2020-10-29, 19:24
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Varför ska den svenska kulturen motarbetas, förringas och relativiseras medans den samiska ska premieras?

Hur innebär denna förändring att den svenska kulturen motarbetas, förringas och relativiseras?

I ett historiskt perspektiv är det väl snarare det omvända förhållandet som funnits mellan svenskar och samer?

Jag tycker att den svenska kulturen ska värnas, men om det är så att samerna bodde i det som kom att bli norra Sverige före svenskarna så kanske det är på sin plats att de får värna sin kultur, jag ser inte hur samerna i det långa loppet utgör ett hot mot Sverige och svenskarna. Det är inte direkt som att de brukar rida in i städerna med bombvästar på sina renar.

Det vore väl fint om de två folken kan samexistera (no pun intended) och respektera varandra, så är det väl för det mesta i dagsläget och så hoppas jag att framtiden ser ut. Jag hade varit emot att samerna fick stärkta rättigheter om det såg ut att kosta svenskarna avsevärt, men detta verkar som sagt harmlöst i min bok.
Citera
2020-10-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loyis
Samerna skall självklart få bättre rättigheter och Sverige har verkligen varit dålig på det där. Samerna är ursprungsbefolkningen i Sverige. En majoritet ska alltid förtrycka minoriteten, vare sig denne är same, jude, kurd, apa, babian. Sverige börjar efterlikna Turkiet och USA.

Har du sovit under en sten? Problemet är att samerna redan har större och starkare rättigheter än andra svenskar. Så vad menar du att samerna ska få än mer fördelar i?
Nä, bästa receptet för att respektera varandra, är att vi behandlas och anses jämställda. Att samer har större rättigheter och ändå klagar, gnäller och tjatar om ännu större rättigheter än övriga svenskar, är bara till samers och övriga svenskars nackdel.
Samerna är lika mycket eller lite ursprungsbefolkning som övriga svenskar. Finns färsk arkeologisk forskning som styrker att samerna inte var de första att människorna att leva i norra Sverige. Dessutom är det faktiskt ganska svårt att hävda sin historiska rätt till något som du inte kontrollerat, bebott eller brukat kontinuerligt.
Citera
2020-10-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Aldrig fattat det där med samernas rättigheter, kvinnors rättigheter eller bögars rättigheter. Det finns bara mänskliga rättigheter och dessa ska givetvis var lika för alla.
Allt annat är rasism och sexism. Det kommer folk förstå den dagen då man inser att kvotering och diskriminering är två sidor av samma mynt.

Sanna ord!
Citera
2020-10-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Egentligen är det väl skitsamma om de var där (i dagens norra Sverige) först av alla i hela världen. De verkar ha varit där före svenskarna och det är väl det relevanta i sammanhanget?

Återigen, hur kul är det att få sin kultur och sitt språk motarbetat, varför ska inte samerna få värna om sina rättigheter?

Jag hade förstått tonläget i tråden om den handlade om att samerna ska bli straffimmuna, eller kvoteras in i de största bolagens styrelser eller liknande, men som jag förstår det verkar dessa stärkta rättigheter harmlösa för Sverige. Eller vad blir denna förändrings negativa konsekvenser för Sverige?

lapparna var nomader och icke bofasta

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nomader

ursprungsbefolkningen är den som bosatte sig och brukade jorden (odlade) samt byggde upp ett samhälle
Citera
2020-10-29, 19:37
Medlem
FN använder (((urbefolkningar))) världen över för att genomföra rewildening och tvinga folk att packa ihop sig i städer.

Detta är absolut inte unikt för Sverige, det pågår över hela världen:
https://www.rebelnews.com/tensions_high_in_caledonia_on_as_land_back_protest s_turn_violent_again
Citera
2020-10-29, 19:49
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
lapparna var nomader och icke bofasta

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nomader

ursprungsbefolkningen är den som bosatte sig och brukade jorden (odlade) samt byggde upp ett samhälle

Visst var de nomader, men det är väl inte något som utesluter att man också utgör ursprungsbefolkning? Var kommer kriteriet att man måste vara fast bosatt ifrån? Det handlar väl mest om olika livsstilar. Om de vandrade över områden i norr innan svenskarna kom dit hade de förvisso inga flaggor eller murar att hänvisa till, men det hade de inte heller något behov av.

Citat:
Ursprungsfolk (även urfolk eller ursprungsbefolkning) är en folkgrupp med ättlingar till de första människorna i ett område. De har i regel ett eget språk, egen kultur och egna sedvänjor.

Enligt en vetenskaplig, arkeologisk definition är en urbefolkning en folkgrupp som är ättlingar till de första mänskliga invånarna i ett visst geografiskt område.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ursprungsfolk
Senast redigerad av LatentAmbivalens 2020-10-29 kl. 19:59.
Citera
2020-10-29, 19:59
Medlem
Ganonitos avatar
Finns väl ingen grupp som det daltas så mycket med som just samerna, utöver muslimer då.
Citera
2020-10-29, 20:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Hur innebär denna förändring att den svenska kulturen motarbetas, förringas och relativiseras?

I ett historiskt perspektiv är det väl snarare det omvända förhållandet som funnits mellan svenskar och samer?

Jag tycker att den svenska kulturen ska värnas, men om det är så att samerna bodde i det som kom att bli norra Sverige före svenskarna så kanske det är på sin plats att de får värna sin kultur, jag ser inte hur samerna i det långa loppet utgör ett hot mot Sverige och svenskarna. Det är inte direkt som att de brukar rida in i städerna med bombvästar på sina renar.

Det vore väl fint om de två folken kan samexistera (no pun intended) och respektera varandra, så är det väl för det mesta i dagsläget och så hoppas jag att framtiden ser ut. Jag hade varit emot att samerna fick stärkta rättigheter om det såg ut att kosta svenskarna avsevärt, men detta verkar som sagt harmlöst i min bok.

I förlängningen ledar allt detta lismande till att svenskar får sämre relativa rättigheter. Särrättigheter ska enbart få finnas till för det egna folket (svenskar). Alla andra ska ses som gäster här.
Citera
2020-10-29, 20:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkpussy
Adopterad från Colombia.

Mm. Då är han inte etnisk same.
Citera
2020-10-29, 20:05
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Hellre 70000 samer än en enda muslim.
Ja. Ett försumbart problem i det stora.
Citera
2020-10-29, 20:07
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Att lärare, politiker, journalister osv inte förstått att samerna är ett urfolk, och inte ett ursprungsfolk (i Sverige) är ett stort problem. Det förstnämnda kan vara det sistnämnda, men inte alltid.
Någon måste på allvar ta tag i samefrågan och ta bort deras jävla "rättigheter". Om det inte passar, ut med skiten.
Citera
2020-10-29, 20:10
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
I förlängningen ledar allt detta lismande till att svenskar får sämre relativa rättigheter. Särrättigheter ska enbart få finnas till för det egna folket (svenskar). Alla andra ska ses som gäster här.

Och om samerna levde i områden i dagens norra Sverige innan svenskarna kom dit? För mig är det avgörande i frågan. För om de var före svenskarna är det svenskarna som gjort anspråk på mark där det redan levde folk och då ser jag inte hur svenskar har moralisk rätt att diktera villkoren där.

Jag är inte insatt i samernas särskilda rättigheter, men jag förstår det som att de har getts tillåtelse att bruka vissa landområden för renskötsel, mark där andra verksamheter inte får bedrivas om de skadar rennäringen. Om det nu är så att samerna brukade den marken för sin renskötsel innan svenskarna kom dit tycker jag att det är rimligt att de har den särrättigheten, eller vad vi ska kalla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in