2020-10-29, 18:55
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi går kanske mot en riktig lockdown i Sverige:
/.../– Vi har inget vaccin eller läkemedel som kan bromsa infektionen eller bromsa smittspridningen, det man kan göra är att hitta på olika begränsningar och i värsta fall gå mot något som liknar en ”lockdown”, säger Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå Universitet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-okar-smittspridningen-i-sverige

Ja, men det får i så fall inte benämnas som en "lockdown". Bara som något som "liknar en lockdown". Bara i Sverige!
Citera
2020-10-29, 18:56
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Zlatan vill att du använder munskydd:

"– Viruset utmanade mig och jag vann. Men du är inte Zlatan, utmana inte viruset, säger han innan han får en mer allvarsam ton.

– Använd huvudet och respektera reglerna. Social distansering och munskydd, alltid. Vi kommer att vinna, säger Svensken för att sedan ta på sig en ansiktsmask och titta in i kameran. "

Munskydd på!

tycker detta är riktigt bra av zlatan

är väl inget superfan av honom, men detta kan få många yngre att fatta allvaret

bra att han poängterar att det är farligt och att regler ska följas, och inte bara typ "äh det var inget, jag märkte det inte ens".

bra zlatan!
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men var det inte så att Stockholm hade närmat sig flockimmunitet?
Då borde det inte vara så allvarligt där nu?

"Immuniteten mot covid-19 kan vara så hög som 40 procent i Stockholm. Det visar nya beräkningar från Folkhälsomyndigheten, FHM. Därmed är så kallad flockimmunitet nära."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholm-kan-narma-sig-flockimmunitet
Jag slutade tro på dem när de gick ut med sin beräkning att det gick ca 1000 smittade på varje konstaterat smittad i Stockholm i våras. Det innebar en befolkning flera gånger större än vad den är i verkligheten. Herre jösses vilken miss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det är ju inte långt kvar tills vaccinet kommer nu. Förmodligen bara c:a tre månader. Det skulle vara väldigt synd för de som riskerar att dö om de smittas, eller få ett långt sjukdoms- och rehabiliteringsförlopp, om vi skulle förlora på mållinjen nu. När det som sagt bara gäller tre månader - om ens det.

Gillar din optimism, att pandemin är över när ett vaccin finns. Synd att inte experterna håller med dig.

Sen har ju du ett egendomligt synsätt på sjukdomar och vaccin som du redogjort för i tråden. Nämligen om det finns ett vaccin så får de som dör skylla sig själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är liksom trivial information.
Som att måndag alltid kommer efter tisdag.

Vad skulle annars vitsen med minnesceller vara om de inte fanns kvar längre än anti-kroppar tror du?

Men tack för dagens skratt.
ERGO: Immuniteten varar längre än antikroppar.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hörde ni att Tegnell backade från att siffrorna i våras var 20ggr högre än vad som rapporterats? Han sade nu någonstans mellan 10 och 15 ggr så höga som vad som rapporterades i våras. Han nämnde inte heller mörkertalen som finns nu, vilket innebär att han i praktiken pratar om att siffrorna nu kan vara flera gånger högre relativt i våras jämfört med vad som tidigare har sagts.

Det hade varit bra med lite tydligare gissningar om vår vs höst...

Vi vet vilka som ingick i statistiken i Våras. Det var dom som hamnade på sjukhus.
Vi för fortfarande statistik över covid-fall som hamnar på sjukhus. Så ja, det går att jämföra, om än inte rakt av.
Citera
2020-10-29, 18:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
Vissa här förstår inte vad det faktiskt innebär i praktiken då vården "skalar upp" IVA-platserna så drastiskt som i våras.

I normalläge råder det så gott som alltid konstant vårdplatsbrist på samtliga sjukhus. Det är ett ständigt pusslande för att hitta vårdplatser till patienter som ska läggas in akut. Det beror på att så många sjuksköterskor lämnat landstingen som arbetsgivare, att antalet öppna vårdplatser på sjukhusen behövt dras ned kraftigt. Sängplatser finns- men inga sjuksköterskor Det var utgångsläget före pandemin.

För att få arbeta på IVA krävs särskild utbildning för samtlig personal. Du ska vara narkosläkare, IVA-ssk eller undersköterska som genomgått inskolningsprogram på IVA. Patienter som ska opereras vårdas ofta på IVA och på pre- och postop, samtidigt som narkosläkarna på IVA även arbetar på operationsavdelningarna. Därför måste planerade operationer i olika grad ställas in beroende på antalet covid-patienter på IVA.

I nuläget står enligt DN 185 000 personer i operationskö, ungefär dubbelt så många som före pandemin. Som sas på dagens pressträff så måste vissa av de uppskjutna operationerna nu genomföras. Det blir omöjligt om de planerade operationerna nu börjar ställas in igen pga ökat antal covid-patienter. Inga operationer kan då betas av- kön fylls istället bara på.

