

Att Sverige skulle se bättre ut tror jag inte, men sluta använda BNP som något bevis på hur detta gått..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in