2020-10-29, 17:41
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Jag är inte insatt i samefrågan och har en fundering, var inte samerna det första folk att bosätta sig i vad som först senare blev det vi idag kallar Lappland?

Detta står att läsa på hemsidan "SO-rummet.se"

Citat:
Samernas ursprung

Efter inlandsisens avsmältning befolkades Sápmi.

Redan för kanske 9000 år sedan var norra Skandinavien bebott. Små grupper av ett jägar- och samlarfolk koloniserade landet från olika håll. Det gemensamma för dessa var att de bosatte sig där det fanns villebråd. När viltet eller fisket slog fel flyttade man vidare. Det var detta folk som långt senare kom att bli samer. Jakt på bland annat ren och älg krävde både större kunskap och organisering av jakten.

https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/historiska-teman/ursprungsfolk-och-minoriteter/samernas-historia

På svenska Wikipedia hittade jag följande om hur Sverige bosattes:

Citat:
Det område som idag utgör södra Sverige var sannolikt bebott i de perioder under senaste istiden när landisen inte täckte hela området. Historiska kronologier inleds dock vanligen med bosättningen av Skandinavien när isen drog sig tillbaka för gott, vilket tog sin början för omkring 13 000 år sedan. Landet bosattes först söderifrån via vad som idag är Danmark, och för 10 000 år sedan norr ifrån.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_historia

Allt detta har jag nog läst om i grundskolan, men det var ett tag sedan och jag tyckte hur som helst att det kändes mest konstruktivt att ha lite text att referera till.

Vidare går detta att läsa på Wikipedia:

Citat:
Sverige erkänner samernas ställning som ursprungsfolk eller urfolk. Detta beslutades första gången enligt regeringens proposition 1976/77:80, där det sades att "Samerna utgör en ursprunglig befolkning, som i Sverige är lika gammal som eller äldre än landets majoritetsbefolkning.

Men även invändningar:

Citat:
Svenska arkeologer betraktade inte samerna som en ursprungsbefolkning fram till 1980-talet.[80] Professor emeritus i arkeologi vid Umeå universitet, Evert Baudou, har även senare uttalat att samerna inte är en urbefolkning "i den mening arkeologerna lägger i begreppet", eftersom det inte går att säga att de var de första människorna inom de områden där de funnits under de senaste årtusendena.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Samer

Min fråga är alltså, var samerna först i de norra delarna av det som senare blev Sverige?

För om det stämmer att de var först där uppe och svenskarna från söder senare kom och gjorde anspråk på det landområdet och försökte assimilera samerna för att underminera deras kultur, bland annat genom att tvinga dem att lära sig svenska och förbjuda dem att prata sin egen samiska i skolan, etc, då tycker jag att det är lättare att förstå och sympatisera med samerna.

Hur kul vore det om Sverige utsätts för en ockupation av en annan kultur som försöker underminera vår egen? (Vissa skulle säga att muslimer just nu motverkar och försvårar den västerländska yttrandefriheten, som kan sägas utgöra en av flera symboliska (om än inte faktiska) hörnstenar i vår kultur.

Är det något som vi ska acceptera, trots att vi var här först? Observera gärna att jag använder mig av "vara-här-först-principen" om någon sitter på en bättre princip att grunda argumentation på är jag idel öra.

Jag blev inte helt klar över exakt hur samernas rättigheter ska förändras från hur de ser ut idag, men i brist på bättre vetande förhåller jag mig ödmjuk till hur samerna behandlats, och hyser hopp om att deras särintressen respekteras så länge det inte leder till konflikter som drabbar oskyldiga.
Citera
2020-10-29, 17:44
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Hellre 70000 samer än en enda muslim.

Det finns inte ens så många lappar! drygt 7000 är röstberättigade till sametinget. Så dom är ungefär 15 000 varav Stockholm har det största antalet lappar. Hur många av dom som inte är utblandade i olika grader är ingen som vet.

Dom där fusklapparna Märak är ju till exempel uppvuxna i Stockholm och endast deras morfar var äkta lapp. Dom är alltså enbart fjärdedelslappar, men hävdar att dom är äkta och uppvuxna i Jokkmokk.
Citera
2020-10-29, 17:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det finns inte ens så många lappar! drygt 7000 är röstberättigade till sametinget. Så dom är ungefär 15 000 varav Stockholm har det största antalet lappar. Hur många av dom som inte är utblandade i olika grader är ingen som vet.