Enligt Tegnell idag klarade "vi" i våras att hålla nere smittan så att trycket på vården inte blev för stort. Han är så inne i sitt självförsvar och sin prestige, att det hindrar honom från att göra sitt jobb.

Vården kördes in i kaklet i våras. Både på IVA och inom äldreomsorgen gjorde belastningen att vårdkvaliteten inte på långa vägar kunde upprätthållas. (Rekommenderar onsdagens Uppdrag granskning om fulspelet bakom rekommendationerna om skyddsutrustning, och nästa veckas avsnitt då den svenska coronastrategin granskas).

Efter pandemin ar ett stort antal sjuksköterskor sagt upp sig, långtidssjukskrivningarna har ökat dramatiskt och många har utvecklat PTSD pga att de hamnat i etiskt hemska situationer när de inte haft resurser att ge adekvat vård.

Det var redan före pandemin stor brist på IVA-sjuksköterskor. När Tegnell pratar om att vården återigen kan skala upp, så saknar han all verklighetsförankring.

Antalet IVA-platser ökades i stort antal- inte antalet IVA-sjuksköterskor. En ssk kunde ansvara för ca 8-10 patienter istället för det normala 1-2. Sjuksköterskor från andra delar av sjukhuset snabbutbildades på någon dag- en utbildning som annars är ett års universitetsstudier. Det samma men i mindre omfattning för läkare och undersköterskor. Det säger sig självt att vården inte kinnat upprätthålla patientsäkerheten. Vården som bedrivits på IVA under april-maj är en helt annan vård- krigssjukvård. Vården i äldreomsorgen var på många håll kaosartad. Att det sedan finns så inkompetenta uppblåsta personer som Tegnell som fortfarande uppenbarligen på fullt allvar kan med att hävda att "vi klarade att inte överbelasta vården i våras, vi ska klara det nu också", gör mig så otroligt förbannad.

Mycket bra skrivet! Måste vara väldigt påfrestande att jobba inom vården när det är sådana tomtar som styr. Sen ska man ju veta att smittan avtog fortare än FHM hade tänkt sig så vårdkaoset kunde blivit ännu värre om Tengele fått som han tänkt sig.

Nu pratas det som tur är inte om flockimmunitet som möjlig konsekvens av FHMs agerande längre...
Citera
2020-10-29, 18:58
Medlem
Blir lite konfunderad att dem potentiellt vill stänga ner delar av kollektivtrafiken i Stockholm? Skulle inte förvåna mig nämnvärt om det innebar att SL drar in vissa turer. Då blir ju trängseln större. En ganska stor del av befolkningen kan inte arbeta hemma...
Citera
2020-10-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nja jag bryr mig om betydligt mer. I våras såg jag försäljningen rasade på företaget jag jobbar på då export står för över 80% hos oss och till många länder som stängde i våras. Nu har den nått upp till rätt hyfsade nivåer men riskera nu igen att dyka.

Vanligen anställer vi en del som gick ur skolan i våras men inte i år. Och samma för väldigt många andra. De får bo kvar hos sina föräldrar. Risken bli att problem2021 uppsåt med att nästa generation också blir kvar hemma så det är nog lite mer än ditt problem2020.

Fortsätter den här skiten så kommer varslen hagla här i Sverige.

Fast då kanske Sveriges väg eg är bäst...Man kan måste försöka leva som vanligt trots viruset?
Citera
2020-10-29, 19:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag är också tveksam till om det kommer att hjälpa. Vi får se.🤷🏼‍♀️
Guardian skriver att Tyskland kommer "deploy" (jag kan inget bra svenskt ord) tusentals federala poliser som ska se till att de nya restriktionerna fr o m måndag efterlevs.

Det låter ju som polisstat. Inte så kul. Men det visar i alla fall att man vidtar kraftiga åtgärder för att hejda smittspridningen.

Jag tror FHMs nya rekommendationer kommer vara i stort sett verkningslösa. Åtminstone i Stockholm.
Citera
2020-10-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast då kanske Sveriges väg eg är bäst...Man kan måste försöka leva som vanligt trots viruset?

Man måste ingenting. Ca 30% av svenskarna har dock en god portion sunt förnuft och klarar av att både leva hyfsat som vanligt och försöka minska riskerna så gott som möjligt samtidigt.
Citera
2020-10-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
ERGO: Immuniteten varar längre än antikroppar.

Är man redan död så spelar det mindre roll.

Poängen är att de som dör inte har någon nytta av några minnesceller.

Det är främst de som inte får några allvarligare symptom som ev. kan dra nytta av det.
I vilken grad är oklart.

Flockimmunitet är vi uppenbarligen inte i närheten av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in