Citat:
Ursprungligen postat av
BoulevardAlruna
Jag hoppas på det också. Muslimer är INTE populära i Frankrike just nu. Och nu skiter man nog i ”men 90% är jättesnälla och fredliga” det stämmer inte överhuvudtaget vare sig där eller här i Sverige
Skulle tippa på att en betydande del tycker att mordet på läraren ändå var rimligt någonstans
Så jävla sjukt allt det här.
Egentligen håller jag med, samtidigt som jag ändå kan säga: jag har flertalet vänner som är muslimer och de är fan a-ok. Jag tror också de facto att typ "90% är jättesnälla och fredliga". Men samtidigt inser man nu, mer och mer: detta kommer inte sluta väl. Islam i Europa funkar bara inte. Det går sämre och sämre; under ytan på båda sidor puttrar föraktet och misstänksamheten. Som du säger är också jag övertygad om att väldigt många muslimer tyckte att mordet på läraren var just "rimligt", någonstans. Tror fler och fler fattar nu, att detta är bara början. Många - många - huvuden kommer skiljas från sina kroppar innan detta är över. Tror fortfarande inte Le Pen vinner nästa val, och det skulle hursomhelst knappt göra någon skillnad: men drömmen om nån jävla kumbaya-samlevnad i fred mellan Islam och Väst, den drömmen är krossad sedan länge.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Magnus Ranstorp tycker jag säger en konstig sak till Expressen:
Citat:
– Vad det handlar om är att försöka göra en så chockartad terroraktion som möjligt så det skapar motreaktioner. Det gör det lättare för islamister att rekrytera och det gör det lättare för högersidan att elda på.
https://www.expressen.se/nyheter/knivattack-nara-kyrka-i-nice-en-dod-och-flera-skadad/
Vaddå, "gör det lättare för högersiddan"? Som om de vore inblandade på något sätt. Totalt irrelevant i sammanhanget. Högersidan eldar inte på utan reagerar väl mer sunt än alla andra?
Om man med "högersidan" menar vanliga högerpolitiker och inte extremister förstås. Nej, det får verkligen vara slut på analyser som försöker blanda in högern och karikatyrer och hädelse i debatten. Detta är inget annat än terrorism och det spelar ingen som helst roll vad legitima och lagliga verksamheter i Europa gör för att "provocera" islamisterna.
Det är ENBART islamisterna som är problemet här. Det finns inget annat som är ett problem här än islamism.
Du har helt rätt. Men så är det alltid. Många som reagerar på detta med:
nej men usch vad hemskt, detta gynnar ju SD! "Högern" eller "islamkritikerna" reagerar bara på vad de ser. Sen är det förvisso inte fel (alltså rent faktuellt) att sådant här kan ge upphov till hämndaktioner av typen Christchurch. Men allt detta hade undvikits om man inte bjudit in en aggressiv form av islamofaschism till Europa.
Citat:
Ursprungligen postat av
mangalam
Vidrigt citat från en folkkär journalist
"I dag sörjer vi med Nice och offren. I morgon har vi alla ett ansvar för att sänka temperaturen och minska den aggressiva polariseringen.
- Jonna Sima"
Från ena dagen till det andra, POFF! Bara sådär.
Så imorgon skall allt vara glömt och förlåtet med fullt fokus på G Thunberg skitprat.
Blir fanimig helt galen..
VAD håller på att hända?
Du menar kanske "folkkär", med citationstecken.

Men visst, det är världsfrånvänt att prata om att "sänka temperaturen" i detta fall. Du skulle bli kölhalad just nu om du sa det på fransk TV. Det är bra att alla inser nu att detta inte kommer gå väl på lång sikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
kesey
Bra fråga, och för besvara frågan måste man ställa sig frågan: Vad hände för 100 år sen dom ändrade det?
Jo islamiska styret och Khalifatet upphörde.
Så vill världen bli av med frustrerade och arga extremister och terrorister så måste muslimerna ha en ledare som kan ge order.
Sedan 100 år tillbaka så har muslimerna ingen khalif och därmed ingen enhetlig ledare som kan säga åt de hur att agera. Så varje grupp eller klan eller stam har egen ledare som kan beordra saker utan konsekvens.
En khalif är ansvarig inför alla muslimer och om han beordrar något utanför islam, så som terror, så avsätts han då muslimerna som är emot terror är många många fler än de för.
Du får en del skit av andra postare här, men jag är benägen att tycka det där låter rätt förnuftigt. Islam ska behandlas med respekt (på statsnivå, så att säga: karikatyrer i fria tidningar är helt ok), men den respekten borde ha gått samman med
avstånd, både geografiskt och kulturellt. Utopin om mångkultur visar sig än en gång som en mardröm i detta fall.