Dom där fusklapparna Märak är ju till exempel uppvuxna i Stockholm och endast deras morfar var äkta lapp. Dom är alltså enbart fjärdedelslappar, men hävdar att dom är äkta och uppvuxna i Jokkmokk.
Jo totalt i hela Norden.
Citera
2020-10-29, 17:54
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Jag är inte insatt i samefrågan

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Samer
Min fråga är alltså, var samerna först i de norra delarna av det som senare blev Sverige?

För om det stämmer att de var först där uppe och svenskarna från söder senare kom och gjorde anspråk på det landområdet och försökte assimilera samerna för att underminera deras kultur, bland annat genom att tvinga dem att lära sig svenska och förbjuda dem att prata sin egen samiska i skolan, etc, då tycker jag att det är lättare att förstå och sympatisera med samerna.

Nej lapparna var inte först! Man räknar med att det fanns åtminstone 4 olika folkslag uppe i norr som kom österifrån. De allra första som kom efter inlandsisens tillbakagång var ett jägarfolk som kom in från atlantkusten. Det finns rätt omfattande arkeologiska fynd från trakterna av Ammarnäs, med spjutspetsar och liknande.

Svenskar söderifrån kom inte förutom någon enstaka handelsman(Birkarlar) eller präst förrän på 1800-talet.

Det är bara lapparna själva som oförtrutet tjatar om ursprungsbefolkning i tron att det ska bli en sanning. När någon ifrågasätter det så drar dom genast rasistkortet och känner sig kränkta. Just dessa två begrepp älskar dom att spela ut så fort tillfälle ges. Rasist och kränkt.
Citera
2020-10-29, 18:02
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Nej lapparna var inte först! Man räknar med att det fanns åtminstone 4 olika folkslag uppe i norr som kom österifrån. De allra första som kom efter inlandsisens tillbakagång var ett jägarfolk som kom in från atlantkusten. Det finns rätt omfattande arkeologiska fynd från trakterna av Ammarnäs, med spjutspetsar och liknande.

Svenskar söderifrån kom inte förutom någon enstaka handelsman(Birkarlar) eller präst förrän på 1800-talet.

Det är bara lapparna själva som oförtrutet tjatar om ursprungsbefolkning i tron att det ska bli en sanning. När någon ifrågasätter det så drar dom genast rasistkortet och känner sig kränkta. Just dessa två begrepp älskar dom att spela ut så fort tillfälle ges. Rasist och kränkt.

Vad intressant, kan du inte länka källa så att jag kan läsa vidare?
Citera
2020-10-29, 18:10
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
https://popularhistoria.se/politik/samernas-historia-kampen-om-lappmarken

Det är intressant där. Samerna hävdar att de var före alla andra men det finns noll bevis. Att det just finns noll bevis förklarar de med att de var naturfolk och inte skitade ner i naturen! Fan. De kom från Ryssland långt senare än våra svenska förfaders.

Jag läste artikeln, men lyckades missa det där om att de flesta kom från Ryssland på 1800-talet, jag hade uppskattat om du kunde klippa ut det stycket och länka här, för jag tycker att det är väldigt relevant för diskussionen.
Citera
2020-10-29, 18:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag läste artikeln, men lyckades missa det där om att de flesta kom från Ryssland på 1800-talet, jag hade uppskattat om du kunde klippa ut det stycket och länka här, för jag tycker att det är väldigt relevant för diskussionen.

Du läser som en kråka! Det var bevis för att det inte finns bevis att samerna var först. Det var de INTE! Sedan även om de nu klär ut sig och kan dansa som det var förr. Varför i HELVETE ska de ha särrättigheter?
Citera
2020-10-29, 18:23
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Du läser som en kråka! Det var bevis för att det inte finns bevis att samerna var först. Det var de INTE! Sedan även om de nu klär ut sig och kan dansa som det var förr. Varför i HELVETE ska de ha särrättigheter?

Citat:
De flesta kom från Ryssland på 1800-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av XiJinPooh
Källa?

Citat:
https://popularhistoria.se/politik/samernas-historia-kampen-om-lappmarken

Det är intressant där. Samerna hävdar att de var före alla andra men det finns noll bevis. Att det just finns noll bevis förklarar de med att de var naturfolk och inte skitade ner i naturen! Fan. De kom från Ryssland långt senare än våra svenska förfaders.

Citat:

Jag ber om ursäkt om jag läser som en kråka, och det verkar inte bättre än att jag är lite bakom flötet också, för jag förstår inte hur jag ska tolka dig nu. Menar du att du inte längre anser att "De flesta kom från Ryssland på 1800-talet."

Jag läser ingenstans i den artikeln om bevis för att de inte var där först. Den artikeln handlar enligt min tolkning om synen på samerna och deras rättigheter genom tiderna och avhandlar inte frågan huruvida de var där först eller ej.
Citera
2020-10-29, 18:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt om jag läser som en kråka, och det verkar inte bättre än att jag är lite bakom flötet också, för jag förstår inte hur jag ska tolka dig nu. Menar du att du inte längre anser att "De flesta kom från Ryssland på 1800-talet."

Jag läser ingenstans i den artikeln om bevis för att de inte var där först. Den artikeln handlar enligt min tolkning om synen på samerna och deras rättigheter genom tiderna och avhandlar inte frågan huruvida de var där först eller ej.

Inget att be om ursäkt för. Du är lite dum bara. Kan inte läsa. Det är ju förövrigt en stor del av villfarelsen att samer just ska vara någon svensk ursprungsbefolkning. Fastän det alltså är mest ryska invandrare. Fint att du är ombord! Nu till frågan varför ska dessa få särrättigheter!?
Citera
2020-10-29, 18:44
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Inget att be om ursäkt för. Du är lite dum bara. Kan inte läsa. Det är ju förövrigt en stor del av villfarelsen att samer just ska vara någon svensk ursprungsbefolkning. Fastän det alltså är mest ryska invandrare. Fint att du är ombord! Nu till frågan varför ska dessa få särrättigheter!?

Nu vantolkar du mig. Jag hävdar inte att jag vet huruvida samerna var där först eller inte, jag vill lära mig och uppskattar källor. Jag menar dock att artikeln du länkade till inte alls presenterar några bevis för att de inte var där först.

Jag förstår om du tycker att jag ödslar tid på något som kan betraktas som OT i denna diskussion, men jag tycker inte att frågan kring huruvida de var där först eller inte kan förbli höljd i dunkel för att diskutera frågan som tråden handlar om på ett konstruktivt sätt.

Just att det verkar vara svårt att avgöra vilka som var först, och att det är en fråga som insatta fortfarande tvistar om gör att att jag inte känner att jag har en stabil grund att diskutera din fråga på.

Tänk om det om 34 år kommer fram nya arkeologiska fynd som tyder på att samerna, eller andra folkgrupper som kom att bli dagens samer visst var först. Det skulle i min värld innebära att Sverige har utsatt dem för illdåd och att de kanske visst borde ha stärkta rättigheter.

Eller så kanske någon i tråden presenterar trovärdiga källor som slår fast att samerna inte är en ursprungsbefolkning och då har jag lättare att förstå och hålla med ditt resonemang.

Tills dess att jag är övertygad om det ena eller andra förblir jag ödmjuk i frågan, och utan starka åsikter.
Citera
2020-10-29, 19:00
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Egentligen är det väl skitsamma om de var där (i dagens norra Sverige) först av alla i hela världen. De verkar ha varit där före svenskarna och det är väl det relevanta i sammanhanget?

Återigen, hur kul är det att få sin kultur och sitt språk motarbetat, varför ska inte samerna få värna om sina rättigheter?

Jag hade förstått tonläget i tråden om den handlade om att samerna ska bli straffimmuna, eller kvoteras in i de största bolagens styrelser eller liknande, men som jag förstår det verkar dessa stärkta rättigheter harmlösa för Sverige. Eller vad blir denna förändrings negativa konsekvenser för Sverige?
Senast redigerad av LatentAmbivalens 2020-10-29 kl. 19:10.
Citera
2020-10-29, 19:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Egentligen är det väl skitsamma om de var där (i dagens norra Sverige) först av alla i hela världen. De verkar ha varit där före svenskarna och det är väl det relevanta i sammanhanget?

Återigen, hur kul är det att få sin kultur och sitt språk motarbetat, varför ska inte samerna få värna om sina rättigheter?

Varför ska den svenska kulturen motarbetas, förringas och relativiseras medans den samiska ska premieras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in